Egy Geforce 2 Ultra jelen pillanatban igen jó választásak tűnik, hisz kedvező áran komoly sebességű kártyát kapunk...
Jóformán hetente jelennek meg új videokártyák a piacon, így ha
egy Geforce 2 videokártya tudását vizsgáljuk, akkor talán már nem érhet olyan
nagy meglepetés, hiszen ennek már kb. 2 éves múltja van. Ennek ellenére ejtsünk
meg egy röpke "sebesség" tesztet. Ez már csak azért is érdekes lehet, mert ezen
videokártyák árai már barátságosnak mondhatók, mert hiába jelenik meg egy iszonyú
gyors újdonság ár/teljesítmény arányban nem biztos, hogy az optimális választás.
Röpke bevezető után nézzük meg egy Leadtek Geforce 2 Ultra videokártyát
és a dobozban található tartozékokat:

1.
|
Leadtek
WinFast Geforce 2 Ultra 64M DDR
|
2.
|
Telepítő
CD
|
3.
|
Játék:
Gunlok és Dronez
|
4.
|
RCA /
RCA kábel
|
5.
|
S-Video
/ S-Video kábel
|
6.
|
S-Video
/ RCA kábel
|
7.
|
Kézikönyv
és telepítési útmutató
|
Az Ultra megjelölés a Geforce 2-es sorozaton belül a leggyorsabb
kártyát takarja. Gyakorlatilag annyi a különbség egy GTS, vagy Pro és az Ultra
között, hogy az Ultránál végletekig kihasználják az alkatrészek sebességét és
talán egy picit jobb minőségű alkatrészekből építik fel, ami végülis nagyobb
MHz-et elviselő alkatrészeket jelent. Ez jelen esetben azt jelenti, hogy a GPU
250MHz-en jár és a memória 460MHz-en!!! Így a gyártó 7.36GB/s-os adatátviteli
sebességet adhatott meg a memóriára! Az alábbi táblázat szerint tényleg jogos
az Ultra jelzés:
Jellemző
|
Geforce2
Pro
|
Geforce2
Titanium
|
Geforce2
GTS
|
Geforce2
MX (NV11)
|
Grafikus
chip sebessége
|
220
MHz
|
250
MHz
|
200
MHz
|
175MHz
|
Memória
frekvencia
|
400
MHz
|
400
MHz
|
333
MHz
|
166
MHz
|
Fill
Rate
|
880
Mpixel/s
|
1000
Mpixel/s
|
800
Mpixel/s
|
700
MPixel/s
|
Memória
sávszélesség
|
6370
MB/s
|
6400
MB/s
|
5300
MB/s
|
2700
MB/s
|
A magas frekvencia erőteljes melegedéssel jár, pillantsunk csak
rá a hűtőbordákra:

A memóriákon nincs igazi hűtőborda, csak egy vastag alumínium
lap, egy komoly bordázat nem ártott volna...
Míg egy GTS memóriája és CPU hűtője csak langyos lesz, itt ezek
jóval melegebbek. A 4ns-os memóriák akár 500MHz-es tempót is lehetővé teszi,
pl. a Geforce3 Ti500 kártyájának memóriája jár ennyin...
Jellemző
|
Geforce3
|
Geforce3
Ti500
|
Geforce3
Ti200
|
Grafikus
chip sebessége
|
200
MHz
|
240
MHz
|
175
MHz
|
Memória
frekvencia
|
460
MHz
|
500
MHz
|
400
MHz
|
Fill
Rate
|
800
Mpixel/s
|
960
Mpixel/s
|
700
Mpixel/s
|
Memória
sávszélesség
|
7360
MB/s
|
8000
MB/s
|
6400
MB/s
|
A próba során pillanatok alatt annyira felmelegedett a kártya,
hogy "szemetelni" kezdete a képet, ami a memória bizonytalanságára utal. Akkor
találkoztam legutóbb ilyennel, amikor Voodoo 3000-es videokártyát vásároltam,
az is tipikusan olyan kártya, hogy a gyári hűtő gyakran elégtelen. De egy system
ventilátorral kicsit megtámogatva a kártyát, a kép minősége pillanatok alatt
helyreáll (megszűnik a szemetelés). Így csak nagyon jól szellőző házba éri meg
beszerelni, vagy erről (szellőzés) utólag nem árt gondoskodni.
