Jó lenne egy Geforce 3 Ti200-as videokártya sebességét egy Ti4200-as szintjére felhozni, majd kiderül, hogy lehet-e?
Ha jobban
belegondolunk, nagyon szép és jó dolog egy gyors videokártya, lásd ATI Radeon
9700, vagy Geforce 4 Ti4600, csak ezzel az a probléma, hogy a felhasználók elsosorban
a megfizetheto árú kártyákat keresik. Ugyanis nem feltétlenül kell 100.000Ft-os
videokártya, hogy a mai játékok többsége megfelelo sebességgel fusson.
Így
most egy olyan bemutatóba kezdünk bele, amivel tippet szeretnénk adni a vásárláshoz,
illetve fejlesztéshez, de a tuningot sem szeretném mellozni. De nem az lesz
a célunk, hogy megdöntsük a sebességi rekordokat, csupán az, hogy mit lehet
kihozni egy videokártyából némi odafigyeléssel.
Az a
helyzet, hogy 25.000Ft-nál nem érdemes kevesebbet beleölni egy videokártyába,
mindez persze csak akkor igaz, ha komolyabb 3D-s játékot is futtatni szeretnénk.
Ugyan már bruttó 20.000Ft-ért is adnak egy MX400-as videokártyát, ami elvileg
alkalmas a játékra, de ez már annyira gyengének számít, majdnem azt mondhatjuk,
hogy kár vele szenvedni.
25.000Ft-ért
már egy Geforce 3 Ti200-as videokártyát simán megvehetünk. Mondhatná valaki,
de hát ez csak egy Geforce 3 és már Geforce 4 is van! Na igen, de az a helyzet,
hogy ennyi pénzért csak egy Geforce 4 MX440-es videokártyát adnának, ami a törött
lábú gátfutó esete!
Jelen
cikkben megpróbálunk bemutatni minden "orültséget" amit csak egy Ti200-as videokártyával
meg lehet csinálni. Mindezt több részesre tervezem, most csak a vasat nézzük
meg:
Valószínuleg
ez majdnem a "legmezeibb" Ti200-as amit csak be lehetett szerezni, hiszen TV
kimenettel és digitális monitorkimenettel sem rendelkezik. Nem sokban különbözik
a zacskós verziótól.
Tehát
egy Inno3D Tornado Ti200-as videokártyával van dolgunk. A dobozban a videokártyán
kívül egy egérpadot, kézikönyvet és 2db CD-t találtam.
Az egyik
CD egy driver CD, a másikon pedig WinDVD 2000 program található. A CD-n található
driver 28.xx verziójú, célszerubb a legújabbat letölteni a www.drivers.hu-ról.
A tesztgépen Windows Me operációs rendszer lesz, egyúttal kiderül, hogy mit
tud nyújtani a kártya a 40.72 béta verziójú meghajtóprogrammal.
De mielott
belegyömöszölnénk a kártyát érdemes alaposan szemügyre venni. Kiderült, hogy
a memóriákat huto hutoborda a két középso IC tetejére nem ér rá!
Sajnos
a fényképezovel szinte lehetetlen volt jó képet készíteni a hutoborda alatti
résrol. Mert ha fény felé fordítom, akkor átszurodik a fény a memória felett
és ha erre zoom-ol a Kodak DX3600-as gép, akkor azon kívül, hogy mosott lesz
a kép, sötét is lesz. Na mindegy, ezzel a Kodak gépppel egyébként sem lehet
jó képeket készíteni, pl. 80cm-nél közelebbi dologról nem tud éles képet készíteni.
Gyorsan
leszedtem a memóriáról a ragasztott hutobordát, íme:
A probléma
kettos:
Egyrészt
görbe a kártya, másrészt a hutobordán található ragacs a végén össze volt gyurodve,
ez eltartotta 2db memória IC-tol a huto alját.
A kártya
görbeségén némi hajlítgatással sikerült úrrá lenni. Tudom nem szép dolog egy
új kártyát meghajlítani.... hiába ez egy ilyen defektes példány.
