Folytatom az ASUS V6800-as videokártya tesztjét....

Egy MX2-es videokártya után azt kell mondanom, hogy sokkal kellemesebb videokártyáról
van szó. Az ASUS V6800 32DDR-es kártyát a következő géppel teszteltem:
AMD Thunderbird 1300MHz, ASUS A7V-133 alaplap, 256M ram, 46G IBM DLTA 7200prm
winchester, 40x-es Panasonic CD olvasó. Nos látszik, hogy meglehetősen erős
géppel van dolgunk, ez biztosan nem fogja vissza a videokártyát. A tesztet 4x-es
AGP-vel készítettem, de ha visszavettem 2x-es sebességre, akkor a sebességértékek
gyakorlatilag változatlanok maradtak. Ez előbb említettem, hogy komoly teljesítményt
nyújt a tesztgép processzora, íme a bizonyíték:

Ez CPUmak99-el készült. Természetesen ez a 113-as érték nem biztos, hogy sokat
mond, összehasonlításul itt egy grafikon egy tuningolt Celeron2-ről és egy PIII-as
processzorról. Látszik, hogy a legerősebb PIII-nál 27%-al többet tud!!!

De most térjünk rá a V6800-as tudására. Amikor videokártya tuningjára kerül
sor, a legtöbb esetben a PowerStrip 3-as overclock programot szoktam használni:

Ugyan a gyári CD-n is találunk Tweak programot, de azzal a CPU sebességet 150MHz
fölé nem lehet növelni (gyárilag 120MHz) illetve a memória sebességét 380MHz-nél
nem húzhatjuk feljebb. De a PowerStrip-nél nincs ilyen gond, akár 200MHz-is
is húzhatjuk a kártya processzorát (de ott lefagy). Nem véletlenül 150MHz-ig
engedi tuningolni a gyári Tweak program a kártyát, ugyanis ha még 5MHz-el emelem
(155MHz), akkor elérem a stabilitás határát! Mint kiderült a melegedés okozza
a legnagyobb problémát, így gyorsan vízhűtést helyeztem rá, ugyanúgy mit anno
a V7700-as videokártyánál:

De most mégis a léghűtéssel elért eredményeket mutatom, ezt talán jobb összehasonlítási
alap. (Vízhűtéssel 180/420-at tudtam maximum elérni, de a memóriákat ekkor két
6cm-es ventilátor hűtötte.) A tesztek során néhányszor előfordult, hogy a maximális
FPS (kép per másodperc) értékeket nem a videokártya sebessége korlátozta, hanem
a monitor maximális frissítési frekvenciája. Ez történt, pl. akkor, amikor Unreal
Tournament játékprogramot használtam:

800x600-as felbontás esetén 120Hz volt maximális frissítési frekvenciának beállítva.
Mind 16 mind 32 miden masszívan 120 volt az átlagérték, tehát nem a videokártya
volt a szűk keresztmetszet. 1024x768-ban 100Hz-el volt frissítve a 19 colos
96kHz-es Belinea monitor. 16 bites színmélységnél ott is a maximális értéket
produkálta a kártya. 32 biten már kissé "visszaesett" a sebessége, már "csak"
80 FPS-re volt képes. (Ezek az értékek 150MHz-es CPU illetve 380MHz-es memória
sebességnél készültek.) Noha sokan kedvelik az Unrealt, talán a Quake tábor
erősebb, az ő kedvükért nézzük meg, mit tud a kártya alapban (tuning nélkül)
és tuningolva ebbe a tesztgépben.

