FŐOLDAL

KAPCSOLAT

MÉDIAAJÁNLAT


REGISZTRÁCIÓ HÍRLEVÉL
PC-ÁRUHÁZ DRIVERS SZAMITOGEP Antivirus SZAKÜZLET

· Friss (Hardver)
·  X800 GTO és GTO² moddolása X850 XT-vé
·  Konfigépítés belépőszinten
·  Technológia: Nvidia TurboCache
·  WD Raptor teszt
·  A 2004-es év top hardverei
·  Pixelgyárak
·  Processzortörténelem
·  Mozi stílusosan: Creative DDTS-100 Dekóder
·  Hauppauge MediaMVP teszt
·  Az LCD versenytársa
·  Best Of 2003 - avagy a 2003-as év legjobbjai
·  Rádiós Game adapterek a Linksystől
·  Kábelnet és ADSL routerek a Linksystől
·  Linksys wireless termékek
·  Diva MP3 lejátszó
·  JBL hangszórók
·  Ethernet hálózati kártyák
·  Titan CPU hűtők
·  Roline krimpelő fogók
·  Mapower 3,5
· Cikkek > Hardver
· ATI Radeon 8500
Dátum : 2002-03-04 08:11:11
Szerző : gigahertz


A Radeon 8500 nagyon erős videokártya, a szamitogep.hu-n bemutatott videokártyák közül jelenleg a leggyorsabb...

Immáron az Expert Computert is a támogatóink közé tartozik. Ez ugyan egy nagykereskedés, de legalább biztos tesztalkatrész forrás. Köszönjük a teszt videokártyát!

Bár napokon belül hazánkban is kapható lesz az igazi Geforce 4-es (MX-es változatban már régen megjött), de jelen pillanatban úgy tűnik, hogy a Radeon 8500-as a leggyorsabb, a hazánkban beszerezhető videokártyák közül.

Egy PowerMagic Radeon 8500-at helyeztem be a teszt gépbe, a felépítése a következő (csak a lényeges részek):

Alaplap

Abit KG7 (DDR)

Processzor

AMD XP 1900+

Memória

256M 266MHz DDR

Winchester

Maxtor 40G 7200RPM ATA100

Operációs rendszer: Windows Me.

A videokártya dobozában ezt találtam:

1.

Radeon 8500

2.

DVI/VGA átalakító

3.

S-Video/RCA átalakító

4.

RCA-RCA kábel

5.

Telepítési útmutató, driver CD és PowerDVD CD

 

Mint kiderül, butított "LE" jelzésű kártyáról van szó. Mivel másikat nem tudtunk szerezni, így kapásból kapott egy új BIOSt. A bios frissítés során simán megoldható, hogy átírjuk a GPU illetve a memória frekvenciáját, ezek után már nem kell pl. Tweak szoftverekkel bajlódni. A frissítés során 275/275MHz-re állítottuk a GPU/memória órajelét. De mint tudjuk, a DDR memória miatt ez nem 275MHz-nek számít, hanem 550MHz-nek. Összehasonlításul egy Geforce 3 Ti500-as videokártya memóriája csak 500MHz-en ketyeg.

Egyébként gyárilag nem hajtják a megengedettnél jobban a memóriákat, a gyárilag a DDR miatt 500MHz-nek megfelelő frekvencián jár a memória. De a nem LE verzió gyárilag 275MHz-en jár. Egyébként LE változatból úgy tűnik kétfajta van, az egyik 230 a másik 250MHz-en hajtja (fizikailag) a memóriát.

Noha csak 4ns-os memóriák voltak a kártyán, ami 500MHz-es tempót tenne csak lehetővé, lazán vették a 550MHz-et.

Mindenféle mende-monda kering arról, hogy az ATI kártyáknál különösen sokat számít a legfrissebb driver használata, a telepítő CD-n általában régebbi verziót találunk. Így kipróbáltam mindkét verziót (régi/uj driver).

Az Internetről a 4.13.7199 verziójú drivert letöltöttem, elképzelhető, hogy már van frissebb is, de én ezt találtam.

Rendelkezésre állt a 3Dmark2001SE kiadása, szerencsére ezt már úgy írták meg, hogy a Nature stb. teszt is lefuthat nem NVidia chipes videokártyán. Így korrektebb összehasonlítást tesz lehetővé két különböző gyártó termékei között. Azt nem árt tudnunk, hogy ha pl. Geforce 4 MX440 van a gépben, ami egy csomó olyan dolgot nem támogat, amit a Geforce 3 Ti500 igen és lefuttatjuk, az SE és a sima kiadását a 3DMark2001-nek, akkor azonos pontszámot kapunk. Tehát az SE jelöléstől senki ne várja azt, hogy most ugrik egy nagyot a pontszám.

