A 3GHz-es határt eddig csak 2.4GHz-es processzorral sikerült átlépnünk, de az ASUS P4S8X alaplappal a 2GHz-es Celeronnal is
Most
egy olyan P4-es konfigurációt mutatunk be a www.tigra.hu kínálatából, mely igazi
csemegéket tartogat. És most nem csak arra gondolok, hogy 3GHz felett üzemelt
benne a 2GHz-es Celeron processzor, bár sokakat a tuning hoz tűzbe.
Kezdjük
a házzal:

Ez
egy négy "nagyhelyes" midi torony. Sok extrát nem mondhatunk el róla, előlapi
USB és audió kivezetéssel rendelkezik:

Codegen
300Wattos tápegységgel szerelik, ez a tápegység viszonylag csendes, no nem egy
Enermax de azért megjárja. Erre mindjárt visszatérünk.
Nézzük
mi lapul a MIDI toronyba:
Processzor
|
Intel
Celeron 2GHz
|
Alaplap
|
ASUS
P4S8X
|
Memória
|
256M
DDR
|
Videokártya
|
Abit
Ti4200
|
Winchester
|
Seagate
Barracuda IV 60G
|
Egyéb
|
CD/DVD
meghajtó és floppy
|
Mindez
billentyűzettel és egérrel együtt bruttó 200.000Ft alatt van. Az árából ítélve
nem Low End konfiguráció. Persze lehet ennél gyorsabb gépet is készíteni, most
nem ezt vizsgáljuk, hanem azt, hogy ez az összeállítás mit tud.
A dolog
azért is izgalmas, mert 8x-os AGP-vel és Soros ATA-val is rendelkezik az alaplap,
igaz ez opcionális. Az 8x-os AGP-t egy Gigabyte Radeon 9700 Pro kártyával szerettük
volna kipróbálni, ám a kártya ebben az alaplapban meg sem nyikkant. Ez nem feltétlenül
az alaplap hibája, mert már máskor is gondok adódtak a Radeon 9700-as (Gigabyte)
beüzemelésével. Az a legrosszabb, amikor se kép-se hang, mert ilyenkor nincs
mit tenni. Másik 9700-as nem volt a közelben, így maradt a Ti4200-as, ami ugyan
csak 4x-es AGP-re képes, de ez ennél az összeállításnál bőven elegendő.
Tapasztalataink
alapján az Abit Ti4200-as kártyák könnyedén, mindenféle exra hűtés nélkül jól
húzhatók. A 300MHz-es GPU frekvenciát és a 600MHz-es memória beállítást vígan
bírta. A default beállítás az alábbi képen látható:

Vagyis
a 250MHz helyett 300MHz is OK és az 500/600MHz-es váltás is rendben van. Persze
azt nem lehet kijelenteni, hogy ezt minden kártya bírja, de a többség bizonyára
igen.
|
MX420
|
MX440
|
MX460
|
GPU
órajel
|
250MHz
|
270MHz
|
300MHz
|
Memória
frekvencia
|
333MHz
|
400Mhz
|
550MHz
|
Memória
|
64Mbyte
|
64Mbyte
|
64Mbyte
|
Fill
rate
|
500MPixel/s
|
540MPixel/s
|
600MPixel/s
|
Memória
sávszélesség
|
5.4GB/s
|
6.4GB/s
|
8.8GB/s
|
Háromszög/másodperc
|
31
millió
|
34
millió
|
38
millió
|
Videokártya
típusa
|
GPU
órajel
|
Memória
órajel
|
Geforce
4 Ti4600
|
300
MHz
|
650
MHz
|
Geforce
4 Ti4400
|
275
MHz
|
550
MHz
|
Geforce
4 Ti4200
|
250
MHz
|
500MHz
|
A videokártya
az alábbi felbontásokban maximum a táblázatban jelzett frissítési frekvenciára
képes:
Felbontás
|
Színmélység
|
Képfrissítési
frekvencia
|
|
Felbontás
|
Színmélység
|
Képfrissítési
frekvencia
|
640x480
|
8/16/32
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
|
1600x900
|
32
bit
|
60Hz
- 120Hz
|
800x600
|
8/16/32
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
|
1600x1200
|
8/16
bit
|
60Hz
- 120Hz
|
1024x768
|
8/16
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
|
1600x1200
|
32
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1024x768
|
32
bit
|
60Hz
- 200Hz
|
|
1920x1080
|
8/16
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1152x864
|
8/16
bit
|
60Hz
- 200Hz
|
|
1920x1080
|
32
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1152x864
|
32
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
|
1920x1200
|
8/16
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1280x960
|
8/16
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
|
1920x1200
|
32
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1280x960
|
32
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
|
1920x1440
|
8/16
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1280x1024
|
8/16
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
|
1920x1440
|
32
bit
|
60Hz
- 75Hz
|
1280x1024
|
32
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
|
2048x1536
|
8/16
bit
|
60Hz
- 75Hz
|
1600x900
|
8/16
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
|
2048x1536
|
32
bit
|
60Hz
|
A videokártya
így néz ki:

Üzem
közben kézzel alig érezhető módon melegszik a memória. Ha figyelmesen megnézzük,
akkor a nagy szűrőkondenzátorok fém burkolatot kaptak (általában fém házban
van mint, de kívül műanyaggal is be szokták vonni). Ezek a kondenzátorok a lehetőségekhez
képest nagyon a csúcson vannak, ugyanis hatékonyan szűrik a zavarokat. Továbbá
ezeknek a tetejét is filccel összefirkálták... többek szerint ez a minőségellenőrzés
jele.

Szerencsére
a gép összeállítója szépen elrendezte a kábeleket, ez is valami...
Az
ASUS P4S8X alaplapról:
Processzor
|
Socket
478, Intel® Pentium 4 (Northwood / Willamette) 1.4 GHz ~ 2.53+ GHz
|
Chipset
|
SiS®
648 North Bridge
|
SiS®
963 South Bridge
|
FSB
|
533
/ 400 MHz
|
Memória
|
3db
DDR DIMM foglalat
|
Maximum
3Gbyte rendszermemória, PCPC2700/PC2100/PC1600 modulokkal
|
SLOTok
|
1db
AGP 8X
|
6db
PCI
|
IDE
|
2db
UltraDMA 133/100/66/33
|
Serial
ATA
|
Opcionálisan
Promise® vezérlő, ATA133
|
LAN
|
Opcionálisan
SiS® 963 integrált 10/100 Mbps
|
FireWire
|
Opcionálisan
Realtek® PHY 2db IEEE 1394 port
|
Extrák
|
ASUS
JumperFree™
|
ASUS
Multi-language™ BIOS
|
ASUS
Post Reporter™
|
ASUS
EZ Plug
|
ASUS
MyLogo™
|
ASUS
BIOS EZ Flash™
|
STR
(Suspend-to-RAM)
|
STD
(Suspend-to-Disk)
|
SFS
(Stepless Frequency Selection)
|
Smart
Card Reader (opcionális)
|
Vcore,
Memória, AGP feszültség állítás
|
ASUS
AGP figyelmeztető LED
|
I/O
|
1
x párhuzamos port
|
2
x soros port
|
1
x PS/2 billentyűzet
|
1
x PS/2 egér
|
1
x Audio I/O
|
1
x RJ45 (LAN)
|
4
x USB 2.0
|
1
x IEEE 1394
|
Méretek
|
30.5cm
x 21.9cm
|
Az
AGP 8x-nek köszönhetően az AGP porton 2.12Gbps átvitel lehetséges, de ez csak
akkor igaz, ha 533MHz-es FSB-vel rendelkező processzor kerül a gépbe (tuningot
leszámítva), hisz a busz sebességétől is függ.
Amelyiken
soros ATA is van, az 150MB/s-os átviteli sebességet tud a HDD fele, a tesztpéldányon
nem volt ilyen csatlakozó.
Opcionálisan
hat csatornás audioval is készítik, C-Media 9739 CODEC segítségével.
6db
USB 2.0-ás portból 4db az I/O panelon van, a párhuzamos port két oldalán, további
kettő a bővítőre került.
A termék
driverei, BIOS és a leírás:
AGP |
v.:
1.11
|
SiS
AGP WHQL Driver
|
|
IDE |
v.:
1.00.0.8
|
Promise
FastTrak 376 driver (Windows 98/ME/NT/2000/XP)
|
|
IDE |
v.:
2.01a
|
SiS
Mini IDE driver (Windows 2000/XP)
|
|
BIOS |
v.:
1004
|
P4S8X
BIOS 1004
|
|
Audio |
v.:
022
|
CMedia
9739A (Windows 2000/XP) audio driver
|
|
Audio |
v.:
022
|
CMedia
9739A (Windows 95/NT40) audio driver
|
|
Audio |
v.:
022
|
CMedia
9739A (Windows 98/ME) audio drivers
|
|
LAN |
v.:
1.15
|
SiS
PCI LAN driver V1.15 (Win 9x/2K/XP/NT)
|
|
Leírás |
v.:
E1120
|
P4S8X
User Manual (English) E1120
|
|
Utility |
v.:
2.0
|
Winbond
Smart@IO driver (MS/SD/SC) (Windows 98/ME/2000/XP)
|
|
Utility |
v.:
5.1.2600.41
|
SiS
USB 2.0 driver (Windows 2000 and XP)
|
|
Nézzünk
bele a BIOSba:
Itt
a lehetséges memória frekvenciákat láthatjuk:

