Egy cikkben láthatjuk miként teljesítenek a különböző Geforce 4-es videokártyák...
Itt
az ideje, hogy egy röpke összefoglaló keretében a Geforce 4-es kártyák tudását
áttekintsük. Most a sebességi kérdéseken lesz a hangsúly.
Eleve
két csoportra oszthatjuk a Geforce 4-es kártyákat. Egyrészt van az MX változat
és a nem MX változat. Az MX szériát NV17-es GPU-val szerelik, míg az "igazi"
Geforce 4-es kártyákat NV25-el.
Minkét
típusból három verzió látott napvilágot. Az MX-nél:
|
MX420
|
MX440
|
MX460
|
GPU
órajel
|
250MHz
|
270MHz
|
300MHz
|
Memória
frekvencia
|
333MHz
|
400Mhz
|
550MHz
|
Memória
|
64Mbyte
|
64Mbyte
|
64Mbyte
|
Fill
rate
|
500MPixel/s
|
540MPixel/s
|
600MPixel/s
|
Memória
sávszélesség
|
5.4GB/s
|
6.4GB/s
|
8.8GB/s
|
Háromszög/másodperc
|
31
millió
|
34
millió
|
38
millió
|
Vagyis
elsősorban a GPU illetve a memória frekvenciában vanak eltérések. De ne gondoljuk
azt, hogy ha veszünk egy MX420-as kártyát, akkor abból egy overclock programmal
simán MX460-as is lehet. Általában csak annyi tartalék van az MX-es kártyákban,
hogy egy lépcsőnyit lehet vele ugorni. Vagyis az MX420-ból MX440 "készíthető"
és az MX440-ből MX460. Sajonos az MX460-as kártyák már alig húzhatók. Egyébként
a 300MHz-es GPU frekvencia már így is figyelemreméltó!
A nem
butított Geforce 4:
Videokártya
típusa
|
GPU
órajel
|
Memória
órajel
|
Geforce
4 Ti4600
|
300
MHz
|
650
MHz
|
Geforce
4 Ti4400
|
275
MHz
|
550
MHz
|
Geforce
4 Ti4200
|
250
MHz
|
500MHz
|
Ezek
Titánium (Ti) jelzést kaptak és a Ti4600 a legerősebb és a Ti4200-as a leggyengébb.
Ha megnézzük a
frekvencia adatokat, akkor kiderül, hogy a Ti4200 alacsonyabb frekvenciát használ
(GPU és memória), mint az MX460-as azaz a legerősebb MX-es videokártya. De ez
egy kicsit csalóka, hiszen az NV17-es jelzésű GPU annyira "buta", hogy a Geforce
3-as videokártya GPU-ja simán lenyomja.
Vannak
esetek, amikor a gyártól eltérnek a táblázatban szereplő MHz értékektől. Ilyen
Pl. az MSI Ti4200-as videokártyája, ahol az 500MHz-es memória frekvencia helyett
513MHz-et használnak.
Ha valahol
(pl. vásárlás előtt) kezünkbe adják a videokártyát érdemes megnézni, hogy hány
ns-os memóriával szerelték az adott kártyát. Általában a márkásabbnak mondott
videokártyákat gyorsabb memóriákkal szerelik, mint a szinte noname változatokat.
|
Memória
elérési idő
|
MX420
|
5-6ns
|
MX440
|
5ns
|
MX460
|
3.6ns
|
Ti4200
|
3.6-4ns
|
Ti4400
|
3.6ns
|
Ti4600
|
2.8-3ns
|
A táblázatban
szerelő értékek csak tájékoztató jellegűek.
Inno3D
Tornado MX420:

ASUS
8170 (MX440):

MSI
MX460:

MSI
Ti4200:

ASUS
Ti4400:

Leadtek
Ti4600:

Négy
gyártótól válogattam össze a hatfajta kártyának a képét. Általában az MX 420
és 440-es változat GPU-ján nincs hűtőventilátor (azért van kivétel), ha jól
tudom, akkor egyedül a Leadtek A250-es (Ti4600) kártyáján van két hűtőventilátor.
Utóbbi kártya már csak azért is érdekes, mert itt még a memóriákat is hűtik.
Mivel mindkét oldalán van memória IC, azét a kártya mindkét oldalát hatalmas
alumínium hűtőlap fedi. Nem véletlenül, hisz iszonyúan melegszik!
Ha valaki
az olcsóbb MX-es változatot választja és ventilátor nélküli változatot vesz,
akkor érdemes beszerezni egy kis ventilátort és rászerelni a GPU hűtőbordájára.
