FŐOLDAL

KAPCSOLAT

MÉDIAAJÁNLAT


REGISZTRÁCIÓ HÍRLEVÉL
PC-ÁRUHÁZ DRIVERS SZAMITOGEP Antivirus SZAKÜZLET

· Friss (Videóvezérlők)
·  Premier: nVidia 7800GTX 512MB letesztelve!
·  Club3D X800RX 256MB - Gran Turismo
·  Teszt: Terítéken az MSI NX7800GTX
·  Egy sötét kor utolsó apródja - Geforce FX5500
·  Egy kicsi egy nagy: Ati Radeon X800 & X850XT teszt
·  Leadtek Geforce 6600 & 6600GT Extreme Version
·  Szükségállapot – X600-as Radeon kártyák
·  Sapphire X300 128MB TD - a leggyengébb láncszem?
·  Asus A9550GE/TD teszt
·  Koronázatlan királyok: GeForce 6800 GT és Ultra
·  XL méret: MSI RX800XL-VT2D256E teszt
·  MSI RX800SE-TD256 teszt
·  Egységben az erő: Asus A8N Deluxe SLI + 2x Asus EN
·  Tesztüzem: Leadtek Winfast A400 TDH - GeForce 6800
·  Tesztüzem: Club3D Radeon X800 Pro 256MB
·  MSI FX 5800
·  Radeon 9700 Pro II. rész
·  Radeon 9700 Pro
·  Ti4200
·  Matrox Parhelia
· Termékbemutatók > Videóvezérlők
· Leadtek A250TD
Dátum : 2002-03-13 08:39:29
Szerző : gigahertz


2 órával a Geforce 4 nagykerbe érkezése után, már a szamitogep.hu tesztgépében dübörgött a világ leggyorsabb grafikus kártyájának kikiáltott NV25-ös chippel szerelt Geforce 4...

1.

Leadtek WinFast A250 (Ti4600)

2.

S-Video/S-Video kábel

3.

S-Video/RCA átalakító

4.

RCA-RCA kábel

5.

Telepítési útmutatók, driver CD és pár játék CD

Végre a hazai piacon is megjelentek az "igazi" NV25-ös chippel szerelt Geforce 4-es videokártyák. Tény és való, hogy még drágának számítanak, de majd az idő ezen is segít. Nem kis küzdelem árán majdnem egy napra sikerült megszerezni a Kelly-Tech-től egy A250-es Geforce 4 Ultra 128M DDR-es videokártyát A250-es jelzéssel. Bár rövid ideig volt nálunk a videokártya, de ez elég volt arra, hogy felmérjük, hogy valójában mennyire is gyors a Leadtek ezen csodája.

Első benyomás: iszonyúan nehéz a videokártya:

Hatalmas alumínium hűtőborda borítja a kártya mindkét oldalát. A képen látható oldalon két ventilátort is elhelyeztek, ebből a bal oldali a GPU felett van. A másik oldal hűtésénél erősen alapoztak arra, hogy a CPU ventilátor úgy is olyan nagy szelet csinál, hogy az elegendő a kártya hátuljának a hűtésére, erről is egy kis kép:

Hátul a hűtőbordának azon része jó meleg lett, ami az AGP csatlakozóhoz közel van. Ugyanis a GPU mögé egy hővezető szilikongumi szerű anyagot helyeztek, így a GPU-t nem csak az első dupla ventilátoros hűtő hűti, hanem ez a hátsó bordázott lap. Természetesen önmagában nem kellene ekkora hűtőborda a GPU-ra, ez a memóriákat is hűti. Összesen 8db memória IC van a panelon, ezzel érték el a gigantikus 128M videomemóriát.

A memóriák és a GPU tetejét alaposan bekenték hővezető pasztával. De az már most biztos, hogy sokkal stabilabb lehet a kártya, ha a két műanyag rögzítő pöcköt két hármas csavarral helyettesítjük, mert a hűtőborda néhol éppen, hogy csak hozzáért a hűtendő felülethez. Erősebben kellene talán összefogni a hűtőlapokat.

Hátul van a másik négy memória IC és itt láthatjuk a GPU mögé helyezett hővezető anyagot. Annak ellenére, hogy viszonylag vastag ez a hővezető szilikon tömböcske, meglehetősen jó hővezető lehet, mert a GPU rendesen fel tudja melegíteni a hűtőborda ezen részét.

