Nem minden egy gyors processzor, hisz az alaplap is számít. Most egy régebbi ASUS alaplapba került a T-bred magos CPU
Az előző T-bred magos
processzorral foglalkozó cikk hozzászólásaiban láthattunk olyan véleményt, miszerint
a 2200+-os AMD XP T-bred-ek "B" maggal készülnek, de ez nem így van. Jelenleg
van "A" magos és "B" magos. Minden 2400+-nál nagyobb AMD XP "B" magos,
de a népszerű 2200+ "A"-val készül.
A "B" magosnál a frekvencia
lépcső 133MHz az "A"-nál 66MHz. A felépítés (pl. rétegek száma) is más, de a
felhasználó elsősorban azt érzi, hogy az AMD XP "A" magos verziója korántsem
húzható olyan jól, mint a "B" jelzésű pl. 2600+-os. Mivel az utóbbi tesztjére
még pár hétig biztosan nem lesz lehetőségünk, így folytassuk az AMD XP 2200+
sebessége/tuningolása során nyert tapasztalatokkal.
A múltkori cikkben szerencsénk
volt, mert a processzor 166-os FSB-vel 2GHz-re volt képes. Ám semmi garancia
nincs arra vonatkozólag, hogy egy véletlenszerűen kiválasztott AMD XP 2200+
elbírja a 166MHz-es FSB-t, sőt arra sincs, hogy 2GHz-en üzemelni fog.
Most is ASUS alaplap
került a processzor alá, de nem hiper-szupernek mondható A7V8X hanem egy szerényebb
tudású A7V266-E. A processzor léghűtése kezdetben hatalmas alumínium hűtőborda
+ 8cm-es ventilátor gondoskodott:
Ez a Vulcano hűtő 60-63
fok környékén tartotta a processzort, ami ekkor is teljesen stabilan működött.
Szerencsére nem olyan hangos, mint egy Cool111+ és társai, feltehetőleg egy
8cm-es ventilátor ki sem bírna 7200 feletti fordulatszámot.
Végül vízhűtés került
a processzorra és a chipsetre. Ennek elsősorban az volt a célja, hogy a lehető
legcsendesebb legyen a hűtés. A processzor blokkjára, biztos, ami biztos alapon
hővédelem is került.
A leszorító alatt az
alumínium részben egy hőmérséklet érzékelő található. Ez a PC tápegységhez közvetlenül
csatlakozik. Így az alaplapot megkerülve a számítógép egészen biztosan kikapcsol,
ha a blokk hőmérséklete eléri a 72 fokot. Nyílvánvalóan ez csak katasztrofális
hiba esetén fordulhat elő, hisz akinek vízhűtése van,
az tudja, hogy ritkán tapintásra egy hűtőblokk nem szokott forró lenni. Szerintem
50 fokos tárgyat már nem állja tartósan az emberi kéz, így azt már forrónak
mondhatjuk.
Végre Ti4600-as kártya
kerül a T-bred mellé. A Leadtek A250 Ultra kártyán hatalmas hűtőborda és két
ventilátor van. A korábbi használat során félelmetesen eltömődött a ventilátor
előtt található szűrőbetét:
Elgondolkozhatunk azon,
hogy ez a szűrő mennyire hasznos. Mert így a borda tényleg nem lesz poros, de
idővel a szita eltömődik és nem kap hűtőlevegőt. Ha nincs rajta a rács, akkor
a borda lesz poros, de legalább a ventilátor mozgatja a levegőt.
Mivel a vízhűtés megoldotta
a CPU és chipset hűtő ventilátorának a zaját, így utána a Leadtek 250 Ultra
kártyának a két ventilátora dominált. Végül erre is ki kellett találni valamit,
nem volt más hátra, mint a két ventilátort kikötni és egy "hatalmas" 8cm-es
ventilátort kb. negyed fordulaton a kártya alatt üzemeltetni.
Így néz ki az elkészült
vízhűtésű gép. Hang tekintetében a winchesterek és a Cheftec 340Wattos tápegység
ventilátorának a hangja hallható csak (leszámítva azt az esetet, amikor a CD
ROM begorombít és túráztatja a motorját).
