FŐOLDAL

KAPCSOLAT

MÉDIAAJÁNLAT


REGISZTRÁCIÓ HÍRLEVÉL
PC-ÁRUHÁZ DRIVERS SZAMITOGEP Antivirus SZAKÜZLET

· Friss (Játék)
·  Kritika - Need for Speed: Most Wanted
·  GTA 3
·  Az EarthQuake 2001-es rendezvény sorozat újabb eleme a TEAMWARZ
·  Cybersport rendezvények Magyarországon 2001-ben
·  Edios - Project I'm Going In demó: első ránézésre
·  Counter-Strike
·  Sacrifice
·  Hitman: Codename 47
·  Versailles 1685 ( Cyro Interactive )
·  Kiss: Psycho Circus The Nightmare Child
·  Janes F/A-18
·  Age of Wonders
·  Team Fortress 2
·  USAF
·  Flanker 2.0
·  Theme Park World
·  Allegiance - Háború állampolgári kötelességből
·  TNT - Térinformatika Felsőfokon
·  Adatvédelem
·  Wargamer-Napoleon 1813
· Cikkek > Játék
· Mechwarrior 4
Dátum : 2001-01-08 19:27:01
Szerző : Eddy Rebel


A Mechwarrior 4-est, csakúgy, mint a sorozat eddigi tagjait, a FASA Corporation fejlesztette. Azonban a kiadó immár a Microsoft, aki jó üzletet csinált. A Mech4 ugyanis határozottan jól sikerült.

A Mechwarrior sorozat a jövőben játszódik, ahol minden elképzelhető technikai fejlődés végbement. Lézer, meg hipertér, meg az ilyesmik. Viszont bármilyen fejlett is a világ, a birodalmak élén ettől még királyok állnak, uralkodó dinasztiák. Vannak hercegek is, de nem fehér lovon. Ugyanis bármilyen fejlettek is a bevetett csatahajók, tankok, helikopterek vagy repülők, a csatába nincs esélyük beleszólni – a fő erőt a 25-100 tonnás, hatalmas méretű, többé-kevésbé emberszabású, ember által irányított robotok, a BattleMech-ek döntik el. Bár sok különböző Mech van, mindegyikük elég tűzerővel rendelkezik ahhoz, hogy egy tehetséges pilótával legyepáljon egy egész tankhadosztályt, vagy a kisebb épületeket egyszerűen a földbe tapossa. Némelyik 100 km/h körüli sebességekkel repeszt, némelyik egymaga képes elsüllyeszteni egy LRM20-asokkal megrakott csatahajót.

A történet szerint minket Ian Dresarinak hívnak. Nemes családunk a múltbeli ügyeinkért kitagadott, és legközelebb akkor hallunk róluk, amikor a hatalmon lévő Steiner-dinasztia lemészárolja őket, mind egy szálig. Kivéve persze hősünket, akinek apuci fél órával halála előtt egy videoüzenetben elmondja, hogy megbánta, hogy kitagadott minket, és valójában mindig is szeretett stb. A családunk lemészárlása pedig nem teszi túl rokonszenvessé a szülőbolygónkon, Kentaurison zsarnokoskodó Steinert, úgyhogy a feladat adott: bosszú. Kaparjunk össze egypár Mech pilótát, és csapjunk oda nekik, ahol a legjobban fáj! Természetesen ugyanis Ian nem csak karizmatikus vezető, hanem félelmetes harcos is. Fehér ló helyett ott van kezdetnek a Shadowcat.

Az ellenségtől zsákmányolt Mecheket és fegyvereket a privát MechLab-ünkben legózhatjuk össze. Van egy alap váz, ami elbír X tonnát. (Ez az X kezdetben kicsi, a játék vége felé már igen nagy.) Erre a vázra felpakolhatunk nagyobb motort, páncélt, fegyvereket és különféle ketyeréket; majd az egészet lefesthetjük hupilila kockásra, vagy esetleg másmilyenre. (Pöttyösre.)

Mik azok a különféle ketyerék? Pl. az ellenfél radarját zavaró ECM (Electronic Countermeasures), a sajátunk hatótávát kitoló BAP (Beagle Active Probe), az éjszakai látókészülék (Light Amplification), vagy a ránk kilőtt rakétákra automatikusan tüzet nyitó AMS, vagy LAMS. (Laser- vagy sima Anti-Missile System.)

Háromféle felpakolható fegyver van: a sárga színnel jelölt klasszikus csúzli (géppuskák és egyebek), a piros színnel jelölt lézerek (és lángszórók), valamint a zöld színű, különféle hatótávolságú rakéták. Mindegyiket az azonos színnel jelölt tárolóhelyekre pakolhatjuk be, a szürke „Omni” helyekre pedig azt teszünk, amit akarunk.