Szerencsére nem csak "mezei" VGA kimeneten kívül TV kimenettel
és digitális kimenettel is ellátták, de az utóbbit elsősorban a korszerűbb LCD
monitorokkal használhatjuk ki.
Ha már a frekvenciáról is szó esett, kipróbáltam mit bír a kártya,
íme:

A GPU nem igazán bírt 277MHz többet, ez kb. 10%-os növekedés (csak
GPU). Valószínű, hogy a memóriában lett volna még tartalék, de már így is forró
volt és 514MHz felett szemcsés lett a kép. Ez a 277/514MHz-es adat egyáltalán
nem lebecsülendő! Ennek az lesz a következménye, hogy meglehetősen gyorsan futnak
majd a játékok.
Pár szó a tesztkörnyezetről:
Videokártya
|
WinFast
Geforce 2 Ultra 64M DDR
|
Processzor
|
AMD
XP 1900+ (1600MHz-es órajel!)
|
Alaplap
|
Abit
KG7 (DDR)
|
Memória
|
256Mbyte
DDR, 266MHz (turbó mód)
|
Winchester
|
Maxtor
40G 7200 RPM ATA 100
|
Windows
Me operációs rendszer
|
Detonator
27.5
|
Microsoft
DirectX 8.1
|
A Geforce 2-es chip nagyon erős, akár 1GigaPixel/s-os fill rate-re
is képes, ám ezt a memória korlátozza. 3DMark2000-es mérések alapján 0.892GigaPixel/s-os
érték adódott 16 bites színmélység mellett, míg a 3DMark2001 32 biten futtatott
default benchmark-ja 0.4127Gigapixel/s-os értéket jelzett. Ezért van az, hogy
a NVidia videokártyák tuningolásánál a memória tuning iszonyatosan nagyot dob
a kártyán és a GPU túlpörgetése nem annyira mérvadó.
Úgy 2000 telén hozták kis ez első Geforce 2 Ultrás Geforce kártyákat.
A Leadtek Geforce 2 Ultra anno 170-180eFt körül mozgott, ami igen borsosnak
mondható, mára kb. ötödrészébe kerül. A Kelly
Tech által biztosított Leadtek Geforce 2 Ultra mára már kifutó darabnak
számít. De ha megnézzük a következő 3DMark2000-es eredményt, akkor feltehetjük
a kérdést, hogy miért?

Itt összesen öt kártya eredményét tüntettem fel, mind 1024x768-es
felbontásban 16 biten elért eredmények (default benchmark). Magam is ledöbbentem,
amikor megláttam ezt az eredményt, mert ez azt mutatja, hogy a nagyágyúnak számító
Leadtek Geforce 3-nál (nem Ti500-as!!!!) jobb eredményt produkált, igaz csak
kb. 200 ponttal. Ez valószínűleg annak tudható be, hogy ennek a Geforce 3-as
kártyának a memóriája szintén 460MHz-en jár, de a GPU-ja csak 200MHz-en, míg
ennek a Geforce 2-es Ultrás kártyának 250MHz-en. De ha olyan programot futtatunk,
mely jobban kihasználja a Geforce 3-ba beépített extra dolgokat, akkor már reálisabb
képet kapunk. Íme a 3DMark2001-es default benchmark (1024x768/32bit) eredménye:

Itt már egy Geforce 3 Ti200-as is (az alacsonyabb órajel ellenére)
megveri a Geforce 2 Ultrát. Némi tuning után ugyan valamivel 6000 pont fölé
lehet vinni ezt a pontszámot. Ahol a Geforce 2 Ultra tudása végtér ott indul
be csak igazán a Ti200-as, hisz azt némi tuninggal 8000 pont magasságába is
fel lehet vinni. Egyébként az összehasonlításokban szereplő Geforce 2 Titanium,
Geforce 3 Ti 200 és a Geforce 3-as kártya mind Leadtek gyártmányú volt, amit
a most bemutatott ultráshoz hasonlóan a Kelly Tech biztosított.
