A Csillagok háborúja kapcsán megjelent a második, igazán stratégiai játéknak
mondható program: a Force Commander. A programban a lázadók és a birodalom
közötti összecsapásra épül minden.
A Lucas Arts, - ahogy azt már megszokhattuk tőlük - persze megint rakott egy
egyfajta pluszt a játékba, valami olyat, ami sehol máshol nincs, és ezzel igazán
egyedivé teszi a játékot. A játék szabályrendszere nem hasonlít az eddigi
valós-idejű stratégiai játékokéra. A programban semmit sem tudunk építeni, mivel
mindent úgy szállítanak le nekünk a bolygó felszínére és ez nem pénzbe kerül,
hanem parancsnoki pontba. Ez még nem lenne igazán újdonság, mivel ez az eset
elég sok játékban megtalálható. Ami igazán különlegessé teszik a programot, hogy
az új épületek és egységek szállításához, az épületek javításához ,vagy a
fejlesztéshez a parancsnoki pontot, nem a terület elfoglalásáért, vagy
megtartásáért kapjuk, hanem az ellenfélre mért csapások mennyisége alapján
osztogatja. Ez azt jelenti, hogy ha a csapataink elpusztítanak egy ellenséges
egységet, akkor a parancsnoki pontjaink száma - ezáltal a költekezési
lehetőségünk - némileg növekedni fog. Ez persze nem azt jelenti, hogy ha
elvesztünk egy csatát, akkor máris befejezhetjük a játékot, mivel a program
szabályrendszere elég jól ki lett dolgozva, ezáltal csak temérdek csata
elvesztése után kezdhetjük előlről a pályát. Ha egy csatát vesztünk el, akkor
csak nehezebb lesz a további támadások leküzdésének esélye, de nem lehetetlen.
Ezenkívül a csatában sikeresen részvevő egységeink tapasztalati pontokat kapnak.
Így veterán egységeinknek a páncélzata, a tűzereje, és a gyorsasága sokkal
nagyobb, mint azoknak a "zöldfülű" egységeinknek, akik meg egyetlen csatában sem
vettek részt. Az egységeink egy másodlagos fegyverzettel is rendelkeznek, ilyen
például a gyalogosainknál a kábító lövedékek, amelyek igen nagyhatékonysággal
képesek a lázadó egységeket harcképtelenné tenni, vagy éppen a lépegetőink
ágyúi, amelyek a légi támadás elhárítására is kiválóan alkalmasak. Ezeket a
képességeket nem árt ha hamar megtanuljuk, mivel a gép már a kezdetektől fogva
előszeretettel alkalmazza őket.
Az egyes pályákat összekötő animációk - ahogy azt már megszokhattuk Lucas
Arts-tól - gyönyörűen rendereltek. A Birodalom oldalán álló főszereplőnk egész
életét elmagyarázó történet nagyon jóra sikeredett. A játék történeté
többé-kevésbé a trilógiából megismert történelmi alapokra épül. Például a
küldetés elején, mi vagyunk akik nem találják meg a két droidot, amelyek közül
az egyik (R2-D2), az első halálcsillag terveit rejti a memóriájában. Azért
szerencsére a "piszkosabb munkákat" nem nekünk kell elvégezni, ide értem Luke
SkyWalker nevelőszüleinek (Owen bácsi és Beru néni) a meggyilkolását... A
játékban megjelenő apróságok, mint például a Jaba tábor mellet elszáguldó
Pod-Racerek, ami nem más mint díszlet, mindig is előbbre fogják helyezni a
programot a nála szebb és a játékszempontból is jobb programoknál.
A játéktér elég jól kidolgozott, ahhoz képest, hogy 3D-ben van lettek
megvalósítva, mind az egységek és mind a terep. Azt viszont nem igazán értem,
hogy a zenét ( a megszokott csillagok háborújáét) mért kellet lecserélni egy
modern feldolgozásra. (Számomra kifejezetten zavaró volt, hogy a megszokott lágy
vonósok helyett, egy basszusgitár viszi a prímet). A játék menüje viszont eléggé
borzalmasan, akarom mondani elég puritán módon lett kivitelezve.
