A Nemzeti Hírközlési Hatóság Tanácsa elvégezte a nyilvános telefonhálózaton a lakossági és nem lakossági felhasználóknak nyújtott hozzáférési, valamint helyi és belföldi, illetve nemzetközi hívások kiskereskedelmi piacainak elemzését.
Az augusztus 31-én elkészült határozati tervezet szerint a hozzáférések, azaz előfizetések piacán a Tanács a jelentős piaci erővel bíró szolgáltatókra (JPE) az „indokolatlanul magas díjak alkalmazásának tilalma” kötelezettséget rótta ki. Eszerint a JPE-nek minősülő szolgáltatóknak a kiskereskedelmi hozzáférési szolgáltatás árait úgy kell kialakítani, hogyazok növekedése 2005-ben ne haladja meg a KSH által megállapított éves infláció mértékét.
A Tanács megállapította, hogy a kiskereskedelmi hozzáférések piacán öt olyan szolgáltató azonosítható, amely Magyarország meghatározott területén olyan gazdasági erőfölényes helyzetben van, amely lehetővé teszi számára, hogy tevékenységét a versenytársaktól és a fogyasztóktól nagymértékben függetlenül folytassa.
Ezeket a szolgáltatókat a Tanács ezen piacokon JPE szolgáltatóként azonosította. A szolgáltatók a MATÁV Rt., az Invitel Távközlési Szolgáltató Rt., a Hungarotel Távközlési Rt., az Emitel Távközlési Rt., valamint a Monor Telefon Társaság Rt.
A kiskereskedelmi forgalmi (hívási) szolgáltatások piacán szintén ugyanezek a társaságok azonosíthatóak, mint jentős piaci erejű szolgáltatók.
Az NHHT a JPE szolgáltatókra az elektronikus hírközlésről szóló törvény szerinti közvetítőválasztás kötelezettségen túl más kötelezettséget nem rótt ki a kiskereskedelmi forgalmi piacokon.
A jogszabály értelmében a kötelezett szolgáltató nem zárhatja ki és nem korlátozhatja a közvetítőválasztást – és azt híváskezdeményezéssel történő közvetítőválasztás keretében, illetve hívásvégződtetéssel köteles biztosítani.
A piacelemzés azt mutatta, hogy a forgalmi szolgáltatások piacain a verseny élénkebb, mint a hozzáférési típusú piacokon, ezért a jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltatókra kirótt kötelezettségek enyhébbek a forgalmi szolgáltatások piacain.
A kiskereskedelmi szolgáltatások árainak korábbi rendeleti szabályozása - az egyetemes szolgáltatások kivételével – 2004 tavaszán megszűnt, így ezeken a piacokon csak a Tanács határozataiban meghatározott kötelezettségek lesznek érvényben a jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltatásokra vonatkozóan. A Tanács figyelemmel kíséri döntéseinek hatását a kiskereskedelmi piacokon.
Az NHHT határozat tervével kapcsolatban azok, akiknek az a jogát, vagy a jogos érdekeit érinti, a Hírközlési Értesítőben (az NHH hivatalos lapjában) való megjelenést követő 20 napon belül tehetnek észrevételt.
* * *
A Nemzeti Hírközlési Hatóság Tanácsa az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi 100. törvény felhatalmazása alapján a törvényben meghatározottak szerint megállapítja az érintett piacokat, elemzi az érintett piacokon fennálló versenyt, illetve annak hatékonyságát, azonosítja az egyes érintett piacokon jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltatókat, valamint meghatározza a jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltatókat terhelő kötelezettségeket.
A Tanács eljárása során feltárja a magyar elektronikus hírközlési piacon jelen lévő piaci problémákat, és ezeket a megfelelő – arányos és indokolt - kötelezettségek előírásával orvosolja. A Tanács célja, hogy biztosítsa az elektronikus hírközlési piac zavartalan és eredményes működését és fejlődését, az elektronikus hírközlési tevékenységet végzők és a felhasználók érdekeinek védelmét, valamint, hogy intézkedéseivel elősegítse a tisztességes és hatékony verseny kialakulását és fenntartását.
A piac-meghatározás, a piacelemzés és a jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltatók azonosításáról, valamint a rájuk vonatkozó kötelezettségek előírása során alkalmazandó alapelvekről szóló Informatikai és Hírközlési Minisztériumi (IHM) rendelet - az Európai Unió Bizottságának Ajánlásával összhangban – megnevezi azt a 18 szolgáltatási piacot, melyek jellemzői nagy valószínűséggel indokolják, hogy az ezeken piacokon szolgáltatást nyújtók közül a NHHT jelentős piaci erejű szolgáltatót azonosítson, és a JPE szolgáltatóra kötelezettséget rójon ki. A Tanács eljárása során ezen piacok vizsgálatából indult ki.
A NHHT 2004. augusztus 3-án hozta nyilvánosságra az alábbi piacokra vonatkozó határozat-tervezeteit:
Nyilvános mobil rádiótelefon-hálózathoz való hozzáférés és nyilvános mobil rádió-telefonhálózatból történő híváskezdeményezés nagykereskedelmi piac (az IHM Rendelet szerinti 15. piac)
Beszédcélú hívásvégződtetés egyedi mobil rádiótelefon-hálózatban nagykereskedelmi piac (Rendelet szerinti 16. piac).
A most tárgyalt piacok:
a Rendelet szerinti 1. piac, azaz, a „Nyilvános telefonhálózathoz helyhez kötött hozzáférés lakossági felhasználók számára” megnevezésű kiskereskedelmi piac;
a Rendelet szerint 2. piac, azaz „Nyilvános telefonhálózathoz helyhez kötött hozzáférés nem lakossági felhasználók számára” megnevezésű kiskereskedelmi piac;
a Rendelet szerinti 3. piac, azaz, a „Nyilvánosan elérhető helyi és/vagy országos, helyhez kötött telefonszolgáltatások lakossági felhasználók számára” megnevezésű kiskereskedelmi piac;
a Rendelet szerinti 4. piac, azaz, a „Nyilvánosan elérhető nemzetközi, helyhez kötött telefonszolgáltatások lakossági felhasználók számára” megnevezésű kiskereskedelmi piac;
a Rendelet szerinti 5. piac, azaz, a „Nyilvánosan elérhető helyi és/vagy országos, helyhez kötött telefonszolgáltatások nem lakossági felhasználók számára” megnevezésű kiskereskedelmi piac;
a Rendelet szerinti 6. piac, azaz, a „Nyilvánosan elérhető nemzetközi, helyhez kötött telefonszolgáltatások nem lakossági felhasználók számára” megnevezésű kiskereskedelmi piac.
Forrás : NHH
|