Végül nézzük meg a klasszikus tesztnek számító Quake III timedemo
eredményeket:
Felbontás
|
16
biten
|
32
biten
|
800x600
|
188
FPS
|
170
FPS
|
1024x768
|
176
FPS
|
132
FPS
|
1280x1024
|
137
FPS
|
111
FPS
|
1600x1200
|
109
FPS
|
103
FPS
|
Annak érdekében, hogy ezek ne csak üres FPS számok maradjanak,
az összehasonlítás kedvéért az előbbi grafikonhoz hasonlóan itt is feltüntettem
ugyanazzal a tesztgéppel mért másik négy videokártya FPS produkcióját 1024x768/32
bit esetén (minden max.):

Gyakorlatilag azonos eredményt produlát, mint a Geforce 2 Titanium,
gyorsabbra számítottam... Nemrég bemutattam az újdonságnak számító NV17-es chip
alapuló Geforce 4 MX440-es Leadtek kártyát (A170). Az Geforce 2 Ultrán NV16-os
van. Az NV17-es a Quake III timedemo-val 16 biten 160 FPS-re volt képes, míg
ez az ultrás 176-ra, 32 biten 147FPS-re ám itt ez az ultrás csak 132FPS-t produkált.
(Az MX440-es a 3DMark2000/2001-es tesztekben is hasonló eredményt kaptam, mint
a bemutatott videokártya.) Ebből arra következtethetünk, hogy Geforce 2 Ultra
kb. azonos teljesítményt nyújt egy Geforce 4 MX440-el, az árukban sincs lényeges
eltérés…
Az összehasonlítás kedvéért közlöm a 3DMak 2000/2001-es részleteredményeket
is (default benchmark-ok). Így ha valaki lényegesen eltérő eredményeket mér,
akkor következtetni lehet az okára. Ja és itt az említett Fill Rate eredmények
is látszanak:
3DMark2000 (1024x768/16bit):
Jellemző
|
Gf2
Titanium
|
Gf2
Ultra
|
Radeon
7500
|
Gf3
Ti200
|
Geforce
3
|
3DMark
Result
|
9494
|
10682
|
8417
|
9463
|
10428
|
CPU Speed
|
668
|
649
|
648
|
681
|
698
|
Helicopter
Low Detail
|
195.0
fps
|
216.9
fps
|
169.3
fps
|
193.1
fps
|
215.0
fps
|
Helicopter
Medium Detail
|
138.6
fps
|
155.4fps
|
118.4
fps
|
143.4
fps
|
159.6
fps
|
Helicpoter
High Detail
|
63.9
fps
|
72.6
fps
|
56.6
fps
|
73.9
fps
|
83.5
fps
|
Adventure
Low Detail
|
195.0
fps
|
241.4
fps
|
175.1
fps
|
182.6
fps
|
205.8
fps
|
Adventure
Medium Detail
|
122.9
fps
|
126.8
fps
|
113.2
fps
|
120.9
fps
|
127.1
fps
|
Adventure
High Detail
|
75.8
fps
|
77.0
fps
|
68.8
fps
|
74.4
fps
|
77.9
fps
|
Fill Rate
(Single Texturing)
|
690.0
fps
|
892.0
fps
|
391.3
fps
|
615.6
MTexels/s
|
702.7
fps
|
Fill Rate
(Multi Texturing)
|
1413.8
MTexels/s
|
1801.5
MTexels/s
|
838.7
MTexels/s
|
1207.2
MTexels/s
|
1278.0
MTexels/s
|
High Poligon
Count (1 Light)
|
21280
kTriangles/s
|
20961
kTriangles/s
|
17014
kTriangles/s
|
19439
kTriangles/s
|
21888
kTriangles/s
|
High Poligon
Count (4 Lights)
|
12759
kTriangles/s
|
14513
kTriangles/s
|
10318
kTriangles/s
|
9698
kTriangles/s
|
11065
kTriangles/s
|
High Poligon
Count (8 Lights)
|
7042