Érdekes módon a TV kimenetet azonnal indítás után kezeli a Radeon8500-as, és nem kell kompromisszumot kötnünk, hogy a monitoron, vagy a TV-n szeretnénk nézni a képet. Úgy tűnik kapásból az NTSC normát támogatja és csak Windows alól lehet átkapcsolni PAL-ra. De ez sem probléma, hiszen ez is csak BIOS kérdése, olyat kell bele írni, ahol a PAL a default. Kis teszt csapatunk véleménye szerint a lehetőségekhez képest nagyon szép a TV-n látott kép, a karakterek is viszonylag kontúrosak, szemben pl. egy NVidia chipes videokártyával.

A kártya mindkét oldalán vannak memória modulok, nem mondhatnám, hogy ezek nagyon melegszenek, csak minimálisan langyosak. Ez a másik dolog, ami furcsa az Geforce 3 és társainál, hogy ott gyakran a memória annyira melegszik, hogy hűtőborda is kell rá, pedig azok alacsonyabb frekvencián üzemelnek…

A GPU-ra sem kellett ház nagyságú hűtőborda, tapasztalataim szerint ez elég is. Bár ha valaki nagyobb hűtőbordát szeretne tenni a GPU-ra akkor annak rendesen meggyűlik majd a baja, mert inkább leszakad a chip, mint sem a hűtőborda lejöjjön. És ha még le is jön, a másikat nehéz lesz rögzíteni, mert nincs lyuk a GPU átlóiban.

A teszt során, ismerve a Radeon képességet egy kőkemény 3DMark pontszámot szerettem volna elérni ezzel a konfigurációval. Az alaptesztet alapbeállításokkal végeztem. Ám amikor a magas pontszám volt a lényeg, akkor egy 120mm-es 12 Voltos ventilátorral nyomtam a videokártya irányába a hűtőlevegőt és a CPU FSB-t is megemeltem 133MHz-ről 138MHz-re. Ja és természetesen a GPU/memória frekvenciát a stabilitás határára állítottam, ami 292MHz/292MHz volt (maradtam szinkron üzemben, mert ezt egy ATI jobban szereti).

A 292MHz-es fizikai memória frekvencia a 4ns-os memóriától eszméletlen jó teljesítmény. A DDR miatt ez 586MHz-et jelent, ami már majdnem súrolja a Geforce 4-es memória frekvenciáját.

A fennti képen 3DMark2001SE pontszámokat láthatunk, default (1024x768/32bit) benchmark eredmények. A bal oldalin a telepítő CD-n található driver volt az aktív, a középső eredményt az Internetről letöltött driverrel produkálta a kártya, míg a jobb oldali a jelenlegi csúcsom, amit az említett 292/292MHz-es beállítással illetve a CPU FSB 133-ról 138MHz-re állításával értem el.

A 3DMark2000-es default (1024x768/16bit) eredményeit láthatjuk az alábbi képen:

Itt is ugyanaz érvényes, mint az ezt megelőző képnél, bal oldalon az eredeti driver és a kártya produkciója, míg jobb oldalon a tuning beállítások gyümölcse látható.

Ezek után kapásból két dolgot állapíthatunk meg:

Alig számít valamit a friss driver, nincs eget rengető különbség. Így ha valaki 56k-s modemen keresztül szeretné letölteni a több, mint 10Mbyte-os drivert, az fontolja meg. Hisz minimális a sebesség növekedés, sőt 3DMark 2000-es méréseknél 5 ponttal alacsonyabb pontszámot ért el. Persze ez a pici hiba bőven belefér, hiszen két egymást követő futtatáskor simán fellép ennyi.

Noha így a 12000 pontos álomhatárt is átlépte a videokártya 3DMark2000-ben és 3DMark2001-ben is nagyon jól teljesített, nem éri meg ennyire húzni a videokártyát. a 280MHz-es tempót szinte kivétel nélkül mindegyik elbírja, de 290-300MHz-es tartományban már kicsit szenvedni kell.

