A Ti4400-as videokártyák csak egy kicsivel járnak alacsonyabb frekvencián, mint a Ti4600-as jelzéssel ellátott társaik. Igazából csak tesztprogramokkal lehet kimutatni a sebességbeli különbségeket...
Az ASUS Geforce 4 Ti4400-as videokártya tudását teszteltük. Ugyan
korábban már az MSI szintén Ti4400-as videokártyát is bemutattuk, így teljesítményével
nagyjából tisztában lehetünk. De nem árt más gyártók hasonló termékeit is megvizsgálni,
hisz jelentős árkülönbségek lehetnek és ilyenkor mindenkiben felmerülhet pl.
az a kérdés, hogy melyik éri meg?
A bemutatott kártyát a Noer-Sys
és a Ramiris
Computer jóvoltából tesztelhettük, köszönjük!
Ez a videokártya az V8440 jelzést kapta. 128M DDR memóriával rendelkezik,
VGA+DVI+TV kimenetekkel is felszerelték. A sorozat erősebb változata a V8460/TD,
ami egy picit "jobban hajtott" alkatrészekből épül fel. Ez konkrétan azt jelenti,
hogy a Ti4600-as videokártyák (pl. a V8460) 300MHz-es GPU frekvenciát használnak
és 650MHz-es memória frekvenciát, addig a Ti4400-as egy kicsit visszafogottabb
275MHz-es GPU frekvenciával és 550MHz-es memória frekvenciával jár.
Videokártya
típusa
|
GPU
órajel
|
Memória
órajel
|
Geforce
4 Ti4600
|
300
MHz
|
650
MHz
|
Geforce
4 Ti4400
|
275
MHz
|
550
MHz
|
Geforce
3 Ti500
|
240
MHz
|
500
MHz
|
Geforce2
GTS
|
200
MHz
|
333
MHz
|
Geforce2
MX (NV11)
|
175MHz
|
166
MHz
|
Geforce2
Pro
|
220
MHz
|
400
MHz
|
Geforce2
Titanium
|
250
MHz
|
400
MHz
|
Geforce3
|
200
MHz
|
460
MHz
|
Geforce3
Ti200
|
175
MHz
|
400
MHz
|
Nyílván a TI4400 ás Ti4600-as videokártyáknak kissé borsos az
ára. Szerencsére lehetőség van "butább" MX-es változat beszerzésére is, de ezen
nem NV25-ös chip van, hanem NV17-es ami hatalmas különbség. Érdekes módon a
Geforce 4 MX NV17-es chipje olyan nem támogat olyan dolgokat, amit már egy Geforce
3-as is tud.
|
MX420
|
MX440
|
MX460
|
GPU órajel
|
250MHz
|
270MHz
|
300MHz
|
Memória frekvencia
|
333MHz
|
400Mhz
|
550MHz
|
Memória
|
64Mbyte
|
64Mbyte
|
64Mbyte
|
Fill rate
|
500MPixel/s
|
540MPixel/s
|
600MPixel/s
|
Memória sávszélesség
|
5.4GB/s
|
6.4GB/s
|
8.8GB/s
|
Háromszög/másodperc
|
31
millió
|
34
millió
|
38
millió
|
Az előző táblázatból kiderül, hogy az MX460-as videokártya kicsit
magasabb GPU frekvenciát használ, mint a Ti4400 (a memória frekvencia azonos),
de a két kártya között mind árban, mind teljesítményben nagy a különbség.
Amikor anno a Geforce Ti200-as videokártyák berobbantak a piacra
és kiderült, hogy szinte minden további nélkül kihozható belőlük a Ti500-as
teljesítménye (némi overclock, vagy BIOS frissítés után), sokan megörültek,
hiszen komoly teljesítményhez juthattak, viszonylag kedvező áron. A helyzet
a Ti4400/4600 területén is hasonló. A GPU-ban szinte minden esetben van még
annyi tartalék, hogy 275MHz-ről 300MHz-re fel lehessen tornázni és az eredetileg
550MHz-en járó memória is bírni szokta a Ti4600-nál használt 650MHz-et.
3.6ns elérési idejű memóriával szereli a V8440-es kártyát. Ez
elvileg 555MHz-es tempót tenne lehetővé a DDR miatt. Az biztos, hogy nagyon
kihasználják az 550MHz-es beállítással, de szerencsére még ennél is többre volt
képes a teszt során.
Első pillantásra kicsit meghökkentő a videokártya kinézete. Az
a kékes-narancsos színű kör a ventilátor körül csak egy matrica. Alatta egy
ugyanolyan formájú fémlap van. Ennek az a szerepe, hogy a ventilátor által beszívott
levegő ne mehessen akármerre, hanem a mindenféleképpen a hűtőlapok között haladjon
el.