A meleg leadó a ház
teteje alatt foglal helyet:
A két 8cm-es Patex ragasztó
pisztollyal rögzítettem a radiátorra szintén ragasztással rögzített ablakszigetelésre
használt rugalmas anyaghoz. Ez az a barna gumiszerű valami, ami a képen a ventilátor
és a fekete radiátor között látszik.
A ventilátorok csökkentett
feszültséggel üzemelnek, így csendesek. Ugyan így pár fokkal biztosan magasabb
a hűtővíz hőmérséklete, de megéri, mert pl. 2 fokkal alacsonyabb hőmérséklet
miatt inkább nem mondok le a csendes működésről.
A radiátorhoz egy vékonyabb
csövön egy benzinszűrő csatlakozik, ebben levegő van. Szerepe csupán annyi,
hogy legyen az egyébként zárt rendszerben valamennyi levegő, hogy ha a folyadék
tágul, akkor legyen mit összenyomni. Ugyan ez a tágulás minimális, de nem árt
erre is gondolni.
8mm belső 12mm külső
átmérőjű csövek csatlakoznak a radiátorhoz. A hűtőfolyadék: 80% deszt. víz és
20% etilén glikol (autóhűtő folyadék).
A tuning mértékével
vigyázni kell. Pár nappal ezelőtt (nem a most bemutatott géppel) sikerült olyan
nagy áramfelvételre késztetni a rendszer, hogy az ATX-es tápcsatlakozón az 5
Voltos érintkezők szabályszerűen megszenesítették a műanyag burkolatot.
Szerintem ez már súlyos
eset... mindenesetre egy dologra felhívja a figyelmet. Nevezetesen ez a "barnulás"
csak azért jöhetett létre, mert az érintkezőknél nem nulla az átmeneti ellenállás.
Minél nagyobb áramot vesz fel a gép, annál jobban melegszik az érintkező. Normális
esetben még kézmeleg sem lesz a csatlakozó. De a rossz kontaktus miatt, nem
csak a csatlakozó kerülhet veszélybe, akár a gép fagyását is okozhatja, hisz
a hirtelen terhelések olyan nagy feszültség veszteséget jelentenek az érintkezőn,
hogy az alaplapon mérve az 5 Volt leesik 4.1 Volt környékére és ekkor "behal"
a gép. És ezért nem feltétlenül a tápegység a felelős, hanem az érintkezés!
Értelemszerűen a chipsetre
felesleges hővédelmet tenni, hisz a processzor blokknál gyorsabban melegszik
vízáram nélkül, mint a chipset blokk. Ez pl. akkor fordulhat elő, ha a szivattyú
nincs bedugva, de a gép üzemel. A keringés nélkül kb. 10 perc alatt már olyan
forró lesz a blokk, hogy a hővédelem kikapcsolja a gépet.
Azért, hogy a szivattyú
bekapcsolásával ne kellejen foglalkozni. Egy relé került a tápegységbe, ami
230 Voltot ad a szivattyúnak, ha üzemel a gép. Ezt most nem is részletezném,
csak arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy aki netán relét épít a tápegységbe
(saját felelősségre) az ne legyen lusta és tegyen párhuzamosan a relé behúzó
tekercsével egy diódát. Ugyanis kikapcsoláskor olyan nagy feszültség indukálódik
a tekercsben, ami könnyen tönkreteheti az alaplapot vagy a PC tápegységet. Tehát
csak a kikapcsolásnál van probléma, hiszen "Lenz bácsi csak ekkor dolgozik"...
A PC tetejére csak akkora
lyukat vágtam, mint a radiátor hőleadó része, kisebb rácsot pedig nem kaptam.
A radiátoron felül van
egy feltöltő nyílás. De most sem alkalmaztam külön buffer tartályt, hanem a
radiátorból a folyadék egyenesen a szivattyú szívó csonkjára érkezik a víz,
így feltöltéskor a szivattyú rá tud kapni a folyadékra és a radiátorból kiszív
annyi vizet, ami a csövek és a blokkok feltöltéséhez elég. Utána természetesen
a radiátor csurig kell tölteni.
