Egy programról lesz szó, ennek segítségével az NVidia chipes videokártyák BIOSában tuningolhatunk
Sokáig törtem a fejem, hogy a következő témáról írjak-e vagy sem. Ugyanis ezzel
veszélyes vizekre evezhetünk, aminek akár kapásból az lehet az eredménye, hogy
a videokártya tönkremegy vagy csak szervizben lesz javítható. Végül úgy döntöttem,
hogy mint érdekesség nem fog megártani.
Nézzük miről is van szó: Hogyan változtassuk meg videokártyán típusát és órajelé?
Pontosabban arról van szó, hogy a videokártya BIOS tartalmában egy program segítségével
turkálhatunk. Így pl. egy Geforce 3 Ti200-ból simán Ti500-at készíthetünk, vagy
nem kell overclock programok betöltésével bajlódni, a videokártyánk már eleve
nagyobb frekvencián járhat, mint a gyári beállítás.
De a BIOS ilyen mértékű átberhelése sok veszélyt rejt magában. Pl. ha túl magas
frekvenciát választottunk és a videokártya nem bírja, akkor gondban leszünk.
Vagy valami bibi lép fel a BIOS frissítésekor... ez is okozhat némi fejtörést.
Mindenesetre senkinek sem ajánlom, hogy ilyen felturbózott BIOSokat égessen
a videokártya BIOSába! (Megjegyzem, hogy ha a videokártya BIOSának frissítése
után a gép újraindításakor nincs kép, akkor a javításra már csak két megoldás
van. Vagy kivesszük (forrasztjuk) a BIOSt és egy megfelelő programozóval visszaégetjük
ez eredeti tartalmat (ez a ritkább eset). Vagy ha AGP-s a videokártya, akkor
beszerzünk egy PCI-osat és az alaplapi BIOSban azt állítjuk be, hogy a PCI-os
kártya üzemeljen. Ha szerencsénk van, akkor a PCI-os kártya segítségével lesz
kép és ekkor az AGP slotban lévő kártya BIOSa elvileg programozható.)
Most a Ray Adams féle NVidia BIOS editorról lesz szó. A programot letölthetővé
tettem az ultraweben: gigahertz.ultraweb.hu,
nézzük:
Az egyik legmenőbb dolog az, ha valaki vesz egy "olcsó" videokártyát és ebből
egy nagyobb tudásút varázsol. Pl. ha valakinek egy Geforce3 Ti200-as videokártyája
van, akkor simán megteheti, hogy egy kétszer drágább és sokkal gyorsabb Ti500-ast
varázsol belőle. Elvileg elég lenne az órajel frekvenciákat átírni, de ha már
lúd, akkor legyen kövér, módosítjuk a kártya típusát, gyártóját stb.
Minden videokártyának van egy azonosító (ID) kódja, ez határozza meg, hogy
később az operációs rendszer milyen kártyának fogja detektálni stb. Nem célszerű
egy TNT kártyának az ID kódját kapásból Geforce 4-re változtatni, mert a driver
telepítéskor enyhén szólva gondjaink adódhatnak. De egy csoporton belül simán
átírható. Pl. a Ti200-as kártyát kápásból Quadronak, Ti500-nak átírhatjuk. De
ez nem sokat lendít a kártya teljesítményén, de ezentúl minden pl. Ti500-nak
fogja vélni.
A gyártót is megváltoztathatjuk kedvünk szerint, ami már kicsit durva dolognak
számít, mert ez már esetleg a hamisítás kategóriájába tartozik.
Jó poén, ha ezentúl a kártya más szöveget fog feldobni induláskor a képernyőre.
Akármit beírhatunk, de 80 karakternél ne legyen hosszabb. A betűtípust és a
betűméretet is változtathatjuk egy másik menüpontban. Sőt a betűk színét is
módosíthatjuk, bár kissé nehéz egy szám alapján (7-es) azonosítani a színt (fehér),
esetleg próbálkozni kell...
A "Frames count" véleményem szerint azt határozza meg, hogy bekapcsolás után
mennyi ideig fogjuk látni a kártya által kidobott azonosítót (pl. Ez az én átalakított
Ti200-as videokártyám).
Attól függően, hogy DDR-es vagy sima SD memóriás a videokártya. A GPU frekvenciáját
is itt adhatjuk meg. Arra nem jöttem rá, hogy miért szerepel nyolcszor a GPU
és a memória frekvencia, de ez nem is olyan lényeges. Csak olyan frekvenciát
érdemes itt beállítani amiről egészen biztosan tudjuk, hogy bírni fogja a kártya.
Pl. a PowerStrip univerzális tuning programot lehet a próbák során használni.
Itt Windows alól megváltoztatjuk a GPU/memória frekvenciát és teszteljük, hogy
a gép így is stabil-e. Ezt a programot pl. a gigahertz.uw.hu-ról
is letölthető.
Ha TV kimenetes a kártya, akkor meghatározhatjuk, hogy PAL vagy NTSC legyen
az alapértelmezett. A környékünkön a PAL norma a menő, de sokszor NTSC a default
és Windows alól kell átállítani. A TV Mode részben ezeket állíthatjuk: NTSC-M
(Standard), NTSC-J (Japan), PAL-M, PAL-BDGHI (Standard), PAL-N, PAL-NC.
A BIOS tartalmát is megjeleníthetjük, elvileg itt meg is változtathatjuk, de
ez aztán végképp nem tanácsos, mert beláthatatlan következményei lehetnek. Illetve
néhol "értelmes" szöveges részeket vélhetünk felfedezni, ez módosítható ugyan
pl. NVIDIA GeForce DDR VGA... de a típust megváltoztatásáról már szó volt.