Érdekes módon még a V8460-as memóriái sincsenek hűtve, ezzel szemben
pl. a Leadtek szintén Ti4600-as (A270) videokártya memóriáin hatalmas hűtőborda
van és dupla ventilátorral vértezték fel.
Eléggé melegszenek az alkatrészek, így mindenféleképpen jól szellőző
házba érdemes csak beépíteni!!!
A kártya hátulján is vannak IC-k, itt főleg a memóriára és a TV
ki- és bemenetért is felelős chipre kell gondolnunk
A TV kimenete egészen jó, bár a monitorhoz képest nyílván sokkal
rosszabb minőséget produkál, hiszen a TV video sávszélessége jóval alacsonyabb.
De pl. DVD filmet nézni nyílván megfelelő...
Érdekes módon kábeleket nem találtam a videokártya dobozában,
de ezek a leírásban szereplő tartozékok listáján sem szerepelnek.
Processzor
|
Geforce
4 Ti4400
|
AGP Busz
|
2x/4x
|
Memória
|
128M
DDR
|
RAMDAC
|
350MHz
|
Horizontális frekvencia
|
31.5kHz-166kHz
|
Vertikális frekvencia
|
60-240Hz
|
Az elérhető frissítési frekvenciák:
Felbontás
|
Színmélység
|
Képfrissítési
frekvencia
|
640x480
|
8/16/32
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
800x600
|
8/16/32
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
1024x768
|
8/16
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
1024x768
|
32
bit
|
60Hz
- 200Hz
|
1152x864
|
8/16
bit
|
60Hz
- 200Hz
|
1152x864
|
32
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
1280x960
|
8/16
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
1280x960
|
32
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
1280x1024
|
8/16
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
1280x1024
|
32
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
1600x900
|
8/16
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
1600x900
|
32
bit
|
60Hz
- 120Hz
|
1600x1200
|
8/16
bit
|
60Hz
- 120Hz
|
1600x1200
|
32
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1920x1080
|
8/16
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1920x1080
|
32
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1920x1200
|
8/16
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1920x1200
|
32
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1920x1440
|
8/16
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1920x1440
|
32
bit
|
60Hz
- 75Hz
|
2048x1536
|
8/16
bit
|
60Hz
- 75Hz
|
2048x1536
|
32
bit
|
60Hz
|
Röpke összehasonlító táblázat:
|
Geforce
4
Ti4400
|
Geforce
4 Ti4600
|
Geforce
4 MX440
|
Geforce
3 Ti500
|
GPU
órajel
|
275
MHz
|
300
MHz
|
270
MHz
|
240
MHz
|
Memória
órajel
|
550
MHz
|
650
MHz
|
400
MHz
|
500
MHz
|
Memória
sávszélesség
|
8800
MB/s
|
10400
MB/s
|
6400
MB/s
|
8000
MB/s
|
Fill
rate
|
1120
Mpixel/s
|
1200
Mpixel/s
|
1100
M Texel/s
|
960
Mpixel/s
|
A teszt gép most is a szokásos fő elemeket tartalmazta:
Alaplap
|
Abit
KG7 (DDR)
|
Processzor
|
AMD
XP 1900+
|
Memória
|
256M
DDR (266MHz)
|
Winchester
|
Maxtor
40G 7200 RPM
|
Megjegyzés: nyílvánvalóan jobb teljesítményt lehet mérni egy KT333-as
chipsettel rendelkező alaplap alkalmazásával. Tapasztalataim szerint ekkor kb.
5-10%-al jobb eredményeket lehet elérni. De most maradtam az előző táblázatban
szereplő kiépítésnél, mert a későbbiekben feltüntetett videokártyákat is ezzel
próbáltam, így sokkal jobban látszanak a különbségek.
A teszt során Windows Me operációs rendszer használtam.
A kártya telepítése során volt egy furcsaság, aminek az okára
nem igazán sikerült rájönni. Ezt tapasztaltam:
A frissen telepített operációs rendszernek "megmutatattam" a gyárilag
melléklet ASUS driver telepítő CD-t (az alaplap stb. driverei már rendben működtek).