A DDR
miatt minden itt szereplő frekvencia a kétszerese, bár ez csak ízlés kérdése.
Bár egy kicsit nehéz beszerezni, de 400MHz-es DDR memóriával is megbirkózik
(400MHz-en). Ráadásul olyan kegyetlen időzítésekre is felkészítették az alaplapot,
amivel a memória gyártók alig tudnak lépést tartani:

Jó
lett volna kipróbálni, hogy milyen átviteli sebességre képes a 400MHz-es DDR
memória 1.5-ös időzítési beállítás mellett. Szerintem nem tévedek sokat, ha
azt mondom, hogy erre várnunk kell még egy "kicsit", hisz az ilyen memória enyhén
szólva ritkaságszáma megy....

A chipset
órajelét is megválaszthatjuk. Vagy szinkronban jár a CPU FSB-vel, vagy nem.
Kipróbáltam mindkettővel stabil, igazából mindez arra jó, hogy ha szinkron üzemmódban
van, akkor a CPU FSB emelésével a memória és ezzel együtt a chipset órajele
együtt emelkedik, míg ha nem szinkronizáltatjuk, akkor p. nem emelkedik az egekbe
a memória frekvencia némi CPU tuning során.
A CPU
core feszültség 1.725 Voltig emelhető.

1.725
Volton a használt 2GHz-es Celeron processzor a Coolink hűtővel 3GHz-et simán
ment! Igaz pár perc után némi durranás kíséretében a 300Wattos Codegen tápegység
elfüstölt. Örvendetes, hogy az alaplap bírta és az is, hogy a tápegység a tönkremenetele
során nem vágta haza az alaplapot. A második számú Codegen tápegység már bírta
a kiképzést...

Mint
említettem a CPU core feszültség 1.75 Voltig állítható (kis trükkel 2 Voltig),
az DDR memória feszültsége 2.7 Voltig és az AGP 1.6 Voltig.
Kezdetben
csak 533MHz-es FSB-t céloztam meg:

Kezdetben
nem is mertem remélni, hogy ennél is többre képes a "kis" Celeron, csak később
a szervizben próbáltuk ki, hogy vajon megy-e 2.8GHz-en... és atom stabil volt.
Utána a 3GHz (600MHz-es FSB!!!!) következett és szó nélkül bírta, a tápegység
kipurcanását leszámítva!
A CPU
produkciója a SiSoft Sandra 2002 programmal mérve 2GHz-en:

