AZ OBJECT PASCAL MŰVELETJELEK
A műveletjeleket azért használjuk, hogy befolyásoljuk az adatot.
A műveletjelekkel számításokat végzünk, egyenlőségeket keresünk (összegeket),
hozzárendelünk, változtókat befolyásolunk, és még több titokzatos dolgot teszünk,
amelyeket a legtöbb programozó sosem tesz. Az Object Pascal-ban rengeteg műveletjel
van. Ahelyett, hogy közzéteszem az összeset, inkább csak a leggyakrabban használtakról
készítek táblázatot. Az 1.2 tábla tartalmazza ezeket.
TÁBLA 1.2. GYAKRAN HASZNÁLT OBJECT PASCAL MŰV..JELEK
Műveletjel
|
Leírása
|
Példa
|
Matematikai
műveletjelek
|
+
|
Addition-
összeadás
|
x := y +
z;
|
-
|
Subtraction-
kivonás
|
x := y -
z;
|
*
|
Multiplication-
szorzás
|
x := y *
z;
|
/
|
Real number
division- valós szám osztása
|
x := y /
3.14;
|
div
|
Integer division-
egész szám osztása
|
x := y div
10;
|
Hozzárendelés
|
:=
|
Hozzárendelés
|
x
:= 10;
|
Logikai
műveletjelek
|
and
|
Logical
AND – logikai ÉS
|
if
(x = 1) and (y = 2) then ...
|
or
|
Logical
OR – logikai VAGY
|
if
(x = 1) or (y = 2) then ...
|
Egyenlőségek
|
=
|
Equal
to- egyenlő
|
if
(x = 10) then ...
|
<>
|
Not
equal to – nem egyenlő
|
if
(x <> 10) then ...
|
<
|
Less
than – kevesebb
|
if
(x < 10) then ...
|
>
|
Greater
than – nagyobb
|
if
(x > 10) then ...
|
<=
|
Less
than or equal to –kisebb v. egyenlő
|
if
(x <= 10) then ...
|
>=
|
Greater
than or equal to- nagyobb v. egyenlő
|
if
(x >= 10) then ...
|
Egyéb
1#
|
^
|
mutató
műv.jel
|
MyObject.Data^;
|
@
|
műveletjel
címe
|
ptr
:= @MyRecord;
|
and
|
Bitenkénti
AND (és)
|
x
:= x and $02;
|
or
|
Bitenkénti
OR (vagy)
|
x
:= x or $FF;
|
not
|
Bitenkénti
NOT (nem)
|
x
:= x and not $02;
|
not
|
Logikai
NOT
|
if
not Valid then ...
|
Vegyes
|
$
|
Hex
értékű műv.j.
|
X
:= $FF;
|
[]
|
Array
subscript operator- sor alsó index műv.j
|
X
:= MyArray[5];
|
.
|
Tagság
(pont) művjel.
|
X
:= Record.Data;
|
Amint láthatod, a műveletjeleknek eléggé bővében vagyunk. Nehogy
megtanuld ezeket kívülről, mert munkáid során memorizálni fogod úgyis a műveletjeleket
és azok mindennemű használatát. Néhányat ritkán kell használni, de vannak, amelyeket
MINDIG.
Fel fogod ismerni, hogy az “and, or és not” kulcsokkal két esetben
foglalkozunk: logikai és bitszinten. Példul, az “and” kulcsszó használható,
hogy meghatározzon egy LOGIKAI AND-et és egy BITSZINTŰ AND műveletet.
Nézzük csak meg az alábbi kódot:
if (Started = True) and (X > 20) then
Z := X and Y;
Ebben a fenti példában az AND kulcsszó két teljesen különböző
kontxtust látunk. De nagyon előrehaladtam megint, messzire vittek a gondolatokŕ
áttérünk hát egy másik témára…
>>Folytatás...