Rengeteg, a stratégiai játékokat kedvelő ismerősöm csak úgy áradozott a
programról. Ezért úgy döntöttem megnézem, hogy valóban annyira jó e, mint ahogy
azt mondják róla. El kell, hogy ismerjem nem volt túlzás, amit állítottak
róla...
A Dark Reign 2 a gyárts, fejlessz és építs kategóriába tartozik az RTS-ek
között. Az épületek működéséhez szükséges energiát a napból tudjuk nyerni. Mivel
éjszaka nem igen szokott sütni a nap, ezért a napszakok váltakozásával
problémánk akadhat. Amikor elkezd sötétedni egy hang megszólal, hogy felhívja a
figyelmünket, mivel az energia termelés visszaesik. Ennek az eseménynek a
következménye, hogy az éjszakai harcászati cselekmények igen fontosak, mivel az
energiában szűkölködő bázis, majdnem teljesen védtelen az esetleges támadásokkal
szemben. A bázis védelmi rendszere teljesen összeomlik, mivel a kevés
energiatartaléknak köszönhetően az elektronikus kerítések és a lézertornyok
teljesen áram nélkül maradnak és ezért nem működnek.
A legtöbb ilyen típusú játék leginkább többjátékos módra lett elkészítve. A
"Single Player" mód csak egyfajta bemelegítőnek szánják a fejlesztők. A
Multiplayer módnak viszont meg van az a hibája az szemben álló fajok általában
kiegyensúlyozatlanok, vagyis az egy faj általában sokkal erősebb mint a többi.
(Ezek közül az egyetlen kivétel - az egyik kedvencem - a StarCraft, ahol mind a
három faj képviselői teljesen egyenlő esélyekkel indulnak.) Úgy látszik erre a
hibára a fejlesztők ráébredtek és kijavították, ugyanis a Dark Reign 2-ben
teljesen mindegy, hogy a J.D.A., vagy a Sprawles egységeivel fogunk neki a
játéknak. Mindegyik faj fegyverarzenáljában megtalálható a légi, vízi és
szárazföldi egységek, valamint a védelmi eszközök ellenük. Ezenkívül ott vannak
még a gyógyító egységek, a javító járművek és épületek. Evvel megszűnt a
MultiPlayer módban fellépő erő különbség, mivel a két faj tulajdonságaik közötti
különbségek, majdnem teljesen eltűntek. De ezért én nem dicsérném meg a
fejlesztőket, mivel ezzel inkább kikerülték és nem megoldották a
kiegyensúlyozatlanságból eredő hibákat. Azért ne ijedjünk meg, a játék így sem
válik egyhangúvá, mivel a szembenálló felek egységei és épületei
igenváltozatosra sikeredtek. A másik ami igen tetszett a játékban, hogy -
ellentétben sok másikkal, amit azzal hirdetnek, hogy rengeteg egységet is
építhetünk, ami így is van, csak a fele semmire sem jó, így nem érdemes építeni
őket - minden egységnek megvan a saját funkciója a gyalogostól a tűzérségig, így
mindegyik igen fontosak a számunkra, nemcsak afféle ágyútölteléknek valók.
Mindamellett, hogy a Dark Reign 2 a többjátékos módra lett kiélezve, a
fejlesztők nem hanyagolták el az egyjátékos módot sem. A magával ragadó,
változatos és igazán kihívást jelentő küldetéseket tudtak készíteni, ami által
az egyjátékos móddal a vállalkozó szellemű játékosok, akár hónapokig is "
szenvedhetnek ".
Az éjszakai energiahiánynál fogva a játéban igen fontos szerepet játszanak a
kémek és a különféle csapdák telepítésére alkalmas eszközök. A kémékkel
behatolhatunk az ellenséges vonalak mögé, meggyőzhetjük az embereit, hogy
álljanak mellénk, elfoglalhatjuk az épületeit vagy különféle szabotázsokat
hajthatunk végre. Csapdának - csak akkor, ha a Sprawles oldalon harcolunk -
telepíthetünk aknamezőket, EMP aknákat, időzített és parazitás bombákat, ami
igen kellemetlen lehet az ellenfél számára. Igaz, a J.D.A. oldalán nem tudunk
csapdákat telepíteni, de a Warsen nevű egysége képes a csapdák megtalálására.
Amit meg kell, hogy jegyezzek, hogy mindennek meg van a maga ellenszere, így a
készítők nem estek a hibába, mint más játéknál, hogy néhány támadás esetén nem
tudunk mint csinálni. Akárcsak a játék első részében, itt is megtalálhatóak a
következő különlegességek: a csatában megsebesült alakulatok automatikusan
visszatérnek a bázisra, hogy meggyógyítsák magukat; kiadhatjuk az egységnek a
"felfedezés", vagy az "őrködés" parancsot; intelligens útvonalrendszer. Ne
ijedjen meg senki az "automatikus javítás" opciótól, mivel itt be tudjuk azt
állítani, hogy az egység milyen mértékű sérülés után térjen vissza a bázisra,
ahol ez erre alkalmas épületben megjavítatja magát. Ezenkívül megtalálható még
napjaink valós-idejű stratégiai játékainak "szériatartozékai" a rejtőzködő
egységek. Az programban mind a két oldalon kérhetünk légi csapást, amit a
J.D.A.-nál az "Air Strike", a Sprawlers-nél pedig a "Mojo" gombbal tudunk
elindítani. Persze - mint minden másnak - ezeknek is meg van a maga ellenszere,
ami az egyik oldalon a "Disruptor", a másik oldalon a "Warden" jelenti. Ezt úgy
érik el, hogy az általuk lefedett területeket nem tudjuk megtámadni. A
J.D.A.-nak még meg van a teleportálás lehetőségének különleges képessége, amihez
csak egy "Telepad" építéséhez van szükségünk és máris bárhová tudjuk
teleportálni az egységeinket, akár az ellenséges vonalak mögé is.