Számítástechnikai boltokban chipset hűtő néven árulnak ilyen kis ventilátorokat.
Van, amikor egy kis hűtőorda is van a ventilátoron (bolti chipset hűtő), de
nyílván csak a ventilátorra lesz szükség.
Még
akkor is érdemes a ventilátort felszerelni, ha nem tuningoljuk a kártyát, hiszen
a legtöbb PC ház rosszul szellőzik, ráadásul nyáron a szobában is meleg szokott
lenni. A túlmelegedés később komoly bosszúságot okozhat (pl. kedvenc játékunk
pont akkor fagy le, amikor végre túljutottunk azon a pályán, amin már egy hete
próbálkozunk...).
Az MX-es
kártyák teljesítménye alig függ az alattuk lévő számítógép (itt elsősorban a
CPU és az alaplap számít) sebességétől. No persze most sem jöhetnek szóba akármilyen
gyenge gépek, de ha van 800-1000MHz mögötte az bőven elég. Hiába tennénk mellé
egy 2.4GHz-es Intel Pentium 4-es processzor, az a sebességen alig javítana valamit.
Ám a
Ti4200...4600-as kártyák esetén a gép grafikai sebessége erősen függ a CPU és
alaplap gyorsaságától. Mert ha pl. egy 700MHz körüli PIII/Celeron/Duron/Athlon
van mellette, akkor korántsem kapunk olyan eredményeket, mint amit pl. a számítástechnikai
újságokban, vagy az Internetes hardver tesztelő oldalakon olvashatunk.
Ti4200/4400/4600
mellé nem árt úgy 1500MHz, vagy több, ugyanis ekkor lényegesen jobb eredményeket
érhetünk el, mint pl. egy 700MHz-es Celeron processzorral megáldott gépben.
Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy feltehetőleg egy 1500MHz vagy ennél
gyorsabb processzor mellé a tulajdonos olyan alaplapot választott, ami a DDR-es,
vagy RAMBUS alapú. Mert az 1G alatti processzorokhoz általában csak "mezei"
SD memóriát támogató alaplap társul. Persze kivételek mindig vannak...
A 350MHz-es
RAMDAC még mindig bőven elegendő. Kezdők kedvéért: Ez határozza meg a videosávszélességet.
Mégpedig úgy, hogy ha összeszorozzuk a sorok számát a frissítési frekvenciával,
akkor közelítőleg a videosávszlességet kapjuk. A RAMDAC frekvenciájának
a fele lehet maximum a videosávszélesség.
Nézzünk
egy példát: valaki 1024x768-es felbontással használja a monitorát és 85Hz-es
képfrissítési frekvenciát használ. Ekkor 768*85 azaz kb. 65MHz-es videosávszélességet
használunk.
Felbontás
|
Színmélység
|
Képfrissítési
frekvencia
|
|
Felbontás
|
Színmélység
|
Képfrissítési
frekvencia
|
640x480
|
8/16/32
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
|
1600x900
|
32
bit
|
60Hz
- 120Hz
|
800x600
|
8/16/32
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
|
1600x1200
|
8/16
bit
|
60Hz
- 120Hz
|
1024x768
|
8/16
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
|
1600x1200
|
32
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1024x768
|
32
bit
|
60Hz
- 200Hz
|
|
1920x1080
|
8/16
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1152x864
|
8/16
bit
|
60Hz
- 200Hz
|
|
1920x1080
|
32
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1152x864
|
32
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
|
1920x1200
|
8/16
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1280x960
|
8/16
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
|
1920x1200
|
32
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1280x960
|
32
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
|
1920x1440
|
8/16
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1280x1024
|
8/16
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
|
1920x1440
|
32
bit
|
60Hz
- 75Hz
|
1280x1024
|
32
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
|
2048x1536
|
8/16
bit
|
60Hz
- 75Hz
|
1600x900
|
8/16
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
|
2048x1536
|
32
bit
|
60Hz
|
Az általunk
használt tesztgép közepesen erős:
Alaplap
|
Abit
KG7 (DDR)
|
Processzor
|
AMD
XP 1900+ (1600MHz)
|
Memória
|
256M
DDR (266MHz, leggyorsabb beállítás)
|
Winchester
|
Maxtor
40G 7200 RPM (ATA100)
|
Igazából
a KG7-es alaplap már viszonylag olcsónak számít, a minap láttam bruttó 20eFt
körül. Az AMD XP processzor már megjárja, de normális videokártyára mind a mai
napig nem sikerült anyagi fedezetet találni, ami egy ASUS 6800 32M DDR-es videokártya.
Igaz most erre nem lesz szükség, hiszen a Geforce 4-es "csodák" kerülnek a helyére.