Mi tagadás a Leadtek
kártya a 8cm-es ventilátorral hülyén fest, de legalább minimális zajt csap.
Minden vízhűtésű gépnek
van egy alapvető problémája. Ugyanis az alaplap gyártók számítanak arra, hogy
a CPU foglalat környéki alkatrészek kapnak némi hűtőlevegőt a CPU ventilátortól.
Most is azt tapasztaltam, hogy az alaplap réz fóliája melegebb lett vízhűtés
után, aminek egyenes következménye, hogy a CPU foglalat alatt található hőmérő
10-12 fokkal melegebbet mér mintha a videokártya tetejére teszek egy ventilátort,
ami hűtőlevegőt biztosít a négy melegedő diódának.
Pirossal jelöltem a
képen a melegedő alkatrészeket. Hosszasan biztosan nem szorongatnám…
Hőmérséklet tekintetében
40 fok körüli értéket mértem terhelt állapotban, míg üresjárat környékén csak
pár fokkal kevesebbet.
A képen A 3DMark 2000
és 2001SE programok lefuttatása utáni eredmény látható. Bár ez így önmagában
nem jelent nagyon hosszú terhelést, de az a barnával jelzett CPU hőmérséklet
grafikonon látszik, hogy valahol a 40-es vonalnál van a határ.
A 2200+-os CPU a SiSoft
Sandra mérései szerint erre képes:
A memória átviteli sebesség
valamivel alacsonyabb, mint a legutóbbi tesztben szereplő A7V8Xesetén az A7V266-E
erre képes 266MHz-es memóriákkal:
Azt nem tudom, hogy
miért jelez a program 2x134MHz-et, amikor a BIOSban a 133MHz szerepelt, de 1-2MHz
nem számít sokat.
Ugyan sem az alaplap,
sem a videokártya nem képes kihasználni az Unreal 2003 motorjába rejlő legújabb
lehetőségeket, de most alkalom nyílt a tesztre, így akinek megvan ez a játék,
az indítsa el a játék system könyvtárában található benchmark.exe file-t.
Utána ki kell választanunk
a felbontást és indulhat a teszt. Nekem 1024x768-es felbontásban ezt az eredményt
hozta:
Táblázatosan a többi
felbontásban:
UT2003
|
Flyby
|
Botmach
|
640x480
|
172
FPS
|
59
FPS
|
800x600
|
154
FPS
|
58
FPS
|
1024x768
|
144
FPS
|
58
FPS
|
1280x1024
|
131
FPS
|
56
FPS
|
1600x1200
|
100
FPS
|
52
FPS
|
És, hogy a jó öreg Quake
III timedemo se maradjon ki:
Q3
|
32
bit, full,Demo 1
|
640x480
|
195
FPS
|
800x600
|
195
FPS
|
1024x768
|
189
FPS
|
1280x1024
|
157
FPS
|
1600x1200
|
122
FPS
|
3DMark 2001SE tekintetében
a kártya produkciója a AMD XP 2200+ társaságában:
3DMark2001SE, default
benchmark (1024x768, 32bit):
3DMark2000, default
benchmark (1024x768, 16bit):
A mérések során Windows
XP operációs rendszer használtam, drivers.hu-ról letöltött új detonator driverrel
üzemelt a Ti4600-as kártya. A gépben 512M memória volt (266MHz).
A most következő eredményt
már Rolikának már sikerült túlszárnyalnia a következő konfigurációval: AMD ATHLON
XP 2100+, MSI KT4Ultra, 512M DDR, de először nézzük az ASUS A7V266-E + AMD XP
2200+ produkcióját, egy 35Mbyte-os *.vob filet ennyi idő alatt tud *.avi-ba
(MPEG 4-es kódolással) konvertálni. (Innen
minden letölthető az otthoni próbához)
Rolika eredménye:
Teát a jobb alaplap
(chipset, memória stb) annyit számít, hogy egy 2100+-os processzorral ebben
a tesztben a 2200+-re rá lehet verni 2 másodpercet. A KT400 csodákra képes....
