FŐOLDAL

KAPCSOLAT

MÉDIAAJÁNLAT


REGISZTRÁCIÓ HÍRLEVÉL
PC-ÁRUHÁZ DRIVERS SZAMITOGEP Antivirus SZAKÜZLET

· Friss (Overclock)
·  Vízhűtés + fények
·  Ti200/Ti500 II. rész
·  AMD XP 2200+
·  T-bred unlock
·  Áramlásmérő III
·  Ti200/Ti500
·  Áramlásmérő (v.2.1)
·  Vízhűtésű nagytorony
·  Geforce 4 tuning
·  Geforce 2 tuning
·  Biztonságos vízhűtés
·  Vízhűtést a PC-nek!
·  Wasser gép
·  Vízhűtés felsőfokon
·  nForce + vízhűtés
·  Ti4200
·  1.7GHz-es Celeron
·  Vízhűtés 4. rész
·  Blokk verseny
·  Felület növelés
· Cikkek > Overclock
· Irány a rekord!
Dátum : 2001-12-02 19:35:44
Szerző : gigahertz


A most készülő gázhűtőm minden eddigi várakozást felül fog múlni, hiszen súlyos mínuszok előllítására lesz képes...

Jelenleg második számú gázhűtésű gépemet építem, ezúttal kissé komolyabbra "sikeredett". Aki olvasta Vapocill I és II. részét, az képet kaphatott arról, hogy a jelenlegi rendszeremnek mik az alapjai. Ez tulajdonképpen egy kompresszorból, egy meleg leadó egységből, erre szerelt ventilátorból, csűrőből és kusza rézcsövekből állt.

Már az előző cikkben is megemlítettem, hogy Tálas Gyula milyen nagyot lendített a hűtésen (köszi!), ugyanis számtalan méretező stb. Excel programocskát készített, aminek elsősorban a csövek átmérőjének és hosszának a meghatározása volt fő célja, valamit az, hogy mennyi gáz szükséges a rendszerbe.

A fő probléma egészen eddig nyitott volt, nevezetesen, miként kell illetve érdemes megoldani a hideg leadó részt. Két dolog jöhet számításba:

1. Vagy közvetlenől a CPU-ra kerül a gáz blokk.

2. Folyadékot hűt a rendszer és a hideg fagyállót kell a processzoron elhelyezett blokkba pumpálni.

Nagyon sokáig az elő megoldást szerettem volna megvalósítani, számtalan hegesztés után lemondtam erről, mert túl nagy és nyomásálló tartályt kellene megvalósítani, ráadásul a megfelelő hőátadást sem lehetne hatékonyan biztosítani. Valamint én gyakran szerelem a CPU-t ki és be, ez idővel eltörne a rézcsöveket. Ugyan flexibilis csővel is megoldható (vettem, hihetetlenül dárga...), de ez sem az igazi, ekkor állítólag állandóan gázhiány lenne, ami nem azt jelenti, hogy szökik a gáz...

Végül maradtam a folyadékhűtésnél. De csak azért, mert szó szerint "megálmodtam" a megoldást. Korábban hatalmas hőszigetelt bödönökkel próbálkoztam, ám ezek túlságosan nagyra sikeredtek és az volt a legrosszabb, hogy órákat kellene várni a gép bekapcsolásával hiszen nem lehet pillanatok alatt lehűteni pl. 10 liter folyadékot.

Végül egy dupla, de mondhatni tripla falu csöves megoldás mellett döntöttem, szerintem borzasztóan jó az ötlet, bár mint kiderült ezt nevezik hőcserélőnek, nézzük:

A kompresszor az 1-es számmal jelzett csövön nyomja be a R134-es gáz a dupla falú csőbe. Pontosabban szólva ebben a vékony csőben folyadék állapotban van az R134 (ahová az 1-es nyíl mutat). Ezt kapilláris csőnek nevezik, kb. 2 méter hosszúságúra van szükség 0.2-0.4mm körül van a belső átmérője (ez nem elírás)! Vagyis egy hosszú, de vékony csövön érkezik a folyadék állapotú R134 a világos kékkel jelzett részbe, ennek kb. 1000x nagyobb a keresztmetszete! Itt folyékony halmazállapotból gázneművé válik, vagyis párolog. Itt iszonyatos a hőelvonás. Vagyis egy nagy nyomású (12-15 bár) befecskendező rendszerről van szó!