Nézzük mikor van ennek némi értelme:
Pl. ha azt szeretnénk, hogy eleve induláskor tuningolva legyen a videokártya,
így a későbbiekben overclock programmal már nem kell vesződni.
Elvileg simán lehet, egy "olcsó" Geforce GTS kártyából Ultrásat készíteni.
Vagy az említett Geforce 3 Ti200-ból Ti500-at. Sorolhatnám még. De ne feledjük
ez nem csodaszer. Mert ha csak a feliratot írjuk át, az csak poénnak jó, de
a sebességet nem befolyásolja. Ha a típust írjuk át, akkor a későbbiekben a
videokártya telepítésekor a driver kiválasztásánál érezzük a hatását.
A frekvenciák növelése (esetleges csökkentése) alapvetően befolyásolhatja a
kártya sebességét. De mint említettem ezzel akár le is írhatjuk a kártyát, mert
még akkor sem nyugodhatunk meg, ha a BIOS frissítés után látszólag jól működik
a kártya, ugyanis ezek után több hőt termel és a addigi gyári hűtés elégtelen
lehet. Ekkor vagy lefagy a kártya, vagy a túlmelegedés miatt károsodik és akár
más alkatrészeket is magával ránthat (pl. alaplap), ha zárlat keletkezik. Remélem
elég elrettentő volt :-)
A program nem közvetlenül a videokártyából olvassa ki a BIOSt, hanem egy fájlba
előtte ki kell íri és ennek a tartalmát módosítja. Utána ezt a tartalmat vissza
kell írni az NVflash programmal, amit szintén letölthetővé tettem az ultaweben
(akit érdekel). Még véletlenül se kíséreljük meg a BIOSt Windows alól frissíteni,
egy boot floppy lemezre kell a frissítő programot ráírni és a jónak ítélt BIOS
tartalmat és floppy boolt után frissíteni.
Jellemző
|
Geforce2
Titanium
|
Geforce2
Ultra
|
Geforce3
Ti500
|
Geforce3
Ti200
|
Grafikus
chip sebessége
|
250
MHz
|
250
MHz
|
240
MHz
|
175
MHz
|
Memória
frekvencia
|
400
MHz
|
460
MHz
|
500
MHz
|
400
MHz
|
Pl. egy Geforce2-es Titanium kártyából egy Ultrásat is készíthetünk, ha bírja
a kártya, vagy Ti200-ból Ti500-at. A frekvencia adatok a fennti táblázatban
szerepelnek. Ha (és most fontos a "ha") sikerül és bírja a kártya, akkor egy
teljes értékű magasabb kategóriás kártyát varázsolhatunk magunknak. Az említett
két kártya átalakításával erre számíthatunk a 3DMark2000 mérései szerint egy
1900+-os AMD XP és Abit KG7-es alaplappal:
Jellemző
|
Gf2
Titanium
|
Gf2
Ultra
|
Ti
200
|
Ti
500
|
3DMark Result
|
9494
|
10682
|
9463
|
10760
|
CPU Speed
|
668
|
649
|
681
|
683
|
Helicopter Low Detail
|
195.0
fps
|
216.9
fps
|
193.1
fps
|
227.4
fps
|
Helicopter Medium
Detail
|
138.6
fps
|
155.4fps
|
143.4
fps
|
165.8
fps
|
Helicpoter High
Detail
|
63.9
fps
|
72.6
fps
|
73.9
fps
|
89.0
fps
|
Adventure Low Detail
|
195.0
fps
|
241.4
fps
|
182.6
fps
|
211.3
fps
|
Adventure Medium
Detail
|
122.9
fps
|
126.8
fps
|
120.9
fps
|
126.1
fps
|
Adventure High Detail
|
75.8
fps
|
77.0
fps
|
74.4
fps
|
77.1
fps
|
Fill Rate (Single
Texturing)
|
690.0
fps
|
892.0
fps
|
615.6
MTexels/s
|
826.8
MTexels/s
|
Fill Rate (Multi
Texturing)
|
1413.8
MTexels/s
|
1801.5
MTexels/s
|
1207.2
MTexels/s
|
1643.9
MTexels/s
|
High Poligon Count
(1 Light)
|
21280
kTriangles/s
|
20961
kTriangles/s
|
19439
kTriangles/s
|
23441
kTriangles/s
|
High Poligon Count
(4 Lights)
|
12759
kTriangles/s
|
14513
kTriangles/s
|
9698
kTriangles/s
|
13228
kTriangles/s
|
High Poligon Count
(8 Lights)
|
7042
kTriangles/s
|
7884
kTriangles/s
|
5082
kTriangles/s
|
6955
kTriangles/s
|
8MB Texture Rendering
Speed
|
523.0
fps
|
676.6
fps
|
501.1fps
|
676.3
fps
|
16MB Texture Rendering
Speed
|
476.9
fps
|
537.8
fps
|
466.7
fps
|
642.6
fps
|
32MB Texture Rendering
Speed
|
298.2
fps
|
294.3
fps
|
312.9
fps
|
301.0
fps
|
64MB Texture Rendering
Speed
|
161.0
fps
|
153.0
fps
|
153.0
fps
|
155.0
fps
|
Bump Mapping (Emboss,
3 pass)
|
247.5
fps
|
306.4
fps
|
297.7
fps
|
390.1
fps
|
Bump Mapping (Emboss,
2 pass)
|
327.2
fps
|
325.3
fps
|
413.7
fps
|
543.9
fps
|
Bump Mapping (Emboss,
1 pass)
|
552.8
fps
|
711.9
fps
|
688.4
fps
|
893.9
fps
|