A csend titka a nagy ventilátor alacsony forulatszámon. Nagy PC ház esetén mindennek meg van a maga helye...
Az előző
vízhűtéssel foglalkozó cikkben egy MIDI házzal kísérleteztem, de most jöjjön
egy nagyágyú, egy chieftec nagytorony!
Így
ránézésre a felső rács árulkodhat a speciális hűtésről. A cél itt is az extrém
csendes üzem volt. Bár a chieftec tápegységet (ebben a házban 340 Wattos volt)
eleve csendesek, de tovább kellett csendesíteni a ventilátorát, mert eredetileg
nem volt elég csendes. Egyébként nem véletlenül vállalnak a chieftec tápokra
élettartam garanciát, vagyis bármikor tönkremegy, a gyártó kicseréli (kivéve
ezt az átalakított példányt :) ). Ugyanis belül mindent túlméreteztek. Hűtőbordából
is 3x akkora van benne, mint egy normál tápegységbe és a félvezetők is jóval
nagyobb áramot és túlfeszültséget képesek elviselni, mint amit egy mezei tápegységben
használnak.
Egyébként
a tápegység némi elektronika beépítése után már automatikusan kapcsolja induláskor
a szivattyút! (Relé, dióda, kondenzátor)
Vízhűtésűvé
varázsoltam a GPU-t a CPU-t és a chipset-et. A képen a chipset hűtőblokkját
már fel is szereltem és a CPU blokkot lefogó csavarok is a helyükre kerültek.
Ilyenkor nem árt egy műanyag alátétet tenni a csavar feje alá, mert egy zárlat
nem tenne jót...
A CPU-n
és a GPU-n és a Chipset-en 5db járatot tartalmazó vörösréz blokk került. Ebben
a gépben Ti500-as (ASUS) videokártya van, de elegendő volt csak a GPU-t hűteni.
A memórián gyárilag is hűtőborda volt, bár így GPU ventilátor nélkül a memória
melegebb lett, de ez nem olyan vészes...
A felső
fedőlap alatt helyezkedik el a meleg leadó radiátor. Erre nagyon rugalmas gumi
kerettel lett felrögzítve a két 8cm-es ventilátor. Ráadásul ezeket 5 Voltra
kötöttem a 12 Volt helyett, így nagyon csendesek lettek. A tápegység ventilátorának
piros színű vezetékével sorba kötöttem egy 28 Ohmos ellenállást, így a fordulatszáma
1100-1500RPM körül alakult (hőmérséklet függvényében változik). Az 1500RPM alatti
fordulatszám ilyen méretű ventilátor esetén gyakorlatilag néma üzemet eredményez.
Persze ezért van egy pici hangja, de ez annyira minimális, hogy ha nem kifejezetten
azt figyeljük, akkor észre sem vesszük....
A meleg
leadót és a tápegységet szellőztető ventilátorokon kívül még egy ventilátor
van a gépben, a printer port magasságában. Erre azért volt szükség, mert az
alapi nagy elektrolit kondenzátorok légáram hiányában 52 fokosra felmelegedtek
(hőmérővel mértem). Bár egyesek szerint ez nem sok, de jobb a képesség. Ide
egy olyan ventilátor került, aminek a piros színű (12 Volt) vezetékével egy
6.8 Voltos Zener diódát sorba kötöttem, így gyakorlatilag ez is 5 Voltot kap...
nagyon csendes... :)
Tehát
összesen 4db 8cm-es ventilátor van a gépben, ezek 5 Volt körüli feszültséget
kapnak. 5000-6000Ft-ért lehet venni PAPS(t) ventilátorokat, azok általában eleve
nem zúgnak mint az őrült, igaz megnéztem 0.12 Ampert esznek, egy "zúgós" meg
akár 0.24 Ampert is felvesz…
Itt
jól látszik mind a három hűtőblokk. A processzor AMD XP 1800+, az alaplap egy
Epox 8KHA+, a videokártya pedig egy ASUS Ti500, ami még mindig nagyon jónak
számít!
Ha az
alaplap környékén nincs ventilátor, akkor ugyancsak felmelegszik. Konkrétan
arra gondolok, hogy a réz fóliát annyira fel tudják fűteni a nagyáramú ráforrasztott
eszközök, hogy a CPU hőmérő kb. 10 fokkal többet mutat a valóságosnál. A beépített
5 Voltra kötött Coolink 8cm-es ventilátor akkora légmozgást hoz létre, hogy
csak kb. 6 fokkal mutat többet a CPU hőmérő, míg ha 12 Voltot kap, akkor így
26 fokos levegőnél a CPU 38 fok körül szaladgált teljes terhelés mellett.
Ez azt
jelenti, hogy 5 Voltra kötött ventilátorral 44-45 fok körül minden esetben megfogta
a CPU-t a rendszer. De ez csalóka, a valóságban még ennyi sem volt.