A belső (világos kék) csőben üzem közben viszonylag kis (1.5-2 bár) uralkodik. Korábban azt terveztem, hogy ezt folyadékba merítem, ám ehhez nagy tartály kell, hiszen ez a cső hosszú. És most jön az ötlet: nem kell tartály, hanem körbe kell venni valamivel ezt a csövet, ezért kellett a duplafalú cső. Belül jéghideg gáz, körülötte pedig folyadék kering.

Mielőtt megnéznénk a megvalósítást, érdemes még pár szót ejteni a misztikus kapilláris csőről: Ennek szerepe annyi, hogy nagy nyomás alakuljon ki a hideg leadó előtt és ezáltal cseppfolyósodjon a gáz. A rendszer hatásfoka annál jobb, minél nagyobb ez a nyomás és minél hidegebb folyadék párolog el. Azért nagyot dob a rendszeren, ha kapilláris csövet hűtjük (mint a turbós autóknál az intercooler). Ez pofon egyszerűen megoldható. Rá kell tekerni a kapilláris csövet a hideg leadó részre! A legjobb az, ha a kapilláris cső a hideg leadóban haladna (ekkor tripla falú lett volna a rendszer), de ezt túlságosan nehéz lett volna megcsinálni, így maradtam a tekerésnél.

És most nézzük a konkrétumokat:

Na ez mi szösz??? A számozás olyan mint az előző vázlaton. Az 1-es számnál kezdődik a vékony kapilláris cső. Azt rátekertem a különös alakú vastagabb csőre. A 2-as számmal jelzett végen lét ki a már gáz halmazállapotú R134. Az L alakú rész dupla falú. A 3-as ponton lép be a hűtendő folyadék és a 4-es jelzésnél ki.

Nézzük a 4-es véget, hiszen ezen a környéken történik a porlasztás, vagyis a folyadék/gáz átmenet:

15-ös átmérőjű a vastag cső. Ebbe egy sárga réz (8-as, hogy kompatibilis legyen a jelenlegi hűtőrendszeremmel) csonkot helyeztem. A 15-ös csőben egy 8-as átmérőjű lapul. A vékony kapilláris cső vége ebben a csőben van és nem a vastag 15-ösben! A műanyag csövet csak a sérülékenység miatt húztam rá a kapilláris csőre.

Nézzük a másik végét:

 

Ez előbb említettem, hogy a vastag 15-ös csőben egy 8-as átmérőjű van. Itt látható, hogy miként oldottam meg az átmenetet. A vékonyabb vörösréz csőben a beporlasztott gáz áramlik. A sárgaréz csonkon távozik, az előbb bemutatott csonkon benyomott és már hideg folyadék.

Van egy törés a vastag csőben, ennek elékészítése elég sok időt vett igénybe:

Az volt a poént, hogy a dupla falú csövet nem tudtam meghajlítani (nem erő kérdése…), ha kivettem a "belét", akkor a hajlítás után már nem lehetne újra összetolni. Először 90 fokos könyök idommal próbáltam, de a belső cső miatt a modult nem sikerült rögzíteni, végül 4 szakaszból kellett összerakni.

Bár ezek úgy néznek ki, mintha forrasztva lennének... de mégsem. Ugyanis a nagy nyomású illetve hideg részeket forrasztó ónnal nem szabad rögzíteni (nem elég szilárd és nem bírj a hideget). Ezüst pálcával kellett dolgoznom. Nem szín tiszta ezüst, de az árából ítélve nagyon sok lehet benne.... Kétfajta ilyen hegesztőpálcát forgalmaznak, egyikhez külön folyasztószer is szükséges, a másikhoz nem, mert az az anyagában van, vagy bevonatként felvitték.

Természetesen mezei pákával nem lehet ezeket hegesztéseket elvégezni, 1700-2000 fokos láng szükséges!

