A játék folytatása, a tavalyi évben megjelent Apache vs. Havocnak. Ezúttal a
történet az amerikai - orosz konfliktusról szól, ahol mind az orosz, és mind az
amerikai oldalról is élvezhetjük az elénk táruló kihívásokat. Az amerikai
oldalon a legújabb RAH-66 Comanche-ot és az orosz oldalon pedig a Kamkov Ka-52
Hokum B-t repülhetjük a küldetések alatt. Bármelyikkel is repüljünk, a
küldetések alatt szépszámmal akadnak majd ellenfeleink, amelyek magukba
foglalják a katonákat, különféle páncélozott járműveket, a tankokat és
repülőket.
A szimulátorok egyik legkényesebb pontja, az irányított jármű
irányíthatósága. Az Interneten sok helyen az írják róla, hogy jelenleg ennek a
szimulátornak a legrealisztikusbab a modellje. Ebben én nem igazán tudok
véleményt mondani, mivel sohasem vezettem igazi helikoptert, de annyi bizonyos,
hogy joystick nélkül meg se próbáljunk vele játszani. Az irányításhoz hozzá kell
szokni, szóval nem árt a légi harc fortélyait kitanulni mielőtt az éles
küldetésbe belefognánk. Persze a fejlesztők engedékenyek voltak a játékosokhoz
és könnyítő opciót és beleraktak a játékba, azoknak akiknek erre nincs szükségük
erre, néhány további opcióval teljesen valósághűvé tehetik az irányítást. Mivel
ez egy "suvey" szimulátor - ez azt jelenti, hogy a játékban több géptípust
tudunk irányítani -, a helikopterek műszerei és azok funkciói megegyeznek. El
tudjuk forgatni, mind a pilóta, mind a navigátor helyén szemszögét, ezáltal mind
a két munkahely monitorjait be tudjuk állítani külön-külön funkciókra. A
műszerekbe se tudunk belekeveredni, ugyanis mind a két géptípus színes MFD-ket
használ, FLIR, az LLTV, a radartérképek és a repülési adatok megjelenítésére. A
műszerek kezelésére két opció létezik: egy könnyített és egy valósághű. A
valósághű opció igazi kihívást jelent mindenkinek, ha valaki szeretné a játékot
élvezetessé tenni ezt a módot válassza. ( nem beszélve arról, hogy ebben a
módban sokkal jobb eredményeket lehet elérni. ) Az amerikai oldalon a fő
fegyverzetünk a Hellfire és a Stinger rakéta lesz, az orosz oldalon pedig az
Igla és Vikhr, amelyeken kívül lehetőségünk van nem irányított rakéták
használatára is.
Mivel mindegyik helikopter irányításához "eredetileg" két ember szükséges: a
pilóta és a navigátor és persze mi csak egyedül vagyunk, ezért a gép besegít
nekünk a célpont kiválasztásban és a rakéta elhárításban. A kötelékünk
pilótáinak intelligenciája igen jól sikerül, szinte bármilyen célpontot képesek
megsémisíteni, az egyetlen idegesítő "hibájuk", hogy nem tudnak pontosan követni
bennünket, így egy éles fordulónál szépen összeütközünk velük. Az ellenfeleink
mesterséges intelligenciáját sem szabad lebecsülni, akik közül a gyalogság a
legveszélyesebb ránk nézve, mivel ha nem figyelünk rakétáikkal pillanatok alatt
elintéznek bennünket. A játék menüjében a következő repülési módok közül tudunk
választani: Free Flight, szabad repülés, ami kiválóan alkalmas a helikopter
irányításának és kezelésének elsajátítására. ( igazából ez szándékozik
helyettesíteni a tréning missziókat, ami pedig elég jól jött volna.),
Multiplayer, ahol Interneten és helyi hálózaton tudunk egymás ellen harcolni,
Skirmish, ahol rövid csatákat tudunk megvívni, Campaign, ahol három helyszínen
tudjuk megvívni a teljes csatát, különböző küldetéseken keresztül. Ebben az
opcióban a felajánlott küldetések típusát szabadon határozzuk meg ( felderítés,
légi harc, stb. ). Aminek aztán az eredménye befolyásolja a hadjárat
kimenetelét. A repülés közben folyamatosan értesülünk a körülöttünk zajló
eseményekről, láthatjuk a bombázókat, amint fel illetve szállnak a kifutópályán,
vagy egy tisztáson vívott hatalmas tankcsatát. Tehát az egész terep él és mozog
körülöttünk, akárcsak a valóságban. Ha lelőnek bennünket nem kell megijednünk,
ugyanis nincsen vége a játéknak, csupán a kudarc után sokkal nehezebb lesz
befejezni a hadjáratot. Ha viszont a küldetésünket sikeresen teljesítettük,
akkor kitüntetést kapunk, vagy előléptetnek bennünket. Érdekesség, amit az
Interneten olvastam: ha felinstalláljuk a játék előző részét, a Apache vs.
Havoc-t, akkor négy gépen teljesíthetjük a küldetéseket.