A gép újraindítása után amikor a Windows logo"elmúlt" átlósan zöld-fekete csíkok
jelentek meg a képernyőn és a gép egyúttal le is fagyott. Elsőként egy Leadtek
P4-es V266A alaplappal próbálkoztam, majd az előbb említett tesztgéppel (Abit
KG7), az eredmény mindig ugyanaz volt. Igazából ez talán driver+Me problémának
tudható be, mert egy "régebbi" 27.5-ös detonátor telepítése után ez a probléma
elmúlt. De az is biztos, hogy a gyári CD-vel egy ASUS P4T alaplapba rendesen
beizzítható, tehát ott nem jelentkezik az előbb leírt probléma. (Biztosan összetartanak
az ASUS cuccok :-))
A driver probléma leküzdése után, megnéztem az utility részt,
hát ez egy kicsit hiányos:
Egyedül a Tweak Utilityt lehetett telepíteni, a többit nem (eleve
nem lehetett kattintani az "Install" feliratra, pontosabban nincs mögöttes tartalom).
A hőmérő program nyílván azért nem telepíthető, mert nincsenek ilyen irányú
szenzorai a kártyák (egyébként elképzelhető, hogy a chipben van, de ennek elérése
igen jó kérdés). A telepítő CD-n ugyan ott van a SmartDoctor nevű program, de
ez sem tud semmit kihalászni a videokártyából. A ventilátora sem fordulatszámmérős...
Nézzünk meg egy 3DMark 2000 és 2001SE screen shot-ot (default
benchmarkok):
Az adott tesztgépben, mindenféle tuning nélkül erre volt képes
a videokártya. Említettem, hogy simán bírta a Ti4600-as beállításait is, ekkor
ilyen eredmények születtek:
Igazából ez nem jelentett olyan hatalmas sebesség növekedést,
pl. a játékok során egyáltalán nem lehetett érezni, hogy most Ti4600 vagy Ti4400-as
beállítással üzemel a videokártya. Nyílván ezért kellenek a teszterek, hogy
számszerű eredményeket kapjunk. Így lesz ez most is, az alábbi összehasonlító
táblázatokat készítettem a 3DMark2000 (default=1024x768/16bit) és 2001SE (default=1024x768/32bit)
részleteredményei alapján:
Jellemző
|
MSI
Ti4400
|
ASUS
V8440 Ti4400
|
ASUS
V8440 Ti4400
tuning
(Ti4600-as beállításai)
|
Leadtek
WinFast A270 Ti4600
|
Leadtek
WinFast A170 MX440
|
Leadtek
Gf2
Ultra
|
MSI
MX460
|
Radeon
8500
|
3DMark
Result
|
12617
|
12959
|
13128
|
13092
|
9198
|
10682
|
10117
|
11781
|
CPU Speed
|
719
|
719
|
720
|
722
|
673
|
649
|
677
|
718
|
Helicopter
Low Detail
|
236.7
fps
|
245.4
fps
|
244.0
fps
|
245.3
fps
|
167.4
fps
|
216.9
fps
|
188.1fps
|
233.3
fps
|
Helicopter
Medium Detail
|
180.1fps
|
186.8
fps
|
185.7
ps
|
186.6
fps
|
127.6
fps
|
155.4fps
|
142.8
fps
|
171.9
fps
|
Helicpoter
High Detail
|
126.2
fps
|
128.3
fps
|
134.3
fps
|
133.0
fps
|
67.6
fps
|
72.6
fps
|
77.7
fps
|
97.7
fps
|
Adventure
Low Detail
|
296.1
fps
|
302.2
fps
|
312.8
fps
|
310.0
fps
|
203.0
fps
|
241.4
fps
|
230.7
fps
|
270.8
fps
|
Adventure
Medium Detail
|
133.1
fps
|
136.3
fps
|
136.4
fps
|
135.5
fps
|
124.2
fps
|
126.8
fps
|
126.8
fps
|
130.1
fps
|
Adventure
High Detail
|
79.1
fps
|
80.9
fps
|
80.9
fps
|
80.6
fps
|
76.7
fps
|
77.0
fps
|
77.0
fps
|
78.0
fps
|
Fill Rate
(Single Texturing)
|
1072.9
MTexels/s
|
1073.9
MTexels/s
|
1216.0
MTexels/s
|
1174.8
MTexels/s
|
532.4
MTexels/s
|
892.0