Most nézzük meg, hogy fest mindez az agregát egységen (agregát=kompresszor+meleg leadó):

Csak első pillantásra fura az elrendezés... bár van akinek másodikra is ... :-)

Azért kellett L alakúra "meghajlítani" a vastag réz csövet, mert túlságosan kilógott volna az egységből (hosszú), valamint ha csak átrohan a gáz, akkor nem igazán hatékony a hűtés, 1-2 kanyar nem árt. Végülis a kép jobb szélén látható amint a vékony kapilláris cső bemegy a duplafalú csőbe (a belsőbe). Itt van az egyik csonk is (sárgaráz), ahol a hűtendő folyadék majd "becsurg". A kapilláris cső rá van tekerve az üzem közben hideg vastag rézcsőre.

3db alumínium tartóval oldottam meg a hideg leadó felfogatását, természetesen ezek nem fémesen érintkeznek a hideg csővel, hanem gumiágyban lesznek.

A képen kék színű nyíllal jelzett csövön keresztül szívja ki a gázt a hűtőrészből a kompresszor. Majd a pirossal jelzett csövön nagy nyomással bepréseli a meleg leadó egységbe. Itt nagyon felmelegszik a gáz, Ezen egy hatalmas, ám viszonylag csendes ventilátor lapul. (Elégedett vagyok a hangjával.) Végül a meleg leadóból a zölddel jelzett szűrőbe kerül a gáz és ide csatlakozik a kapilláris cső.

De ez az egész még így nem lenne jó, hiszen nagyon fontos a jó hőszigetelés:

A lehetséges hideg részeket alaposan hőszigeteltem. Klíma boltokban (pontosabban klíma alkatrész boltokban) lehet venni spéci hőszigetelő csövet. Nagyon puha, és tapasztalataim szerint nagyon jól hőszigetel. Egyetlen problémája, hogy viszonylag nedvszívó....

Még elektromosan be kell kötnöm a kompresszort. Valamint fel kell szerelni egy kis elektronikát, mivel nem szükséges a kompresszort állandóan működtetni, hiszen folyamatos üzem mellett iszonyatos hidegre képes!!! Be kell szereznem -72 fokig jó fagyállót, mert a benzinkutaknál forgalmazott etilén-glikolos lötty "csak" -36i-g bírja. Mondjuk ennél nem is akarok többet, de biztos, ami biztos alapon nem akarom megkockáztatni a szétfagyást.

A szerkentyűbe már csak gáz kell, remélem sikerül feltölteni. A poén kedvéért megjegyzem, hogy a múltkor, amikor a hőcsöves hűtőmet töltettem, el nem tudták képzelni, hogy mi a csodába préselnek gázt, és golyózott az emberek szeme, amikor ecsetelni próbáltam a problémát. Természetesen tudom, hogy ez tényleg nem mindennapi és kissé őrült dolog, de egyszer ezt is ki kell próbálni. Nem mintha most az a pár száz MHz megérné a fáradságot, hiszen a jelenlegi teszt gép sebességét sem tudom kihasználni. De ez egy overclock rovat és itt ez tökéletesen megállja a helyét....

Nem véletlenül vágtam bele ebbe a projektbe, szeretnék egy kis "rekordocskát" felállítani. Úgy néz ki, hogy a Demostúdió és a Tigra Computer jóvoltából lesznek olyan alkatrészek, amivel ez lehetségessé válik.

Így utólag nem tűik túl nehéz feladatnak a gázhűtésű gép megépítése, de sokat kellet szenvedni, arról nem is beszélve, hogy a beruházás egy elég durva számítógépet lehetett volna vásárolni. De gyors számítógépe mindenkinek lehet, viszont gázzal töltött hűtőszerkezete már nem mindenkinek, de ez inkább elhatározás kérdése... és mindez egy formás MHz eredményért...


Kapcsolódó hírek/cikkek:
Irány a rekord III. rész
Irány a rekord II. rész
Új Elitegroup alaplap
Vapochill II. rész
Vapochill I. rész


Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required '../forum/centercomments.php' (include_path='.:/usr/share/php/') in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95