FŐOLDAL

KAPCSOLAT

MÉDIAAJÁNLAT


REGISZTRÁCIÓ HÍRLEVÉL
PC-ÁRUHÁZ DRIVERS SZAMITOGEP Antivirus SZAKÜZLET

· Friss (Overclock)
·  Vízhűtés + fények
·  Ti200/Ti500 II. rész
·  AMD XP 2200+
·  T-bred unlock
·  Áramlásmérő III
·  Ti200/Ti500
·  Áramlásmérő (v.2.1)
·  Vízhűtésű nagytorony
·  Geforce 4 tuning
·  Biztonságos vízhűtés
·  Vízhűtést a PC-nek!
·  Wasser gép
·  Vízhűtés felsőfokon
·  nForce + vízhűtés
·  Ti4200
·  1.7GHz-es Celeron
·  Vízhűtés 4. rész
·  Blokk verseny
·  Felület növelés
·  Vízhűtésű gép 2.rész
· Cikkek > Overclock
· Geforce 2 tuning
Dátum : 2002-08-21 13:21:15
Szerző : gigahertz


A videokártyák túlpörgetése nagyon népszerű, még a kevésbé tapasztaltabbak is megkockáztatják. Aki már gyakorlattab, az "durvább" dolgokat is kipróbálhat, de nagy a kockázat...

Tegyük fel hogy valakinek Geforce 2 GTS/MX stb. videokártyája van és ezt tuningolni szeretné. Ehhez szeretnék egy kis adalékot nyújtani. A most bemutatott módszer hatására lehet, hogy a művelet után a világ leglassabb videokártyáját kapjuk, mert lehet, hogy tönkremegy! Így aki mégis belevág, az saját felelősségére teszi.

Az addig teljesen rendben van, hogy egy videokártyát tuning szoftverek (NVmax stb.) húzni lehet, vagy átírni a BIOSát, hogy minden indításkor már eleve nagyobb frekvencián járjon. Node előbb-utóbb frekvencia korlátba ütközünk, hisz lesz egy határ, aminél nagyobb frekvenciát stabilan már nem visel el a kártya. Ekkor jönnek a hűtési trükkök és ha még többre vágyunk, akkor egy kicsit át kell alakítanunk a videokártyát:

Egy Geforce 2 videokártya GPU feszültsége 2 Volt körül van, míg a memóriák általában 2.5-3.3 Voltot kapnak. Az itt bemutatott eljárást az www.xbitlabs.com alapján mutatom be. Kipróbáltam és nálam működött. (Egyébként nem véletlenül melegszi, annyira egy Ultrás videokártya…. A memóriája magasabb feszültséget kap + ns-ban is általában gyorsabb.)

A videokártyán találunk egy feszültség szabályzó áramkört. Ha szerencsénk van, akkor ezek között megtaláljuk:

US1150

Általában Geforce 2 MX-es kártyákon találunk ilyet

US3007

A legtöbb Geforce 2 GTS kártyán ilyen van

Az US1150-es IC 5 lábú, az egyik oldala (hűtés miatt) fém és a panelra rá van forrasztva. Így néz ki:

Az US3007-es áramkör nagyon népszerű (ASUS V7700, Leadtek Titanium stb), 18 lábú és így néz ki:

Természetesen az itt bemutatott IC-k már az átforrasztás utáni állapotban vannak.

Ami most következik az nagyon fontos!!!

A kártya gyártói szeretik módosítgatni az IC gyártó által javasolt bekötését. Ez nem azt jelenti, hogy módosítanak a kapcsolási rajzon, hanem azt, hogy néhány ellenállás, kondenzátor értéke más. Így az nem jelent semmit, hogy pl. 1kOmos ellenállást kell forrasztani az USxxx IC-re. Mert pl. a Leadtek kártyán ennyit kell, az ASUSon stb. meg annyi.

Nézzük a kapcsolási rajzot:

US1150:

US3007:

Tehát a bekötés szinte mindig azonos, csak az alkatrész értéke változó. Mindjárt rátérek, hogy ezt miként lehet kiküszöbölni.

Az US1150-ös IC kizárólag a GPU feszültségért felelős, az a memória számára nem állít elő feszültséget, így csak a GPU feszültségén tudunk változtatni. Az MX-es videokártyák az esetek túlnyomó többségében az AGP portról nyerik a memória számára szükséges 3.3 Voltot, így ennek a megváltoztatásába nem éri meg belevágni.

Az US1150-es bekötési rajzán 2.7 Voltos kimeneti feszültség szerepel, de egy MX GPU-ja 2 Voltot kap és nem 2.7 Voltot! 2.5 Volt fölé nem szabad menni, mert KO-s lesz a GPU.

A gyártó így specifikálta a kimenő feszültség érékét:

A Vout a kimenő feszültség, a Vref az 1.25 Volt minden esetben. Most nyílván mindenki azt várja, hogy a pirossal jelölt ellenállás milyen értékű. Erre pedig azt mondom, hogy ki kell számolni. Meg kell keresni a panelon a 2-esé 3-as láb közötti ellenállást, általában R16-os pozícióban látható, az R1-es ellenállás. Legjobb az, ha Ohmérővel megmérjük az értékét. De ha mondjuk azt látjuk rajta, hogy 101 akkor az 100Omos. Így kell visszafejteni az értékét:

Együk fel, hogy ezt látjuk egy ellenálláson:

121

Ekkor leírjuk az elő két számjegyet:

12

Utána pedig annyi nullát írunk, mint amennyi az utolsó számjegy, vagyis:

120 Ohmos az ellenállás.

Nézzünk még két példát. Azt látjuk, hogy 560 akkor az 56 Ohmos, és ha azt látjuk, hogy 102 akkor az 1000 Ohmos. Gondolom ez világos.

