A Delphi egység anatómiája
A Delphi egységeinek egy előre meghatározott formát kell követniük. De ez valószínűleg nem újdonság számodra. Az egységnek mindenféleképpen előre meghatározott formátumban kell lennie ahhoz, hogy a compiler (fordító) be tudja azonosítani és megfelelően tudja kezelni. A Delphi project egysége tartalmazza a program kulcsszavát, amit az egység neve követ, majd egy kódsorozat, elöl hátul megjelölve: BEGIN és END szavakkal (kezdet és vége). Láthatod, hogyan néz ki a központi egység, ha a View/Project Source menüben megnézed. A project forrásegysége defaultként lejjebb látható a Listing 1.1. táblázaton.
Megjegyzés: A vonalszámok nem tartoznak magához az egységhez, csak hivatkozásként tettem oda. Néhány jegyzés, amit majd még látsz ebben a jegyzetben napjaink során, ugyancsak fel lesznek sorszámozva, és ugyanezen oknál fogva és lesznek, amelyek nem. Összefoglalva, a Pascal nyelv nem használ sorszámozást, de van pár másik nyelv, amely igen, pl. a BASIC.
LISTING 1.1. PROJECT FORRÁS EGY DEFAULT DELPHI PROJECTNEK.
01: program Project1;
02:
03: uses
04: Forms,
05: Unit1 in `Unit1.pas' {Form1};
06:
07: {$R *.RES}
08:
09: begin
10: Application.Initialize;
11: Application.CreateForm(TForm1, Form1);
12: Application.Run;
13: end.
Az 1. sorban a PROGRAM kulcsszó meghatározza ezt az egységet mint a program fő forrás-egységét. Láthatod, hogy az egység neve Project1, követi a program kulcsszót ( A Delphi ad egy default nevet, amíg nem lesz mentve egy jobban hanzó név alatt. ) A 3. sor elején láthatod, hogy ez a szakasz a „uses” kulcsszót tartalmazza. Amely egység követi a USES szót, egészen a pontosvesszőig, olyan egységek halmaza, amelyek bizonyos sorrendet követelnek, hogy értelmezhetőek legyenek. A USES kulcsszót később részletesebben fogjuk tárgyalni ebben a részben „A USES list” alatt. A 7. sorban a fordítóutasítást látod, amely a Delphinek szól, egészen a project eszközfájláig. Az eszközfájlok a 8. napon lesznek jobban kifejtve, az „Alkalmazások készítése Delphi-vel” alcím alatt. A 9. sorban van a BEGIN, a 13.ban pedig az END. Az END kulcsszó után pedig egy pont van. ( Egy egység tartalmazhat több kód-blokkot is, BEGINnel és ENDdel megjelölve, de csak egy végső END utasítás lehet.) A 10.,11.,12. sorokban azok a kódok vannak, amelyek jelölik az alkalmazást, alkotják az alkalmazás főlapját és futtatását megkezdik. Nem kell tanulmányoznod ezt a kódot behatóbban ahhoz, hogy megírj egy Delphi programot.
Nézzünk mégegy alapvető Pascal egységet.
Válaszd a File/New-t a main menüből. Mikor a NEW ITEMS párbeszédablak megjelenik, válaszd a Unit ikont és kettőt kattints rá. A Delphi csinál egy új egységet, és a CODE EDITORban fogja elhelyezni. A Listing 1.2 ezt mutatja.
LISTING 1.2. EGY ÜRES PASCAL EGYSÉG.
01: unit Unit2;
02:
03: interface
04:
05: implementation
06:
07: end.
Hát, nem sok minden található itt… Ez az egység két közös dolgot tartalmaz a Listing 1.1-gyel. Először is, az egység a UNIT kulcsszóval kezdődik, amit megintcsak egy default név követ UNIT2. Egy Pascal egység mindig vagy a UNIT vagy a PROGRAM kulcsszóval kezdődik, ezt mindig az egységnév követi, és az END szó szerepel a feljegyzés végén. Itt megint egy pont van feltüntetve, ami jelzi, hogy vége az egységnek. A 2 listing eltér abban, hogy az 1.1-ben vannak szekciói, INTERFACE és IMPLEMENTATION (felszín és kivitelezés) szavakkal jelölve. Annak az egységnek, ami nem a program fő forrásegysége, tartalmaznia kell az Interface és az Implementation szekciókat. Ez a két kulcsszó jobban ki lesz részletezve később. Még egy eltérés az 1.1 és az 1.2 közt, hogy az 1.2ben nincs BEGIN. A fő forrásegységnek tartalmaznia kell a BEGINt és az ENDet egyaránt, de egy forrásegységnek csak egy végső END pontot kell.
Holnap vesszük a kulcsszavakat, amelyek egy Pascal-egységben előfordulhatnak.
>>Folytatás
|