Világunk keserves és kínokkal teli pusztulásának megjövendölése, mára
műfajnak tekinthető. A közelgő végtől való félelem, rettegés az elkerülhetetlen
gyötrelemtől - ezek iránt mindig is nagy volt az érdeklődés. ( Persze, csak egy
játék keretein belül!!!) Ennek az igénynek szentelte az EIDOS ezt a stratégiai
játékát, amelyben lehet rettegni pusztító járványtól, iszonyodni a mutáns
szörnyetegek hatalmas hordáitól, feladva mindenünket csatlakozhatunk a
Szektához, vagy beletörődve, testünk maradványival beépülhetünk valamelyik
kultikus építménybe...
A járvány először az Egyesült Államok keleti partján jelent meg. A vírus az
Emberi DNS-t támadja meg és a fertőzést megkapott személy, alig 8 óra leforgása
alatt elhalálozik. A lakosság 90 százaléka hamarosan elpusztul. A vizsgálatok
megállapították, hogy a fertőzés nem természetes jellegű. A ragállyal
párhuzamosan megjelenik a magát Faithfulnak kikiáltó szekta azzal az ígérettel,
hogy a hozzájuk csatlakozók megmenekülnek a járványtól. A szekta előretörésének
megakadályozására, valamint a betegséggel és a Kultusszal kapcsolatos
információk begyűjtéséhez bevetik a Nemezis terv során létrehozott alakulatot. A
Nemezis terv feladata: kísérleti elitalakulat létrehozása a legfejlettebb
orvosi technológiák alkalmazásával (génsebészet, neuron-sebészet, szervpótlás,
stb.) A terv új korszakot nyitott a katonai állomány létrehozásában. A kísérlet
során 8 önkéntes a nemzet leghatékonyabb fegyverévé vált. Az immunrendszer
módosítása lehetővé tette a nukleáris, a vegyi és a biológiai hatásokkal
szembeni tökéletes ellenállást. Fejlesztették a reakcióidőt, a
cselekvőkészséget, és mindegyik személy különleges és pusztító képességgel lett
felruházva...
A játék egyfajta jó arányú egyvelege néhány eredeti és igen jól sikerült
elődnek, úgymint Syndicate, az UFO és a Fallout. Az első kettő a játékmenetet,
míg az utóbbi a hangulatot jellemzi. Az négy katonából álló alakulatunkat valós
időben irányíthatjuk. Minden küldetés végén meghatározott számú tapasztalati
pont osztható fel öt képesség között. Ez a szerepjátékokból kölcsönzött
lehetőség teszi igazán élvezetessé a küldetése befejezését. A szétosztható
tapasztalati pont közelebb hozza az irányítható karaktereket, valamint számos
stratégiai lehetőségeket rejt. A járvánnyal és a Kultusszal kapcsolatos
információkra fokozatosan fény derül, ahogy a küldetések során kapcsolatba
kerülünk a Faithful törekvéseit. A megfelelő információ birtokában új
parancsokat kapunk, amelyek meghatározzák a küldetések fő irányvonalát. A
feladatokat a küldetésgenerátorok határozza meg, így a célok, helyszínek és a
sorrendek folyamatosan változnak. Valójában még nem találkoztam olyan esettel,
hogy előre meghatározott küldetések hangulatát bármi is felült múlta volna, ám
az Abomination úgy tűnik, kivétel ez alól, mivel rendkívül változatos
feladatokat állit össze. Persze ebben rejlik egy kis csalás lehetősége is,
hiszen a nehezebb feladatokat újratöltve előbb-utóbb kapunk olyan helyszint,
ahol a terepet jobban kihasználva felülkerekedhetünk. A küldetések során a
helyszínek izommetrikus nézetben tárulnak elénk. Az épületek több szintesek, de
ezeknek csak a tetején járkálhatunk, ugyanis a belsejükbe nem mehetünk be. Azért
így is akad elég párkány, tető, torony és lépcsőház, amely fedezéket, vagy
menedéket nyújthat. A túlélők céltalanul bolyonganak, itt-ott néhány rendőr küzd
elkeseredetten, még a metró is közlekedik, de az egykor békés tereket most
holtak borítják. A kultusz követői nem csak emberekből állnak, hanem mutánsokból
is. Ők az ivadékok. Ahogy az idő kereke halad, úgy tűnnek fel egyre bizarrabb
lények, akik kezdik kilátástalanná tenni a túlélők jövőjét. A mi feladatunk,
hogy mind többet megtudva kiderítsük az indítékokat, mielőtt a veszélyes vírus
más földrészekre is átterjedne.
A harc közben embereink nemcsak a kapott utasításokat követik, hanem a
körülményeknek megfelelően önálló cselekvésre is készek. Minden tettük
eredményességét öt képességük határozza meg:
Reactions - a támadásokra való reagálás sebessége
Health - az elviselt sebesülés mértéke
Accuracy - a találati pontosság
Stealh - az észrevétlenség képessége
Az utolsó tulajdonság mindenkinél valami különleges adottsághoz tartozik. A
Nemezis csoport tagjainál ezek emberfeletti képességek. A sebesülések a harc
közben nem gyógyíthatók. Az adrenalinnak és a szteroidnak köszönhetően embereink
egy rövid ideig túlteszik magukat a fájdalmakon, de a hatás elmúltával a sérülés
akár halálos is lehet. A HQ-ra visszatért katonák folyamatosan gyógyulnak és egy
kis idő elteltével újra bevethetőek lesznek. A küldetés alatt elhaláloztak
helyére újakat tudunk felvenni.