Ezért
vízhűtés esetén nagyon oda kell figyelni, hogy mit mutat az alaplap és mi a
valóság. Mert az alaplap elég helyezett ventilátor nyilvánvalóan nem befolyásolja
a CPU hőmérsékletét, hisz a blokk felülete minimális, csak az alaplapra forrasztott
melegedő alkatrészek hőmérsékletét redukálja, így ezek az alkatrészek nem fűtik
fel a CPU hőmérő kivezetését...
Ezen
a képen jól látszik, hogy a videokártya memóriája továbbra is léghűtésű maradt...
Egyébként
autóhűtő folyadék és ioncserélt víz 1:4 arányú keverékével lett feltöltve, valamivel
több, mint fél litert nyelt be. De nézzük csak hová is került a szivattyú:
A tápegység
alatt és az alaplap felett még jókora hely volt. Ide folyékony műanyag segítségével
felrögzítettem a szivattyút. A radiátorból egyből a szívó csonkjára kerül a
hűtőfolyadék, innen a CPU hűtőblokkba jut, majd a chipset és a GPU hűtő következik.
Érdemes
megnézni a bilincseket is, szerintem ez a legjobb megoldás, mert a bilincs vékonyfalú,
így könnyedén körbeöleli a csövet, atom biztos és könnyű felszerelni. Ez benzincső
bilincs, ha a kocsiknál extrémebb körülmények között is 20 évig is bírja, akkor
itt sem lehet vele probléma.
Levett
oldallappal így néz ki ez a vízhűtésű gép. Csupán egy problémát kell megoldani,
nevezetesen a winchester-t a polcra helyezni és tenni bele pl. egy Seagate Barracuda
IV-et, mert ennek a Maxtornak nagyon hangos a motorja és a fejmozgatás sem nevezhető
csendesnek. Persze amíg léghűtésű volt a gép, addig nem zavart, de így a csendesítés
után már szerintem mindenki a polcra kívánná ezt a HDD-t.
Gyakorlatialg ugyanazokat mértem (-5%) ezzel a géppel (3DMark200x),
mint anno KR7+Ti500-es összeállításban, így az akkori táblázatok:
3DMark2000 default benchmark:
Jellemző
|
Leadtek
WinFast A170 MX440
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
Leadtek
WinFast A270 Ultra
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
ASUS
Ti500
Abit
KR7
AMD
XP2000+
|
Leadtek
Gf2 Ultra
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
Radeon
7500
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
Radeon
8500
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
Leadtek
Gf3 Ti200
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
3DMark
Result
|
9198
|
13092
|
12542
|
10682
|
8417
|
11781
|
9463
|
CPU
Speed
|
673
|
722
|
745
|
649
|
648
|
718
|
681
|
Helicopter
Low Detail
|
167.4
fps
|
245.3
fps
|
250.5
fps
|
216.9
fps
|
169.3
fps
|
233.3
fps
|
193.1
fps
|
Helicopter
Medium Detail
|
127.6
fps
|
186.6
fps
|
187.9
fps
|
155.4fps
|
118.4
fps
|
171.9
fps
|
143.4
fps
|
Helicpoter
High Detail
|
67.6
fps
|
133.0
fps
|
112.5
fps
|
72.6
fps
|
56.6
fps
|
97.7
fps
|
73.9
fps
|
Adventure
Low Detail
|
203.0
fps
|
310.0
fps
|
270.4
fps
|
241.4
fps
|
175.1
fps
|
270.8
fps
|
182.6
fps
|
Adventure
Medium Detail
|
124.2
fps
|
135.5
fps
|
140.3
fps
|
126.8
fps
|
113.2
fps
|
130.1
fps
|
120.9
fps
|
Adventure
High Detail
|
76.7
fps
|
80.6
fps
|
83.6
fps
|
77.0
fps
|
68.8
fps
|
78.0
fps
|
74.4
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
532.4
MTexels/s
|
1174.8
MTexels/s
|
932.6
MTexels/s
|
892.0
fps
|
391.3
fps
|
912.1
MTexels/s
|
615.6
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
1054.1
MTexels/s
|
2326.9
MTexels/s
|
1844.0
MTexels/s
|
1801.5
MTexels/s
|
838.7
MTexels/s
|
1920.0
MTexels/s
|
1207.2
MTexels/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
17075
kTriangles/s
|
36869
kTriangles/s
|
25837
kTriangles/s
|
20961
kTriangles/s
|
17014
kTriangles/s
|
27848
kTriangles/s
|
19439
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
13237
kTriangles/s
|
21318kTriangles/s
|
14918
kTriangles/s
|
14513
kTriangles/s
|
