Vajon Leadtek kártyák közül melyik Geforce 3-as a leggyorsabb??? Igaz a Ti500 teszt még ezután jön...
Az utóbbi időben nagyon népszerű lett a Geforce 3-as chippel szerelt
kártyák közül a Titanium sorozat. Mondjuk kissé túlzás sorozatnak nevezni, hiszen
összesen két tagja van, a Ti200 és Ti500. A Ti200 relatíve olcsó Geforce 3-as
videokártya. Most nézzük meg, hogy egy "mezei" Geforce 3-as, vagy egy Titanium
200-as a jobb?
Jellemző
|
Geforce3
TD
|
Geforce3
Ti200
|
Grafikus chip sebessége
|
200
MHz
|
175
MHz
|
Memória frekvencia
|
460
MHz
|
400
MHz
|
Fill Rate
|
800
Mpixel/s
|
700
Mpixel/s
|
Memória sávszélesség
|
7360
MB/s
|
6400
MB/s
|
Néhány jellemző
|
350MHz
RAMDAC.
AGP 2X/4X
32-bit Z/stencil buffer
DirectX 8.0 kompatibiis
OpenGL 1.2 ICD támogatás
|
350MHz
RAMDAC.
AGP 2X/4X
32-bit Z/stencil buffer
DirectX 8.0 kompatibiis
OpenGL 1.2 ICD támogatás
|
Nos a frekvenciák láttán, várhatóan az Ti 200 "olcsósága" egyben
kicsivel lassabb teljesítményt is jelet. Hasonlítsunk össze két konkrét kártyát,
legyen mindkettő a Leadtek-től:

A fenti kártyát Leadtek Winfast Geforce 3 néven forgalmazzák.
64Mbyte DDR memóriával szerelik. A memóriákra a hűtő ragasztva van, míg a GPU-ra
két műanyag pöcök szorítja a ventilátorral felvértezett bordát.
Ez is Leadtek Winfast, csak ez Titanium 200-as jelzésű:

Kinézetre kísértetiesen hasonlít egymásra a két videokártya!
Támogatott felbontások és frissítési frekvenciák azonosak mindkét
kártyánál:
Felbontás
|
Színmélység
|
Képernyő
frissítési frekvenciája
|
640x480
|
8/16/32
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
800x600
|
8/16/32
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
1024x768
|
8/16
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
1024x768
|
32
bit
|
60Hz
- 200Hz
|
1152x864
|
8/16
bit
|
60Hz
- 200Hz
|
1152x864
|
32
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
1280x960
|
8/16
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
1280x960
|
32
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
1280x1024
|
8/16
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
1280x1024
|
32
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
1600x900
|
8/16
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
1600x900
|
32
bit
|
60Hz
- 120Hz
|
1600x1200
|
8/16
bit
|
60Hz
- 120Hz
|
1600x1200
|
32
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1920x1080
|
8/16
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1920x1080
|
32
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1920x1200
|
8/16
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1920x1200
|
32
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1920x1440
|
8/16
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1920x1440
|
32
bit
|
60Hz
- 75Hz
|
2048x1536
|
8/16
bit
|
60Hz
- 75Hz
|
2048x1536
|
32
bit
|
60Hz
|
De ezeket csak az analóg kimeneten tudják, a digitális kimeneten
jóval kevesebb felbontás támogatnak:
Felbontás
|
Színmélység
|
640x480
|
8/16/32
bit
|
800x600
|
8/16/32
bit
|
1024x768
|
8/16/32
bit
|
1280x1024
|
8/16/32
bit
|
A TV kimeneten kizárólag a 800x600-as felbontás támogatják. Mindkettőt
4ns-os memóriával szerelik!
A teszt konfiguráció lényeges elemei (mindkét videokártyánál azonos
volt):
Processzor
|
AMD
XP 1900+ (1600MHz) (FSB 266MHz)
|
Alaplap
|
Abit
KG7 (AMD 760) DDR
|
Memória
|
256M
(266MHz DDR)
|
Winchester
|
Maxtor
40G 7200RPM ATA100
|
Már a teszt elején látszott, hogy az 1900+-os XP iszonyatosan
erős CPU, annak ellenére, hogy csak 1600MHz-en ketyeg. Kezdetben nem éreztem
jogosnak, hogy nagyobb szám szerepel az XP-n, mint a tényleges MHz, de tesztek/használat
során kiderült, hogy kegyetlen tempód diktál!


