Íme egy röpke teszt az ATI Radeon 7500-as kártyájáról. Összehasonlítva egy Leadtek Geforce 3-as csodával...

A képen az ATI Radeon 7500-as videokártyája látható. Szemmel láthatóan
a memóriákon nincs hűtőborda (a panel mindkét oldalán találunk memória IC-ket).
64Mbyte (DDR) 3.6ns-os memóriával szerelik (ez elvileg 555MHz-es frekvenciát
tesz lehetővé), de az ATI gyárilag "csak" 460MHz-en használja, a GPU 290MHz-en
jár!
Nézzük meg egy rövid összehasonlító táblázatot:
Chip
|
RADEON
VE
|
RADEON
7500 VE
|
GeForce
2
MX400
|
GeForce
2
PRO
|
GeForce
3
|
Mag
|
RADEON
VE
|
RV200
|
NV
11
|
NV
15
|
NV
20
|
Csíkszélesség
|
0.18
Mikron
|
0.15
Mikron
|
0.15
Mikron
|
0.18
Mikron
|
0.15
Mikron
|
GPU
órajel
|
183
MHz
|
290
MHz
|
200
MHz
|
200
MHz
|
200
MHz
|
Memória
órajel
|
183
MHz
|
460
MHz (DDR)
|
166
MHz
|
400
MHz (DDR)
|
460
MHz (DDR)
|
Memória
busz
|
64Bit
DDR
|
128Bit
DDR
|
128
Bit
|
128Bit
DDR
|
128Bit
DDR
|
Memória
méret
|
32
MB
|
64
MB
|
32/64
MB
|
32/64
MB
|
64
MB
|
RAMDAC
|
300
MHz
|
350
MHz
|
350
MHz
|
350
MHz
|
350
MHz
|
Busz
interész
|
AGP
1x/2x/4x
|
AGP
1x/2x/4x
|
AGP
1x/2x/4x
|
AGP
1x/2x/4x
|
AGP
1x/2x/4x
|
T&L
|
-
|
Igen
|
Igen
|
Igen
|
Igen
|
DirectX
|
DX7
|
DX7
|
DX7
|
DX7
|
DX8
|
Pixel
Shader
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Igen
|
Vertex
Shader
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Igen
|
Render
Pipelines
|
1
|
2
|
2
|
4
|
4
|
Teturen
pro Pipe
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
A Radeon 7500-es GPU és memória frekvenciája igen kedvező, már
csak az a kérdés, hogy ez milyen sebességet eredményez.

Két monitor kimenettel rendelkezik. Egy analóg 15 pólusúval és
egy a digitális képernyőkhöz szükségessel. Utóbbihoz a dobozban találunk egy
adaptert, ennek segítségével két "hagyományos" monitor is csatlakoztatható.
Tartozékként szerepel egy Scart/RCA átalakító is. Ennek segítéségével
pl. TV-hez csatlakoztathatjuk Scart csatlakozón keresztült a hang és képi információt.
Természetesen, ha RCA aljzattal is rendelkezik a készülék (pl. videomagnó),
akkor erre az átalakítóra nincs szükség.
Egy rövid S-video/RCA és két hosszú RCA/RCA és S-video/S-video
kábelt is mellékelt a gyártó. Ezen kívül egy regisztrációs la, telepítési útmutató
és telepítő CD is jár a kártyához. Noha magyar nyelvű kézikönyv hiányzik, ennek
ellenére magyar nyelven is telepíthetjük.