2.6GHz-en:

Sajnos
a 3GHz-es eredmény lemaradt, de lehet, hogy meg tudom szerezni a képeket...
majd meglátjuk.
A memória
sávszélesség, szintén a Sandra 2002-vel 400MHz-es FSB és 266MHz-es memória frekvencia
esetén:

533MHz-es
FSB és 333MHz-es memória frekvenciával ugyanez:

Tudom
jobb memóriára lett volna szükség, de csak 333MHz-es modulra futotta, ott a
CL2-es beállítást még elviseli.
Gondoltam
kipróbálom mennyit számít, ha az Abit Ti4200-as videokártyát a gyári CD-n található
driverrel:

használom,
majd az új 40.72-es detonátorral, végül azt, hogy tuninggal mennyire növelhető
a sebessége.
A próbák
során Windows XP operációs rendszert használtam.
Alapbeállításokkal
7762 pontra volt képes a 3DMark2001Se mérései szerint:

A legfrissebb
detonator driverrel:

Végül
amikor 300MHz-en járt a GPU (20%-os tuning) valamint 600MHz-en a video memória
(20%-os tuning) a mért eredmény:

Megjegyzem,
hogy amikor a processzor 3GHz-en járt, akkor is csak 9100 pontig szökött fel
a 3DMark2001SE értékelése (videokártya tuninggal együtt).
Aki
lelkesen nézi a 3DMark 2001SE eredményeket, az biztosan észreveszi, hogy egy
Ti4200-as kártyának normális esetben mindenféle tuning nélkül eleve 9000 pont
körül kellene muzsikálnia. Most már csak az a kérdés, hogy mi az a normális
eset... Erről csak annyit, hogy ugyanez a videokártya egy Abit KG7-es alaplapban
egy AMD XP 1900+ processzorral párosítva 900 ponttal többre képes mindenféle
tuningot mellőzve és 300/600MHz (GPU/memória) tuninggal nagyjából 1100 ponttal
mértem többet szintén a legfrissebb driverekkel!
Az
említett AMD XP tesztgép 256M DDR memóriával a Geforce4-es videokártyákkal az
alábbi eredményt hozza a 3DMark2001SE szerint:
Jellemző
|
MX420
|
MX440
|
MX460
|
Ti4400
|
Ti4200
|
Ti4600
|
3DMark
Score
|
3784
|
5624
|
6109
|
9108
|
9051
|
9894
|
Game
1 (Low)
|
62.9
fps
|
98.5
fps
|
111.8
fps
|
121.5
fps
|
120.9
fps
|
144.8
fps
|
Game
1 (High)
|
30.8
fps
|
45.4
fps
|
48.2
fps
|
50.8ps
|
48.8
fps
|
51.7
fps
|
Game
2 (Low)
|
59.4
fps
|
89.4
fps
|
98.8
fps
|
170.5
fps
|
170.0fps
|
181.2
fps
|
Game
2 (High)
|
31.5
fps
|
45.2
fps
|
49.6
fps
|
97.9
fps
|
95.6
fps
|
103.6
fps
|
Game
3 (Low)
|
61.0
fps
|
93.4
fps
|
103.1
fps
|
121.9
fps
|
117.5
fps
|
131.6
fps
|
Game
3 (High)
|
35.3
fps
|
50.0
fps
|
50.8
fps
|
54.7
fps
|
51.1
fps
|
61.6
fps
|
Game
4
|
------
|
--------
|
----
|
45.1
fps
|
44.8
fps
|
49.0
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
253.9
MTexels/s
|
423.6
MTexels/s
|
542.6
MTexels/s
|
951.5
MTexels/s
|
911.2
MTexels/s
|
1056.7
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
463.4
MTexels/s
|
549.8
MTexel/s
|
611.0
MTexels/s
|
2121.1
MTexel/s
|
1967.2
MTexels/s
|