A városban több objektum működik, amelynek védelme mindenek felett áll. Ezek
biztosítják a kommunikációt, az utánpótlást, valamint biológiai kutatást.
Összesen 16 katona áll a rendelkezésünkre, amelyek közül nyolc a Nemezis terv
eredménye. Felszerelésüket és kiválasztásukat is a HQ-n végezhetjük el, ahol a
város térképen az egyes megmozdulások nyomon követhetők. A rendelkezésre álló
felszerelés mennyisége erősen korlátozott. ezért az utcai "guberálásnak" komoly
szerepe van. A kukákban, a dobozokban és az ellenségnél talált fegyverek nemcsak
a csataközben szolgálnak utánpótlásként, de a fegyverarzenálunk bővitését is
szolgálják. Előfordul, hogy egy raktár megtelik, ilyenkor két dolgot tehetünk:
megszabadulunk a felesleges kacatoktól, vagy egy új tárolót építünk, de az
utóbbi esetben egyel több épületet kell védenünk. Az hadműveleti idő múlása
mellet a küldetések folyamatosan érkeznek. Ezek között van határidőhöz kötött,
de van olyan is amit elhalaszthatunk. Itt található a játék legidegesítőbb
része: ugyanis a szerencsétlen játékosnak, vagyis nekünk. a küldetés egyszavas
meghatározásából kell kitalálnia, hogy milyen embereket és milyen felszerelést
visz magával. Miután ezt eldöntöttük, megkapjuk a küldetés részletes leírását és
ha valamit elrontottunk a csapatunk összeállításánál, akkor tölthetünk vissza
mindent.
A küldetések helyszínére páncélozott járművel érkezünk, amely a küldetés
végén a távozást is biztosítja. Az ilyen stílusú játékok gyenge pontja a
mesterséges intelligencia. Szerencsére a fejlesztőknek ebben már van
tapasztalatuk, így az útvonal kiválasztással szinte semmi problémánk nem lehet,
bárhová is klikkelünk emberein megtalálják az odavezető utat. A gondjaink akkor
támadnak, ha a legrövidebb utat elállja az egyik katonánk. Ugyanis ebben az
esetben az emberünk elindul a kerülő úton, hiába áll arrébb a másik emberünk. A
képernyőn nem scrollozhatunk szabadon, mivel a pályából csak annyi részt
nézhetünk, amit az embereink is látnak. A csapatunkat szét tudjuk osztani, ennek
segítségével őrszemeket tudunk elhelyezni, de így csökken az összevonható
tűzerő, így ezt a megoldást nem ajánlom senkinek. Az ellenfeleink felderítését
segítik még a mozgásérzékelőink is. Csapatunk minden tagjának külön utasításokat
adhatunk, ami befolyásolja önálló cselekvésüket. Így megakadályozhatjuk a
pozíció elhagyását, vagy az öngyilkos szemtől-szembe rohamot. A lehetőségeinkhez
mérten érdemes mindent átkutatni, így olyan fegyverekhez is hozzájuthatunk,
amely a főhadiszálláson nincsen. A pályán felderített felszerelési tárgyakat nem
kell magunkra aggatnunk, mert a küldetés végén azok automatikusan a raktárba
kerülnek. Az időt tekintve háromféle missziót kaphatunk. Az elsőben az idő
nincsen korlátozva, ilyenkor nyugodtan megvárhatjuk míg az ellenfél olyan helyre
ér ahol könnyedén megölhetjük. A második csoport az, amikor a küldetés időre
megy. Ebben az esetben nincsen arra időnk, hogy megválasszuk a helyet ahol
levadásszuk az ellenséget. A harmadik csoportba azok a küldetések tartoznak,
amikor meg kell találnunk valamilyen tárgyat és az idő csak ezután kezd el
ketyegni. Ebben az esetben először a terepet tisztítsuk meg, majd csak ezután
keressük meg a tárgyat.
A játéknak meglehetősen brutális, véres és sötét hangulata van. A grafika
megjelentése már nem annyira sötét, bár véres mozdulatokban nincs hiány. A
karakterek kezelése. a tapasztalati rendszer és a felszerelés kezelése számos
kihasználható lehetőséget rejt magában, de nem túlbonyolított. A küldetések és a
nehézségi szintek rengeteg, változatos harci helyzetet eredményeznek. Ami pedig
nagyon fontos, a történet folyamatosan bontakozik ki, ami kellően titokzatos és
érdekfeszítő. Ami tényleg megdöbbentett a játékkal kapcsolatban: egy fia BUG-ot
sem találtam benne (Ez azért nem semmi!!!). A kategóriájában az egyik legjobb
játék, amellyel találkoztam, csak a hangulata nagyon komor...