A GPU-n
található hovezeto anyag kréta szilárdságú volt. Pedig egészen biztos, hogy
új kártyát vettem ki a dobozból, mert az AGP csatlakozón meglátszik, ha már
egyszer valaki bedugta egy AGP slot-ba és ezen nem láttam karcolásokat.
Ez a
kártya 128M-os változatban is készül, de most a 64M-os változat kerül a tesztgépbe.
Ennél a változatnál a kártya hátoldalára nem tesznek memóriákat, legalább sok
hely marad a garancia címkéknek...
A tesztgép
lényeges elemei:
Alaplap
|
Abit
KG7 (266MHz DDR)
|
Processzor
|
AMD
XP 1900+
|
Memória
|
256M
DDR
|
Winchester
|
Maxtor
40G 7200RPM ATA100
|
Videokártya
|
Inno3D
Tornado Ti200
|
4ns-os
memóriával szerelték ezt a videokártyát, ez azt jelenti, hogy fizikailag 250MHz-el
hajtható, de ez a DDR miatt 500MHz-el egyenértéku!
Nem
árt tudnunk, hogy a Ti200-as videokártya memóriája koránt sem 500MHz-el jár,
hanem csak 400MHz-en.
Jellemzo
|
Geforce3
|
Geforce3
Ti500
|
Geforce3
Ti200
|
Grafikus
chip sebessége
|
200
MHz
|
240
MHz
|
175
MHz
|
Memória
frekvencia
|
460
MHz
|
500
MHz
|
400
MHz
|
Fill
Rate
|
800
Mpixel/s
|
960
Mpixel/s
|
700
Mpixel/s
|
Memória
sávszélesség
|
7360
MB/s
|
8000
MB/s
|
6400
MB/s
|
A táblázatból
egyúttal az is látszik, hogy egy "mezei" Geforce 3-as videokártyánál gyengébb
a Ti200-as! A legerosebb Geforce 3-es a Ti500-as. Sokszor ugyanazokból az alkatrészekbol
építik fel ezt a "gyenge" Ti200-as videokártyát, mit a Ti500-at. Bár néha a
Ti500-ra nem 4 hanem 3.6 esetleg 3.2ns-os memóriát szerelnek (3.2ns-os memóriával
szerelt TI500-as nagy ritkaságnak számít). Az esetek többségében könnyedén átalakíthatjuk
a Ti200-as videokártyát Ti500-nak, nem kell mást tennünk, mint megemelni a GPU
és memória frekvenciát.
Jellemzo
|
Geforce2
Pro
|
Geforce2
Titanium
|
Geforce2
GTS
|
Geforce2
MX (NV11)
|
Grafikus
chip sebessége
|
220
MHz
|
250
MHz
|
200
MHz
|
175MHz
|
Memória
frekvencia
|
400
MHz
|
400
MHz
|
333
MHz
|
166
MHz
|
Fill
Rate
|
880
Mpixel/s
|
1000
Mpixel/s
|
800
Mpixel/s
|
700
MPixel/s
|
Memória
sávszélesség
|
6370
MB/s
|
6400
MB/s
|
5300
MB/s
|
2700
MB/s
|
A frekvencia
emelésre két mód kínálkozik. A legegyszerubb, az, hogy ha pl. telepítjük az
NVmax, vagy hasoló frekvencia állító programot és Windows alatt átállítjuk.
Ennél elegánsabb, de bonyolultabb megoldás az, hogy ha az BIOSdump programmal
lementjük a videokártya BIOS-át, ezt betöltjük az NVedit programba ott átírjuk
a memória és GPU frekvenciát, majd visszaírjuk a módosított BIOSt.
Mindezt
így kell megoldani:
A BIOS
ilyen átberhelése sok veszélyt rejt magában. Pl. ha túl magas frekvenciát választottunk
és a videokártya nem bírja, akkor gondban leszünk. Vagy valami bibi lép fel
a BIOS frissítésekor... ez is okozhat némi fejtörést. Mindenesetre senkinek
sem ajánlom, hogy ilyen felturbózott BIOSokat égessen a videokártya BIOSába!