Visszatérve az US1150-es IC-hez az R2-es ellenállás nyílván az lesz, ami 2-es láb és a föld közé van kötve. Nem lehet eltéveszteni (általában R17-es jelöléssel)!

Miután megvan az R1 és R2-es értéke, nincs más hátra ki kell számolni, hogy mire változtassuk meg az R1-es értékét, hogy ne 2 Voltot hanem pl. 2.4 Voltot kapjunk. Tegyük fel, hogy megvan az ellenállás érték, amit az R1-es pozícióba be kellene forrasztani. Ekkor két dolgot lehetünk. Kiforrasztjuk az R1-es ellenállást, veszünk egy olyat, amit kiszámoltunk (pontosabban egy ahhoz közeli értékűt) és az beforrasztunk. Vagy párhuzamosan is közhetünk vele egy ellenállást. De ekkor ki kell számolni, milyen értékűt kell vele párhuzamosan kötni.

Az US3007 sokkal többet tud, mint az US1150. Ez elő tudja állítani a memória és a GPU feszültséget is. A kimeneti feszültséget így határozhatjuk meg:

A Vout2 kimenet lesz a memória feszültség, a Vout3 a GPU feszültség. A GPU feszültség itt is általában 2 Voltos, a memória feszültség 2.5 és 2.8 Volt között szokott lenni. A memóriák általában elviselik a 3.3 Voltos feszültséget. De ezt érdemes megnézni a memória gyártó honlapján!

Az R2 az R816-os pozícióban szokott lenni az R3-es pedig az R811-es pozícióban. Itt is azt az eljárást érdemes követni, hogy meg kell keresi a kártyán az R2, R3, R5, R6-os ellenállásokat. Természetesen nem lesz oda írva, hogy R2 stb... ezek mindig az IC közvetlen közelében vannak, esetleg a panel hátoldalán. Egy Ohmérő nem árt a kereséshez.

Egy ilyen GTS kártya megfelelő (nem gyári) hűtéssel a feszültség módosítás után akár 300MHz feletti GPU frekvenciára is képes, ami már igazán figyelemreméltó. De a túlzott igénybevétel, melegedés könnyen tönkreteheti a videokártyát, így csak óvatosan...

3DMark2000 (1024x768/16bit):

Jellemző

Gf2 Titanium

Gf2 Ultra

3DMark Result

9494

10682

CPU Speed

668

649

Helicopter Low Detail

195.0 fps

216.9 fps

Helicopter Medium Detail

138.6 fps

155.4fps

Helicpoter High Detail

63.9 fps

72.6 fps

Adventure Low Detail

195.0 fps

241.4 fps

Adventure Medium Detail

122.9 fps

126.8 fps

Adventure High Detail

75.8 fps

77.0 fps

Fill Rate (Single Texturing)

690.0 fps

892.0 fps

Fill Rate (Multi Texturing)

1413.8 MTexels/s

1801.5 MTexels/s

High Poligon Count (1 Light)

21280 kTriangles/s

20961 kTriangles/s

High Poligon Count (4 Lights)

12759 kTriangles/s

14513 kTriangles/s

High Poligon Count (8 Lights)

7042 kTriangles/s

7884 kTriangles/s

8MB Texture Rendering Speed

523.0 fps

676.6 fps

16MB Texture Rendering Speed

476.9 fps

537.8 fps

32MB Texture Rendering Speed

298.2 fps

294.3 fps

64MB Texture Rendering Speed

161.0 fps

153.0 fps

Bump Mapping (Emboss, 3 pass)

247.5 fps

306.4 fps

Bump Mapping (Emboss, 2 pass)

327.2 fps

325.3 fps

Bump Mapping (Emboss, 1 pass)

552.8 fps

711.9 fps

3DMark2001 (1024x768/32bit):

Jellemző

Gf2 Titanium

Gf2 Ultra

3DMark Score

4169

5205

Game 1 (Low)

69.9 fps

94.3 fps

Game 1 (High)

33.7 fps

38.6 fps

Game 2 (Low)

64.2 fps

89.3 fps

Game 2 (High)

26.5 fps

38.8 fps

Game 3 (Low)

78.5 fps

95.8 fps

Game 3 (High)

41.9 fps

48.2 fps

Game 4

----

---

Fill Rate (Single Texturing)

311.6 MTexels/s

412.7 MTexels/s

Fill Rate (Multi Texturing)

585.4 MTexels/s

780.2 MTexels/s

High Poligon Count (1 Light)

19.1 MTriangles/s

21.7 MTriangles/s

High Poligon Count (4 Lights)

3.6 MTriangles/s

4.1 MTriangles/s

Bump Mapping

---

---

DOT3 (Bumps M)

47.0 fps

62.4 fps

Vertex Shader

45.8 fps

30.7 fps

Pixel Shader

---

---

Point Sprites

8.0 MSprites/s

10.7 MSprites/s

 


Kapcsolódó hírek/cikkek:
Geforce 4 tuning


Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required '../forum/centercomments.php' (include_path='.:/usr/share/php/') in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95