FŐOLDAL

KAPCSOLAT

MÉDIAAJÁNLAT


REGISZTRÁCIÓ HÍRLEVÉL
PC-ÁRUHÁZ DRIVERS SZAMITOGEP Antivirus SZAKÜZLET

· Friss (Szoftver)
·  Úmutató az Intel SpeedStep bekapcsolásásához
·  Úmutató a Cool'n'Quiet bekapcsolásásához
·  Windows XP ”Reloaded” - A hivatalos álláspont
·  Peer-to-peer telefonálás egyszerűen
·  Novell Kisvállalati Csomag 6.5
·  Microsoft Office Visio 2003
·  Windows Media
·  Spamek szűrése szabállyal
·  Itt a SUSE LINUX 9.0
·  OpenOffice
·  NetMeeting
·  Shavlik HFNetChk 4.0 – Windowsupdate.com helyett
·  Új email szerver a SuSE-től
·  Novembertől a boltokban a magyar SuSE Linux 7.3
·  COLOBOT
·  Készítsünk honlapot
·  Hány lapra elegendő a festék???
·  Az NTFS 5 filerendszer
·  Idő szinkronizálása Windows 2000 erdőben
·  A Windows2000 lemezkezelésének újdonságai
· Cikkek > Szoftver
· Borland Delphi 4 – 21 nap alatt 9. rész
Dátum : 2000-10-26 16:45:00
Szerző : Pibee