A játékban észre lehet venni, amit a filmben nem volt annyira feltűnő.
Mégpedig azt, hogy a lázadok haderejéből csak a légierő ismeretes, ellentétben a
birodalmi erővel, ahol mind a földi és mind légi haderő megfelelően ki van
dolgozva. A játékban persze megtalálhatóak a felkelők szárazföldi járművei is,
csak ezek ez előbb említett okból nem igazán lesznek ismerősek. Szerencsére a
fejlesztők meg sem próbálták, hogy a birodalmi gépeknek legyen meg a megfelelő
párja a felkelők oldalán. Ezáltal az ellenséges haderők egységei se kinézet, se
használhatóság terén nem egyeznek meg egymással. A játékbeli viszonyok ennek
ellenére kiegyensúlyozottak, mivel a birodalom vastagon páncélozott, ezáltal
lassú járműveivel szemben a lázadók gyors és pajzzsal védett tankjai állnak
szembe. Akárcsak a filmben (kivéve az első részt), a programból teljesen
hiányoznak a vízi járművek, annál az egyszerű oknál fogva, hogy sehol sem
található víz a pályán. A fejlesztők ügyesen "erőszakolták ki" a gyalogosok
használatának kötelezőségét. Ugyanis csakis a gyalogosok tudják védeni az
épületeinket, a lövegtornyaikat és csak ők tudják elfoglalni az ellenséges
épületeket. Az egységeink csak együtt képesek igazán ütőképes csapatot
alkotni.
A katonák viselkedési módját a passzívtól az agresszívig lehet állítani. Így
például egy adott szakaszon őrjáratozó csapat, önállóan és azonnal tud reagálni
az ellenséges csapatok támadása esetén. A legtöbb program esetében a fegyverek
hatótávolsága a következőképpen van megoldva: a közvetlen célzású fegyverekkel
nincsen semmiféle gond, ezek ugyanis csak kis hatótávolságon belül tudnak lőni;
a nagyobb hatótávolságú, de még közvetlen célzású fegyverek esetében, pedig a
látótávolságuk határozza meg, hogy milyen messze is tudnak ellőni. Ennél a
pontnál általában be is szokott fejeződni a fegyverek arzenálja, mivel a
közvetett - a látótávolságon kívülre - tüzelésű fegyvereket szép csendben
elsumákolják. A Force Commanderben ez is meg van oldva: mivel a játékban nem
lehet építeni nagy hatótávolságú radart, ezért az ilyen fegyverekkel való
célzáshoz közvetlen felderítésre van szükség. Ha ez megvan, akkor a tüzérségünk
igen pontosan, igen messze és hatalmas rombolóerővel képes a felderített és
kijelölt célpontot lőni.
A multiplayer mód, ahogy azt el lehet várni tőle, sokféle hálózati módot
ismer, amiben az egymás elleni küzdelem, a kooperatív mód és a játékosok közötti
kommunikáció megvan oldva.Összesen ennyi jót lehet elmondani róla. A multiplayar
mód hiányosságai: maximálisan négy játékos szám, ami nem igazán tesz lehetővé,
hogy igazán csapatba szerveződve alázzuk meg az ellenfelet. A játék AI-jével egy
kis gond van: látszólag elég jól működik, maximálisan kihasználja az egységek
másodlagos funkcióit, de egy idő után teljesen kiismerhető, ami által semmi perc
alatt el lehet intézni őket, ezért a játék egy kicsit unalmassá válik tőle.
Véleményem szerint a program egész jó, ha leszámítjuk a hibáit és a néha
"beakadó" egységeket , de azért ennél sokkal többet is ki lehetett volna hozni
belőle...