Essék szó a játékban használatos repülési szabályokról. Lehetőleg ne
repüljünk a városok fölé bármennyire is szeretnénk gyönyörködni benne, ugyanis
általában hemzsegnek a rakétával felszerelt katonáktól. Használjuk a "Stealh",
vagy lopakodás módot, repüljünk becsukott fegyverkamrákkal, ha felderítő
küldetésben vagyunk, akkor ne vigyünk magunkkal olyan kisérőket, akik nem tudnak
lopakodni és ne használjunk külső szárnyakat a helikopteren. Repüljünk mindig
alacsonyan, hogy ki tudjuk használni a terep adta lehetőségeket és elrejtőzzünk
az ellenséges radarok elől. Mivel rakétáink kopogás nélkül kinyitnak bármilyen
ajtót 6 km-ről, ezért ennél soha ne repüljünk közelebb az ellenséges célponthoz.
Ha rakétát lőnek ki ránk, akkor forduljunk szembe vele, majd kapcsoljunk teljes
sebességre, az utolsó pillanatban infra, vagy radar csali és élesen váltsunk
irányt bal illetve jobbra, vagy emelkedjünk. Okosan használjuk ki, hogy nem csak
mi vagyunk egyedül a csatatéren, ezért bátran küldjük előre a wingmen-einket,
vagy kérjük a tüzérség segítségét. Az ilyen játékokban sok vita szokott lenni
azon, hogy a két repülhető géptípus közül melyik is a jobb. Megnyugtatok
mindenkit, teljesen mindegy, hogy melyik géppel szállunk harcba csak az
ügyességünkön fog múlni minden. A Commanche egyik előnye, hogy rendelkezik
lopakodó képességgel és a másik pedig az orrába szerelt forgatható gépágyú,
ellentétben a Hokum-mal, ahol a gépágyú a pilótafülkétől balra van felszerelve.
Így ha jobbról támadják meg, akkor szembe kell fordulnia a támadó géppel, ahhoz
hogy használni tudja ellene a gépágyúját. Ezt a kis hátrányát kompenzálja a jobb
manőverezési képessége és a nagyobb sebessége. Ha esetleg ez a kiváló
manőverezési képesség és a több száz kiló páncél se tud megóvni a bajtól, akkor
még mindig ott van az utolsó mentőöv, az egyedül álló katapultálási képesség,
amelyre csak a Hokum képes...
Az első dolog amit észrevettem a játék indítása után a gyönyörűen kidolgozott
menün, igazi profi munka. A menüpontok jól szervezettek és jól használhatóak. Se
nem túl sok, se nem túl evés pont ennyi kel, egyszóval ideális. Ez egyébként az
egész játék kezelőfelületére is igaz, nem csak a főmenüre: bármelyik képernyőn
is legyünk, valamelyik hadjárat alatt, a térképező ikonok, az opciók, a
küldetéskijelölő gombok mind a helyükön vannak. A mesteri grafikai tervezés
akkor látszik igazán, ha megnézzük a pilótafülkét. A kamera mozgatása során azt
látjuk, amit ténye a szemünkkel látnák ha ott ülnénk valójában, ugyanis a kamera
a fejünk helyén van. Ami igazán megdöbbentet, hogy amikor mozgattam a gázkart, a
pedálokat, vagy a botkormányt, vagy egyszerre mindhármat, a képernyőn a pilótám
lába és keze szinkronban mozgott vele együtt. A tervezők a pilótafülkén is
nagyszerű munkát végeztek, mivel minden műszer megfelelő helyen ezért repülés
közben is könnyen leolvashatóak róluk az adatok.
Az orosz csodáról viszont ez nem mondható el, ugyanis a kaninttetőtől szinte
alig lehet kilátni. A játékban ez könnyen kivédhető, ha kikapcsoljuk a kabint,
de valóságban nem igazán tudom, hogy mit lát a pilóta abból, ami körülötte
történik. A terepen minden megtalálható objektum nagyon részletesen van
textúrázva és megfelelő polygonszámmal rendelkezik. Hatalmas városok terülnek el
mindenfele, amik nem csak találomra lettek elhelyezve, hanem pontosan ott
vannak, ahol a valóságban és léteznek. A különféle robbanások rendkívül
élethűek, még az infra és a radar csali kidobása is aprólékosan ki van dolgozva.
Nem beszélve a különféle időjárási effektusokról: az eső és a köd. A navigátor
állandóan mozog a repülés közben, hol a radarral babrál, hol a gombokat
nyomogatja. Még egy különlegességet meg kell, hogy említsek: a pilóta és a
navigátor arcát ki lehet cserélni akár a sajátunkéra is. A program 640x480-as
felbontástól 1600x1200-as felbontásig fut 16 illetve 32 bit-en. A gépigényről
csak annyit, hogy 800x600-s felbontásban egy 400-as Celeronon folyamatosan fut.
A hangeffektusok is nagyszerűen sikerültek, ebbe beletarozik a rádióhang a
robbanás, a rotorhang, a tüzelés effektje. Ezáltal teljesen olyan hatást kelt a
játék, mintha tényleg a csata kellős közepén lennénk. A CD-ről megszólaló zene
is remekül sikerült, ha bár csak a küldetés sikeres teljesítése után
élvezhetjük, mivel játék közbe nincsen semmiféle zene.
Összefoglalva a játék grafikája, hangulata és játszhatósága, véleményem
szerint, messze a legjobb a kategóriáján belül. A szimulátorok szerelmesei
semmiképpen ne hagyják ki...