A Ti200-as videokártyán minden híreszteléssel ellentétben nem Geforce 2-es, hanem Geforce 3-as chip lapul...
A Geforce 3-as videokártyák iránti keresletet a Titánium változat
piacra dobásával kívánták fellendíteni (nyílván az ár meghatározó szerepet játszik).
Így volt ez anno a Geforce 2-es videokártyáknál is, ahol a Titánium változat
olcsóbb volt, mint az Ultrás változat. Érdemes megfigyelni az alábbi táblázatban,
hogy a Titánium 500-as magasabb órajellel üzemel, mint a sima Geforce 3-as,
míg Titánium 200-as jóval alacsonyabb órajellel. Az alacsonyabb órajel egyben
kedvezőbb árat jelent, de mint a jelenlegi cikkből kiderül pillanatok alatt
kb. a Ti 500-as teljesítményét nyújthatja (némi overclock után...)
Jellemző
|
Geforce3
|
Geforce3
Ti500
|
Geforce3
Ti200
|
Grafikus
chip sebessége
|
200
MHz
|
240
MHz
|
175
MHz
|
Memória
frekvencia
|
460
MHz
|
500
MHz
|
400
MHz
|
Fill
Rate
|
800
Mpixel/s
|
960
Mpixel/s
|
700
Mpixel/s
|
Memória
sávszélesség
|
7360
MB/s
|
8000
MB/s
|
6400
MB/s
|
Jellemző
|
Geforce2
Pro
|
Geforce2
Titanium
|
Geforce2
GTS
|
Geforce2
MX (NV11)
|
Grafikus
chip sebessége
|
220
MHz
|
250
MHz
|
200
MHz
|
175MHz
|
Memória
frekvencia
|
400
MHz
|
400
MHz
|
333
MHz
|
166
MHz
|
Fill
Rate
|
880
Mpixel/s
|
1000
Mpixel/s
|
800
Mpixel/s
|
700
MPixel/s
|
Memória
sávszélesség
|
6370
MB/s
|
6400
MB/s
|
5300
MB/s
|
2700
MB/s
|
A fenti videokártyák közül a TI 200-as különösen izgalmas lehet,
hiszen jelenleg kb. 30%-al olcsóbb, mint egy "igazi" Geforce 3-as. Természetesen
ebben is Geforce 3-as chip lapul, csak a memória és a GPU alacsonyabb frekvencián
üzemel.
Nem szabad a Titánium jelzést az MX-el azaz a butítással azonosítani,
hiszen a Ti 500-as videokártya is Titánium, de az jóval magasabb frekvencián
működik! (Az ára is ennek megfelelő...)
Nézzük a Geforce 3 Titanium 200-as videokártyát:

Leadtek WinFast Ti200 64M DDR (Geforce 3)
Természetesen dobozos termékről van szó:

A boboz tartalma:
1
|
WinFast
Ti200
|
2
|
S-video
kábel
|
3
|
RCA-RCA
bábel
|
4
|
S-video/RCA
kábel
|
5
|
Telepítő
CD
|
6
|
2db
Játék CD: Gunlock és Dronez
|
7
|
Telepítési
útmutató és user manual
|
Érdekes módon az "user manual" hiányzik a telepítő CD-ről, csak
a könyvtárát fedezhetjük fel, de az teljesen üres.
A legnagyobb frissítési frekvenciák és a hozzá tartozó felbontások:
Felbontás
|
256
szín
|
65k
szín
|
16M
szín
|
640x480
|
240
Hz
|
240
Hz
|
240
Hz
|
800x600
|
240
Hz
|
240
Hz
|
240
Hz
|
1024x768
|
240
Hz
|
240
Hz
|
240
Hz
|
1152x864
|
200
Hz
|
200
Hz
|
170
Hz
|
1280x960
|
170
Hz
|
170
Hz
|
150
Hz
|
1280x1024
|
170
Hz
|
170
Hz
|
170
Hz
|
1600x900
|
150
Hz
|
150
Hz
|
120
Hz
|
1600x1200
|
120
Hz
|
120
Hz
|
100
Hz
|
1920x1080
|
100
Hz
|
100
Hz
|
85
Hz
|
1920x1200
|
100
Hz
|
100
Hz
|
85
Hz
|
1920x1440
|
85
Hz
|
85
Hz
|
75
Hz
|
2048x1536
|
75
Hz
|
75
Hz
|
75
Hz
|
A gyártó fele a kompatibilitási problémákat az alábbi e-mail címen
lehet jelezni: service@leadteck.com.tw.
Ami válaszhoz szükséges: Termék neve és a probléma, szoftver verzió, alaplap
típusa, alaplap BIOS verziója és a chipset száma, a számítógép processzora és
a sebessége, a monitor gyártója és típusa.
Gyártótól függ, hogy a Geforce 3-as videokártyáknál külön hűtőbordát
alkalmaznak-e a GPU-n és a memórián, vagy egy hatalmas hűtőborda hűti mindkettőt.
Itt az utóbbi megoldást láthatjuk. Szerencsére a digitális VGA (digitális síkképernyő
számára) és a TV kimenet sem maradt le! Vigyázzunk, mert az utóbbi kettő opcionális!
4ns-os DDR memóriával szerelik ez elvileg 500MHz-es memória frekvenciát
tesz lehetővé! Hoppá itt a lehetőség, hogy a 400MHz-en "cammogó" Ti200-ból Ti500
lehessen. De önmagában a memória sebesség ilyen mértékű emelése nem lenne elég,
hiszen a Ti500 GPU-ja 240MHz-en dübörög, míg a Ti200-as csak 175MHz-en. A teszt
során kiderült, hogy a GPU frekvenciája simán elérheti a 240MHz-et!
Hardver jellemzők: nVIDIA 256-bit GeForce3 Ti200 GPU és VIDIA
nFinite FX ™ motor. Harmadik generációs Transform and Lighting (T&L) motor.
AGP 2X/4X és PCI 2.2. 350MHz RAMDAC, maximális felbontás: 2048x1536, 32 bites
színmélységgel @75Hz. 64MB (DDR) RAM, 6.4 GB/sec memória sávszélesség. Direct3D©
és OpenGL®, DVD lejátszás teljes sebességgel, DirectX 8.1, TV kimenet 1024x768.
Kompatibilitás: Windows 95/98/ME/2k/XP, NT4.0/3.5.

Alaposan bekentek mindent hővezető pasztával. Külön érdekesség,
hogy kis termisztorral mérik (ezt a képen pirossal bekarikáztam). Így megjeleníthetjük
a hűtőborda és a chip hőmérsékletét is!

Érdemes ezt a programot (a gyári CD-n megtaláljuk) telepíteni,
hiszen itt ellenőrizhetjük, hogy a ventilátor, feszültségek és a hőmérsékletek
rendben vannak-e? A gyáréi ventilátor elég picire sikerült, 4800 fordulatszáma
ellenére alig van hangja, mondjuk fújni se sokat fúj...
Egyébként sok hasznos szoftvert találunk a gyári CD-n. Néhány
példa: videokártya overclock, videokártya hardver teszt, képernyő beállító,
CPU információ megjelenítő stb.
Általában (22 fokos levegő, nyitott PC ház, GPU/Mem=240/500MHz)
a hőmérséklet ritkán éri el a 60 fokot, kipróbáltam ha még egy 6cm-es ventilátorral
fújom a fűtőbordát és egy másikkal a panel hátulját, az csodákat tesz (max.
52 fok).
Akinek nVidia chipes videokártyája az igen sűrűn töltögetheti
az legfrissebb detonátor drivereket, hiszen amint megjelent az egyik, máris
a javításokról olvashatunk. Noha rendelkezésre állt a 21.83-as detonátor, először
azt a drivert telepítettem, amit a gyári CD-n találtam. Amikor a Geforce 3-as
kártyákat piacra dobták, olyasmit lehetett hallani, hogy a meghajtó programmal
gondok vannak, amit természetesen a gyártó kezdetben tagadott. Ám ez már a múlté,
a gyári CD-n tökéletes drivert találunk. Önmagában nagyon érdekesnek találtam,
hogy amikor a 21.83-as detonátorral izzítottam be a videokártyát, akkor valamivel
(2-4%) alacsonyabb teljesítményt nyújtott (???), így maradtam a gyári CD-n talált
programoknál.
Noha mellékelt CD-n is találunk egy overclock programot azért
az NVmax-nak nincs párja:

A teszt során a GPU-t 175MHz-ről 243MHz-re, míg a memóriát 400MHz-ről
543MHz-re lehetett húzni. Azaz, így kb. a Ti200-as a Ti500-as teljesítményét
nyújtja!
Tapasztalat: a GPU-t 260MHz-ig könnyedén fel lehetett csavarni,
de itt nem igazán akart stabil lenni, a kép csíkozott, szemetelt stb. A memória
550MHz-nél már meg sem nyikkant, de 543-on teljesen stabil volt. Érdekes módon
nem 1MHz-es lépésenként lehet állítani a frekvenciát, hanem néha kimarad 1MHz
és 2MHz-et ugrik, de ez nem olyan nagy baj...
Jelenlegi csúcsom ezzel a videokártyával:

3Dmark 2001 default benchmark

3Dmark 2000 default benchmark
Természetesen nem csak a 243/543MHz-en elért eredményeket mutatom
be, hanem a gyári 175/400MHz-en elérteket is. A fenti eredményeket a következő
konfigurációval értem el (csak a lényeges elemek):
Videokártya
|
WinFast
Ti 200 Geforce 3 64M
|
Processzor
|
AMD
XP 1900+ (1600MHz-es órajel!)
|
Alaplap
|
Abit
KG7 (DDR)
|
Memória
|
256Mbyte
DDR, 266MHz (turbó mód)
|
Winchester
|
Maxtor
40G 7200 RPM ATA 100
|
A pontszámok és a sebesség láttán ez egy igen erős konfigurációnak
számít (jelenleg), igaz a felsorolt 5db "apróság" jelenleg (2001-11-25) 220-250eFt
körül van, így egyáltalán nem mondható olcsónak (hiszen ehhez az öt alkatrészhez
sok minden szükséges, hogy komplett gépnek lehessen nevezni).
Tapasztalataim alapján már viszonylag kis frekvenciájú CPU-val
is hozza ezt a grafikus teljesítményt. Persze, az jó kérdés, mi számít kicsinek,
egy 1GHz-es AMD vagy Intel már megfelelő párosítás. Nem Tualatin magos Celeron
mellett meglehetősen siral mas teljesítményt nyújt. Nyílván egy konfigurációnál
gondolni kell arra is, hogy milyen CPU/videokártya párosítást választunk!
Érdekes módon az FSB emelésével (ekkor általában az AGP frekvenciája
is nő) a grafikus teljesítmény alig változik a videokártyából 66MHz-es AGP mellett
(a lehetőségekhez képest) a maximumot kihozhatjuk.
Nézzünk meg két FPS játék sebességét, legyen ez a Quake III és
az Unreal Tournament, kezdjük az elsővel:

Figyelem: 1600x1200-as felbontás és 32 bites színmélység mellett
a 122 FPS is lehetéses (minden maximumon volt!!!!). Azért ez elég durva eredmény,
az akadásnak semmi nyoma. (Itt az ideje, hogy erősebb motort igénylő Quake megjelenjen....)
Az Unreal Turnament során a vertikális szinkronizációhoz való
időzítést ki kellett kapcsolni, mert a monitor volt a korlátozó tényező. Hiszen
160-200Hz-es frissítési frekvenciákra lett volna szükség...

Kedetben 380-300 FPS-ről indult (felbontástól függően) a játszma,
de idővel a fenti ábrán megadott értékekre csökkent. Igaz a Morpheus pálya nem
túl nagy, de az 5db, enyhén szólva profi ellenfél jócskán osztogatta az áldást.
Itt sem fedeztem fel megtorpanásokat, hiába a jó videokártyán sok múlik...
Végül táblázatosan nézzük meg, hogy az előbb megadott konfigurációval
milyen eredményeket sikerült elérni a 3DMark programokkal.