Mindkét ventilátor előtt porszűrő anyag van, így talán kevésbé hajlamos a borda a porosodásra. De ez egyben azt is jelenti, hogy ezeket a szűrőket időnként ki kell tisztítani, hogy kellő levegő juthasson a hűtőbordára. Ez csupán annyit jelent, hogy kivesszük és pl. kirázzuk...

A Geforce 4-es kártyák eddig MX440-es jelzéssel fordultak elő a hazai piacon, ezt NV17-es chippel szerelték és nem NV25-el. Ebből következően egy csomó mindent nem tud az MX440-es kártya, amit pl. egy Geforce 3 igen. A képen látható ultrás NV25-ös chip 300MHz-en dübörög. Tapasztalataink szerint az ultra jelzésű kártyák már majdnem a lehetőségek határán járnak, így a GPU-nál különösebb mértékű túlhajtásra nem lehet számítani.

TV kimenetes kártyáról van szó és egy DVI csatlakozóval is ellátták, ha digitális bemenetű LCD monitor meghajtásáról lenne szó. Számomra megdöbbentő módon nem fordulatszámmérős ventilátorokkal szerelik és a hűtőborda hőmérsékletét mérő termisztor is hiányzik. Sőt a chip hőmérsékletét sem lehet megjeleníteni, így nem is járt hozzá ilyen jellegű monitorozó program.

Processzor

Geforce Ti4600

AGP Busz

2x/4x

Memória

128M DDR

RAMDAC

350MHz

Horizontális frekvencia

31.5kHz-166kHz

Vertikális frekvencia

60-240Hz

A kártya dobozára nagy büszkén rányomtatták, hogy a Ti 4600-es CPU a világ leggyorsabb grafikus processzora! No comment.

86Millio háromszög/másodperc

1.23Trillio művelet/másodperc

4.8Billio minta/másodperc

10.4GB/s-os memória átviteli sebesség

A fennti számadatok önmagukért beszélnek.

Geforce 4 (Ti4600)

Geforce 4 A170

Geforce 3 Ti500

Geforce2 GTS

Geforce2 MX (NV11)

GPU órajel

300 MHz

270 MHz

240 MHz

200 MHz

175MHz

Memória órajel

650 MHz
400 MHz
500 MHz

333 MHz

166 MHz

Memória sávszélesség

10400 MB/s

6400 MB/s

8000 MB/s

5300 MB/s

2700 MB/s

Fill rate

1200 Mpixel/s

1100 M Texel/s

960 Mpixel/s

800 Mpixel/s

700 MPixel/s

Ebben a táblázatban ugyan 650MHz-et adtak meg memória frekvenciának, de mint kiderül ehhez képest 12MHz-el alacsonyabb, azaz 638MHz-en jár a mérő programok szerint. (De lehet, hogy csak a teszt kártyánál volt így.) Az adatok láttán azt várhatjuk ettől a videokártyától, hogy kb. 20%-al gyorsabb, mint a leggyorsabb Ti500-a Geforce 3-as, kb. 30%-al gyorsabb egy Geforce2 Ultránál. Az biztos, hogy egyenlőre a kártya ára nem annyival több, mint amennyivel többet, tud. De mivel újdonság és most ez a leggyorsabb, így ezt is meg kell fizetni.

A teszt gép a következő összeállítású volt, csak a lényeges elemek:

Alaplap

Abit KG7 (DDR)

Processzor

AMD XP 1900+

Memória

256M DDR (266MHz)

Winchester

Maxtor 40G (ATA100)

Ehhez a kártyához nem árt egy erős gép…. pl. Intel Celeron, vagy Duron processzorú alaplapban nem célszerű használni, mert a gyenge CPU nagyon lecsökkenti a rendszer grafikai sebességét. Végülis a teszt gép 1600MHz-es processzorának az ára eltörpül a Geforce 4-es kártya mellett, így szerintem ez egy megfelelő konfiguráció a teszthez. Bár egy 2.2GHz-es Pentium 4-el még jobb eredményt lehetne elérni, de ilyen tesztgépünk nincsen (egyenlőre...). Még annyit, hogy egy izmosabb, pl. Abit KR7-es alaplappal kb. 4-5%-al jobb eredményt lehetne elérni, de a KG7-es sem a csiga lassú chipsetjéről ismert, noha már kb. 1 éve gyártják...