(Megjegyzem, hogy ha a videokártya BIOSának frissítése után a gép újraindításakor
nincs kép, akkor a javításra már csak két megoldás van. Vagy kivesszük (forrasztjuk)
a BIOSt és egy megfelelo programozóval visszaégetjük ez eredeti tartalmat (ez
a ritkább eset). Vagy ha AGP-s a videokártya, akkor beszerzünk egy PCI-osat
és az alaplapi BIOSban azt állítjuk be, hogy a PCI-os kártya üzemeljen. Ha szerencsénk
van, akkor a PCI-os kártya segítségével lesz kép és ekkor az AGP slotban lévo
kártya BIOSa elvileg programozható.)
Windows
alatt elindítjuk a BIOS dump nevezetu programot, ami csupán annyit csinál, hogy
kiolvassa a videokártya BIOSának a tartalmát. Ennek eredményeképpen abban a
könyvtárban, amiben elindítottuk a programot keletkezik egy bios.bin nevezetu
fájl.
Errol
a fájlról készítsünk egy másolatot és nem árt ha egy floppyra kimenjük. Ugyanis
ha valami probléma lép fel a BIOS égetés után, akkor elofordulhat, hogy nem
lesz kép, és úgy kicsit nehéz lesz megkeresi a régi BIOS tartalmát.
Videokártya
BIOS-okat sok helyrol letölthetünk, ám nem javaslom, mert a franc se tudja,
hogy az adott BIOS mennyire kompatibilis a kártyánkkal...
Második
lépésként a lementett BIOS tartalmat olvassuk be egy BIOS editáló programba.
Most
a Ray Adams féle NVidia BIOS editorról lesz szó:
Az egyik
legmenobb dolog az, ha valaki vesz egy "olcsó" videokártyát és ebbol egy nagyobb
tudásút varázsol. Pl. ha valakinek egy Geforce3 Ti200-as videokártyája van,
akkor simán megteheti, hogy egy kétszer drágább és sokkal gyorsabb Ti500-ast
varázsol belole. Elvileg elég lenne az órajel frekvenciákat átírni, de ha már
lúd, akkor legyen kövér, módosítjuk a kártya típusát, gyártóját stb.
Minden
videokártyának van egy azonosító (ID) kódja, ez határozza meg, hogy késobb az
operációs rendszer milyen kártyának fogja detektálni stb. Nem célszeru egy TNT
kártyának az ID kódját kapásból Geforce 4-re változtatni, mert a driver telepítéskor
enyhén szólva gondjaink adódhatnak. De egy csoporton belül simán átírható. Pl.
a Ti200-as kártyát kápásból Quadronak, Ti500-nak átírhatjuk. De ez nem sokat
lendít a kártya teljesítményén, de ezentúl minden pl. Ti500-nak fogja vélni.
A gyártót
is megváltoztathatjuk kedvünk szerint, ami már kicsit durva dolognak számít,
mert ez már esetleg a hamisítás kategóriájába tartozik.
Jó poén,
ha ezentúl a kártya más szöveget fog feldobni induláskor a képernyore. Akármit
beírhatunk, de 80 karakternél ne legyen hosszabb. A betutípust és a betuméretet
is változtathatjuk egy másik menüpontban. Sot a betuk színét is módosíthatjuk,
bár kissé nehéz egy szám alapján (7-es) azonosítani a színt (fehér), esetleg
próbálkozni kell...
A "Frames
count" véleményem szerint azt határozza meg, hogy bekapcsolás után mennyi ideig
fogjuk látni a kártya által kidobott azonosítót (pl. Ez az én átalakított Ti200-as
videokártyám).