Térünk át a tuningra:
A CPU tuninggal kevésbé
volt szerencsénk, mert az A7V266-E 2x144MHz-et bírt maximum. Kipróbáltam másik
alaplappal a CPU-t, ott a 155MHz-es FSB sem jelentett problémát.
A szorzó kérdése: ennél
a 2200+-os processzornál az L1-es hidak át voltak vágva, míg a pár nappal ezelőtt
vásárolt szintén 2200+-nál össze voltak kötve. Az L1-es pontok összekötésére
most nem nyílt lehetőség, mert fontos szempont volt a garancia megőrzése. Ugyanis
ha az átvágott hidak árkába, folyékony ezüst, vagy szigetelő anyag jut, akkor
annak az eltávolítása nagyon nehéz, rendszerint a sikálás/dörzsölés eredménye
az lesz, hogy a barna hordozó megsérül és sokkal jobban látszani fog, hogy ez
a processzor bizony unlock-olva volt.
A szorzót nem csak a
BIOSból lehet megváltoztatni, hanem a processzormag hordozóján található L3-as
hidakkal is.
szorzó
|
L3/1
|
L3/2
|
L3/3
|
L3/4
|
L3/5
|
Megjegyzés
|
5
x
|
I
|
I
|
X
|
I
|
I
|
|
5.5
x
|
X
|
I
|
X
|
I
|
I
|
|
6
x
|
I
|
X
|
X
|
I
|
I
|
|
6.5
x
|
X
|
X
|
X
|
I
|
I
|
|
7
x
|
I
|
I
|
I
|
X
|
I
|
|
7.5
x
|
X
|
I
|
I
|
X
|
I
|
|
8
x
|
I
|
X
|
I
|
X
|
I
|
|
8.5
x
|
X
|
X
|
I
|
X
|
I
|
|
9
x
|
I
|
I
|
X
|
X
|
I
|
|
9.5
x
|
X
|
I
|
X
|
X
|
I
|
|
10
x
|
I
|
X
|
X
|
X
|
I
|
|
10.5
x
|
X
|
X
|
X
|
X
|
I
|
|
11
x
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
1700+
|
11.5
x
|
X
|
I
|
I
|
I
|
I
|
1800+
|
12
x
|
I
|
X
|
I
|
I
|
I
|
1900+
|
12.5
x
|
X
|
X
|
I
|
I
|
I
|
2000+
|
13
x
|
I
|
I
|
X
|
I
|
X
|
2100+
|
13.5
x
|
X
|
I
|
X
|
I
|
X
|
2200+
|
14
x
|
I
|
X
|
X
|
I
|
X
|
|
14.5
x
|
X
|
X
|
X
|
I
|
X
|
|
15
x
|
I
|
I
|
I
|
X
|
X
|
|
15.5
x
|
X
|
I
|
I
|
X
|
X
|
|
16
x
|
I
|
X
|
I
|
X
|
X
|
|
16.5
x
|
X
|
X
|
I
|
X
|
X
|
|
17
x
|
I
|
I
|
X
|
X
|
X
|
|
17.5
x
|
X
|
I
|
X
|
X
|
X
|
18x-nél
több
|
18
x
|
I
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
18.5
x
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
Jelölés: X átvágva;
I összekötve
Az átvágás nagyon macerás!
A lézer lenne a legjobb, de ezt csak olyan helyen lehetne megoldani, ahol lézergravírozással
foglalkoznak.
A videokártyán sikerült
némi overclock-ot végrehajtani. 300MHz-es GPU frekvencia helyett 325MHz-et elérni
és a 630MHz-es memória frekvenciát 730MHz-re változtatni. Tovább nem volt érdemes
forszírozni, mert a Leadtek A250 Ultra egyébként is melegszik és most nem volt
lehetőség a vízzel való hűtésére.