16 biten erre volt képes ez a grafikus kártya. Összehasonlításul egy Abit Siluro
MX2-es 1024x768-as felbontásnál 82 képet tud másodpercenként, míg egy ASUS V7700-as
109 FPS-re képes (mindkét kártya a lehetőségekhez képest maximálisan tuningolva
volt, egy PIII 1GHz-es gépben). Tehát ez a kártya gyorsabb mint egy MX2-es és
nem sokkal lassabb mint egy V7700-as. Én azt tapasztaltam, hogy a Geforce1-ről
a 2-re való fejlesztés hozzávetőlegesen 10%-os sebességnövekedést eredményezett.
De ez függ a felbontástól és a tesztprogramtól is függs, ez nagyjából 1024x768/16
bit esetén igaz. (Mert pl. 640x480-as felbontásnál gyakorlatilag nincs különbség.)
Nézzük mennyit lassul a kártya, ha 32 biten használjuk:

Itt is sokat számít a tuning, mert a nyereség jelentős és szinte nem áll semmiből.
De vigyázni kell vele, mert a processzor mögött a panel nagyon felmelegszik.
Ezért két dolgot tehetünk. Vagy levesszük a számítógép oldallapját, hogy friss
levegőt kapjon a ventilátor vagy legalább a PC ház hátulján az üres PCI helyek
mögött lévő lemezkéket vegyük ki.
3Dmark2000 mérési eredményeim érdekes dologra hívták fel a figyelmemet:

Ezeket az értékeket kaptam a default benchmark eredményeként (1024x768, 16
bites színmélység). A pirossal bejelölt eredmények 118MHz-es FSB-vel történtek,
az ezt jelenti, hogy az AGP 78MHz-en működött a 66MHz helyett. A 66MHz-es buszsebességgel
mért eredmények nincsenek bekeretezve. Minkét esetben 1300MHz volt a számítógép
processzorának órajele (szerencsére lehet változtatni a szorzót).
Eredmény:
CPU sebességnek különböző értékeket kaptam, itt a nagyobb buszsebesség előnyösebb
(nem meglepő). De a többi eredmény szinte pontosan ugyanaz. Ez azt jelenti,
hogy a videokártya ennél többre gyakorlatilag nem képes, sikerült a maximumot
kihozni. "Úgymond beveret a fejét a plafonba."
Grafikusan ábrázolva a 3Dmark2000 pontszámait erre az eredményre jutottam:

800x600-ban elég kellemes pontszámokat sikerült elérni. Sőt az 1024x768-as
eredmények is jók. Itt is igaz, hogy a V7700-as jobb kártya, mert kb. 1000 ponttal
többet tud, de az MX2-es kicsit gyengébb a V6800-as videokártyánál. Aki szeret
játszani (és nincs pénzjegy nyomdája…) a számítógépén és normális sebességre
vágyik 1024x768-ban annak olyan kártyát érdemes választani, ami 5-6000 pontot
tud a 3Dmark-ban. Persze nem a 2001es változatban, mert ott nagyjából ezeknek
az eredményeknek az 50%-át kaptam. És így pl. csak 2600 pontot ért el 1024x768/32-ben
a 3DMark2001-es programmal.

Ugyan észrevehető a sebességkülönbség, ha 32 bites színmélységgel használjuk,
de ez nem olyan drasztikus. Tehát szó sincs arról, hogy "képregényes"
lenne egy játék. Látván, hogy 64M memóriával és 32M-val mire képes egy ilyen
kaliberű kártya, a különbség csak nagy felbontás esetén észlelhető (nem meglepő).
De ez nem jelentős.
Összefoglalásul:
Már nem túl drága ez a videokártya, igaz nem mindenhol lehet kapni. Mindenféleképpen
jó választás ár/teljesítmény szempontból. A gyárilag megengedett maximális értékig
húzva a kártyát nem tapasztaltam semmilyen rendellenességet (kép szemetelése,
lefagyás stb.). Ebből is van TV kimenettel rendelkező típus, DVD filmet nézni
így kifejezetten kellemes. Aki elég ügyes és van rá lehetősége könnyedén építhet
a processzorra erősebb hűtést illetve hűtőbordát ragaszthat a memóriákra. Ezzel
a megoldással azt tapasztaltam, hogy még 10% rejtett tartalék előcsalogatható.
De vigyázni kell, mert a tuning veszélyes is lehet, mert ha nincs szerencsénk,
tönkremehet az eszköz!