OBJECT PASCAL ADATTÍPUSOK
Új kifejezés: Az Object Pascalban az adattípus meghatározza annak a módját, hogy a fordítóprogram hogyan tárolja az információt a memóriában. Van olyan programnyelv, ahol át tudsz tenni akármilyen típusú értéket változónak. Példának okáért nézzük az alábbi BASIC kódot: X = -1; X = 1000; X = 3.14; A BASIC-ben az értelmezőprogram eléggé ügyel az elhelyezésekre, ezért be tud tenni akármekkora méretű, akármilyen típusú számot. A VÁLTOZÓK DEKLARÁLÁSA Az Object Pascalban ki kell fejezned a változó típusát, mielőtt használhatnád azt: var X1 : Integer; X : Integer; Y : Double; Z : Byte; { ...later } X1 := -1; X := 1000; Y := 3.14; Z := 27; Ezzel lehetővé teszed a fordítóprogramnak, hogy ellenőrizzen és megbizonyosodjon arról, hogy a dolgok rendben mennek majd, ha a program fut. Az adattípusok helytelen használatának következménye az lesz, hogy a fordító hibát jelez vagy figyelmeztetést küld, amit analizálhatsz és korrigálhatsz, megelőzheted a problémákat. Valamely adattípusok jelöltek, valamelyek pedig jelöletlenek. A jelöltek tartalmazhatnak negatív és pezitív számokat, míg a nem jelöltek csak pozitív számokat. A Tábla 1.1 mutatja a főbb adattípusokat az Object Pascal-ban, a memóriaigény mennyiségét és az értéktartományokat. Ez a tábla nem tartalmazza a karaktersor-típusokat (string). Ezekről később természetesen szót fogunk ejteni egy szakasz erejéig. TÁBLA 1.1. ADATTÍPUSOK AZ OBJECT PASCALBAN (32-BIT PROGRAMOK). Data Type Size in Bytes Possible Range of Values ShortInt 1 -128 to 127 Byte 1 0 to 255 Char 1 0 to 255 (same as Byte) WideChar 2 0 to 65,535 (same as Word) SmallInt 2 -32,768 to 32,767 Word 2 0 to 65,535 LongInt 4 -2,147,483,648 to 2,147,483,647 Int64 8 -9,223,372,036,854,775,808 to 9,223,372,036,854,775,807 Integer 4 Same as LongInt Cardinal 4 0 to 2,147,483,647 Single 4 1.5 ¥ 10-45 to 3.4 ¥ 1038 Double 8 5.0 ¥ 10-324 to 1.7 ¥ 10308 Real 8 5.0 ¥ 10-324 to 1.7 ¥ 10308 (same as Double) Extended 10 3.4 ¥ 10-4932 to 1.1 ¥ 104932 Comp 8 -9,223,372,036,854,775,808 to 9,223,372,036,854,775,807 Currency 8 -922,337,203,685,477.5808 to 922,337,203,685,477.5807 Boolean 1 True or False Variant 16 Varies Vizsgáljuk meg a Tábla 1.1-t, és azt már észre is vettük, hogy az Integer (=egész) ugyanaz, mint a LongInt. Szóval felteheted azt a kérdést, hogy miért van az Object Pascalban két adattípus, mikor ugyanaz a kettő. Egy 16-bites fejlesztői környezetben egy Integer 2 byte-ot foglal, a LongInt pedig 4-et. A 32-bites fejlesztői környezetben teljesen egyforma értékűek és nagyságúak. A Delphi 4-gyel csak 32 bites programokat készíthetünk, szóval a két elnevezés egyforma és felesleges. A legtöbb programozó az Integert használja a LongInt helyett. Azt is észrevehetted, hogy az Int64 és a Comp (computational = számítható) típusok közös értéktartományba tartoznak. A külömbség a kettő között a mód, ahogyan a fordító kezeli Őket. Az Int64 típus egy egész típus, és a Comp pedig egy valós típus. Elég kevés az indok arra, hogy a Comp típust használd a programjaidban. Mégegy dolog, hogy a Real és a Double adattípusok is egyformák. A Delphi előző verzióiban a Real egy 6-byte-os változó volt. Jelen esetben 8 byte-os. Ez a változás tette lehetővé a jelen processzoraival való kompatibilitást. A Real típus elavultnak tekinthető, ezért inkább a Double-t használjuk a Delphi alkalmazásaiban. Megjegyzés: A SINGLE, DOUBLE, EXTENDED és CURRENCY adattípusok használnak tizedestörteket is. Az összes többi adattípus csak egész számokkal működik. Egy egészes adattípushoz nem utalhatsz tizedestörtet tartalmazó értéket. Például a köv. kód fordítóhibát okoz: var X : Integer; { Later... } X := 3.75; Nem feltétlen kell aggódnod ezek miatt, mert a fordítóprogram nagyon jó abból a szempontból, hogy megmondja mit tehetsz és mit nem. Mindenesetre meg fogsz lepődni, milyen kevésszer kell használnod tizedestörteket a legtöbb Windows-program esetében… OBJECT PASCAL ADATTÍPUSOK
