A magyarországi számítástechnikai piac sajátosságainak eredményeképpen, a hazai
vásárlóközönség figyelme a hangkártyák terén ritkán terjed túl a Creative termékein.
A téma iránt külön figyelemmel viseltetők talán megfontolják egy-egy Aureal
Vortex audio chipsettel szerelt termék megvásárlását, azonban a csendes többség
továbbra is a jól bevált Ensoniq 64 / Sound Blaster 128 / Sound Blaster Live!
trió valamelyike mellett teszi le a voksát.
ESS
Mind a Terratec SoundSytem DNX, mid a FIC Hi-Five 3D audio gyorsító az ESS
legújabb, Canyon 3D névre hallgató chipsete köré épül. A Szilikon Völgybeli
Fremontban működő ESS-en kívül talán nincs is olyan hardvergyártó a számítástechnikai
piacon, amely rendkívüli sikeressége ellenére is ily ismeretlen volna a felhasználók
szélesebb tömegei előtt. Pedig a kaliforniai cég - legalábbis az eladott lapkakészletek
számát tekintve - vitathatatlan világelsőséget tudhat a magáénak az audio chipsetek
piacán, sőt a nagysebességű kommunikációs és video megoldások terén is a gyártók
élvonalába tartozik. Termékei szinte mindegyik neves desktop PC előállító (Acer,
Compaq, Dell HP, IBM) modelljeiben megtalálhatóak, mobil számítógépek esetében
az ESS lapkakészleteinek a dominanciája talán még kézzelfoghatóbb. Sajnos az
audio chipset gyártók jellegzetes hibájából a fremonti vállalat sem maradt mentes:
miután hosszú évekig sikert sikerre halmozott gyártmányival, a Creative-hoz
hasonlóan nem igazán sietett nyugdíjazni az ISA buszos hadvereit, így jelentős
technológiai hátrányba került a PCI buszos lapkakészletekkel elsőként megjelenő
versenytársakkal (Aureal, Crystal) szemben. Az ESS válaszul megjelentetett megoldásai,
a Maestro 1-2 és a Solo chipset, csak a piac alsóbb szegmenseit voltak képesek
visszaszerezni az egykoron jobb napokat látott cég számára, a valódi 3D audio
gyorsítók (Vortex 1-2, EMU10K1) teljesítményeinek elérése sokáig csak álom maradt...
Napjainkban azonban a fenti helyzet gyökere változások előtt áll: a többéves
intenzív kutatómunkát követően az ESS elérezettnek látta az idő arra, hogy a
Canyon 3D névre hallgató, új csodafegyverével ismét a csúcsra törjön technológiai
téren is. A lapkakészletet elsőként a fent említett német illetőségű Terratec
és a tajvani FIC használta fel termékeiben, előbbi a high-end, az utóbbi a középkategóriás
hangkártyák piaca minél nagyobb hányadának megkaparintását tűzte ki célul.
Canyon 3D
Az ESS Canyon 3D tipikus példája azon jelenségnek, hogy a konkurenciához képest
késéssel érkező technológiának is megvannak a maga előnyei: tanulva a piacvezető
gyártmányok előnyeiből és hibáiból az 1978S chipset tervezésekor valószínűleg
minden téren az "egylépessel a konkurenciák előtt" elve dominált, végeredményként
nem mindennapi képességekkel felvértezett megoldást eredményezte. A Canyon 3D
a Yamaha WaveForce lapkakészlethez hasonlóan a brit illetőségű Sensaura MultiDrive
technológiáját használja fel az egyes hangok térbeli pozícionálásához. Ez utóbbi
eljárás és az 1978S chipset kombinációja mind a Vortex 2 + A3D 2.0, mind a EMU10K1
+ EAX 3.0 párossal összehasonlítva lényegesen élethűbb 3D-s hangzást eredményez,
hiszen akár a megszólaltatott hangok vertikális helyzetét is képes érzékelni,
szinte újradefiniálva a "surround" fogalmát. Ráadásul az Aureal és Creative
megoldásaira építő termékek esetében megszokott 2 analóg kimeneten túl a Canyon
3D akár egy harmadik, külön mélynyomó és "center" hangszóró részére szánt csatlakozóval
és rendelkezhet ( lásd FIC Hi-Five), ezáltal tovább javítja az 5.1 hangszórórendszerek
megszólalásának minőségét. A lapkakészlet által nyújtott, vetélytársaihoz képest
lényegesen fejlettebb lehetőségeket az a tény is jól szemléltetheti, hogy a
Canyon 3D valamennyi, jelenleg elterjedtebb 3D audio API-val képes együttműködni,
hiszen a DirectSound / DirectSound 3D-n túl az A3D és az EAX által létrehozott
különleges effektusok megszólaltatása sem okoz számára nehézséget. Az 1978S
chipset műveleti sebessége révén is joggal pályázhat az elsőségre: míg a Vortex
2 16, az EMU10K1 legfeljebb 32 DS2D folyam egyidejű kezelésére alkalmas, addig
a Canyon 3D a 32+ régióban is otthonosan érzi magát. Az alant található, 1.