fps
|
592.6
fps
|
912.1
MTexels/s
|
Fill Rate
(Multi Texturing)
|
2126.1
MTexels/s
|
2129.7
MTexels/s
|
24003.5
MTexels/s
|
2326.9
MTexels/s
|
1054.1
MTexels/s
|
1801.5
MTexels/s
|
1174.4
MTexels/s
|
1920.0
MTexels/s
|
High Poligon
Count (1 Light)
|
35988
kTriangles/s
|
35212
kTriangles/s
|
36438
kTriangles/s
|
36869
kTriangles/s
|
17075
kTriangles/s
|
20961
kTriangles/s
|
18434
kTriangles/s
|
27848
kTriangles/s
|
High Poligon
Count (4 Lights)
|
19613
kTriangles/s
|
19614
kTriangles/s
|
21129
kTriangles/s
|
21318
kTriangles/s
|
13237
kTriangles/s
|
14513
kTriangles/s
|
15068
kTriangles/s
|
19328
kTriangles/s
|
High Poligon
Count (8 Lights)
|
10711
kTriangles/s
|
10721
kTriangles/s
|
976.8
kTriangles/s
|
11739
kTriangles/s
|
7539
kTriangles/s
|
7884
kTriangles/s
|
8472
kTriangles/s
|
12945
kTriangles/s
|
8MB Texture
Rendering Speed
|
873.0
fps
|
885.1
fps
|
976.8
fps
|
961.1
fps
|
442.0fps
|
676.6
fps
|
522.6
|
736.7fps
|
16MB Texture
Rendering Speed
|
556.8
fps
|
589.0
fps
|
583.8
fps
|
592.7
fps
|
423.3
fps
|
537.8
fps
|
476.3
|
586.6
fps
|
32MB Texture
Rendering Speed
|
201.5
fps
|
317.5
fps
|
314.8
fps
|
317.5
fps
|
298.3
fps
|
294.3
fps
|
298.5
fps
|
309.7
fps
|
64MB Texture
Rendering Speed
|
157.0
fps
|
164.8
fps
|
163.0
fps
|
164.8
fps
|
155.5
fps
|
153.0
fps
|
155.0
fps
|
157.8
ps
|
Bump Mapping
(Emboss, 3 pass)
|
516.2
fps
|
564.8
fps
|
578.9
fps
|
567.5
fps
|
271.9
fps
|
306.4
fps
|
337.5
fps
|
368.5
fps
|
Bump Mapping
(Emboss, 2 pass)
|
704.4
fps
|
718.5
fps
|
813.0
fps
|
785.2
fps
|
326.6
fps
|
325.3
fps
|
406.3
fps
|
444.6
fps
|
Bump Mapping
(Emboss, 1 pass)
|
1139.6
fps
|
1148.7fps
|
1325.3
fps
|
1284.9
fps
|
438.0
fps
|
711.9
fps
|
515.9
fps
|
821.5
fps
|
Véleményem szerint a 3DMark2000 valahol 13000-14000 pontnál mer
"meghasal", mert a kapott pontszámok már nem arányosak egy bizonyos teljesítmény
felett a valós sebességgel. Végeredményben az bemutatott ASUS kártya a pontszámok
alapján hajszálnyival jobb eredményt ért el, mint a MSI hasonló kártája. És
ha elkövetjük a Ti4400/4600-as átállást, azaz a tuningot, akkor egy picivel
több pontot kap, a mérés alapján, mint a Leadtek terméke (ami gyárilag Ti4600-as,
A270).
3DMark2001SE részletei:
Jellemző
|
MSI
Ti4400
|
ASUS
V8440 Ti4400
|
ASUS
V8440 Ti4400 tuning
|
Leadtek
WinFast A270 Ti4600
|
Leadtek
WinFast A170 MX440
|
Leadtek
Gf2
Ultra
|
MSI
MX460
|
Radeon
8500
|
3DMark Score
|
9108
|
9586
|
10044
|
9894
|
5624
|
5205
|
6109
|
8107
|
Game 1 (Low)
|
121.5
fps
|
144.3
fps
|
144.7
fps
|
144.8
fps
|
98.5
fps
|
94.3
fps
|
111.8
fps
|
128.7
fps
|
Game 1 (High)
|
50.8ps
|
51.9
fps
|
51.7
fps
|
51.7
fps
|
45.4
fps
|
38.6
fps
|
48.2
fps
|
51.2
fps
|
Game 2 (Low)
|
170.5
fps
|
169.9
fps
|
186.2
fps
|
181.2
fps
|
89.4
fps
|
89.3
fps
|
98.8
fps
|
137.6
fps
|
Game 2 (High)
|
97.9
fps
|
98.1
fps
|
105.3
fps
|
103.6
fps
|
45.2
fps
|
38.8
fps
|
49.6
fps
|
74.8
fps
|
Game 3 (Low)
|
121.9
fps
|
131.7
fps
|
133.5
fps
|
131.6
fps
|
93.4
fps
|
95.8
fps
|
103.1
fps
|
125.0
fps
|
Game 3 (High)
|
54.7
fps