Na de miért tegyünk Machine Gun Array-t (géppuska) a Mechre, mikor a lézerhez nem kell lőszer, és még néhány esetben könnyebb is? 1: mert az MG némely lézernél hatékonyabb; 2: mert a lézer igen könnyen felmelegedik. A Mechhel a harctéren két gondunk lehet: az egyik, hogy darabokra lövik (erre majd később térünk ki), a másik, hogy túlmelegedik (overheat). Ha a hőmérséklet eléri a 10000 K-t (Ez vajon Kelvin? Mert akkor érdekes az alapból 0 K hőmérséklet, ami ugyebár a tudomány mai állása szerint nem érhető el; másrészt pedig 10000 K az igen sok.), akkor a Mech felrobban. Ez ellen a robottervezők egy igen hatásos védelmet építettek be: amikor 9800 felé közeledsz, a vas megszólal, kedves, puha női hangon: Heat level critical, shutdown imminent. A Mech leguggol, és mozdulatlanul kivárja, amíg 7000 K köré hűl. Eközben a pilóta benn malmozik, és számolja a Mechet nyaldosó lézersugarakat. Ez nem éppen szívmelengető tevékenység. Na meg unalmas is. Nagyon hatékony tud lenni, főleg lézerrel felszerelt Mechek ellen, sivatagban, hogy lángszórókkal megkenjük őket. Ennek hatására ugyanis felmelegednek, és vagy nem lőnek vissza, vagy leállnak. (Heat level critital. Shutdown... – jól van, már hallottuk!!)
Úgyhogy mi a megoldás? Vagy tegyünk fel kevésbé tüzes pukkantókat, vagy szereljük tele a kedvencünket Heat Sinkekkel. Ezek segítenek lehűteni a robotot, de nem tökéletesek. Azonkívül 1 tonna mindegyik. Sokszor nem marad más megoldás, mint kevesebb PPC-t fölszerelni.

Mit? PPC-t. A játék egyik csodafegyvere a Particle Projection Cannon (részecskeágyú), illetve az ER (nagyobb hatótávú, Extended Range) változata. Nagyon könnyű, „mindössze” 7 vagy 6 tonna, marha messze visz, és eszméletlen nagyot sebez. Jellegzetes hatása van, ha eltalálnak vele: a HUD összevissza ugrál és pillanatokra kihagy, miközben hallod, hogy sül meg a robot alattad. Viszont iszonyatosan fel tud melegedni. Ha erre gyúrsz, próbálj vízből lődözni, a víz pillanatok alatt lehűt. A lézerek csoportjába tartoznak a lángszórók (Flamer), a Large, Medium, és Small lézerek (a Large nagyot sebez, de lassan tölt újra, a Small kicsit, de ő is), a szintén háromféle méretű Pulse lézerek (ezek általánosan kisebbet sebeznek, mint a sima lézerek, és gyorsabban töltenek újra), a Bombast Laser (ez egy különleges fegyver, a tűzgombot lenyomva elkezd töltődni, aztán ha elengeded, vagy teljesen föltöltődött, lő. Használatuk némi gyakorlatot igényel), és a már szóba került PPC. Általában minden fegyverre igaz, hogy a Clan, vagy ER változata jobb. Például a Clan Medium Pulse Laser távolabbra lő, nagyobbat, csak éppen egy kicsit jobban melegedik. Vagy pl. egyes fegyverek Clan verziói könnyebbek. (Ez nagyon fontos szempont! Könnyebb fegyverből több fér!)
A rakéták lehetnek SRM-ek (kis hatótáv), MRM-ek (közepes hatótáv), és LRM-ek (nagy hatótáv). Minél nagyobb a szám, annál nagyobbat sebeznek. Az LRM20 például nagyon nagyot. Szerintem a legjobban kiegyensúlyozottak az SSRM-mek, amiknek hatótávuk kicsi, de be tudják fogni a célpontot, mint az LRM-mek.

A puskák közé került egy pár érdekes fegyver is. Persze vannak hagyományos géppuskák is (MG Array), vagy ágyúk (AC5, AC10 stb.), de az igazi poén pl. az LBX AC10, vagy különösen az AC20. Ezek olyanok, mint a sörétes puskák: közelről sebeznek nagyot, mert szórnak. Meggyőző hatásuk van: a kedvenc Mechemen kettő van, és egy-egy jól elhelyezett lövéssel akár le lehet szedni egy viszonylag gyengébben páncélozott robotot. Pl. egy alap Uzielt simán leszedsz közelről, ha eltalálod vagy a pilótafülkét, vagy a közepét. A másik humoros fegyver a Long Tom Artillery. 20 tonnát nyom, akár már egy lövéssel túlmelegítheti a Mechet, nehezen lehet vele célozni, és jó, ha félpercenként lőhetsz egyet vele; de területre hat, és sebez, mint a Little Boy. Ha telibe kapsz vele valakit, annak nemes egyszerűséggel annyi. Nekem mindazonáltal nem annyira jött be, mert nagyon ívelt a röppályája, nagyon nehéz eltalálni vele egy messzebb lévő célpontot. Ha meg közel van, akkor te is sebződsz, mert ugyebár területre hat. De ha begyakorlod a használatát, nagyon eredményes lehetsz vele. Távoli célpontok ellen inkább a Gauss Rifle jó, ami szintén jó nagy lövedéket lő ki, de nyílegyenesen. A ráközelítéssel (zoom, ez minden Mechben szériafelszerelés) hatásos mesterlövészpuska válhat belőle.