Nézzük meg miként teljesít a kártya a 3DMark2000 és 2001 tesztprogramok
szerint, majd hány FPS-re képes a Quake III timedemo szerint. Sokan vágynak
a kártya túlpörgetésére, ezért ezeket az eredményeket is megadom. Az értékeléshez
szükség lesz a teszt konfiguráció lényeges elemeire:
Processzor
|
AMD
XP 1900+
|
Videokártya
|
Radeon
7500
|
Memória
|
256M
DDR (266MHz)
|
Alaplap
|
Abit
KG7 (AMD 760)
|
Winchester
|
Maxtor
40G 7200RPM (ATA100)
|
Operációs rendszer: Windows Me. DirectX 8.1, az Internetről letöltött
legfrissebb videokártya driver.
A teszt kártyánál a videokártya memóriája 660MHz-ig működött stabilan
(gyárilag 460MHz, elvileg csak 555MHz-et bírna), míg az eredetileg 290MHz-en
dübörgő GPU 330MHz-ig bírta a túlhajtást (Ez szerencsés eset, hiszen a 660 kétszerese
a 330MHz-nek, így az aszinkron működés elvileg sokkal kedvezőbb, mintha a memória/GPU
frekvencia hányadosa tört szám lenne.). Érdekes módon az overclock csak minimálisan
növelte a grafikus teljesítményt, többre számítottam. Különösen a GPU tuningolása
nehézkes, mert látszólag jóval magasabb frekvenciát is elvisel, de ekkor pl.
a 3DMark2000 bump mapping képernyőjébe mindig belefagy (el sem kezdi).
Elsőként nézzük a 3DMark2000-es eredményeket, összehasonlításul
egy Leadtek Geforce3-as videokártya eredményét is láthatjuk:

Míg egy Geforce 3-as videokártya GPU-ja 200MHz-en és memóriája
460MHz-n jár a Radeon 7500-as 330/660MHz-es beállítással sem érte el ezt az
eredményt. Összehasonlításul még egy adat: Geforce 256-os (ASUS V6800 32M DDR)
7400 pontot körül teljesít ezzel a konfigurációval.
Nézzük a 3DMark2001-es eredményeket:

A teszthez hozzá kell tenni, hogy Game 4 Natur teszt nem fut ezen
a kártyán, valamint a Pixel Shader sem támogatott, így ezeket a teszteket a
tesztprogram kihagyja, ami eleve sokat csökkent a mérőszámon.
Nézzük meg a mérések részleteit táblázatosan:
3DMark2000:
Jellemző
|
Radeon
7500
|
Radeon
7500 tuningolva
|
Geforce
3
|
3DMark Result
|
8417
|
9163
|
10428
|
CPU Speed
|
648
|
663
|
698
|
Helicopter Low Detail
|
169.3
fps
|
186.9
fps
|
215.0
fps
|
Helicopter Medium
Detail
|
118.4
fps
|
130.8
fps
|
159.6
fps
|
Helicpoter High
Detail
|
56.6
fps
|
64.0
fps
|
83.5
fps
|
Adventure Low Detail
|
175.1
fps
|
195.8
fps
|
205.8
fps
|
Adventure Medium
Detail
|
113.2
fps
|
115.7
fps
|
127.1
fps
|
Adventure High Detail
|
68.8
fps
|
70.3
fps
|
77.9
fps
|
Fill Rate (Single
Texturing)
|
391.3
fps
|
436.8
fps
|
702.7
fps
|
Fill Rate (Multi
Texturing)
|
838.7
MTexels/s
|
932.6
MTexels/s
|
1278.0
MTexels/s
|
High Poligon Count
(1 Light)
|
17014
kTriangles/s
|
19202
kTriangles/s
|
21888
kTriangles/s
|
High Poligon Count
(4 Lights)
|
10318
kTriangles/s
|
11749
kTriangles/s
|
11065
kTriangles/s
|
High Poligon Count
(8 Lights)
|
6897
kTriangles/s
|
7855
kTriangles/s
|
5800
kTriangles/s
|
8MB Texture Rendering
Speed
|
477.4
fps
|
541.4
fps
|
569.9
fps
|
16MB Texture Rendering
Speed
|
443.9
fps
|
480.8
fps
|
514.3
fps
|
32MB Texture Rendering
Speed
|
272.7
fps
|
276.3
fps
|
319.6
fps
|
64MB Texture Rendering
Speed
|
141.0
fps
|
127.2
fps
|
165.8
fps
|
Bump Mapping (Emboss,
3 pass)
|
257.8
fps
|
291.7
fps
|
339.4
fps
|
Bump Mapping (Emboss,
2 pass)
|
321.1
fps
|
361.6
fps
|
471.3
fps
|
Bump Mapping (Emboss,
1 pass)
|
675.8
fps
|
760.4
fps
|
748.4
fps
|
Ezek szerint a háromszögek számításában elég sokat tud a Radeon,
a tuninggal ezen a téren simán eléri a Geforce 3-as szintjét, sőt van, ahol
meghaladja. Igazából a Fill Rate miatt betegeskedik, "Single Texturing" esetén
haladja meg a Geforce 3-as teljesítőképességének a felét.
A 3DMark2001-es tesztek részeredményei:
Jellemző
|
Radeon
7500
|
Radeon
7500 tuningolva
|
Alap
órajelen Geforce 3 TD
|
3DMark Score
|
4780
|
6127
|
7142
|
Game 1 (Low)
|
68.4
fps
|
77.9
fps
|
111.5
fps
|
Game 1 (High)
|
36.8
fps
|
38.2
fps
|
48.4
fps
|
Game 2 (Low)
|
78.2
fps
|
87.0
fps
|
98.1
fps
|
Game 2 (High)
|
40.7
fps
|
43.5
fps
|
55.9
fps
|
Game 3 (Low)
|
89.6
fps
|
95.4
fps
|
117.3
fps
|
Game 3 (High)
|
43.4
fps
|
44.4
fps
|
57.6
fps
|
Game 4
|
----
|
----
|
31.7
fps
|
Fill Rate (Single
Texturing)
|
395.0
MTexels/s
|
450.8
MTexels/s
|
645.6
MTexels/s
|
Fill Rate (Multi
Texturing)
|
1110.4
MTexels/s
|
1265.1
MTexels/s
|
1226.8
MTexels/s
|
High Poligon Count
(1 Light)
|
12.2
MTriangles/s
|
13.9
MTriangles/s
|
15.7
MTriangles/s
|
High Poligon Count
(4 Lights)
|
2.8
MTriangles/s
|
3.2
MTriangles/s
|
3.1
MTriangles/s
|
Bump Mapping
|
99.4
fps
|
112.4
fps
|
110.5
fps
|
DOT3 (Bumps M)
|
58.7
fps
|
66.7
fps
|
106.1
fps
|
Vertex Shader
|
43.0
fps
|
42.0
fps
|
42.4
fps
|
Pixel Shader
|
----
|
----
|
75.5
fps
|
Point Sprites
|
0.4
MSprites/s
|
0.4
MSprites/s
|
14.8
MSprites/s
|
A következtetés itt is hasonló, hiába jár jóval magasabb frekvencián
a GPU, ez önmagában nem biztos, hogy elég a sikerhez. Pl. sokat lendítene, ha
a pipeline rész olyan hosszú lenne, mint egy Geforce 3-as videokártyánál. Nemsokára
lehetőség nyílik a Radeon 8500-as kipróbálására, akkor kiderül, hogy az mennyire
férkőzik a NVidia NV20-as chipje közelébe.

A Quake mérési eredmények során minden maximumra volt állítva
(Textura, Trilinear...)
Jól látszik, hogy a kártya túlpörgetése alig hoz valami extra
teljesítményt. Chip és a memóriák alig melegszenek, nyílván ezért hanyagolták
a hatalmas hűtőbordát. A Gpu hűtőbordáját ragasztással rögzítették. Egyébként
a tesztek során azt is észrevettem, hogy amikor a számítógép processzora kevésbe
volt mérvadó, mint más videokártyáknál, pl. nem igazán számított a grafikus
teljesítménynél, hogy egy 1.1GHz-es AMD Tunderbird, vagy egy 1900+-os XP-t társítok
mellé. Pl. a Geforce 3-as viszonylag érzékeny erre!
Egy biztos, a Radeon 7500-as kártyának jóval kedvezőbb az ára,
mint egy Gerforce 3-as videokártyának, így noha nem ez a leggyorsabb videokártya,
de jelenleg az ár/teljesítmény mutatója mindenféleképpen kedvező.
Továbbra is igaz az a megállapítás, hogy az ATI képminősége jobb,
mint pl. a Geforce kártyáké.
Driver ellátottság: Windows® 98/98SE Windows® Me Windows® 2000
Windows® NT 4.0 Windows® XP
Szponzor : Demostudio
Kapcsolódó hírek/cikkek:
Leadtek vs. Leadtek
Ti200