|
62.0
fps
|
62.1
fps
|
61.6
fps
|
50.0
fps
|
48.2
fps
|
50.8
fps
|
59.6
fps
|
Game 4
|
45.1
fps
|
44.7
fps
|
51.0
fps
|
49.0
fps
|
--------
|
---
|
----
|
24.3
fps
|
Fill Rate (Single
Texturing)
|
951.5
MTexels/s
|
946.5
MTexels/s
|
1091.8
MTexels/s
|
1056.7
MTexels/s
|
423.6
MTexels/s
|
412.7
MTexels/s
|
542.6
MTexels/s
|
691.1
MTexels/s
|
Fill Rate (Multi
Texturing)
|
2121.1
MTexel/s
|
2108.4
MTexel/s
|
2348.8
MTexel/s
|
2322.6
MTexel/s
|
549.8
MTexel/s
|
780.2
MTexels/s
|
611.0
MTexels/s
|
1998.2
MTexel/s
|
High Poligon
Count (1 Light)
|
46.0
MTriangles/s
|
45.7
MTriangles/s
|
49.6
MTriangles/s
|
48.8
MTriangles/s
|
28.1
MTriangles/s
|
21.7
MTriangles/s
|
30.8
MTriangles/s
|
35.2
MTriangles/s
|
High Poligon
Count (4 Lights)
|
11.5
MTriangles/s
|
11.5
MTriangles/s
|
12.7
MTriangles/s
|
12.5
MTriangles/s
|
6.5
MTriangles/s
|
4.1
MTriangles/s
|
7.3
MTriangles/s
|
9.9
MTriangles/s
|
Bump Mapping
|
135.8
fps
|
140.8
fps
|
151.9
fps
|
150.2
fps
|
--------
|
---
|
----
|
101.0
fps
|
DOT3 (Bumps M)
|
135.6
fps
|
133.3
fps
|
154.1
fps
|
149.2
fps
|
62.7
fps
|
62.4
fps
|
75.6
fps
|
87.4
fps
|
Vertex Shader
|
93.6
fps
|
90.9
fps
|
99.6
fps
|
98.5
fps
|
41.4
fps
|
30.7
fps
|
43.2
fps
|
58.3
fps
|
Pixel Shader
|
112.1
fps
|
112.9
fps
|
125.6
fps
|
123.2
fps
|
--------
|
---
|
----
|
76.5
fps
|
Advanced Pixel
Shader
|
87.4
fps
|
87.0
fps
|
98.7
fps
|
95.5
fps
|
--------
|
--------
|
----
|
75.9
fps
|
Point Sprites
|
28.4
MSprites/s
|
28.1
MSprites/s
|
32.7
MSprites/s
|
30.0
MSprites/s
|
9.3
MSprites/s
|
10.7
MSprites/s
|
10.2
MSprites/s
|
28.0
MSprites/s
|
Hoppá, 10000 pont fölött vagyunk (tuning eredmény) Érdemes bekapcsolni
az öveket!!! Nem ily olyan régen még csak alomnak számított, hogy 3DMark2000-es
tesztek alapján elérjük a 10000 pontot és most a 2001-es változattal léptük
át, ami sokkal "gonoszabb" eredményt mond a kártyáról...
Megjegyzem, hogy egy ASUS A7V333-as alaplappal mindenféle videokártya
tuning nélkül 10000 pont felett eredményre számíthatunk ezzel a Ti4400-as videokártyával.
Nemrég tervbe is vettem, hogy lesz egy teszt erről az alaplapról is, de olyan
rossz tapasztalatok alapján ez valószínűleg elmarad (pl. 512M memória felett
nem működik rendesen az alaplap stb. a kisebb hibák közé tartozik, hogy CPU
hőmérője teljesen használhatatlan, és a BIOS beállításai lehetőségei alapján
az overclockot el is felejthetjük stb....)
Igazából most már csak egy dolog maradt hátra a Quake III Timedemo
1024x768/32 bit (minden a maximumon) FPS eredményei:
Felbontás
|
ASUS
V8440
|
ASUS
V8440 tuning
|
640x480
|
191fps
|
191fps
|
800x600
|
190
fps
|
190
fps
|
1024x768
|
180
fps
|
185
fps
|
1280x1024
|
155
fps
|
162
fps
|
Itt sincs jelentős különbség a tuningolt és az alap eredmények
között. De ne feledjük a kártyát a jelenlegi leggyorsabb Geforce 4 órajelére
állítottam be és ennek ellenére alig van különbség. Így összességében nem sokat
számít, hogy a GPU 25MHz-el a memória 100MHz-el alacsonyabb frekvencián jár,
mint a Ti4600.
Szponzor : Ramiris Rubin Rt.