Aki pl. Geforce 1-es videokártyán, vagy Geforce 2-es és MX videokártyán
futtatja a 3DMark2001 videokártya sebességmérő programot, az valószínűleg észrevette,
hogy több tesztet is átugrik a program, hiszen nincs meg a megfelelő hardveres
támogatottság. Így azok kedvéért mellékeltem egy képet (lásd fennt), hogy a
3DMark "nature" teszt így néz ki.
Táblázatosan először a 3DMark 2001-es eredmények:
Jellemző
|
Alap
órajelen
|
Tuningolva
|
3DMark
Score
|
6457
|
7846
|
Game
1 (Low)
|
99.7
fps
|
125.1fps
|
Game
1 (High)
|
46
fps
|
48.2
fps
|
Game
2 (Low)
|
85.2
fps
|
115
fps
|
Game
2 (High)
|
49.5
fps
|
63
fps
|
Game
3 (Low)
|
106.8
fps
|
125.1
fps
|
Game
3 (High)
|
53.6
fps
|
60.1
fps
|
Game
4
|
28.1
fps
|
38.5
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
560.5
MTexels/s
|
766.2
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
1150.9
MTexel/s
|
1585.6
MTexels/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
13.7
MTriangles/s
|
19
MTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
2.7
MTriangles/s
|
3.8
MTriangles/s
|
Bump
Mapping
|
99.8
fps
|
124.4
fps
|
DOT3
(Bumps M)
|
90.8
fps
|
122.9
fps
|
Vertex
Shader
|
38.6
fps
|
47.5
fps
|
Pixel
Shader
|
66.1
fps
|
89.1
fps
|
Point
Sprites
|
13.0
MSprites/s
|
17.9
MSprites/s
|
Azért kíváncsi vagyok mikor lesz már olyan videokártya, ami 3DMark
2001 körhintás nagyfelbontású tesztjében nem szaggat... Nézzük a 3DMark2000-es
eredményeket (1024x768/16bit):
Jellemző
|
Alap
órajelen
|
Tuningolva
|
3DMark
Result
|
9463
fps
|
11435
fps
|
CPU
Speed
|
681
fps
|
697
fps
|
Helicopter
Low Detail
|
193.1
fps
|
235.9
fps
|
Helicopter
Medium Detail
|
143.4
fps
|
174.7
fps
|
Helicpoter
High Detail
|
73.9
fps
|
98
fps
|
Adventure
Low Detail
|
182.6
fps
|
236.1
fps
|
Adventure
Medium Detail
|
120.9
fps
|
130.2
fps
|
Adventure
High Detail
|
74.4
fps
|
77.9
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
615.6
MTexels/s
|
845.6
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
1207.2
MTexels/s
|
1662.5
MTexels/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
19439
kTriangles/s
|
24130
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
9698
kTriangles/s
|
13390
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (8 Lights)
|
5082
kTriangles/s
|
7028kTriangles/s
|
8MB
Texture Rendering Speed
|
501.1fps
|
676.3
fps
|
16MB
Texture Rendering Speed
|
466.7
fps
|
567.1
fps
|
32MB
Texture Rendering Speed
|
312.9
fps
|
320.1
fps
|
64MB
Texture Rendering Speed
|
153.0
fps
|
108.0
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 3 pass)
|
297.7
fps
|
404.2
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 2 pass)
|
413.7
fps
|
559.6
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 1 pass)
|
688.4
fps
|
927.7
fps
|
Végezetül: A teszt eredmények alapján egyértelműen kijelenthető,
hogy a Geforce 3-es videokártya nagyon kedvező ár/teljesítmény szempontjából,
így nyílván sokan választják. Pláne annak tudatában, hogy pillanatok alatt közel
Ti500-as közelébe, azaz csúcsra húzható.
A kátyát a Kelly-Tech biztosította,
köszönjük!
Kapcsolódó hírek/cikkek:
Radeon 7500
A GeForce3 Titanium jelölései
P4-es konfiguráció