Attól
függoen, hogy DDR-es vagy sima SD memóriás a videokártya. A GPU frekvenciáját
is itt adhatjuk meg. Arra nem jöttem rá, hogy miért szerepel nyolcszor a GPU
és a memória frekvencia, de ez nem is olyan lényeges. Csak olyan frekvenciát
érdemes itt beállítani amirol egészen biztosan tudjuk, hogy bírni fogja a kártya.
Pl. a PowerStrip univerzális tuning programot lehet a próbák során használni.
Itt Windows alól megváltoztatjuk a GPU/memória frekvenciát és teszteljük, hogy
a gép így is stabil-e.
Ha TV
kimenetes a kártya, akkor meghatározhatjuk, hogy PAL vagy NTSC legyen az alapértelmezett.
A környékünkön a PAL norma a meno, de sokszor NTSC a default és Windows alól
kell átállítani. A TV Mode részben ezeket állíthatjuk: NTSC-M (Standard), NTSC-J
(Japan), PAL-M, PAL-BDGHI (Standard), PAL-N, PAL-NC.
A BIOS
tartalmát is megjeleníthetjük, elvileg itt meg is változtathatjuk, de ez aztán
végképp nem tanácsos, mert beláthatatlan következményei lehetnek. Illetve néhol
"értelmes" szöveges részeket vélhetünk felfedezni, ez módosítható ugyan pl.
NVIDIA Geforce DDR VGA... de a típust megváltoztatásáról már szó volt.
Nézzük
mikor van ennek némi értelme:
Pl.
ha azt szeretnénk, hogy eleve induláskor tuningolva legyen a videokártya, így
a késobbiekben overclock programmal már nem kell veszodni. Tehát a BIOS frissítéstol
nem tud egy rakás új utasítást a kártya, letiltott dolgok sem engedélyezodne,
csupán a frekvenciát és a kártya nevét írhatjuk át.
Elvileg
simán lehet, egy "olcsó" Geforce GTS kártyából Ultrásat készíteni. Vagy az említett
Geforce 3 Ti200-ból Ti500-at. Sorolhatnám még. De ne feledjük ez nem csodaszer.
Mert ha csak a feliratot írjuk át, az csak poénnak jó, de a sebességet nem befolyásolja.
Ha a típust írjuk át, akkor a késobbiekben a videokártya telepítésekor a driver
kiválasztásánál érezzük a hatását.
A frekvenciák
növelése (esetleges csökkentése) alapvetoen befolyásolhatja a kártya sebességét.
De mint említettem ezzel akár le is írhatjuk a kártyát, mert még akkor sem nyugodhatunk
meg, ha a BIOS frissítés után látszólag jól muködik a kártya, ugyanis ezek után
több hot termel és a addigi gyári hutés elégtelen lehet. Ekkor vagy lefagy a
kártya, vagy a túlmelegedés miatt károsodik és akár más alkatrészeket is magával
ránthat (pl. alaplap), ha zárlat keletkezik.
Nos
a várható tragédiák áttekintése után, nézzük meg mit is kezdjünk az immáron
módosított BIOS tartalommal:
1. Gyengébb
idegzetuek, itt még letehetik a lantot és a modosított BIOS fájlt elteszik emlékbe,
vagy akár ki is nyomtathatják, aminek ugyan semmi értelme, de ez is egy megoldás.
2. Bátrabbak,
akik annak ellenére, hogy a muvelet után a kártya bekrepálhat, illetve utána
esetleg nem lesz stabil beírhatják a videokártya flash ROMjába módosított BIOS
tartalmat.
Utóbbi
esetén készítsünk egy boot floppyt. Szükségünk lesz az NVflash programra (figyelem
Leadtek videokártya esetén nem lesz jó az NVfalsh, ahhoz külön flash program
kell, ezt a Leadtek honlapjáról le lehet tölteni). Ez esetek többségében az
NVflash program alkalmas a muveletre.
Természetesen
nem elég az NVflash programot rámásolni a boot floppyra, hanem a módosított
BIOS tartalmat is másoljuk rá. De gondolom ez úgy is egyértelmu, de az más kevésbé,
hogy egy dos4gw.exe fájlra is szükségünk lesz.