3DMark2001SE
Jellemző
|
Radeon
8500
|
Abit
KG7 + Ti4400 +AMD XP 1900+
|
ASUS
A7V8X + Ti4400 +AMD XP 2200+
|
Abit
KG7 + Ti4600 +AMD XP1900+
|
ASUS
A7V266-E + Ti4600 +AMD XP 2200+
|
3DMark
Score
|
8107
|
9108
|
10256
|
9894
|
11044
|
Game
1 (Low)
|
128.7
fps
|
121.5
fps
|
142.5
fps
|
144.8
fps
|
152.5
fps
|
Game
1 (High)
|
51.2
fps
|
50.8ps
|
48.8
fps
|
51.7
fps
|
52.5
fps
|
Game
2 (Low)
|
137.6
fps
|
170.5
fps
|
198.9
fps
|
181.2
fps
|
211.9
fps
|
Game
2 (High)
|
74.8
fps
|
97.9
fps
|
106.1
fps
|
103.6
fps
|
113.6
fps
|
Game
3 (Low)
|
125.0
fps
|
121.9
fps
|
119.4fps
|
131.6
fps
|
134.9
fps
|
Game
3 (High)
|
59.6
fps
|
54.7
fps
|
53.4
fps
|
61.6
fps
|
60.0
fps
|
Game
4
|
24.3
fps
|
45.1
fps
|
74.2
fps
|
49.0
fps
|
76.6
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
691.1
MTexels/s
|
951.5
MTexels/s
|
961.8
MTexels/s
|
1056.7
MTexels/s
|
1057.2
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
1998.2
MTexel/s
|
2121.1
MTexel/s
|
2124.0
MTexels/s
|
2322.6
MTexel/s
|
2321.8
MTexels/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
35.2
MTriangles/s
|
46.0
MTriangles/s
|
49.5MTriangles/s
|
48.8
MTriangles/s
|
49.5MTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
9.9
MTriangles/s
|
11.5
MTriangles/s
|
11.5
MTriangles/s
|
12.5
MTriangles/s
|
12.4
MTriangles/s
|
Bump
Mapping
|
101.0
fps
|
135.8
fps
|
135.0
fps
|
150.2
fps
|
156.9
fps
|
DOT3
(Bumps M)
|
87.4
fps
|
135.6
fps
|
152.8
fps
|
149.2
fps
|
159.8
fps
|
Vertex
Shader
|
58.3
fps
|
93.6
fps
|
92.2
fps
|
98.5
fps
|
98.6
fps
|
Pixel
Shader
|
76.5
fps
|
112.1
fps
|
117.9
fps
|
123.2
fps
|
123.2
fps
|
Advanced
Pixel Shader
|
80.1fps
|
87.4
fps
|
91.8
fps
|
95.5
fps
|
101.9
fps
|
Point
Sprites
|
28.0
MSprites/s
|
28.4
MSprites/s
|
28.5
MSprites/s
|
30.0
MSprites/s
|
32.3
MSprites/s
|
Amikor a 2200+-os processzor
1940MHz-es járt és a videokártya 325/730MHz-en, akkor így változott a helyzet.
