Ha azt a szót halljuk, hogy Geforce 4, akkor az még nem utal a sebességre, hiszen MX-es változata is van...
Ordasi Tuning

A Kelly Tech és a Tigra
Computer jóvoltából a hazai pályán elsőként mi tesztelhettük az új Geforce
4 MX440 kártyát. A bemutatott darabot a
Leadtek gyártotta és A170-es jelzéssel dobta piacra. Ez egy nagyon erősen
visszafogott Geforce 4-es kártya. A tesztekből kiderült, hogy egy Geforce 3
Ti200-as sebessége alatt marad. Ha most ebből arra következtetünk, hogy a Geforce
4-es a Geforce 3-as kártyánál lassabb, akkor nagyot tévedhetünk, ne feledjük
ez MX-es verzió! Az ára is ennek megfelelő, pontos árat nem lenne célszerű írni,
hisz ezek gyorsan változnak, de kb. 40eFt-os nettó áron kerül majd a boltok
polcaira (2002-02-15). Így azt kell megfontolnunk, hogy egy jó ár/teljesítményű
kártyát szeretnénk, vagy a magasabb FPS-ek érdekében mondjuk egy kétszer drágább
típust választunk.

A dobozban a fennti képen látható dolgokat találjuk, vagyis:
1.
|
Leadtek
WinFast A170-es videokártya
|
2.
|
S-Video
/ S-Video kábel
|
3.
|
S-Video
/ RCA kábel
|
4.
|
RCA
/ RCA kábel
|
5.
|
Telepítő
CD
|
6.
|
2db
játék (Gunlock és Dronez)
|
7.
|
Telepítési
leírás és felhasználói kézikönyv
|
A grafikus processzor (CPU) hűtője kissé megdöbbentő alakot öltött.
A GPU hűtő ezúttal a memóriákat nem hűti, noha ezek 400MHz-en járnak (DDR).

64Mbyte 4ns-os DDR memóriával szerelik, ez elvileg 500MHz-es tempót
tenne lehetővé, de mint említettem "csak" 400MHz-en járatják. Ez egyúttal jó
hír annak, aki szereti túlpörgetni a videokártyákat, hiszen van benne bőven
tartalék! Nézzünk meg más szemszögből a kártyát, így jobban kivehető a hűtő
alakja:

A GPU 270MHz-en jár, ez a hűtő bőségesen elég a korrekt hűtéshez.
A tervezésnél kissé spórolósra fogták a dolgot, mert pl. lemaradt a hűtőventilátor
fordulatszám mérési lehetősége és a hőmérséklet érzékelő szenzor is hiányzik.
Nyílván a feszültség stb. figyelést is lehagyták, mivel a szokásos hardver monitorozó
program szinte semmit nem tud kiszedni a kártyából, valószínűleg ezért nem telepíthető
a gyári monitorozó program sem.