Az NVflash
kb. 90kbyte, a BIOS tartalom kb. 64kbyte, tehát ezek boven ráférnek egy floppy
lemezre. Ám a dos4gw.exe 260kbyte körül van. A Windows alatt készített floppy
lemezre az operációs rendszer sokmindent rámásol, ha netán nem lenne legalább
400kbyte hely a
floppy lemezen, akkor néhány kacatot le is törölhetünk a lemezrol (pl. format.com
vagy fdisk.exe stb).
Amikor
ezt a három szükséges fájlt (dos4gw.exe, NVflash és bios.bin) rámásoltuk a floppy
lemezre nincs más dolgunk, mint a boot floppy segítségével elindítani a gépet
és beírni, hogy nvflash bios.bin. Ha minden jól megy, akkor pár másodpercen
belül már az új BIOS dübörög a videokártyán. Azért a flash program elég okos
ahhoz, hogy nagyon inkompatibilis lenne az új BIOS, akkor nem engedi beleírni
a kártya flash memóriájába.
Jellemzo
|
Geforce2
Titanium
|
Geforce2
Ultra
|
Geforce3
Ti500
|
Geforce3
Ti200
|
Grafikus
chip sebessége
|
250
MHz
|
250
MHz
|
240
MHz
|
175
MHz
|
Memória
frekvencia
|
400
MHz
|
460
MHz
|
500
MHz
|
400
MHz
|
Frissítési frekvenciák:
Felbontás
|
Színmélység
|
Képfrissítési
frekvencia
|
|
Felbontás
|
Színmélység
|
Képfrissítési
frekvencia
|
640x480
|
8/16/32
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
|
1600x900
|
32
bit
|
60Hz
- 120Hz
|
800x600
|
8/16/32
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
|
1600x1200
|
8/16
bit
|
60Hz
- 120Hz
|
1024x768
|
8/16
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
|
1600x1200
|
32
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1024x768
|
32
bit
|
60Hz
- 200Hz
|
|
1920x1080
|
8/16
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1152x864
|
8/16
bit
|
60Hz
- 200Hz
|
|
1920x1080
|
32
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1152x864
|
32
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
|
1920x1200
|
8/16
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1280x960
|
8/16
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
|
1920x1200
|
32
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1280x960
|
32
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
|
1920x1440
|
8/16
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1280x1024
|
8/16
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
|
1920x1440
|
32
bit
|
60Hz
- 75Hz
|
1280x1024
|
32
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
|
2048x1536
|
8/16
bit
|
60Hz
- 75Hz
|
1600x900
|
8/16
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
|
2048x1536
|
32
bit
|
60Hz
|
A gép
resetelése után remélhetoleg lesz kép...