2322.6
MTexel/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
22.4
MTriangles/s
|
28.1
MTriangles/s
|
30.8
MTriangles/s
|
46.0
MTriangles/s
|
45.0
MTriangles/s
|
48.8
MTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
5.8
MTriangles/s
|
6.5
MTriangles/s
|
7.3
MTriangles/s
|
11.5
MTriangles/s
|
11.0
MTriangles/s
|
12.5
MTriangles/s
|
Bump
Mapping
|
------
|
--------
|
----
|
135.8
fps
|
130.2
fps
|
150.2
fps
|
DOT3
(Bumps M)
|
30.7
fps
|
62.7
fps
|
75.6
fps
|
135.6
fps
|
131.4
fps
|
149.2
fps
|
Vertex
Shader
|
33.5
fps
|
41.4
fps
|
43.2
fps
|
93.6
fps
|
92.8
fps
|
98.5
fps
|
Pixel
Shader
|
-------
|
--------
|
----
|
112.1
fps
|
110.3
fps
|
123.2
fps
|
Advanced
Pixel Shader
|
-------
|
--------
|
----
|
87.4
fps
|
86.7
fps
|
95.5
fps
|
Point
Sprites
|
6.6
MSprites/s
|
9.3
MSprites/s
|
10.2
MSprites/s
|
28.4
MSprites/s
|
27.8
MSprites/s
|
30.0
MSprites/s
|
És
most nézzük meg, hogy ASUS P4S8X + 2GHz Celeron + Abit Ti4200 + 256M memória
mit eredményez:
Jellemző
|
Ti
4200 + 29-es deronator
|
Ti4200
+ 40.72-es detonátor
|
Ti4200
+ 40.72-es deronator + 300/600MHz (GPU/memória)
|
3DMark
Score
|
7762
|
8119
|
8776
|
Game
1 (Low)
|
110.1
fps
|
106.2
fps
|
118.6
fps
|
Game
1 (High)
|
30.0
ps
|
27.8
ps
|
32.0
ps
|
Game
2 (Low)
|
143.6
fps
|
162.8
fps
|
176.2
fps
|
Game
2 (High)
|
84.2
fps
|
80.0
fps
|
87.5
fps
|
Game
3 (Low)
|
107.1
fps
|
101.8
fps
|
110.3
fps
|
Game
3 (High)
|
46.6
fps
|
44.2
fps
|
48.4
fps
|
Game
4
|
38.9
fps
|
68.6
fps
|
68.4
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
868.0
MTexels/s
|
1050.3
MTexels/s
|
1051.9
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
1917.6
MTexel/s
|
2310.2
MTexel/s
|
2310.2
MTexel/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
33.4
MTriangles/s
|
52.4
MTriangles/s
|
54.2
MTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
10.5
MTriangles/s
|
12.6
MTriangles/s
|
12.5
MTriangles/s
|
Bump
Mapping
|
148.2
fps
|
164.2
fps
|
167.0
fps
|
DOT3
(Bumps M)
|
105.7
fps
|
107.1
fps
|
125.2
fps
|
Vertex
Shader
|
83.2
fps
|
96.4
fps
|
97.6
fps
|
Pixel
Shader
|
94.8
fps
|
107.1
fps
|
104.5
fps
|
Advanced
Pixel Shader
|
75.5
fps
|
92.9
fps
|
92.6
fps
|
Point
Sprites
|
25.3
MSprites/s
|
30.6
MSprites/s
|
30.6
MSprites/s
|
Érdemes
megfigyelni, hogy csupán az újabb driver hatására néhány tesztben lassabb lett
a kártya. Persze van, ahol 76%-os gyorsulás tapasztalható (Game 4, Natur teszt).
Ezzel együtt normális esetben egy újabb driver magasabb pontszámot eredményez.
A tuning hatása nyilvánvalóan nem csökkentheti a sebességet (elvileg), gyakorlatilag
az Advanced Pixel Shader egy picit csökkent, de ez nem vészes, csak 0.3fps-ről
van szó!
Szponzor : Tigra Computer