A GPU teteje ilyen érdekes réz/arany színű hővezető pasztával
van bekenve. A képen a GPU bal oldali részén ott lenne a hely a hőmérséklet
érzékelő számára, de mint említettem, ez hiányzik.
NV17-es chip lapul a panelon. Nyílván az NV25-ös a jelenlegi nagyágyú
(Az NV17 észrevehetően lassabb), nézzünk meg egy rövid táblázatot, ahol néhány
kártya sebességi adatait feltüntettem:
|
Geforce
4 (Ti4600)
|
Geforce
4 A170
|
Geforce
3 Ti500
|
Geforce2
GTS
|
Geforce2
MX (NV11)
|
GPU
órajel
|
300
MHz
|
270
MHz
|
240
MHz
|
200
MHz
|
175MHz
|
Memória
órajel
|
650
MHz
|
400
MHz
|
500
MHz
|
333
MHz
|
166
MHz
|
Memória
sávszélesség
|
10400
MB/s
|
6400
MB/s
|
8000
MB/s
|
5300
MB/s
|
2700
MB/s
|
Fill
rate
|
1200
Mpixel/s
|
1100
Texel/s
|
960
Mpixel/s
|
800
Mpixel/s
|
700
MPixel/s
|
A Geforce 4 A170-es az alábbi felbontásokra illetve frissítési
frekvenciákra képes (350MHz-es RAMDAC):
Felbontás
|
Színmélység
|
Képfrissítési
frekvencia
|
640x480
|
8/16/32
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
800x600
|
8/16/32
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
1024x768
|
8/16
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
1024x768
|
32
bit
|
60Hz
- 200Hz
|
1152x864
|
8/16
bit
|
60Hz
- 200Hz
|
1152x864
|
32
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
1280x960
|
8/16
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
1280x960
|
32
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
1280x1024
|
8/16
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
1280x1024
|
32
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
1600x900
|
8/16
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
1600x900
|
32
bit
|
60Hz
- 120Hz
|
1600x1200
|
8/16
bit
|
60Hz
- 120Hz
|
1600x1200
|
32
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1920x1080
|
8/16
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1920x1080
|
32
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1920x1200
|
8/16
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1920x1200
|
32
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1920x1440
|
8/16
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1920x1440
|
32
bit
|
60Hz
- 75Hz
|
2048x1536
|
8/16
bit
|
60Hz
- 75Hz
|
2048x1536
|
32
bit
|
60Hz
|
A TV kimenetén maximálisan 1024x768-as felbontásra képes, nyílván
egy mezei TV-nek ez még sok is... (HDTV előnyben).
A jelenlegi driver ellátottsága: Win 2K, ME, Win 98, Win XP (a
telepítő CD-n).
A számítások sebességét a kettős pipeline rendszer alapvetően
befolyásolja. 4 texel-re képes egy órajel alatt a GPU. 128 biten kommunikál
a 256 bites GPU a memóriával. 2x/4x-es AGP-t igényel, vagyis egy régi alaplapba,
ahol nincs meg legalább a 2x-es AGP beállítási lehetőség tilos beletenni, mert
az 1.5 Voltos részeket a 3.3 Volt tönkretenné. Érdekes módon néhány program
azt jelezte, hogy az AGP 1x-et is támogatja, de a gyártó honapján ez az információ
nem szerepel, így ez akár tévedés is lehet.
Teljes mértékben kihasználja a DirectX 8.1-es és az OpenGL 1.3
lehetőségeit!
Opcionálisan két video kimenettel is szerelik, a második nyílván
a digitális monitorokhoz szükséges digitális kimenet. A kártya hardveresen támogatja
a két kimenet egyidejű használatát!
A bemutatott kártya TV kimenettel is rendelkezik, de úgy tűnik,
hogy a VGA és a TV kimenetet nem lehet egyidejűleg használni (nekem nem sikerült).
A kártya a következő tesztgépben működött (csak a lényeges elemek):
Alaplap
|
Abit
KG7 (DDR)
|
Processzor
|
AMD
XP 1900+
|
Memória
|
256M
DDR (266MHz)
|
Winchester
|
Maxtor
40G (ATA100)
|
Még nem igazán esett szó arról, hogy milyen gyors a videokártya.
A gyakorlottabb felhasználóknak sokat mond egy 3DMark 2000 illetve 2001-es eredmény,
így először ezt mutatom be. Annak érdekében, hogy ne csak egy pontszámot lássunk
más videokártyák által elért eredményeket is feltüntettem a mindjárt látható
grafikonon. Először a nyers pontszám:

3DMark2001 default benchmark
Hümmm... ez nem valami sok. De ne feledjük, hogy az MX-es változat,
jócskán visszafogták, nyílván az ára is ennek megfelelő. És akkor most nézzük
a grafikus összehasonlítást:

Szerencsére minden kártyát ugyanazzal a géppel tudtam kipróbálni,
így korrekt az ilyen irányú összehasonlítás. Nyílván szemet szúrt a 8500-as
Radeon és a Ti500-as tempója. Ezek hasonló tudású kártyák, csak az árukban van
jelentős eltérés. A bemutatott Leadtek A170-es videokártya kicsivel lassabb,
mint a Ti200-as, ám a 7500-as Radeont simán legyőzi ebben a tesztben.
3DMark2000-ben jóval magasabb pontszámokat lehet elérni, bár ez
csak ízlés kérdése:

3DMark2000 default benchmark
Itt is elkészítettem a grafikus összehasonlítást, nézzük:

A mérés szerint itt kisebbek a sebességbeli különbségek. Ezzel
a tesztkörnyezettel a Radeon 8500-as diadalmaskodott, az A170-es most is a Ti200
és a Radon 7500 közötti sebességet produkálta.
Megjegyzem, hogy egyes hírek szerint a legújabb ATI driverrel
a 8500-ös még többre képes, de a kártya már nincs itt, így ezt nem tudtam kipróbálni.
De ez itt most nem is egy Radeon teszt, hanem egy Geforce 4 MX sebességét vizsgáljuk.
Van, aki jobban szereti, ha FPS-ben van megadva a sebesség, így nézzük a Quake
3 timedmo eredményét, íme a bemutató táblázat:
Felbontás
|
16
bites színmélység
|
32
bites színmélység
|
800x600
|
185
FPS
|
179
FPS
|
1024x768
|
160
FPS
|
147
FPS
|
1280x1024
|
117
FPS
|
101
FPS
|
1600x1200
|
82
FPS
|
71
FPS
|
Megjegyzés: minden mérésnél maximálisra állítottam a textúra kidolgozottságát,
csak a felbontást és a színmélységet változtattam.
Készítettem egy olyan táblázatot is, ahol 1024x768-as felbontásnál
az előbb említett öt videokártya FPS eredményeit is feltüntettem 32 bites színmélység
mellett:
|
GF
4 A170
|
GF
3 Ti200
|
GF
3 Ti 500
|
Radeon
8500
|
Radon
7500
|
Quake
timedemo, FPS eredmények
|
147
FPS
|
160
FPS
|
185
FPS
|
195
FPS
|
115
FPS
|
Tapasztalataim:
A videokártyát zökkenőmentesen lehetett telepíteni. Kipróbáltam
milyen gyors a kártya a gyári CD-n található driverrel és az Internetről letöltött
legújabb driverrel és nem tapasztaltam különbséget (nem úgy, mint pl. egy Radeon
videokártyánál).

