Gondolom sokan ismerik azt a nevet, hogy Chris Roberts. Ha esetleg valaki nem
tudná, az ő ötletei alapján készült el Wing Commander minden egyes része, ami
egy igazi legendának számit. Azért hoztam fel a nevet, mivel ennek a programnak
is ő a szülőatyja és az azért sokat elárul a játék színvonaláról.
A játék története nagyjából a következő képen fest:
A Nyugati Szövetséges (ami a jelenlegi NATO tagországokból áll) haderőket a
Koalíció (volt Szovjetunió, Kína, Közel-Keleti országok) villámgyors hajóhada
lerohanja. Rengeteg bolygó kolóniáját elpusztítják és a Szövetséges erőket
visszaszorítják az Uránusz egyik holdjára. Ebben az igen csak kilátástalan
helyzetben a Szövetségnek nincs mit tennie, minden a repüléshez is kicsit
konyító ember segítségét kéri a harcban. Mi is egyike vagyunk azoknak, akik
belépnek a seregbe...
Miután végignéztük a bevezető képsorokat, a kabinunkba irányítanak bennünket
és körbevezetnek benne. Itt a fejlesztők igen nagyot alkottak, mivel a környezet
teljesen 3D-s lett, ugyanis a kabinban körbeforoghatunk, pl. odamehetünk az
ágyunkhoz, kihúzhatjuk a fiókot és megtekinthetjük az éremgyűjteményünket, vagy
éppen az eligazító szobába sétálnunk, ahol a következő küldetésről kaphatunk
hasznos információkat. El kel hogy ismerjem ebben a játékban látom először
értelmét a rangjelzésnek, ugyanis ahogy az eligazító felé haladunk, útközben
találkozunk, szerelőkkel, más katonákkal, akik az elején "ránk se bagóznak", de
amint egy-két küldetést teljesítünk és pl. hadnagyi rangot kapunk, a szerelők,
amikor elhaladunk mellettük vigyázzba állnak és tisztelegnek nekünk. Tehát ahogy
egyre feljebb kerülünk a ranglétrán a környezetünkben lévő emberek viselkedési
módja irántunk, egyre jobban megváltozik.
Ha már eleget gyönyörködtünk a környezetünkben és a szimulátorban megtanultuk
az űrhajónk kezelését, akkor mehetünk az első küldetésre. A küldetés ismertetése
zavaró lehet azoknak, akik nem igen tudnak angolul, ugyanis a végrehajtandó
feladatot a parancsnokunk, csak a grafikai bemutatás mellet csak szóban mondja
el, feliratozás nélkül, úgy hogy nagyon oda kell figyelnünk, hogy mi is a
feladat. Ezen kívül a teljesítendő feladatot - a főnökeink - a játék közben is
meg szokták változtatni. Miután a hölgy elmondta a magáét, ki kell választanunk
a repülni kívánt őrhajót és hogy milyen fegyvereket szeretnénk választani.
Kezdéskor nem sok választási lehetőségünk van az űrhajók területén, de ahogy a
rangunk emelkedik, egyre több gépen repülhetünk. A végén összesen 12 darab
űrhajó közül tudunk választani. Mindenki figyeljen oda a rakéták kiválasztására,
ugyanis ez igen fontos a küldetés szempontjából, hogy olyan rakétát mindenképpen
vigyünk, amit a feledat ismertetésekor említenek, különben a küldetésnek annyi.
Itt a másik fontos dolog, hogy a fegyverek mellé mindenképpen rakjunk fel
pót-üzemanyag tartályokat, ugyanis hajlamos elég hamar kifogyni az utánégetőből,
rendszerint akkor, amikor a legnagyobb szükségünk lenne rá. A legtöbbet használt
fegyvereink nem a rakéták, hanem az ágyúk lesznek, amelyek energiával működnek.
Az egyik leghatásosabb közülük a proton ágyú, amivel nem kell hogy pontosan
megcélozzuk az ellenfelet. Sajnos ezzel a fegyverrel az ellenséges hajók is fel
vannak szerelve, úgyhogy igen csak oda kell figyelnünk ezekre a hajókra, mivel
igen könnyen el tudunk halálozni általuk.
A kabin igen szépen el van készítve, ahogy mozgatjuk a joystick-et, úgy mozog
az űrhajó kormánya, ezáltal olyan érzetet kelt, mintha tényleg a kabinban
ülnénk. Egyedül két dolog nem igazán tetszett az egyik a radar, ugyanis olyan
kicsire sikeredet, hogy nagyítás mellet se igen lehet látni rajta sokkmindent. A
másik a kiadható parancsok mennyisége a társainknak. Ezt igen hiányoltam, mivel
ez egy szimulátor, vagy mi, és az három parancs ami kiadható: "támadd a
célpontomat", "védd meg a célpontomat", "állj vissza a formációba" semmire se
használható. A harmadik dolog, ami nem tetszett az ellenséges pilóták idióta
AI-je, amit még egy óvodás is simán túl tud szárnyalni, ez annak köszönhető,
hogy a fejlesztők rosszul "lőtték be" a nehézségi szintet.