A bal oldalon látható eredményt a Titanium 200 nyújtotta. Tehát
ennyit jelent, hogy a GPU nem 200 hanem csak 175MHz-en jár és a memória nem
460MHz-en, hanem 400MHz-en. (Minden eredmény a default benchmark.)
Érdekes módon gyakorlatilag mindkét kártya azonos mértékben húzható.
Az igazságos összehasonlítás érdekében mindkettőt 243/543MHz-re húztam (GPU/memória),
ennek ellenére a Titanium még mindig gyengébb volt:


Már 200 pont alá csökkent a különbség. Noha a teszter indításonként
más-más pontszámot írt ki, de ez az ingadozás 20-25 pontnál nem szokott több
lenni. (Még a detonátor verziója is azonos volt). Vagyis azonos chip, memória
mennyiség stb. esetén azonos órajelen egy hajszálnyival gyengébb a Titanium.
De ha figyelembe vesszük, hogy a Ti200 kb. 30%-al olcsóbb, ami jelenleg (2001-11-30)
kb. 30eFt megtakarítást jelet, akkor egyértelmű, hogy a Ti200 igen jó ár/teljesítmény
szempontjából.
Nézzük meg a kifejezetten Geforce3-as kártyát kedvelő 3Dmark
2001-es eredményeket is:


Itt is a bal oldali tartozik a Ti200-hoz. A gyári beállításokkal
kb. 9%-al ét el alacsonyabb pontszámot a kártya a 3DMark2000/2001 tesztprogrammal.
Ha ez előbb említett 243/543MHz-en jár a GPU és a memória akkor a Ti200-as 7846
pontra, míg a 200/460MHz-en járó Geforce 3-as 7994 pontot ért el:


Egy biztos 10 000 pontot igen nehezen lehetne elérni 3DMark2001-ben
(jelenleg, de volt már rá példa), hiszen a Ti 500-as mindkét bemutatott kártyánál
erősebb és az sem képes erre, pedig a konfiguráció nagyon erős motort kapott!
Táblázatosan feltűntettem az részleteket is. Először alapbeállításokkal,
majd azonos 243/543MHz (GPU/memória) frekvencián:
3DMark2001
Jellemző
|
Alap
órajelen Geforce 3 Ti200
|
Alap
órajelen Geforce 3 TD
|
Tuningolva
Geforce 3 Ti200
|
Tuningolva
Geforce 3 TD
|
3DMark Score
|
6457
|
7142
|
7846
|
7994
|
Game 1 (Low)
|
99.7
fps
|
111.5
fps
|
125.1fps
|
127.4
fps
|
Game 1 (High)
|
46
fps
|
48.4
fps
|
48.2
fps
|
50
fps
|
Game 2 (Low)
|
85.2
fps
|
98.1
fps
|
115
fps
|
116.8
fps
|
Game 2 (High)
|
49.5
fps
|
55.9
fps
|
63
fps
|
64.1
fps
|
Game 3 (Low)
|
106.8
fps
|
117.3
fps
|
125.1
fps
|
126.9
fps
|
Game 3 (High)
|
53.6
fps
|
57.6
fps
|
60.1
fps
|
61.0
fps
|
Game 4
|
28.1
fps
|
31.7
fps
|
38.5
fps
|
39.1
fps
|
Fill Rate (Single
Texturing)
|
560.5
MTexels/s
|
645.6
MTexels/s
|
766.2
MTexels/s
|
778.6
MTexels/s
|
Fill Rate (Multi
Texturing)
|
1150.9
MTexel/s
|
1226.8
MTexels/s
|
1585.6
MTexels/s
|
1609.4
MTexels/s
|
High Poligon Count
(1 Light)
|
13.7
MTriangles/s
|
15.7
MTriangles/s
|
19
MTriangles/s
|
19.1
MTriangles/s
|
High Poligon Count
(4 Lights)
|
2.7
MTriangles/s
|
3.1
MTriangles/s
|
3.8
MTriangles/s
|
3.8
MTriangles/s
|
Bump Mapping
|
99.8
fps
|
110.5
fps
|
124.4
fps
|
125.7
fps
|
DOT3 (Bumps M)
|
90.8
fps
|
106.1
fps
|
122.9
fps
|
125.9
fps
|
Vertex Shader
|
38.6
fps
|
42.4
fps
|
47.5
fps
|
47.8
fps
|
Pixel Shader
|
66.1
fps
|
75.5
fps
|
89.1
fps
|
90.1
fps
|
Point Sprites
|
13.0
MSprites/s
|
14.8
MSprites/s
|
17.9
MSprites/s
|
18.0
MSprites/s
|
3DMark2000:
Jellemző
|
Alap
órajelen Geforce 3 Ti200
|
Alap
órajelen Geforce 3 TD
|
Tuningolva
Geforce 3 Ti200
|
Tuningolva
Geforce 3 TD
|
3DMark Result
|
9463
|
10428
|
11435
|
11617
|
CPU Speed
|
681
|
698
|
697
|
704
|
Helicopter Low Detail
|
193.1
fps
|
215.0
fps
|
235.9
fps
|
240.4
fps
|
Helicopter Medium
Detail
|
143.4
fps
|
159.6
fps
|
174.7
fps
|
178.0
fps
|
Helicpoter High
Detail
|
73.9
fps
|
83.5
fps
|
98
fps
|
98.7
fps
|
Adventure Low Detail
|
182.6
fps
|
205.8
fps
|
236.1
fps
|
238.4
fps
|
Adventure Medium
Detail
|
120.9
fps
|
127.1
fps
|
130.2
fps
|
132.8
fps
|
Adventure High Detail
|
74.4
fps
|
77.9
fps
|
77.9
fps
|
79.7
fps
|
Fill Rate (Single
Texturing)
|
615.6
MTexels/s
|
702.7
fps
|
845.6
MTexels/s
|
851.8
MTexels/s
|
Fill Rate (Multi
Texturing)
|
1207.2
MTexels/s
|
1278.0
MTexels/s
|
1662.5
MTexels/s
|
1672.8
MTexels/s
|
High Poligon Count
(1 Light)
|
19439
kTriangles/s
|
21888
kTriangles/s
|
24130
kTriangles/s
|
24707
kTriangles/s
|
High Poligon Count
(4 Lights)
|
9698
kTriangles/s
|
11065
kTriangles/s
|
13390
kTriangles/s
|
13473
kTriangles/s
|
High Poligon Count
(8 Lights)
|
5082
kTriangles/s
|
5800
kTriangles/s
|
7028
kTriangles/s
|
7071
kTriangles/s
|
8MB Texture Rendering
Speed
|
501.1fps
|
569.9
fps
|
676.3
fps
|
682.7
fps
|
16MB Texture Rendering
Speed
|
466.7
fps
|
514.3
fps
|
567.1
fps
|
577.0
fps
|
32MB Texture Rendering
Speed
|
312.9
fps
|
319.6
fps
|
320.1
fps
|
326.1
fps
|
64MB Texture Rendering
Speed
|
153.0
fps
|
165.8
fps
|
108.0
fps
|
145.0
fps
|
Bump Mapping (Emboss,
3 pass)
|
297.7
fps
|
339.4
fps
|
404.2
fps
|
408.0
fps
|
Bump Mapping (Emboss,
2 pass)
|
413.7
fps
|
471.3
fps
|
559.6
fps
|
565.0
fps
|
Bump Mapping (Emboss,
1 pass)
|
688.4
fps
|
748.4
fps
|
927.7
fps
|
937.4
fps
|
A gyártó A Ti200-as kártyánál 700 MTexel/s-os fill rate-et ír,
míg a 200/460M járó kártyánál 800-at. A mérések alapján az utóbbi kártyánál
ez rendben is van, de a Ti200-nál nem érte el a 700-as értéket...
Nyílván a CPU speed majdnem mindegyik mérésnél azonos, hiszen
ugyanaz az XP dübörgött a tesztgépben.
Természetesen a 3DMark eredmények csak egy számot illetve számokat
adnak és csak azoknak mond valamit, akik pl. a saját gépük erejét már tesztelték
ezekkel (pl. innen mindkettő
gyorsan letölthető), azt nyílván mindenki tudja, hogy a saját gépével mennyire
van megelégedve, a pontszám ismeretében érezni lehet, hogy a 10 000 feletti
3DMark2000-es illetve 8000 körüli 3Dmark2001-es eredmény már nagyon jónak számít!
De ne csak tesztereket nézzük, íme az Unreal Tournament és a Quake
III timedemo FPS eredménye. A Quake eredmények viszonylag jól definiáltak, hiszen
az konkrét pályán, ellenfelekkel stb. történik, de az Unreal esetén a játék
során kiírt FSP eredményeket kell/lehet leolvasni.
Nem meglepő módon egy bizonyos FPS felett beveri a "fejét a plafonba"
a kártya, vagyis hiába csökkentjük a felbontást a sebesség már nem nő. A Quake
eredmények:

Gyakorlatilag a Titánium 200-as sosem érte el az "igazi" Leadtek
Winfast Geforce 3 sebességét. Most nézzük az Unreal eredményeit (ezek erősen
függnek a pálya nagyságától). A teszt során a Morpheus pályát töltöttem 5 "profi"
bottal:

A fenti teszt során a Ti200 azon a frekvencián üzemelt, amint
a sima Geforce 3, azaz 200/460MHz-en.
Természetesen minden mérésnél, ahol csak a Geforce 3-as felirat
látható, ott nem a Titanium 200-ról van szó. De ez nem azt jelenti, hogy a Titanium
200-as nem Geforce 3-as kártya lenne!!!
Végül: Tapasztalataim szerint a játékok során, ha nem nézzük az
FPS-t, hanem csak azt, hogy ha minden a maximumon van és 1024x768-as felbontásban
játszunk, akkor nem lehet észrevenni a két kártya teljesítménybeli különbségét.
A Ti 200 majdnem 30%-al hajtható túl, míg a sima változat kb. 12%-al.
Szponzor : Tigra Computer
Kapcsolódó hírek/cikkek:
Radeon 7500