FŐOLDAL

KAPCSOLAT

MÉDIAAJÁNLAT


REGISZTRÁCIÓ HÍRLEVÉL
PC-ÁRUHÁZ DRIVERS SZAMITOGEP Antivirus SZAKÜZLET

· Friss (Videóvezérlők)
·  Premier: nVidia 7800GTX 512MB letesztelve!
·  Club3D X800RX 256MB - Gran Turismo
·  Teszt: Terítéken az MSI NX7800GTX
·  Egy sötét kor utolsó apródja - Geforce FX5500
·  Egy kicsi egy nagy: Ati Radeon X800 & X850XT teszt
·  Leadtek Geforce 6600 & 6600GT Extreme Version
·  Szükségállapot – X600-as Radeon kártyák
·  Sapphire X300 128MB TD - a leggyengébb láncszem?
·  Asus A9550GE/TD teszt
·  Koronázatlan királyok: GeForce 6800 GT és Ultra
·  XL méret: MSI RX800XL-VT2D256E teszt
·  MSI RX800SE-TD256 teszt
·  Egységben az erő: Asus A8N Deluxe SLI + 2x Asus EN
·  Tesztüzem: Leadtek Winfast A400 TDH - GeForce 6800
·  Tesztüzem: Club3D Radeon X800 Pro 256MB
·  MSI FX 5800
·  Radeon 9700 Pro II. rész
·  Radeon 9700 Pro
·  Ti4200
·  ASUS V8440
· Termékbemutatók > Videóvezérlők
· Matrox Parhelia
Dátum : 2002-08-08 11:04:30
Szerző : gigahertz


Végre kis hazánkban is megjelentek az első Martox Parhelia kártyák. Ezt mi sem hagyhattuk ki, íme egy kis ízelítő...

A Matrox olyan videokártyát készített Parhelia néven, ami hardveres tudásában lazán maga mögé utasítja a leggyorsabbnak tartott nVidia Ti4600-as videokártyákat. Ennek a videokártyának a specifikációja egyenesen lenyűgözö, csak egyetlen egy bibi van a kártyával: valahogy elfelejtettek drivert írni a kártyához. Igyekeznek az nem vitás, de még csak béta verziónak nevezném ezeket a drivereket, amiket kiadtak. Jelenleg Windows 2000 és XP alá létezik Parhelia driver, egyes hírek szerint tervezik Me/98/NT4.0 alá is a drivert, de ennek még nyoma sincs.

Nem csak a driver béta verziós, hanem talán a hardver is. A kártyát a Ramiris Computer bocsátotta rendelkezésünkre, tőlük megtudtam, hogy ezek a mostani videokártyák még feltehetőleg nem a végleges megoldások, ugyanis a gyártó bármikor változtathat rajtuk. Ezt tükrözi az is, hogy még nem írták rá a dobozra a G1000-es jelzést, noha ha minden igaz ez lesz a kártya neve.

A tesztek alapján kiderült, hogy a driver hiányosságai miatt a kártya teljesítményének csak kb. 30-40%-át leeht kihozni. Remélhetőleg nemsokára megjelenik egy igazán jó driver. (A bemutatott kártyához nem is mellékeltek gyári driver CD-t, a Matrox honlapjáról kellett levadászni).

Így ne lepődjünk meg azon, ha jelenleg sebességben kb. egy Geforce 3 Ti200-as teljesítményt nyújt. De a kártya képe észrevehetően más, mit pl. az említett Ti200-as kártyának. A Matrox videokártyák egyébként is híresek a kép minőségéről, de itt sokkal jobban észre lehet venni a különbséget, mint amikor pl. egy G450-est hasonlítunk össze egy ATI vagy nVidia kártyával. Tehát ezzel már most sincs gond, egyedül a kártyában rejlő erőt kellene tudni kiaknázni.

Első pillantásra a két kimenet tűnhet fel. Ezekre összesen 3db monitort tehetünk!!!

A képen ugyan nincs rajta de egy DV-I/VGA átalakítót is adnak a kártyához. Ennek segítségével analóg monitort is csatlakoztathatunk a kártyához. A további monitorokat a képen is látható kábel segítségével csatlakoztathatjuk a kártyához. De mint az a képekből is kiderül a TV-re való csatlakozás sem probléma, de nem lehet egyszerre három monitor és egy TV a kártyán.

A ramokat nézegetve kiderül, hogy 3.3ns-os memóriával szerelik, egyből 128M-val (256M lehet a maximum!!!)

Feltűnően nagy a GPU és félelmetesen bonyolult a kártya nyomtatott áramköre. Erre nagyrészt azért volt szükség, mert ez a GPU már 512bites, szemben az ATI Radeon 8500 vagy nVidia Ti4600-as kártyákkal, melyek 256 bitesek. A memória 256 bites, de DDR, emiatt nem okoz problémát a 256M GPU-t kiszolgálnia.