Felbontás
|
MX
420
|
MX
440
|
MX
460
|
640x480
|
175
FPS
|
185
FPS
|
207
FPS
|
800x600
|
133
FPS
|
142FPS
|
205
FPS
|
1024x768
|
85
FPS
|
91
FPS
|
170
FPS
|
1280x1024
|
51
FPS
|
80
FPS
|
122
FPS
|
1600x1200
|
32
FPS
|
48
FPS
|
59
FPS
|
Az MX-es
sorozatnál a Ti4200/4400/4600 jóval több FPS-t produkál az adott tesztgéppel:
Felbontás
|
Ti4200
|
Ti4400
|
Ti4600
|
640x480
|
201
FPS
|
220
FPS
|
261
FPS
|
800x600
|
192
FPS
|
199
FPS
|
215
FPS
|
1024x768
|
190
FPS
|
197
FPS
|
204
FPS
|
1280x1024
|
159
FPS
|
162
FPS
|
168
FPS
|
1600x1200
|
129
FPS
|
135
FPS
|
141
FPS
|
A sokak
által kedvelt 3DMark2000 és 2001 is "lefutott" a kártyákon. Igazából az MX-es
sorozaton van nagy élmény lefuttatni a 3DMark2001-et, egy kicsit szaggat a teszt
végefelé...
Nem
is olyan rég, nagy szónak számított, ha valaki a 3DMark2000-el elérte a 1000
pontot, most meg már az a menő, ha a3DMark2001-el érjük el ugyanezt. Az itt
bemutatott eredmények a default benchmark futásának eredményei. Ami azt jelenti,
hogy 1024x768-as felbontásban 3DMark2000esetén 16 bites, 3DMark2001 esetén 32
bites színmélységgel.
3DMark2000
default benchmarkja, a következő eredményt hozza (1024x768/16bit):
Jellemző
|
MX420
|
MX440
|
MX460
|
Ti4400
|
Ti4200
|
Ti4600
|
3DMark
Result
|
6298
|
9198
|
10117
|
12617
|
12002
|
13092
|
CPU
Speed
|
586
|
673
|
677
|
719
|
720
|
722
|
Helicopter
Low Detail
|
117.7
fps
|
167.4
fps
|
188.1fps
|
236.7
fps
|
230.0
fps
|
245.3
fps
|
Helicopter
Medium Detail
|
88.9
fps
|
127.6
fps
|
142.8
fps
|
180.1fps
|
179.2
fps
|
186.6
fps
|
Helicpoter
High Detail
|
44.3
fps
|
67.6
fps
|
77.7
fps
|
126.2
fps
|
120.1
fps
|
133.0
fps
|
Adventure
Low Detail
|
122.7
fps
|
203.0
fps
|
230.7
fps
|
296.1
fps
|
293.2
fps
|
310.0
fps
|
Adventure
Medium Detail
|
92.5
fps
|
124.2
fps
|
126.8
fps
|
133.1
fps
|
129.9
fps
|
135.5
fps
|
Adventure
High Detail
|
58.6
fps
|
76.7
fps
|
77.0
fps
|
79.1
fps
|
78.0
fps
|
80.6
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
430.8
MTexels/s
|
532.4
MTexels/s
|
592.6
MTexels/s
|
1072.9
MTexels/s
|
1002.2
MTexels/s
|
1174.8
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
651.0
MTexels/s
|
1054.1
MTexels/s
|
1174.4
MTexels/s
|
2126.1
MTexels/s
|
2023.0
MTexels/s
|
2326.9
MTexels/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
12408
kTriangles/s
|
17075
kTriangles/s
|
18434
kTriangles/s
|
35988
kTriangles/s
|
34999
kTriangles/s
|
36869
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
10350
v
|
13237
kTriangles/s
|
15068
kTriangles/s
|
19613
kTriangles/s
|
19613
kTriangles/s
|
21318
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (8 Lights)
|
7082
kTriangles/s
|
7539
kTriangles/s
|
8472
kTriangles/s
|
10711
kTriangles/s
|
1003.1
kTriangles/s
|
11739
kTriangles/s
|
8MB
Texture Rendering Speed
|
252.7
fps
|
442.0fps
|
522.6
|
873.0
fps
|
811.3
fps
|
961.1
fps
|
16MB
Texture Rendering Speed
|
245.3
fps
|
423.3
fps
|
476.3
|
556.8
fps
|
521.2
fps
|
592.7
fps
|
32MB
Texture Rendering Speed
|
209.4fps
|
298.3
fps
|
298.5
fps
|
201.5
fps
|
189.3
fps
|
317.5
fps
|
64MB
Texture Rendering Speed
|
133.5
fps
|
155.5
fps
|
155.0
fps
|
157.0
fps
|
148.4
fps
|
164.8
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 3 pass)
|
150.2
fps
|
271.9
fps
|
337.5
fps
|
516.2
fps
|
501.0
fps
|
567.5
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 2 pass)
|
174.0
fps
|
326.6
fps
|
406.3
fps
|
704.4
fps
|
689.7
fps
|
785.2
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 1 pass)
|
244.9
fps
|
438.0
fps
|
515.9
fps
|
1139.6
fps
|
1098.3
fps
|
1284.9
fps
|
Sajnos
a 3DMark2000 pontszámai erős videokártyák esetén nem tükrözik a valóságot, valamint
már mindeni a 32bites színmélységre hajt.