kTriangles/s
|
7884
kTriangles/s
|
6897
kTriangles/s
|
5082
kTriangles/s
|
5800
kTriangles/s
|
8MB Texture
Rendering Speed
|
523.0
fps
|
676.6
fps
|
477.4
fps
|
501.1fps
|
569.9
fps
|
16MB Texture
Rendering Speed
|
476.9
fps
|
537.8
fps
|
443.9
fps
|
466.7
fps
|
514.3
fps
|
32MB Texture
Rendering Speed
|
298.2
fps
|
294.3
fps
|
272.7
fps
|
312.9
fps
|
319.6
fps
|
64MB Texture
Rendering Speed
|
161.0
fps
|
153.0
fps
|
141.0
fps
|
153.0
fps
|
165.8
fps
|
Bump Mapping
(Emboss, 3 pass)
|
247.5
fps
|
306.4
fps
|
257.8
fps
|
297.7
fps
|
339.4
fps
|
Bump Mapping
(Emboss, 2 pass)
|
327.2
fps
|
325.3
fps
|
321.1
fps
|
413.7
fps
|
471.3
fps
|
Bump Mapping
(Emboss, 1 pass)
|
552.8
fps
|
711.9
fps
|
675.8
fps
|
688.4
fps
|
748.4
fps
|
3DMark2001 (1024x768/32bit):
Jellemző
|
Gf2
Titanium
|
Gf2
Ultra
|
Radeon
7500
|
Gf3
Ti200
|
Geforce
3
|
3DMark
Score
|
4169
|
5205
|
4780
|
6457
|
7142
|
Game
1 (Low)
|
69.9
fps
|
94.3
fps
|
68.4
fps
|
99.7
fps
|
111.5
fps
|
Game
1 (High)
|
33.7
fps
|
38.6
fps
|
36.8
fps
|
46
fps
|
48.4
fps
|
Game
2 (Low)
|
64.2
fps
|
89.3
fps
|
78.2
fps
|
85.2
fps
|
98.1
fps
|
Game
2 (High)
|
26.5
fps
|
38.8
fps
|
40.7
fps
|
49.5
fps
|
55.9
fps
|
Game
3 (Low)
|
78.5
fps
|
95.8
fps
|
89.6
fps
|
106.8
fps
|
117.3
fps
|
Game
3 (High)
|
41.9
fps
|
48.2
fps
|
43.4
fps
|
53.6
fps
|
57.6
fps
|
Game
4
|
----
|
---
|
----
|
28.1
fps
|
31.7
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
311.6
MTexels/s
|
412.7
MTexels/s
|
395.0
MTexels/s
|
560.5
MTexels/s
|
645.6
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
585.4
MTexels/s
|
780.2
MTexels/s
|
1110.4
MTexels/s
|
1150.9
MTexel/s
|
1226.8
MTexels/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
19.1
MTriangles/s
|
21.7
MTriangles/s
|
12.2
MTriangles/s
|
13.7
MTriangles/s
|
15.7
MTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
3.6
MTriangles/s
|
4.1
MTriangles/s
|
2.8
MTriangles/s
|
2.7
MTriangles/s
|
3.1
MTriangles/s
|
Bump
Mapping
|
---
|
---
|
99.4
fps
|
99.8
fps
|
110.5
fps
|
DOT3
(Bumps M)
|
47.0
fps
|
62.4
fps
|
58.7
fps
|
90.8
fps
|
106.1
fps
|
Vertex
Shader
|
45.8
fps
|
30.7
fps
|
43.0
fps
|
38.6
fps
|
42.4
fps
|
Pixel
Shader
|
---
|
---
|
----
|
66.1
fps
|
75.5
fps
|
Point
Sprites
|
8.0
MSprites/s
|
10.7
MSprites/s
|
0.4
MSprites/s
|
13.0
MSprites/s
|
14.8
MSprites/s
|
Végszó:
Bár jelenleg nem ez a leggyorsabb videokártya és lassan feledésbe
merül, ám az ár/teljesítmény mutatója nagyon jó és egyáltalán nem csiga tempójú
ez a kártya, ellenkezőleg nagyon ott van a csúcson, csak sajnos a csillaga leáldozóban
van...
Szponzor : Tigra Computer
Kapcsolódó hírek/cikkek:
Leadtek A250TD