A képernyő közepén találhatjuk az űrhajónk legfontosabb műszerét, a többi
igazából csak egyfajta körítés. A bal oldalon a sebességmérőt a jobb oldalon,
pedig az ágyúink energiaszintjét jelző műszer található. A készítők az irányítás
terén rengeteg terhet levettek a játékosról, így aki már öreg motorosnak számit
a szimulátorok terén, annak nem okozhat gondot az irányítás. Annak aki eddig nem
sokat játszott szimulátorral, nem fog a haja égnek állni, mire megtanulja az
egyes billentyűk funkcióját. (úgy kb. 10 db van) Amennyiben a küldetés alatt
különleges feladatot kapunk, akkor a célzó komputerünk automatikusan kiválasztja
az a célpontot, ilyen esetben ne foglakozzunk semmi mással csak azt célpontot
lőjük. Néhány küldetésben az űrhajónk egy-két speciális felszereléssel is
rendelkezik. Ilyen pl. Spectral-Shield, ami amíg az energiánk kitart
sebezhetetlenné tesz bennünket, vagy pl. az álcázó berendezés, amely
láthatatlanná tesz bennünket. A Star Lancer legfőbb erénye, hogy könnyen
kezelhető, gyors és az egész játék során izgalmas marad. Annak aki más
szimulátorokból megszokta az egérrel és billentyűzettel történő irányítást,
annak furcsa lesz, hogy egérrel nem lehet irányítani a játékot. (Bár szerintem a
joystickkal történő repülés jelenti az igazi élvezetet.) Miután visszatértünk az
anyahajónk fedélzetére az animációkból egyből tudjuk, hogy hogyan sikerült a
küldetés, ugyanis miután emberien elolvassák az eredménykijelző táblát, attól
függően, hogy hogyan teljesítettük a feladatot pacsit adnak nekünk, megveregetik
a vállunkat, vagy csak szomorúan rázzák a fejüket.
Mi a központi számítógépből tudjuk meg, hogyan is teljesítettünk, ahol a
századparancsnokunk értékeli a munkánkat. Ezenkívül megtekinthettük az összes
Koalíciós és Nyugat-Szövetséges űrhajók részletes ismertetését, kaptunk-e
előléptetést, vagy megnézhetjük a "kill board-ot", ahol azt nézhetjük meg, hogy
ki mennyi ellenséget küldött át a másvilágra. Összesen két feladatot szúrhatunk
csak el, a harmadiknál jobbik esetben a hazaféle tartó űrhajó fedélzetén
találjuk magunkat, rosszabb esetben a kivégző osztag fegyverei előtt. Ha egy
küldetést teljesítettünk ne felejtsünk el menteni. Azért javaslom, mivel minden
cselekedetünk kihat a továbbiakra, így ha nem csináltunk meg egy apró dolgot a
küldetés alatt ( pl. nem robban tudtunk elfoglalni egy rombolót), ebből az
apróságokból akadhatnak még hatalmas gondjaink...
A játék grafikájáról tudnék itt ódákat zengeni, de inkább nem teszem, egy
szóban: gyönyörű szép. A különféle effektusok, a hanghatások a pilóták
társalgása bámulatos hangulatot kölcsönöz a programnak. Ez mindenkinek saját
magának kell látni és hallani (A küldetések során nagyon otthonos érzetet kelt,
mikor például egy német anyahajóról csatlakozó vadászpilóta, "poroszos"
tájszólással beszél velünk.) Szinte minden manapság használatos játékorientált
szabványt támogat, EAX-tól és A3D-től kezdve a Force Feedback-en át a 3D
grafikus szabványokig.
Ami mindennél fontosabb, hogy a fejlesztők szakítottak azzal a rossz
szokásukkal - ami a Wing Commander részeire sajnos jellemző volt - , mégpedig
azzal, hogy nem kell a NASA egyik szuperszámítógépére ahhoz, hogy játszani
tudjunk vele. Némi látványbeli kompromisszum után egy igencsak öregecskének
számító gépen (sima Pentium) is elindul és egy közepese kategóriájú gépen (433-s
Celeron) maximális felbontáson is folyamatosan fut.
Egyszóval a játék grafikailag és hangtechnikailag is nagyon ott van a szeren.
Aki szereti az űrhajó szimulátorokat az ne hagyja ki az élményt, amit
nyújt!