számú táblázat adatai rávilágítanak az ESS chipset előnyire.
A 2. generációs 3D audio gyorsítók összehasonlítása
Lapkakészlet
|
Aureal Vortex
2
|
EMU10K1
|
ESS 1978S
|
DS3D folyamok
száma
|
16
|
32
|
>32
|
Támogatott
hangszóró konfiguráció
|
2, 4
|
2, 4
|
2, 4, 4.1,
5, 5.1
|
Felhasznált
3D algoritmus
|
Részleges
HRTF (Front only positioning)
|
Részleges
HRTF (Simple panning)
|
Részleges
HRTF (Sensura MultiDrive)
|
Adicionális
effektusok
|
Speciális
API
|
Speciáli
API
|
Standard
API-k
|
1. számú táblázat
SoundSystem DMX
Akárcsak az Aureal és Creative lapkakészletekre épülő termékei során, a Terratec
az ESS Canyon 3D esetében sem elégedett meg az egyszerű implementációval, hiszen
- mint specifikációi alapján megállapítható - a SoundSystem DMX-et a teljes
kiépítésű SoundBlaster Live! vetélytársának szánta. Ennek megfelelően az akár
3 külső elemet is fogadni képes rendszerhez digitális bővítő-, rádió-, sőt,
egy újabb hullámtábla modul is csatlakozható. A hardverhez hasonlóan a termékhez
tartozó szoftverek választéka is tekintélyt parancsoló: a SoundBlaster Live!
tulajdonosok által már jól ismert Steinberg Cubasis és Mixman Studio különleges
verzióján kívül a mellékelt CD-ken a óz EdisonWave és az InternetPhone 4.0 programokat
is megtalálhatjuk, A Terratec gyártmányok esetében megszokott igényességet természetesen
a SoundSystem DMX kézikönyve sem nélkülözi: a két db, angol és német nyelven
íródott, több mint 80 oldalas dokumentum a kártya konfigurációjának minden egyes
részletére kitér. A szemléletes ábrákkal is ellátott írásos útmutatónak köszönhetően
a digitális bővítő modul és a meghajtó szoftverek még az átlagos felhasználó
számára sem okozhat nehézséget.
Számos konkurens 3D audio gyorsítót ismerve, nem hittem hogy a Canyon 3D +
a Terratec párosítás bármilyen meglepetést képes okozni a számomra. De a hangszórórendszeremre
kötött SoundSystem DMX által létrehozott tökéletesen térhatású hangzás kapcsán
alig akartan hinni a saját fülemnek: a kártya számos alkalommal tisztábban és
erőteljesebben szólalt meg A3D és EAX alatt, mint az eredeti, kifejezetten ezen
az API-n optimalizált Aureal és Creative termékek. Hasonló tapasztalatok vártak
rám a SoundSystem DMX DVD filmek alatt produkált hangminősége terén. A kártya
könnyedén elérte a SoundBlaster Live! által felállított minőségi szintet (ami
nagyon magas!!!). Persze azonban semmi sem fenékig tejfel, tudniillik rendszeresen
ugyanaz a gond merült fel egye s A3D-t és EAX-ot támogató szoftverek során:
a 4 hangszórós rendszer jelenléte ellenére, időnként csak az első két hangszóró
hagyta magát megszólaltatni. A másik gond, hogy a 2db digitális kimenet szabványos
RCA illetve TOS formátumúak, ennélfogva a Creative és a Cambridge SoundWorks
által használt különleges csatlakozókkal nem kompatibilisek.