Nagyjából
ezt várhatjuk egy Ti200/Ti500 átalakítástól:
Jellemzo
|
Gf3
Ti200
|
Ti
500
|
Geforce
3
|
3DMark
Result
|
9463
|
10760
|
10428
|
CPU
Speed
|
681
|
683
|
698
|
Helicopter
Low Detail
|
193.1
fps
|
227.4
fps
|
215.0
fps
|
Helicopter
Medium Detail
|
143.4
fps
|
165.8
fps
|
159.6
fps
|
Helicpoter
High Detail
|
73.9
fps
|
89.0
fps
|
83.5
fps
|
Adventure
Low Detail
|
182.6
fps
|
211.3
fps
|
205.8
fps
|
Adventure
Medium Detail
|
120.9
fps
|
126.1
fps
|
127.1
fps
|
Adventure
High Detail
|
74.4
fps
|
77.1
fps
|
77.9
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
615.6
MTexels/s
|
826.8
MTexels/s
|
702.7
fps
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
1207.2
MTexels/s
|
1643.9
MTexels/s
|
1278.0
MTexels/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
19439
kTriangles/s
|
23441
kTriangles/s
|
21888
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
9698
kTriangles/s
|
13228
kTriangles/s
|
11065
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (8 Lights)
|
5082
kTriangles/s
|
6955
kTriangles/s
|
5800
kTriangles/s
|
8MB
Texture Rendering Speed
|
501.1fps
|
676.3
fps
|
569.9
fps
|
16MB
Texture Rendering Speed
|
466.7
fps
|
642.6
fps
|
514.3
fps
|
32MB
Texture Rendering Speed
|
312.9
fps
|
301.0
fps
|
319.6
fps
|
64MB
Texture Rendering Speed
|
153.0
fps
|
155.0
fps
|
165.8
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 3 pass)
|
297.7
fps
|
390.1
fps
|
339.4
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 2 pass)
|
413.7
fps
|
543.9
fps
|
471.3
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 1 pass)
|
688.4
fps
|
893.9
fps
|
748.4
fps
|
3DMark2001
(1024x768/32bit):
Jellemzo
|
Gf3
Ti200
|
Ti
500
|
Geforce
3
|
3DMark
Score
|
6457
|
8775
|
7142
|
Game
1 (Low)
|
99.7
fps
|
136.1
fps
|
111.5
fps
|
Game
1 (High)
|
46
fps
|
52.4
fps
|
48.4
fps
|
Game
2 (Low)
|
85.2
fps
|
129.3
fps
|
98.1
fps
|
Game
2 (High)
|
49.5
fps
|
73.4
fps
|
55.9
fps
|
Game
3 (Low)
|
106.8
fps
|
137.0
fps
|
117.3
fps
|
Game
3 (High)
|
53.6
fps
|
66.2
fps
|
57.6
fps
|
Game
4
|
28.1
fps
|
45.6
fps
|
31.7
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
560.5
MTexels/s
|
834.1
MTexels/s
|
645.6
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
1150.9
MTexel/s
|
1748.4
MTexel/s
|
1226.8
MTexels/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
13.7
MTriangles/s
|
28.4
MTriangles/s
|
15.7
MTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
2.7
MTriangles/s
|
6.9
MTriangles/s
|
3.1
MTriangles/s
|
Bump
Mapping
|
99.8
fps
|
130.7
fps
|
110.5
fps
|
DOT3
(Bumps M)
|
90.8
fps
|
132.5
fps
|
106.1
fps
|
Vertex
Shader
|
38.6
fps
|
65.8
fps
|
42.4
fps
|
Pixel
Shader
|
66.1
fps
|
99.6
fps
|
75.5
fps
|
Point
Sprites
|
13.0
MSprites/s
|
19.9
MSprites/s
|
14.8
MSprites/s
|
Természetesen
jobb hutéssel jobb eredményeket lehet elérni. A további tuninghoz már nem megfelelo
a kártya gyári hutése, így nemsokára egy komolyabb hutés kerül a kártyára.
A jobb
hutés mindenféleképpen vízhutés lesz. De azt nem árt tudnunk, hogy ha pl. 30
fokos a hutovíz, akkor a kártya alig húzható jobba, ezért peltier elemes hutésben
gondolkozom.
Ugyan
a peltier elemekkel a mai processzorokat csak nagy költség árán lehet a léghutésnél
alacsonyabb hofokon tartani, de a videokártyák jóval kevesebb hot termelnek,
mint a CPU-k, ezért itt már egy 80 Wattos modul is elég lehet, amit egy PC táp
elvileg elbír a 12 Voltjáról.
De már
látom lelki szemeim elott, hogy a majdnem 0.5kW-os hutomodulom fogja a videokártya
számára a vizet huteni:
Ebbe
a tömbbe van elrejtve a két 248 Wattos hutomodul, így néz ki hoszigetelés nélkül:
A deresedo
középso blokk hutené a folyadékot a videokártya számára, amin pedig ez lesz:
Kapcsolódó hírek/cikkek:
Ti200/Ti500 II. rész