A 3.3ns-os memóriák szinte a végletekig ki lett használva, ugyanis 300MHz-en jár, amit a legtöbben 600MHz-nek értelmeznek a DDR miatt.

A dupla bitszélességnek köszönhetően a memória sávszélessége is megugrott. A hiper-szupernek tartott Ti4600-on alkalmazott megoldással (light speed) szemben 20Gb/s-re képes a Matrox (a Ti4600-as kártya 10.4Gb/s-et produkálhat).

Bár drága a videokártya, de ha egy Ti4600-as kártyához mérjük, akkor elfogadható árú, hiszen a Matrox alig drágább.

A pixel shader nagyjából ugyanazon a szinten van, mint a Ti4600-nál, de a vertex shader rengeteg újítást tartalmaz, emiatt hardveresen már többet tud, mint a Ti4600-as. Kérdezhetné valaki, hogy a pixel shadert nem kellett volna jobbra készíteni? Nos feltehetőleg az áll a háttérben, hogy a későbbiekben inkább a vertex shader lesz a nyerő pl. a játékgyártóknál, ugyanis a pixel shader legújabb verzióját nem minden kártya támogatja és ezt emulálni iszonyúan erőforrásigényes. És ha a gyártó nem szeretne olyan programot kiadni, ami nagyon szaggat egy csomó videokártyán, akkor inkább vertex shadert használ, abban pedig nagyon erős a Parhelia.

A kártya újdonságai az ATI 8500 és nVidia Ti4600-as kártyákkal szemben (csak pár dolog):

GPU bitszélessége

512bit

Memória bitszélessége

256bit (DDR miatt elegendő az 512bites GPU-nak)

AGP

1x/2x/4x/8x

RAMDAC bitszélessége

3x10bit

Képernyők száma

3

Maximális felbontás (három képernyőre)

3840x1024

Maximális felbontás (egy vagy két képernyőre)

2048x1536

Ezen kívül még számos eltérés van. Igazából itt most a RAMDAC lesz érdekes, mert míg egy ATI 8500 vagy nVidia TI4600-as kártyánál 2db belső RAMDAC van itt van egy külső is. De ez még semmi, az említett két konkurens kártyánál csak 3x8 bites a RAMDAC, de itt 3x10bites. Ráadásul a RAMDAC környékékre nagyon jó minőségű szűrtőket terveztek, ezzel tovább javítva a kép minőségét. Így nagy felbontások esetén sem lesz homályos a kép.

A PowerDesk segítségével a 2 és 3D dolgokat állíthatjuk be, illetve a TV kimenet beállítására is lehetőség nyílik.

Mivel nem 3x8 azaz 24biten jelennek meg a színek, hanem 3x10 azaz 30 biten, így 1073741824 különböző szín megjelenítésére nyílik lehetőség. Ez 64x annyi, mint amire egy ATI 8500 vagy nVidia Ti4600 képes!!! Ezt gyorsan el is nevezték GigaColor-nak, mivel átlépték a 1 000 000 000 színszámot.

További újdonság a hardveres displacement mapping, ez már egyértelműen DirectX 9-re utal. Ráadásul mindezt izomból azaz hardveres végzi. Ez az egész tulajdonképpen annyit jelent, hogy szürkés árnyalatú textúrákat alkalmaznak.

Az ilyen szürkés árnyalatú textúrákból kegyetlen tempóval a 3D-s motor könnyedén pl. domborzati térképet készíthet (akár valós időben is). De másra is jó nézzük csak:

A kártya 3D-s motorja pl. arra is képes, hogy először a 3D-s objektumot elnagyolt háromszögekből rakja össze. Megállapítja melyik rész van távolabb és melyik közelebb és ennek megfelelően a távolabbi részek kiszámítására nem pocsékol olyan sok energiát, hiszen a távoli részek úgy is csak "pár" pixelkén jelentkeznek.

Sorolhatnám még a fejlesztéseket, de csak egy-két érdekes dolgot ragadok ki. Pl. az elsimítás már régóta elterjedt, itt ez 16x-os!!! Az elsimítás nagyot lendít a kép minőségén. Főleg gyorsan mozgó alakzatok esetén hasznos, mert simítás nélkül a tárgy élénél a perspektíva változásával vibrálást láthatunk (sas szeműek előnyben).

Míg egy Geforce 4-es kártya úgy esik neki az teljes képernyős többmintás elsimításnak, hogy sokkal nagyobb (2x-4x) felbontásban rendereli le a képet és ezek alapján szűr és átméretez (FSAA), az Matrox máshogy állt neki a problémának. Bár a Geforce 4-es kártyáknál is jól megoldották, de van egyszerűbb megoldás, nevezetesen csak az éleket kell simítani, ami persze azt is feltételezi, hogy ezeket meg kell találni. Így a kép pontjainak csak kb. tizedrészével kell extra számításokat végezni. Ezzel a módszerrel simán elérték az a minőséget, mint a 16x-os FSAA.