A Leadtek Geforce 3 Ti500-al történő összehasonlítása (3DMark mérések szerint):

Itt tuning után nyújtott teljesítményt is feltüntettem, valamint azt is, hogy a tuning milyen mértékű volt (GPU/memória). Megállapíthatjuk, hogy bár az ATI Radeon 8500 jobban teljesített, de nincsenek markáns különbségek. Ha a kártyák árait nézzük, akkor a Ti500 kb. 30%-al drágább a Radon 8500-as videokártyánál. De egy Ti200-at simán a Ti500 színvonalára hozhatunk, hiszen minden ugyanaz a Ti500 és Ti200-on csak a BIOS más, így pl. ha egy Tweak programmal korrigáljuk az alacsony frekvenciát, akkor kapásból Ti500 teljesítményt nyújt. Jelenleg (2002-03-03) a Ti200-as talán egy picivel olcsóbb, mint a Radon 8500-as.

Internetes overclock lapok információit nézegetve lenne lehetőség 300/300MHz-en, vagy e felett járatni a videokártyát, de ehhez meg kellene változtatni a GPU és a memória feszültségét.

A videokártya hátulján a fennti képen pirossal megjelölt ellenállásokra kell koncentrálnunk. Az egyik a memória, a másik a GPU feszültségért felelős. A képen a felül látható ellenállás értéke a memória feszültségét határozza meg, míg az alsó a GPU-ét. A GPU attól függően, hogy dobozos vagy OEM kártyáról (ez LE szokott lenni) van szó, más-más feszültséget kap. Ezért csupán Tweak, vagy BIOS tartalom csere után még mindig van egy ilyen jellegű fizikai különbség. Az LE GPU-ja 1.65 Voltot kap, míg a nem butított verziónál ez 1.75 Volt. Ezért az LE kevésbé tuningolható, pontosabban általában nem éri el azt a MHz-et amire 1.75Volton képes lenne.

A memória 3.2 Voltot kap LE esetén. De a Hynix specifikációja alapján 3.2-3.65Volt között van az üzemi tartomány. Úgy tűnik, hogy az eredeti dobozos (nem LE) verziónál ki is használják a 3.65 Voltot, de LE esetén csak az alsó küszöbbel, azaz 3.2 Volttal táplálják a memóriát.

Az egy jó kérdés, hogy milyen feszültséget lenne célszerű beállítani és ennek mi lenne a hatása. Valószínű kb. arra számíthatunk, mint a CPU tuningnál, hogy a Core feszültség emelése sokat lendít a dolgon. Én nem vágtam bele az ellenállások cseréjébe, egy teszt kártyán nem is lett volna illő ezt tenni. Arról is kevés az információ, hogy vajon milyen értékű ellenállásokat érdemes használni.... De mint érdekesség megemlítettem, bár ezzel simán tönkre lehet tenni a drága videokártyát!

 

Az alábbi két táblázatban 3DMark 2001 és 2000-es részleteredményeket tüntettem fel, először a 3DMark2000-es:

Jellemző

Geforce 3

Gf2 Ultra

Radeon 7500

Radeon 8500

Radeon 8500

tuning

3DMark Result

10428

10682

8417

11781

12087

CPU Speed

698

649

648

718

728

Helicopter Low Detail

215.0 fps

216.9 fps

169.3 fps

233.3 fps

238.1 fps

Helicopter Medium Detail

159.6 fps

155.4fps

118.4 fps

171.9 fps

175.8 fps

Helicpoter High Detail

83.5 fps

72.6 fps

56.6 fps

97.7 fps

101.5 fps

Adventure Low Detail

205.8 fps

241.4 fps

175.1 fps

270.8 fps

279.7 fps

Adventure Medium Detail

127.1 fps

126.8 fps

113.2 fps

130.1 fps

133.5 fps

Adventure High Detail

77.9 fps

77.0 fps

68.8 fps

78.0 fps

78.6 fps

Fill Rate (Single Texturing)

702.7 fps

892.0 fps

391.3 fps

912.1 MTexels/s

970.2 fps

Fill Rate (Multi Texturing)

1278.0 MTexels/s

1801.5 MTexels/s

838.7 MTexels/s

1920.0 MTexels/s

2069 MTexels/s

High Poligon Count (1 Light)

21888 kTriangles/s

20961 kTriangles/s

17014 kTriangles/s

27848 kTriangles/s

28475 kTriangles/s

High Poligon Count (4 Lights)

11065 kTriangles/s

14513 kTriangles/s

10318 kTriangles/s

19328 kTriangles/s

20116 kTriangles/s

High Poligon Count (8 Lights)