Minden Mechre más mennyiségű fegyver fér. A legtöbb persze a száztonnásakra rakható, mint az Atlas vagy a Daishi, de igencsak van tűzereje a 90 tonnás Mad Cat MkII-nek is. Ez utóbbi még akár gyorsnak is nevezhető (hát, a Daishihez képest biztosan).
A BattleMech-edre fölszerelt fegyvereket csoportokba oszthatod. 6 lehetséges csoport van, az egyesben általában a Pulse lézerek és géppuskák vannak, a másodikban a rakéták, a harmadikban az ún. Big Punch fegyverek, amik lassan töltenek újra, de akkor nagyot ütnek. A negyedikbe én a lángszórót (lángszórókat) szoktam rakni. Ez alapján hat (!) tűzgomb van, szerintem a legcélszerűbb ezeket az Ins, Home, PgDn stb. gombokra kiosztani.
Apropó billentyűzetkiosztás. A játékban gyakorlatilag az egész billentyűzetet használod, plusz még mellé egy egeret vagy joystickot. Egy kézzel kell elérned a kurzorbillentyűket, az Ins, Home, PgDn gombokat, a szóközt, és a funkcióbillentyűket. Ezzel az átlagembernek gondjai lehetnek. Azért meg lehet szokni, nem olyan rossz a helyzet.

A probléma abból ered, hogy a Mechhel mész előre, vagy hátra, tehát gyorsítasz ill. lassítasz. 2 gombbal forgatod a lábait jobbra és balra. A Backspace-szel visszafordulsz. Ezenfelül viszont még forgatod külön a törzset jobbra, balra, föl és le. Ezt legcélszerűbb az egérre kiosztani. Ez már elég bonyolult ahhoz, hogy meg kelljen szokni, de vannak még olyan gombok is, mint: hűtőfolyadék kiöntése, auto shutdown kikapcsolása, következő célpont, legközelebb lévő célpont, legközelebb lévő barát... Aztán meg még a csapat tagjait (lancemates) is irányítani kell, mert mi volnánk a parancsnok vagy mi... Ezt a funkcióbillentyűkkel tudjuk megoldani.

A parancsnoklás a következőképpen működik: Max. 3 „alattvalónk” van. Az egész csoport együtt az Omega Lance. Ebből mi vagyunk az Omega Lead, ők pedig szépen sorban az Omega 1, 2, 3. Először is, kinek akarunk parancsot adni? Az egész csapat együtt az f4, a csapattagok egyedül f1, f2, f3. Amikor valamelyiket megnyomtuk, megjelenik a parancsok listája. A lényegesek ebből a Form On Me (f3, alakzat felvétele mögöttem), és az Attack My Target (f1, támadd meg a célpontomat). Nem vagyok képes rájönni, hogy miért van szükség olyan parancsokra, hogy Hold Fire (tüzet szüntess!) vagy Shut Down (kapcsold ki a Mechet). Még jó, hogy nem osztják ki a Commit Suicide (legyél öngyilkos) parancsot. Viszont multiplayerben jól jöhet a Capture Flag parancs (szerezd meg a zászlót).

A játék átvezető animációi nem sikerültek nagyon fényesre. A befejező animáció különösen gyenge, pont akkor, amikor az ember valami szépet várna... Viszont az intro nekem tetszett. Nem szép, de annak ellenére, hogy kicsit nyálas, jó hangulatot teremt. (Arról szól, hogy a királyi palota védelméből megmaradt utolsó Mech pilótája hősi halált hal, ahelyett hogy megadná magát.)



A játék grafikája szép, de a gépigénye is nagy. Nagyon nagy. Akinek nincs legalább egy Voodoo 2-ese, meg egy 300-as procija, sajnos elfelejtheti. Nálam, egy Voodoo 3-ason és 433-as procin nem túl szépen, 640x480-as felbontásban, de fut.
Mindazonáltal a játék jó. A játékmenet egy helyen ágazik el (vagy megmentjük a nővérünket, vagy fegyvereket szerzünk a palota lerohanásához. A palotát le lehet rohanni a meglévő fegyvereinkkel is, de úgy nehezebb.) Igaz, hogy nem szépek az animációk, de minden küldetés végén kapunk egypár videoüzenetet a taktikai parancsnoktól (akit Alice-nek hívnak), az ellenféltől, a pilótáinktól, vagy a fő-fő technikustól. Maga a küldetések grafikája sem túl rossz, kár, hogy nem lehet a Mecheken látni, milyen fegyvert hordoznak. De ne legyünk telhetetlenek, a játék jó hangulatot tud teremteni, és a zsákmányolt Mechek és fegyverek összelegózásával is el lehet szórakozni. A történet végére biztos kialakul nálad is „a tökéletes Mech” képe, amiben ülve te lehetsz a Mech mester. (Jaj, bocs.)

Honlap: www.microsoft.com
Demo letöltés: www.cdrom.hu


© szamitogep.hu