A Surround megjelenítést se felejtsük ki. Itt a képet 3db monitoron jeleníti meg a kártya. Bár két további monitorra beruházni nem olcsó mulatság, de így a legtöbb játékot full panoráma képpel játszhatjuk.

Végül nézzük meg mire képes a 3DMark 2000/2001 szerint a következő konfigurációban (csak a lényeges elemek):

Alaplap

MSI KT3 Ultra

Memória

256M DDR 333MHz

Winchester

Maxtor 40G ATA 100, 7200RPM

Processzor

AMD XP 1700/2000+

OS: Windows 2000

Az 1700/2000+ azt jelenti, hogy mindkét processzor teljesítménynél rendelkezésre állnak a mérési eredmények:

3DMark 2001SE, default benchmark, 1024x768 32bit

Jellemző

Geforce 3 Ti200+ AMD XP 1700+

Parhelia + AMD XP 1700+

Parhelia + AMD XP 2000+

3DMark Score

6555

7105

7731

Game 1 (Low)

99.1 fps

105.3 fps

109.0 fps

Game 1 (High)

43.5 fps

38.6 fps

39.5 fps

Game 2 (Low)

95.1 fps

119.3 fps

138.2 fps

Game 2 (High)

52.5 fps

72.6 fps

80.0 fps

Game 3 (Low)

106.1 fps

103.5 fps

111.5 fps

Game 3 (High)

50.6 fps

48.0 fps

51.5 fps

Game 4

31.2 fps

32.1 fps

33.0 fps

Fill Rate (Single Texturing)

583.8 MTexels/s

718.1MTexels/s

733.5MTexels/s

Fill Rate (Multi Texturing)

1201.9 MTexels/s

2764.1MTexels/s

2856.2MTexels/s

High Poligon Count (1 Light)

20.6 MTriangles/s

25.2 MTriangles/s

25.8 MTriangles/s

High Poligon Count (4 Lights)

4.5 MTriangles/s

11.1 MTriangles/s

12.5 MTriangles/s

Bump Mapping

105.7 fps

119.2 fps

120.0 fps

DOT3 (Bumps M)

91.2 fps

107.7 fps

109.5 fps

Vertex Shader

59.5 fps

94.0 fps

94.5 fps

Pixel Shader

57.3 fps

92.5 fps

93.0 fps

Point Sprites

13.1 MSprites/s

14.1 MSprites/s

14.5 MSprites/s

Nézzük a 3DMark2000-es eredményeket (1024x768/16bit):

Jellemző

Geforce 3 Ti200+ AMD XP 1700+

Parhelia + AMD XP 1700+

Parhelia + AMD XP 2000+

3DMark Result

9404

8729

11049

CPU Speed

641

618

717

Helicopter Low Detail

186.9 fps

160.1 fps

220.4 fps

Helicopter Medium Detail

139.7 fps

121.1 fps

163.2 fps

Helicpoter High Detail

76.9 fps

81.6 fps

90.4 fps

Adventure Low Detail

196.4 fps

186..0 fps

232.2 fps

Adventure Medium Detail

114.1 fps

108.3 fps

133.2 fps

Adventure High Detail

69.7 fps

70.2 fps

81.4 fps

Fill Rate (Single Texturing)

615.5 MTexels/s

747.3 MTexels/s

722.4 MTexels/s

Fill Rate (Multi Texturing)

1208.5 MTexels/s

2636.1 MTexels/s

1407.6 MTexels/s

High Poligon Count (1 Light)

19374 kTriangles/s

16247 kTriangles/s

22445 kTriangles/s

High Poligon Count (4 Lights)

9697 kTriangles/s

12592 kTriangles/s

11279 kTriangles/s

High Poligon Count (8 Lights)

5082 kTriangles/s

8078 kTriangles/s

5907 kTriangles/s

8MB Texture Rendering Speed

603.6 fps

457.0 fps

604.0 fps

16MB Texture Rendering Speed

447.6 fps

324.1 fps

529.4 fps

32MB Texture Rendering Speed

273.9 fps

173.4 fps

317.3 fps

64MB Texture Rendering Speed

142.4 fps

90.6 fps

165.6 fps

Bump Mapping (Emboss, 3 pass)

297.7 fps

414.2 fps

358.0 fps

Bump Mapping (Emboss, 2 pass)

413.2 fps

537.1 fps

499.2 fps

Bump Mapping (Emboss, 1 pass)

687.4 fps

742.3 7 fps

836.4 fps

Szerintem a későbbi jobb driverek nagyot lendítenek majd a kártya tudásán...

Szponzor : Ramiris Rubin Rt.



Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required '../forum/centercomments.php' (include_path='.:/usr/share/php/') in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95