Új kifejezés: Az Object Pascalban az adattípus meghatározza annak a módját, hogy a fordítóprogram hogyan tárolja az információt a memóriában. Van olyan programnyelv, ahol át tudsz tenni akármilyen típusú értéket változónak. Példának okáért nézzük az alábbi BASIC kódot: X = -1; X = 1000; X = 3.14; A BASIC-ben az értelmezőprogram eléggé ügyel az elhelyezésekre, ezért be tud tenni akármekkora méretű, akármilyen típusú számot. A VÁLTOZÓK DEKLARÁLÁSA Az Object Pascalban ki kell fejezned a változó típusát, mielőtt használhatnád azt: var X1 : Integer; X : Integer; Y : Double; Z : Byte; { ...later } X1 := -1; X := 1000; Y := 3.14; Z := 27; Ezzel lehetővé teszed a fordítóprogramnak, hogy ellenőrizzen és megbizonyosodjon arról, hogy a dolgok rendben mennek majd, ha a program fut. Az adattípusok helytelen használatának következménye az lesz, hogy a fordító hibát jelez vagy figyelmeztetést küld, amit analizálhatsz és korrigálhatsz, megelőzheted a problémákat. Valamely adattípusok jelöltek, valamelyek pedig jelöletlenek. A jelöltek tartalmazhatnak negatív és pezitív számokat, míg a nem jelöltek csak pozitív számokat. A Tábla 1.1 mutatja a főbb adattípusokat az Object Pascal-ban, a memóriaigény mennyiségét és az értéktartományokat. Ez a tábla nem tartalmazza a karaktersor-típusokat (string). Ezekről később természetesen szót fogunk ejteni egy szakasz erejéig. TÁBLA 1.1. ADATTÍPUSOK AZ OBJECT PASCALBAN (32-BIT PROGRAMOK). Data Type Size in Bytes Possible Range of Values ShortInt 1 -128 to 127 Byte 1 0 to 255 Char 1 0 to 255 (same as Byte) WideChar 2 0 to 65,535 (same as Word) SmallInt 2 -32,768 to 32,767 Word 2 0 to 65,535 LongInt 4 -2,147,483,648 to 2,147,483,647 Int64 8 -9,223,372,036,854,775,808 to 9,223,372,036,854,775,807 Integer 4 Same as LongInt Cardinal 4 0 to 2,147,483,647 Single 4 1.5 ¥ 10-45 to 3.4 ¥ 1038 Double 8 5.0 ¥ 10-324 to 1.7 ¥ 10308 Real 8 5.0 ¥ 10-324 to 1.7 ¥ 10308 (same as Double) Extended 10 3.4 ¥ 10-4932 to 1.1 ¥ 104932 Comp 8 -9,223,372,036,854,775,808 to 9,223,372,036,854,775,807 Currency 8 -922,337,203,685,477.5808 to 922,337,203,685,477.5807 Boolean 1 True or False Variant 16 Varies Vizsgáljuk meg a Tábla 1.1-t, és azt már észre is vettük, hogy az Integer (=egész) ugyanaz, mint a LongInt. Szóval felteheted azt a kérdést, hogy miért van az Object Pascalban két adattípus, mikor ugyanaz a kettő. Egy 16-bites fejlesztői környezetben egy Integer 2 byte-ot foglal, a LongInt pedig 4-et. A 32-bites fejlesztői környezetben teljesen egyforma értékűek és nagyságúak. A Delphi 4-gyel csak 32 bites programokat készíthetünk, szóval a két elnevezés egyforma és felesleges. A legtöbb programozó az Integert használja a LongInt helyett. Azt is észrevehetted, hogy az Int64 és a Comp (computational = számítható) típusok közös értéktartományba tartoznak. A külömbség a kettő között a mód, ahogyan a fordító kezeli Őket. Az Int64 típus egy egész típus, és a Comp pedig egy valós típus. Elég kevés az indok arra, hogy a Comp típust használd a programjaidban. Mégegy dolog, hogy a Real és a Double adattípusok is egyformák. A Delphi előző verzióiban a Real egy 6-byte-os változó volt. Jelen esetben 8 byte-os. Ez a változás tette lehetővé a jelen processzoraival való kompatibilitást. A Real típus elavultnak tekinthető, ezért inkább a Double-t használjuk a Delphi alkalmazásaiban. Megjegyzés: A SINGLE, DOUBLE, EXTENDED és CURRENCY adattípusok használnak tizedestörteket is. Az összes többi adattípus csak egész számokkal működik. Egy egészes adattípushoz nem utalhatsz tizedestörtet tartalmazó értéket. Például a köv. kód fordítóhibát okoz: var X : Integer; { Later... } X := 3.75; Nem feltétlen kell aggódnod ezek miatt, mert a fordítóprogram nagyon jó abból a szempontból, hogy megmondja mit tehetsz és mit nem. Mindenesetre meg fogsz lepődni, milyen kevésszer kell használnod tizedestörteket a legtöbb Windows-program esetében…



Warning: require(../forum/comment.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 106

Warning: require(../forum/comment.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 106

Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required '../forum/comment.php' (include_path='.:/usr/share/php/') in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 106