Jellemző
|
Abit
KG7 + Ti4600 +AMD XP1900+
|
ASUS
A7V266-E + Ti4600 +AMD XP 2200+
|
ASUS
A7V266-E + Ti4600 +AMD XP 2200+
TUNING
|
3DMark
Score
|
9894
|
11044
|
11949
|
Game
1 (Low)
|
144.8
fps
|
152.5
fps
|
163.0
fps
|
Game
1 (High)
|
51.7
fps
|
52.5
fps
|
56.6
fps
|
Game
2 (Low)
|
181.2
fps
|
211.9
fps
|
230.9
fps
|
Game
2 (High)
|
103.6
fps
|
113.6
fps
|
122.2
fps
|
Game
3 (Low)
|
131.6
fps
|
134.9
fps
|
145.2
fps
|
Game
3 (High)
|
61.6
fps
|
60.0
fps
|
64.7
fps
|
Game
4
|
49.0
fps
|
76.6
fps
|
84.3
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
1056.7
MTexels/s
|
1057.2
MTexels/s
|
1177.2
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
2322.6
MTexel/s
|
2321.8
MTexels/s
|
2537.9
MTexels/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
48.8
MTriangles/s
|
49.5MTriangles/s
|
53.7
MTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
12.5
MTriangles/s
|
12.4
MTriangles/s
|
12.7
MTriangles/s
|
Bump
Mapping
|
150.2
fps
|
156.9
fps
|
170.8
fps
|
DOT3
(Bumps M)
|
149.2
fps
|
159.8
fps
|
178.4
fps
|
Vertex
Shader
|
98.5
fps
|
98.6
fps
|
107.3
fps
|
Pixel
Shader
|
123.2
fps
|
123.2
fps
|
134.9
fps
|
Advanced
Pixel Shader
|
95.5
fps
|
101.9
fps
|
112.6
fps
|
Point
Sprites
|
30.0
MSprites/s
|
32.3
MSprites/s
|
36.3
MSprites/s
|
Tehát hajszálnyival,
de 12000 pont alatt maradt az eredmény.
Jellemző
|
Abit
KG7 + AMD XP 1900+ + Radeon 8500 (tuning nélkül)
|
ASUS
A7V266-E + AMD XP 2200+ + Ti4600
|
ASUS
A7V266-E + AMD XP 2200+ + Ti4600
TUNING
|
3DMark
Result
|
11781
|
11615
|
12485
|
CPU
Speed
|
718
|
646
|
673
|
Helicopter
Low Detail
|
233.3
fps
|
211.5
fps
|
226.9
fps
|
Helicopter
Medium Detail
|
171.9
fps
|
159.4
fps
|
171.4
fps
|
Helicpoter
High Detail
|
97.7
fps
|
120.4
fps
|
129.6fps
|
Adventure
Low Detail
|
270.8
fps
|
273.6
fps
|
194.7
fps
|
Adventure
Medium Detail
|
130.1
fps
|
126.2
fps
|
135.3
fps
|
Adventure
High Detail
|
78.0
fps
|
76.7
fps
|
82.6
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
912.1
MTexels/s
|
1188.3
MTexels/s
|
1300.4
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
1920.0
MTexels/s
|
2376
MTexels/s
|
2598.2
MTexels/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
27848
kTriangles/s
|
34933
kTriangles/s
|
38369
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
19328
kTriangles/s
|
21496kTriangles/s
|
23382
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (8 Lights)
|
12945
kTriangles/s
|
11723
kTriangles/s
|
12812
kTriangles/s
|
8MB
Texture Rendering Speed
|
736.7fps
|
885.4
fps
|
968.0
fps
|
16MB
Texture Rendering Speed
|
586.6
fps
|
473.9
fps
|
507.4
fps
|
32MB
Texture Rendering Speed
|
309.7
fps
|
257.1
fps
|
275.1
fps
|
64MB
Texture Rendering Speed
|
157.8
ps
|
133.6
ps
|
143.0
ps
|
Bump
Mapping (Emboss, 3 pass)
|
368.5
fps
|
566.3
fps
|
623.2
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 2 pass)
|
444.6
fps
|
760.0
fps
|
854.4
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 1 pass)
|
821.5
fps
|
1230.3
fps
|
797.6
fps
|
Az eredmények tükrében
a következő konfigurációval lehetne igazi rekordokat döntögetni:
Videokártya: Egyértelműen
Radeon 9700
Alaplap: Nyílván célszerű
AGP 8x-re hajtani és 400MHz-es memóriát kezelő chipsetre. Ha Intel CPU a cél,
akkor talán ASUS P4B8X vagy Soltek 85-DR2-C (esetleg 1066-os RAMBUS-os alaplap),
AMD esetén az ASUS A7V8X "megteszi".
Processzor: egy 533MHz-es
FSB-vel rendelkező 2.4GHz-es P4-es vígan mehet 3GHz-en, ha AMD-ből szeretnénk
építkezni, akkor egy AMD XP 2600+ lenne a jó választás, az jó esetben 2.8-2.9GHz-en
is elmegy.