A kártya nagyon hosszú, majdnem olyan hosszú, mint amilyen mély a KG7-es alaplap, így egy kisebb PC házat majdhogynem két részre oszt a beszerelt kártya. Nem árt gondosan becsavarozni, mert az AGP Soltot rendesen megnyomorítja, ha csak úgy lógni hagyjuk (nehéz).

Mi tagadás, a szükséges driver telepítése után (27.5-ös verzió) egyből a 3DMark2001SE eredményére voltam kíváncsi, nézzük:

A konkurens ATI Radeon 8500-el összehasonlítva ez a pontszám majdnem 2000 ponttal több! Igaz a 8500-as Radeon nem a Geforce 4 kategóriája. Egyrészt azért, mert ezeket 64M memóriával szerelik, de most már lesz 128M-s változat is, másrészt a Radeon alacsonyabb órajellel dolgozik. Ha nagyon szenvedünk, akkor egy 8500-as Radon GPU-ja 300MHz-re a memóriája 600MHz-re képes, de még ekkor is kb. 15%-al lassabb, viszont harmad annyiba kerül!

A 3DMark2001-es tesztprogramnál már olyan tesztek is lefutnak, melyek pl. MX440-es vagy hasonló videokártyán nem, pl:

A kártya félelmeses tempód diktál. Pl. a fennti képen látható halak olyan tempóval úsztak, mintha torpedó üldözné őket. De az utolsó körhintás teszt még ezen a kártyán is erősen szaggat. Ezzel szemben máshol akár 200 FPS-re is képes:

A Nature teszt is nagyon számításigényes, bár ilyen 48 FPS körüli sebességnél már folyamatosan mozognak a levelek és nem képregényes a táj:

A 3DMark2000-es tesztet sem szerettem volna mellőzni.

Az előbb bemutatott 3DMark2001-es és a mostani 3DMark2000-es eredmény is a default benchmark futtatásának eredménye (1024x768/32bit illetve 1024x768/16bit).

Említettem, hogy az Ultra jelzésű kártyákat már alig-alig lehet tuningolni, ennél a kártyánál a GPU 10%-al magasabb órajelet már nem viselt el. De a memóriában volt még némi tartalék:

Eredetileg 300MHz-es a GPU és 650MHz-es a memória. A teszt során valamiért 638MHz-et jelzett memória frekvenciának, így ezt azonnal korrigáltam. 330MHz-en a GPU azonnal lefagyott, de a memóriát egészen 748MHz-ig lehetett húzni ezzel a programmal. Gondoltam megnézem mi a plafon, így beizzítottam az új 4-es verziójú NVmax-ot. Nos ez nem működött rendesen ezzel a videokártyával, mert amikor pl. a 750MHz alkalmazására került volna sor, visszaállít az alapértékre. De amikor újra elindítottam, az előző képen látható Speed Runner tuning programot (a telepítő CD-n található), akkor már 733MHz volt a default frekvencia és egészen 850MHz-is lehetett állítani. Azonban 770MHz környékén már nagyon szemeteli a képernyőt, mert a memória hibázik, így maradtam az ominózus 750MHz-nél.

A memória chipek Samsung márkájúak voltak, de a sebességét nem igazán tüntették fel. De a számokból azt lehetett kihámozni, hogy 2.2ns-os, ami nem hihető, mert ez már 900MHz-es tempót tenne lehetővé a DDR miatt. a 3ns sokkal hihetőbb....

Ha játékra kerül a sor, akkor "nagy valószínűséggel" nem fog szaggatni a kép. 1024x768-as felbontásban pl. az Unreal Tournament Gold kiadása 180 körüli átlag FPS-t produkál, ami már bőségesen elég. Igazból észre sem lehet venni az FPS csökkenést, ha a maximális azaz 1280x1024-es felbontásban fut az Unreal Tournament. De nézzük csak, mit produkál a Quake III-al:

Két dolgot állapíthatunk meg. Egyrészt alig függ a kártya teljesítménye a színmélységtől. Ez eddig főleg a Radeon csodákra volt igaz, de ezt már a Geforce 4-ről is elmondhatjuk. Másrészt a 100MHz-es memória tuning és a 7% körüli GPU tuning alig növeli a kártya teljesítményét.