A Dark Reign 2-ben, ahogy már ezt a többi ilyen stílusú játéknál
megszokhattuk, a jó és a gonosz vívja pusztító csatáját egymással. A két faj, a
J.D.A. és Sprawlers közötti feszültség, a játékban az egyre nehezedő küldetések
alatt bontakozik ki és végül formálódik egy kerek történetté. A 20-20 küldetés
végrehajtása után, egy animáció - ami a grafikus motorral készült - alakítja a
történetet és készít fel a következő feladatra. A grafikus motorral készül
animációk nagyon jól sikerültek, mivel - amellett, hogy gyönyörűek - nem
zökkentik ki a játékost a küldetések hangulatából. Ahogy egyre mélyebbre jut a
történetben, különféle küldetések várnak ránk, a legtöbb közülük a sima
épitgetős pálya, de akad közöttük taktikai elemekkel tűzdelt védelmi,
csapatszállító és kommandós akció is. A nehézségi szintről meg kell említenem,
hogy a legkönnyebb fokozaton - nem beszélve a többi nehézségi szintről - is az
ember komoly nehézségekbe ütközhet a küldetések fele körül. A játékban az
majdnem mindegyik épületet tovább lehet fejleszteni. Ennek azonban nem csak
anyagi vonzata van, hanem technológia feltétele is. Arról információt, hogy az
adott épület továbbfejlesztéshez mire van szükség, onnan tudhatjuk meg, hogy az
egérmutatóval kijelöljük az adott épületet és egy kis idő múlva megjelenik egy
lista, amiben megtalálhatjuk, hogy az épület fejlesztéséhez milyen épületre van
szükség. Ez a fejlődési struktúra igen logikus és ésszerű kombinációkra épül.
A billentyűzet kiosztás, akár a többi RTS-nél szint már kézre esik. Eltérően
a 3D-s motort használó RTS-ekhez képest, nem tudunk elveszni a kameranézetek
kuszatengerében, mivel a fejlesztők a szakítottak a régi jellemzőkkel( miszerint
a játékteret állandóan fogatni kell, ezáltal ha a kamera szöge rosszul van
beállítva a játéktérből semmit sem lehet látni.), az új kamerakezelésben már 90
fokonként forgathatjuk a nézetet és bármikor változathajuk a kamera szögét,
ezáltal csak a játékra kell figyelnünk semmi másra.
A Multiplayer módban játszók összesen négy féle lehetőség közül
választhatnak. Az egyik a szokásos egymás elleni küzdelem. A második neve
Assault!. Ebben a játék módban a feladatunk, hogy hatvan perc alatt
eljuttassuk a nálunk lévő tárgyat a teleportkapuhoz és elteleportáljuk, mielőtt
a kapu becsukódna. A következő mód a Control Freak nevet kapta. Ebben az
estben a feladatunk a térképen elhelyezett öt stratégiai pont elfoglalása. Az
utolsó a King of the hill nevet kapta. Itt nincs más feladatunk, mint a
pálya közepén lévő hegyre felhúzni egy épületet és megvédeni öt percen
keresztül.
Azért ez a program sem tökéletes. Egyik apró hiba az útvonalkezeléssel van.
Ugyanis, ha jó pár egységgel nekiindulok valamerre, akkor a gyorsabb egységek
nem kerülik ki a lassabbakat, csupán össze-vissza forogva próbálják meg
kikerülni őket, amíg a lassabbak szemrebbenés nélkül menetelnek előre. Egy
idegesítő dolog a játékban, hogy az egységeink túl nagy szabadsággal
rendelkeznek. Ha a csapataink meglátják az ellenséget azonnal megtámadják, hiába
adtam ki nekik ellőtte az "állj" parancsot, "rá se bagóztak". Ez nagyon
idegesítő tud lenni, ha pl. egy kis létszámú, de annál fontosabb egységeink
teszik ezt, mivel ezek az egységeink általában elhaláloznak. Az utolsó hiba csak
a kisebb teljesítményű gépek tulajdonosait érinti. A program automatikusan
állítja be a grafika részletességét a gép teljesítményétől függően a sebesség
kompenzálása érdekében. Ez eddig szép és jó, csak, hogy egy lassú gépen annyira
"lebutítja a grafikát", hogy a játék már-már élvezhetetlen.
A játék grafikája és hangulata egyszerűen fantasztikus. Engem egyszerűen
megdöbbentett. Az egységeink részletesen vannak textúrázva, ha találatot kapnak
szikráznak és füstölnek. A zene csakúgy mint a hangeffektusok igazán fergeteges
hangulatot ad a játéknak. A pénzünkért végre egy igazi stratégiai játékot
kapunk, ahol mindennek meg a maga fontos szerepe. A stratégia játékok terén "
nem most jöttem le a falvédőről ", de normál nehézségi szinten már a hajamat
téptem, amik ötödszörre sem sikerült egy pokolian nehéz feladatot megoldani.
Ezáltal a Dark Reign 2, mind a küldetések története, mind az általuk jelentett
kihívás terén a legjobbak közé tartozik.
Senki se hagyja ki azt az élmény amit nyújt...