5800 kTriangles/s

7884 kTriangles/s

6897 kTriangles/s

12945 kTriangles/s

13477kTriangles/s

8MB Texture Rendering Speed

569.9 fps

676.6 fps

477.4 fps

736.7fps

767 fps

16MB Texture Rendering Speed

514.3 fps

537.8 fps

443.9 fps

586.6 fps

603.5 fps

32MB Texture Rendering Speed

319.6 fps

294.3 fps

272.7 fps

309.7 fps

315.1 fps

64MB Texture Rendering Speed

165.8 fps

153.0 fps

141.0 fps

157.8 ps

160.7 fps

Bump Mapping (Emboss, 3 pass)

339.4 fps

306.4 fps

257.8 fps

368.5 fps

384.2 fps

Bump Mapping (Emboss, 2 pass)

471.3 fps

325.3 fps

321.1 fps

444.6 fps

463.3fps

Bump Mapping (Emboss, 1 pass)

748.4 fps

711.9 fps

675.8 fps

821.5 fps

855.6 fps

És a 3DMark2001SE eredményei:

Jellemző

Geforce 3

Gf2 Ultra

Radeon 7500

Radeon 8500

Radeon 8500

tuning

3DMark Score

7142

5205

4780

8107

8362

Game 1 (Low)

111.5 fps

94.3 fps

68.4 fps

128.7 fps

113.7 fps

Game 1 (High)

48.4 fps

38.6 fps

36.8 fps

51.2 fps

52.6 fps

Game 2 (Low)

98.1 fps

89.3 fps

78.2 fps

137.6 fps

140.1 fps

Game 2 (High)

55.9 fps

38.8 fps

40.7 fps

74.8 fps

76.1 fps

Game 3 (Low)

117.3 fps

95.8 fps

89.6 fps

125.0 fps

130.3 fps

Game 3 (High)

57.6 fps

48.2 fps

43.4 fps

59.6 fps

62.1 fps

Game 4

31.7 fps

---

----

24.3 fps

25.3 fps

Fill Rate (Single Texturing)

645.6 MTexels/s

412.7 MTexels/s

395.0 MTexels/s

691.1 MTexels/s

724.8 MTexels/s

Fill Rate (Multi Texturing)

1226.8 MTexels/s

780.2 MTexels/s

1110.4 MTexels/s

1998.2 MTexel/s

2073.4 MTexels/s

High Poligon Count (1 Light)

15.7 MTriangles/s

21.7 MTriangles/s

12.2 MTriangles/s

35.2 MTriangles/s

36.0 MTriangles/s

High Poligon Count (4 Lights)

3.1 MTriangles/s

4.1 MTriangles/s

2.8 MTriangles/s

9.9 MTriangles/s

10.4 MTriangles/s

Bump Mapping

110.5 fps

---

99.4 fps

101.0 fps

104.1 fps

DOT3 (Bumps M)

106.1 fps

62.4 fps

58.7 fps

87.4 fps

91.4 fps

Vertex Shader

42.4 fps

30.7 fps

43.0 fps

58.3 fps

34.0 fps

Pixel Shader

75.5 fps

---

----

76.5 fps

72.7 fps

Point Sprites

14.8 MSprites/s

10.7 MSprites/s

0.4 MSprites/s

28.0 MSprites/s

29.2 MSprites/s

A táblázatban feltüntetett videokártyákkal történő összehasonlítás során kiderül, hogy a Fill Rate érték igen magas (Radeon 8500). Anno már a Geforce 2 ultránál is azt mondta az NVidia, hogy a GPU 1GigaPixel/s-ra is képes lenne, de a memória ezt nem bírja… A Geforce 3-as videokártyánál már jóval magasabb a Fill rate, de a mérések szerint még itt sem éri el a misztikus 1GigaPixel/s-ot. Ám a "picit" tuningolt Radeon majdnem megüti ezt a sebességet.

A másik fontos sebesség befolyásoló tényező az, hogy hány háromszöget tud "kiszámítani" másodpercenként. Nos nem tudom mit trükkösködtek az ATI-nál, de a 8500-ös több kétszer annyi háromszöggel véges (a mérés szerint), mint a hasonló kategóriájú NVidia termék.

Mivel az a két adat erősen maghatározza a videokártya sebességét és ezek kiemelkedően jók a 8500-ös esetében, mégsem mutatkozott olyan markáns sebességbeli különbség....

Szponzor : Tigra Computer


Kapcsolódó hírek/cikkek:
Leadtek A250TD


Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required '../forum/centercomments.php' (include_path='.:/usr/share/php/') in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95