Golden Melody High Five
Ez a hangkártya a középkategóriás 3D audio gyorsítók piacára lett kifejlesztve,
ennél az oknál fogva ne keressünk rajta digitális ki-, illetve bemeneteket,
valamint további modulok csatlakoztatására alkalmas aljzatokat. Ennek ellenére
a Hi-Five számos meglepetést tartogat a vásárló számára, amelynek legfontosabbika
a "Line-In" bemenet opcionális mélynyomóként kimenetként való felhasználhatósága.
A subwoofer részére fenntartott csatlakozó használatával az alsó hangtartományokban
további jelentős minőségjavulást érhetünk el. A termékhez a mellékelt szoftver
mennyisége ugyan nem versenyezhet a Terratec kártyához adottakkal. Azonban a
Hi-Five Studio így is széleskörű szolgáltatásokkal rendelkezik: a már megszokott
MIDI és CD-audio lejátszáson kívül MP3 file-ok létrehozására, sőt DVD filmek
megjelenítésére is alkalmas. A kártya megvásárlója által kézhez kapott doboz
egyetlen apró hibája, a kártya lehetőségeit ismertető kézikönyv, ami az új tulajdonosban
némi hiányérzetet fog kelteni... A kártya csaknem az előbb említett SoundSystem
DMX-el kapcsolatban leírtakkal csaknem azonos hangminőséget produkál. A Hi-Five
Studioba integrált Cyberlin Power DVD-nek köszönhetően kiemelkedő minőségű a
DVD lejátszás.
A két bemutatásra került hangkártya lehetőségeit, a SoundBlaster Live!-al és
a Diamon Monster MX 300-al történő összehasonlítását a 2. számú táblázat szemlélteti.
2. számú táblázat
Az ESS Canyon 3D alapú kártyák egyáltalán nem lebecsülendő konkurenciát jelentenek
az Aureal Vortex és Cre
Termék neve
|
Terratec
SoundSystem DMX
|
FIC Hi-Five
|
Creative
SoundBlaster Live!
|
Creative
SoundBlaster Live! Value
|
Diamond
MX 300
|
Lapkakészlet
|
ESS 1978S
|
ESS 1978S
|
EMU10K1
|
EMU10K1
|
Aureal Vortex
2
|
3D technológia
|
Teljes HRTF
|
Teljes HRTF
|
Részleges
HRTF
|
Részleges
HRTF
|
Részleges
HRTF
|
Hardveres
hullámtábla szintézis
|
64 Harver
hang
|
64 Harver
hang
|
64 Harver
hang
|
64 Harver
hang
|
64 Harver
hang
|
S/PDIF
támogatás
|
Igen, 4 csatlakozó
|
Nem
|
Igen, 2 csatlakozó
|
Nem
|
Nem
|
Pozícionált
3D audio API támogatás
|
DirectSound3D,
A3D 1.0, EAX 2.0
|
DirectSound3D,
A3D 1.0, EAX 2.0
|
DirectSound3D,
EAX 3.0
|
DirectSound3D,
EAX 3.0
|
DirectSound3D,
A3D 2.0, EAX 1.0
|
DLS támogatás
|
Igen
|
Igen
|
Igen
|
Igen
|
Igen
|
APM/ACPI
támogatás
|
Igen
|
Igen
|
Igen
|
Igen
|
Igen
|
Támogatott
hangszóró kongigurációk
|
2, 4, 4.1,
5.1
|
2, 4, 4.1,
5.1
|
2, 2.1, 4,
4.1
|
2, 2.1, 4,
4.1
|
2, 2.1, 4,
4.1
|
Független
mélynyomó
kimenet
|
Nem
|
Igen
|
Nem
|
Nem
|
Nem
|
Hardveres
hangforrás-tömörités
|
Igen
|
Igen
|
Nem
|
Nem
|
Nem
|
DVD lejátszó
szoftver
|
Nem
|
Igen
|
Nem
|
Nem
|
Igen
|
Full-duplex
lejátszás és
felvétel
|
Igen
|
Igen
|
Igen
|
Igen
|
Igen
|
ative SoundBlaster Live! termékcsaládjának. A Terratec kártyákat, a meglehetősen
magas ár miatt (kb. 30 ezer HUF), csak a professzionális felhasználok választják,
ám a FIC Hi-Five kártyája (kb. 14 ezer HUF) a kisebb költségvetéssel rendelkezők
számára is elérhető.