10318
kTriangles/s
|
19328
kTriangles/s
|
9698
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (8 Lights)
|
7539
kTriangles/s
|
11739
kTriangles/s
|
7852
kTriangles/s
|
7884
kTriangles/s
|
6897
kTriangles/s
|
12945
kTriangles/s
|
5082
kTriangles/s
|
8MB
Texture Rendering Speed
|
442.0fps
|
961.1
fps
|
742.0
fps
|
676.6
fps
|
477.4
fps
|
736.7fps
|
501.1fps
|
16MB
Texture Rendering Speed
|
423.3
fps
|
592.7
fps
|
595.4
fps
|
537.8
fps
|
443.9
fps
|
586.6
fps
|
466.7
fps
|
32MB
Texture Rendering Speed
|
298.3
fps
|
317.5
fps
|
333.2
fps
|
294.3
fps
|
272.7
fps
|
309.7
fps
|
312.9
fps
|
64MB
Texture Rendering Speed
|
155.5
fps
|
164.8
fps
|
173.5
fps
|
153.0
fps
|
141.0
fps
|
157.8
ps
|
153.0
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 3 pass)
|
271.9
fps
|
567.5
fps
|
442.1
fps
|
306.4
fps
|
257.8
fps
|
368.5
fps
|
297.7
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 2 pass)
|
326.6
fps
|
785.2
fps
|
609.9
fps
|
325.3
fps
|
321.1
fps
|
444.6
fps
|
413.7
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 1 pass)
|
438.0
fps
|
1284.9
fps
|
1002.0
fps
|
711.9
fps
|
675.8
fps
|
821.5
fps
|
688.4
fps
|
3DMark2001 default benchmark:
Jellemző
|
Leadtek
WinFast A170 MX440
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
Leadtek
WinFast A270 Ultra
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
ASUS
Ti500
Abit
KR7
AMD
XP2000+
|
Leadtek
Gf2 Ultra
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
Radeon
7500
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
Radeon
8500
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
Leadtek
Gf3 Ti200
Abit
KG7
AMD
XP1900+
|
3DMark
Score
|
5624
|
9894
|
8775
|
5205
|
4780
|
8107
|
6457
|
Game
1 (Low)
|
98.5
fps
|
144.8
fps
|
136.1
fps
|
94.3
fps
|
68.4
fps
|
128.7
fps
|
99.7
fps
|
Game
1 (High)
|
45.4
fps
|
51.7
fps
|
52.4
fps
|
38.6
fps
|
36.8
fps
|
51.2
fps
|
46
fps
|
Game
2 (Low)
|
89.4
fps
|
181.2
fps
|
129.3
fps
|
89.3
fps
|
78.2
fps
|
137.6
fps
|
85.2
fps
|
Game
2 (High)
|
45.2
fps
|
103.6
fps
|
73.4
fps
|
38.8
fps
|
40.7
fps
|
74.8
fps
|
49.5
fps
|
Game
3 (Low)
|
93.4
fps
|
131.6
fps
|
137.0
fps
|
95.8
fps
|
89.6
fps
|
125.0
fps
|
106.8
fps
|
Game
3 (High)
|
50.0
fps
|
61.6
fps
|
66.2
fps
|
48.2
fps
|
43.4
fps
|
59.6
fps
|
53.6
fps
|
Game
4
|
--------
|
49.0
fps
|
45.6
fps
|
---
|
----
|
24.3
fps
|
28.1
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
423.6
MTexels/s
|
1056.7
MTexels/s
|
834.1
MTexels/s
|
412.7
MTexels/s
|
395.0
MTexels/s
|
691.1
MTexels/s
|
560.5
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
549.8
MTexel/s
|
2322.6MTexel/s
|
1748.4
MTexel/s
|
780.2
MTexels/s
|
1110.4
MTexels/s
|
1998.2
MTexel/s
|
1150.9
MTexel/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
28.1
MTriangles/s
|
48.8
MTriangles/s
|
28.4
MTriangles/s
|
21.7
MTriangles/s
|
12.2
MTriangles/s
|
35.2
MTriangles/s
|
13.7
MTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
6.5
MTriangles/s
|
12.5
MTriangles/s
|
6.9
MTriangles/s
|
4.1
MTriangles/s
|
2.8
MTriangles/s
|
9.9
MTriangles/s
|
2.7
MTriangles/s
|
Bump
Mapping
|
--------
|
150.2
fps
|
130.7
fps
|
---
|
99.4
fps
|
101.0
fps
|
99.8
fps
|
DOT3
(Bumps M)
|
62.7
fps
|
149.2
fps
|
132.5
fps
|
62.4
fps
|
58.7
fps
|
87.4
fps
|
90.8
fps
|
Vertex
Shader
|
41.4
fps
|
98.5
fps
|
65.8
fps
|
30.7
fps
|
43.0
fps
|
58.3
fps
|
38.6
fps
|
Pixel
Shader
|
--------
|
123.2
fps
|
99.6
fps
|
---
|
----
|
76.5
fps
|
66.1
fps
|
Advanced
Pixel Shader
|
--------
|
95.5
fps
|
|
--------
|
--------
|
75.9
fps
|
--------
|
Point
Sprites
|
9.3
MSprites/s
|
30.0
MSprites/s
|
19.9
MSprites/s
|
10.7
MSprites/s
|
0.4
MSprites/s
|
28.0
MSprites/s
|
13.0
MSprites/s
|