Nem árt ha észrevesszük, hogy itt már jóval 100FPS feletti számokról van szó. Pl. 1600x1200-as felbontásban ez meglehetősen jónak mondható, de ehhez monitor is kell! (Ha nincs ilyen, akkor V-sync off…)

Összehasonlítva más videokártyákkal a teszt gép az alábbi eredményt hozta a Quake III mérések során 1024x768-as felbontás esetén, minden (textúra, színmélység stb.) maximálisra volt állítva:

Nézzük meg pár videokártya -beleértve a mostani Leadtek A250-es tesztalanyt- 3DMark 2000 illetve 2001-es részleteredményeit, default benchmarkok:

Jellemző

Leadtek WinFast A170 DDR T

alapon

Leadtek WinFast A250 DDR T

Leadtek WinFast A250 DDR T

tuningolva

Leadtek

Gf2 Ultra

Radeon 7500

Radeon 8500

Leadtek

Gf3 Ti200

3DMark Result

9198

13092

13192

10682

8417

11781

9463

CPU Speed

673

722

720

649

648

718

681

Helicopter Low Detail

167.4 fps

245.3 fps

243.8 fps

216.9 fps

169.3 fps

233.3 fps

193.1 fps

Helicopter Medium Detail

127.6 fps

186.6 fps

185.4 fps

155.4fps

118.4 fps

171.9 fps

143.4 fps

Helicpoter High Detail

67.6 fps

133.0 fps

135.8 fps

72.6 fps

56.6 fps

97.7 fps

73.9 fps

Adventure Low Detail

203.0 fps

310.0 fps

317.4 fps

241.4 fps

175.1 fps

270.8 fps

182.6 fps

Adventure Medium Detail

124.2 fps

135.5 fps

136.1 fps

126.8 fps

113.2 fps

130.1 fps

120.9 fps

Adventure High Detail

76.7 fps

80.6 fps

80.8 fps

77.0 fps

68.8 fps

78.0 fps

74.4 fps

Fill Rate (Single Texturing)

532.4 MTexels/s

1174.8 MTexels/s

1254.6 MTexels/s

892.0 fps

391.3 fps

912.1 MTexels/s

615.6 MTexels/s

Fill Rate (Multi Texturing)

1054.1 MTexels/s

2326.9 MTexels/s

2476.3 MTexels/s

1801.5 MTexels/s

838.7 MTexels/s

1920.0 MTexels/s

1207.2 MTexels/s

High Poligon Count (1 Light)

17075 kTriangles/s

36869 kTriangles/s

37390 kTriangles/s

20961 kTriangles/s

17014 kTriangles/s

27848 kTriangles/s

19439 kTriangles/s

High Poligon Count (4 Lights)

13237 kTriangles/s

21318kTriangles/s

21987 kTriangles/s

14513 kTriangles/s

10318 kTriangles/s

19328 kTriangles/s

9698 kTriangles/s

High Poligon Count (8 Lights)

7539 kTriangles/s

11739 kTriangles/s

12518 kTriangles/s

7884 kTriangles/s

6897 kTriangles/s

12945 kTriangles/s

5082 kTriangles/s

8MB Texture Rendering Speed

442.0fps

961.1 fps

1016.1 fps

676.6 fps

477.4 fps

736.7fps

501.1fps

16MB Texture Rendering Speed

423.3 fps

592.7 fps

584.2 fps

537.8 fps

443.9 fps

586.6 fps

466.7 fps

32MB Texture Rendering Speed

298.3 fps

317.5 fps

312.7 fps

294.3 fps

272.7 fps

309.7 fps

312.9 fps

64MB Texture Rendering Speed

155.5 fps

164.8 fps

162.4 fps

153.0 fps

141.0 fps

157.8 ps

153.0 fps

Bump Mapping (Emboss, 3 pass)

271.9 fps

567.5 fps

594.8 fps

306.4 fps

257.8 fps

368.5 fps

297.7 fps

Bump Mapping (Emboss, 2 pass)

326.6 fps

785.2 fps

844.2 fps

325.3 fps

321.1 fps

444.6 fps

413.7 fps

Bump Mapping (Emboss, 1 pass)

438.0 fps

1284.9 fps

1433.5 fps

711.9 fps

675.8 fps

821.5 fps

688.4 fps

Már talán nem mondhatja az NVidia, hogy a jobb lenne a kártyája, de a memória nem bírja, mert a hiába emeltem a memória órajelét, az már 650MHz-en is elégséges mennyiségű adatot tudott a GPU-nak szolgáltatni.