Míg
3DMark2001 alatt (1024x768/32bit):
Jellemző
|
MX420
|
MX440
|
MX460
|
Ti4400
|
Ti4200
|
Ti4600
|
3DMark
Score
|
3784
|
5624
|
6109
|
9108
|
9051
|
9894
|
Game
1 (Low)
|
62.9
fps
|
98.5
fps
|
111.8
fps
|
121.5
fps
|
120.9
fps
|
144.8
fps
|
Game
1 (High)
|
30.8
fps
|
45.4
fps
|
48.2
fps
|
50.8ps
|
48.8
fps
|
51.7
fps
|
Game
2 (Low)
|
59.4
fps
|
89.4
fps
|
98.8
fps
|
170.5
fps
|
170.0fps
|
181.2
fps
|
Game
2 (High)
|
31.5
fps
|
45.2
fps
|
49.6
fps
|
97.9
fps
|
95.6
fps
|
103.6
fps
|
Game
3 (Low)
|
61.0
fps
|
93.4
fps
|
103.1
fps
|
121.9
fps
|
117.5
fps
|
131.6
fps
|
Game
3 (High)
|
35.3
fps
|
50.0
fps
|
50.8
fps
|
54.7
fps
|
51.1
fps
|
61.6
fps
|
Game
4
|
------
|
--------
|
----
|
45.1
fps
|
44.8
fps
|
49.0
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
253.9
MTexels/s
|
423.6
MTexels/s
|
542.6
MTexels/s
|
951.5
MTexels/s
|
911.2
MTexels/s
|
1056.7
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
463.4
MTexels/s
|
549.8
MTexel/s
|
611.0
MTexels/s
|
2121.1
MTexel/s
|
1967.2
MTexels/s
|
2322.6
MTexel/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
22.4
MTriangles/s
|
28.1
MTriangles/s
|
30.8
MTriangles/s
|
46.0
MTriangles/s
|
45.0
MTriangles/s
|
48.8
MTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
5.8
MTriangles/s
|
6.5
MTriangles/s
|
7.3
MTriangles/s
|
11.5
MTriangles/s
|
11.0
MTriangles/s
|
12.5
MTriangles/s
|
Bump
Mapping
|
------
|
--------
|
----
|
135.8
fps
|
130.2
fps
|
150.2
fps
|
DOT3
(Bumps M)
|
30.7
fps
|
62.7
fps
|
75.6
fps
|
135.6
fps
|
131.4
fps
|
149.2
fps
|
Vertex
Shader
|
33.5
fps
|
41.4
fps
|
43.2
fps
|
93.6
fps
|
92.8
fps
|
98.5
fps
|
Pixel
Shader
|
-------
|
--------
|
----
|
112.1
fps
|
110.3
fps
|
123.2
fps
|
Advanced
Pixel Shader
|
-------
|
--------
|
----
|
87.4
fps
|
86.7
fps
|
95.5
fps
|
Point
Sprites
|
6.6
MSprites/s
|
9.3
MSprites/s
|
10.2
MSprites/s
|
28.4
MSprites/s
|
27.8
MSprites/s
|
30.0
MSprites/s
|
Nos
a 10000 pontot is sem érte el a Ti4600-as videokártya, de ha egy picit erősebb
CPU lett volna alatta, vagy jobb alaplap, akkor feltehetőleg nem lenne gond
elérni a 10000 pontot (mindenféle tuning nélkül).
Az MX-es
videokártyák közül az MX460-as már viszonylag sebesnek minősül, ezen elvileg
akadás nélkül futnak a játékok. A Ti sorozatból a Ti4200 lehet a nyerő, hiszen
"csak" 40eFt körül van a nettó ára a nagykerben és némi tuning vagy BIOS frissítés
után a Ti4600 nyomdokaiba léphet....