A telepíthető programok közül most csak a tuningolási részre térnék
ki.

Itt 505MHz-re is állíthatjuk a memória sebességét, a teszt során
ezzel stabilan működött a kártya. Noha a GPU frekvenciáját jóval 300MHz fölé
is húzhatjuk, de ebben a tartományban már hibázik a GPU és gyakran lefagy, de
a 300MHz-et még elviselte. Noha már tuning programok is vannak, de ez is megteszi.
Pl. az NVmax-ot is kipróbáltam volna, de a nemrég letöltött verzió nem ismerte
fel a kártyát, így végül letettem a memória maximális frekvenciájának megméréséről,
de gyanítom 505MHz-nél a 4ns-os memória már így is nagyon "köhög".
Az még nem jelent semmit, ha a magasabb órajelre történő beállítás
érvényre jut és nem fagy le a kártya, hisz ekkor a 3D-t nem igazán használjuk.
De ha néhány 3DMark2001-es teszt is simán lefut, akkor már nagy valószínűséggel
stabil lesz kártya. Természetesen nem erre tervezik a videokártyákat, így csak
saját felelősségre lehet tuningolni.
A túlhajtás jótékony hatással volt a 3DMark eredményekre és természetesen
az FPS eredményre is, íme a 3DMak2001 és 2000-es pontszámok (default benchmark:
3DMark2001/32bit 1024x768 és 3DMark200/16bit 1024x768):


Ez azt jelenti, hogy a túlpörgetés 5-10%-os gyorsulást eredményez
ennél a kártyánál. Megfigyeltem, hogy AMD processzor esetén úgy 1GHz-es CPU
frekvenciánál hozza ezt az eredményt, az már nem okozott különösebb sebességnövekedést,
hogy 1600MHz-en járt a CPU (AMD XP 1900+). Az FSB emelésével sem nő a sebesség,
vagyis bőven elég a kártyának a 66MHz-en járó 4x-es AGP busz átviteli sebessége.
Végül a 3DMark2000/2001 részleteredményei következnek alap és
tuning beállítások esetén.
3Dmark2000:
Jellemző
|
Leadtek
WinFast A170 DDR T
alapon
|
Leadtek
WinFast A170 DDR T
tuningolva
|
3DMark
Result
|
9198
|
10105
|
CPU
Speed
|
673
|
682
|
Helicopter
Low Detail
|
167.4
fps
|
188.0
fps
|
Helicopter
Medium Detail
|
127.6
fps
|
143.0
fps
|
Helicpoter
High Detail
|
67.6
fps
|
77.5
fps
|
Adventure
Low Detail
|
203.0
fps
|
228.8
fps
|
Adventure
Medium Detail
|
124.2
fps
|
127.3
fps
|
Adventure
High Detail
|
76.7
fps
|
77.4
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
532.4
MTexels/s
|
595.3
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
1054.1
MTexels/s
|
1179.6
MTexels/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
17075
kTriangles/s
|
18506
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
13237
kTriangles/s
|
15163
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (8 Lights)
|
7539
kTriangles/s
|
8509
kTriangles/s
|
8MB
Texture Rendering Speed
|
442.0fps
|
514.1
fps
|
16MB
Texture Rendering Speed
|
423.3
fps
|
469.9
fps
|
32MB
Texture Rendering Speed
|
298.3
fps
|
298.5
fps
|
64MB
Texture Rendering Speed
|
155.5
fps
|
155.3
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 3 pass)
|
271.9
fps
|
330.8
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 2 pass)
|
326.6
fps
|
400.4
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 1 pass)
|
438.0
fps
|
508.1
fps
|
És a 3DMark2001:
Jellemző
|
Leadtek
WinFast A170 DDR T
alapon
|
Leadtek
WinFast A170 DDR T
tuningolva
|
3DMark
Score
|
5624
|
6053
|
Game
1 (Low)
|
98.5
fps
|
111.2
fps
|
Game
1 (High)
|
45.4
fps
|
46.9
fps
|
Game
2 (Low)
|
89.4
fps
|
96.8
fps
|
Game
2 (High)
|
45.2
fps
|
48.3
fps
|
Game
3 (Low)
|
93.4
fps
|
101.9
fps
|
Game
3 (High)
|
50.0
fps
|
52.6
fps
|
Game
4
|
--------
|
--------
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
423.6
MTexels/s
|
529.5
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
549.8
MTexel/s
|
613.9
MTexel/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
28.1
MTriangles/s
|
30.8
MTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
6.5
MTriangles/s
|
7.3
MTriangles/s
|
Bump
Mapping
|
--------
|
--------
|
DOT3
(Bumps M)
|
62.7
fps
|
76.3
fps
|
Vertex
Shader
|
41.4
fps
|
43.3
fps
|
Pixel
Shader
|
--------
|
--------
|
Point
Sprites
|
9.3
MSprites/s
|
11.6
MSprites/s
|
Kapcsolódó hírek/cikkek:
Leadtek A250TD