Jellemző

Leadtek WinFast A170 DDR T

Leadtek WinFast A250 DDR T

Leadtek WinFast A250 DDR T

tuningolva

Leadtek

Gf2 Ultra

Radeon 7500

Radeon 8500

Leadtek

Gf3 Ti200

3DMark Score

5624

9894

10262

5205

4780

8107

6457

Game 1 (Low)

98.5 fps

144.8 fps

147.9 fps

94.3 fps

68.4 fps

128.7 fps

99.7 fps

Game 1 (High)

45.4 fps

51.7 fps

51.3 fps

38.6 fps

36.8 fps

51.2 fps

46 fps

Game 2 (Low)

89.4 fps

181.2 fps

193.5 fps

89.3 fps

78.2 fps

137.6 fps

85.2 fps

Game 2 (High)

45.2 fps

103.6 fps

108.6 fps

38.8 fps

40.7 fps

74.8 fps

49.5 fps

Game 3 (Low)

93.4 fps

131.6 fps

132.8 fps

95.8 fps

89.6 fps

125.0 fps

106.8 fps

Game 3 (High)

50.0 fps

61.6 fps

62.1 fps

48.2 fps

43.4 fps

59.6 fps

53.6 fps

Game 4

--------

49.0 fps

54.0 fps

---

----

24.3 fps

28.1 fps

Fill Rate (Single Texturing)

423.6 MTexels/s

1056.7 MTexels/s

1182.8 MTexels/s

412.7 MTexels/s

395.0 MTexels/s

691.1 MTexels/s

560.5 MTexels/s

Fill Rate (Multi Texturing)

549.8 MTexel/s

2322.6MTexel/s

2496.4MTexel/s

780.2 MTexels/s

1110.4 MTexels/s

1998.2 MTexel/s

1150.9 MTexel/s

High Poligon Count (1 Light)

28.1 MTriangles/s

48.8 MTriangles/s

51.4 MTriangles/s

21.7 MTriangles/s

12.2 MTriangles/s

35.2 MTriangles/s

13.7 MTriangles/s

High Poligon Count (4 Lights)

6.5 MTriangles/s

12.5 MTriangles/s

13.4 MTriangles/s

4.1 MTriangles/s

2.8 MTriangles/s

9.9 MTriangles/s

2.7 MTriangles/s

Bump Mapping

--------

150.2 fps

157.8 fps

---

99.4 fps

101.0 fps

99.8 fps

DOT3 (Bumps M)

62.7 fps

149.2 fps

166.4 fps

62.4 fps

58.7 fps

87.4 fps

90.8 fps

Vertex Shader

41.4 fps

98.5 fps

105.6 fps

30.7 fps

43.0 fps

58.3 fps

38.6 fps

Pixel Shader

--------

123.2 fps

133.1 fps

---

----

76.5 fps

66.1 fps

Advanced Pixel Shader

--------

95.5 fps

104.9 fps

--------

--------

75.9 fps

--------

Point Sprites

9.3 MSprites/s

30.0 MSprites/s

34.3 MSprites/s

10.7 MSprites/s

0.4 MSprites/s

28.0 MSprites/s

13.0 MSprites/s

A 86M háromszög/másodpercet nem tudom hogy hozta ki az NVidia, de itt még 50M-et sem produkált (biztosan másként méri). Nem mintha ez kevés lenne, ellenkezőleg. Figyeljük meg, hogy a sokkal olcsóbb A170-es nagyon ott van háromszögek számításában az A250 után. A mostani Radon 8500-as kedvencet is messze lehagyja Texel/s-en. Azt is érdekesnek találom, hogy a Fill Rate milyen gigantikusat ugrott, pl. a Geforce 3-hoz, vagy az A170-hez képest és a kártya összteljesítménye azért nem nőt ilyen ütemben. Pedig úgy tartják, hogy egy videokártya teljesítményét a másodpercenkénti kiszámolt háromszögek száma és a Fill Rate alapvetően befolyásolja. Nos itt kb. 2x-es ugrást figyelhetünk meg 3DMark2001-es mérések szerint azért ennyivel nem lett gyorsabb a videokártya.

Szponzor : Kelly-Tech


Kapcsolódó hírek/cikkek:
ATI Radeon 8500
Leadtek Geforce 2 Ultra
Geforce 4 MX


Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required '../forum/centercomments.php' (include_path='.:/usr/share/php/') in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95