FŐOLDAL

KAPCSOLAT

MÉDIAAJÁNLAT


REGISZTRÁCIÓ HÍRLEVÉL
PC-ÁRUHÁZ DRIVERS SZAMITOGEP Antivirus SZAKÜZLET

· Friss (Hardver)
·  X800 GTO és GTO² moddolása X850 XT-vé
·  Konfigépítés belépőszinten
·  Technológia: Nvidia TurboCache
·  WD Raptor teszt
·  A 2004-es év top hardverei
·  Pixelgyárak
·  Processzortörténelem
·  Mozi stílusosan: Creative DDTS-100 Dekóder
·  Hauppauge MediaMVP teszt
·  Az LCD versenytársa
·  Best Of 2003 - avagy a 2003-as év legjobbjai
·  Rádiós Game adapterek a Linksystől
·  Kábelnet és ADSL routerek a Linksystől
·  Linksys wireless termékek
·  Diva MP3 lejátszó
·  JBL hangszórók
·  Ethernet hálózati kártyák
·  Titan CPU hűtők
·  Roline krimpelő fogók
·  Mapower 3,5
· Cikkek > Hardver
· Geforce 4 sebességek
Dátum : 2002-07-03 20:01:24
Szerző : gigahertz


Egy cikkben láthatjuk miként teljesítenek a különböző Geforce 4-es videokártyák...

Itt az ideje, hogy egy röpke összefoglaló keretében a Geforce 4-es kártyák tudását áttekintsük. Most a sebességi kérdéseken lesz a hangsúly.

Eleve két csoportra oszthatjuk a Geforce 4-es kártyákat. Egyrészt van az MX változat és a nem MX változat. Az MX szériát NV17-es GPU-val szerelik, míg az "igazi" Geforce 4-es kártyákat NV25-el.

Minkét típusból három verzió látott napvilágot. Az MX-nél:

MX420

MX440

MX460

GPU órajel

250MHz

270MHz

300MHz

Memória frekvencia

333MHz

400Mhz

550MHz

Memória

64Mbyte

64Mbyte

64Mbyte

Fill rate

500MPixel/s

540MPixel/s

600MPixel/s

Memória sávszélesség

5.4GB/s

6.4GB/s

8.8GB/s

Háromszög/másodperc

31 millió

34 millió

38 millió

Vagyis elsősorban a GPU illetve a memória frekvenciában vanak eltérések. De ne gondoljuk azt, hogy ha veszünk egy MX420-as kártyát, akkor abból egy overclock programmal simán MX460-as is lehet. Általában csak annyi tartalék van az MX-es kártyákban, hogy egy lépcsőnyit lehet vele ugorni. Vagyis az MX420-ból MX440 "készíthető" és az MX440-ből MX460. Sajonos az MX460-as kártyák már alig húzhatók. Egyébként a 300MHz-es GPU frekvencia már így is figyelemreméltó!

A nem butított Geforce 4:

Videokártya típusa

GPU órajel

Memória órajel

Geforce 4 Ti4600

300 MHz

650 MHz
Geforce 4 Ti4400

275 MHz

550 MHz
Geforce 4 Ti4200

250 MHz

500MHz

Ezek Titánium (Ti) jelzést kaptak és a Ti4600 a legerősebb és a Ti4200-as a leggyengébb. Ha megnézzük a frekvencia adatokat, akkor kiderül, hogy a Ti4200 alacsonyabb frekvenciát használ (GPU és memória), mint az MX460-as azaz a legerősebb MX-es videokártya. De ez egy kicsit csalóka, hiszen az NV17-es jelzésű GPU annyira "buta", hogy a Geforce 3-as videokártya GPU-ja simán lenyomja.

Vannak esetek, amikor a gyártól eltérnek a táblázatban szereplő MHz értékektől. Ilyen Pl. az MSI Ti4200-as videokártyája, ahol az 500MHz-es memória frekvencia helyett 513MHz-et használnak.

Ha valahol (pl. vásárlás előtt) kezünkbe adják a videokártyát érdemes megnézni, hogy hány ns-os memóriával szerelték az adott kártyát. Általában a márkásabbnak mondott videokártyákat gyorsabb memóriákkal szerelik, mint a szinte noname változatokat.

Memória elérési idő

MX420

5-6ns

MX440

5ns

MX460

3.6ns

Ti4200

3.6-4ns

Ti4400

3.6ns

Ti4600

2.8-3ns

A táblázatban szerelő értékek csak tájékoztató jellegűek.

Inno3D Tornado MX420:

ASUS 8170 (MX440):

MSI MX460:

MSI Ti4200:

ASUS Ti4400:

Leadtek Ti4600:

Négy gyártótól válogattam össze a hatfajta kártyának a képét. Általában az MX 420 és 440-es változat GPU-ján nincs hűtőventilátor (azért van kivétel), ha jól tudom, akkor egyedül a Leadtek A250-es (Ti4600) kártyáján van két hűtőventilátor. Utóbbi kártya már csak azért is érdekes, mert itt még a memóriákat is hűtik. Mivel mindkét oldalán van memória IC, azét a kártya mindkét oldalát hatalmas alumínium hűtőlap fedi. Nem véletlenül, hisz iszonyúan melegszik!

Ha valaki az olcsóbb MX-es változatot választja és ventilátor nélküli változatot vesz, akkor érdemes beszerezni egy kis ventilátort és rászerelni a GPU hűtőbordájára. Számítástechnikai boltokban chipset hűtő néven árulnak ilyen kis ventilátorokat. Van, amikor egy kis hűtőorda is van a ventilátoron (bolti chipset hűtő), de nyílván csak a ventilátorra lesz szükség.

Még akkor is érdemes a ventilátort felszerelni, ha nem tuningoljuk a kártyát, hiszen a legtöbb PC ház rosszul szellőzik, ráadásul nyáron a szobában is meleg szokott lenni. A túlmelegedés később komoly bosszúságot okozhat (pl. kedvenc játékunk pont akkor fagy le, amikor végre túljutottunk azon a pályán, amin már egy hete próbálkozunk...).

Az MX-es kártyák teljesítménye alig függ az alattuk lévő számítógép (itt elsősorban a CPU és az alaplap számít) sebességétől. No persze most sem jöhetnek szóba akármilyen gyenge gépek, de ha van 800-1000MHz mögötte az bőven elég. Hiába tennénk mellé egy 2.4GHz-es Intel Pentium 4-es processzor, az a sebességen alig javítana valamit.

Ám a Ti4200...4600-as kártyák esetén a gép grafikai sebessége erősen függ a CPU és alaplap gyorsaságától. Mert ha pl. egy 700MHz körüli PIII/Celeron/Duron/Athlon van mellette, akkor korántsem kapunk olyan eredményeket, mint amit pl. a számítástechnikai újságokban, vagy az Internetes hardver tesztelő oldalakon olvashatunk.

Ti4200/4400/4600 mellé nem árt úgy 1500MHz, vagy több, ugyanis ekkor lényegesen jobb eredményeket érhetünk el, mint pl. egy 700MHz-es Celeron processzorral megáldott gépben. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy feltehetőleg egy 1500MHz vagy ennél gyorsabb processzor mellé a tulajdonos olyan alaplapot választott, ami a DDR-es, vagy RAMBUS alapú. Mert az 1G alatti processzorokhoz általában csak "mezei" SD memóriát támogató alaplap társul. Persze kivételek mindig vannak...

A 350MHz-es RAMDAC még mindig bőven elegendő. Kezdők kedvéért: Ez határozza meg a videosávszélességet. Mégpedig úgy, hogy ha összeszorozzuk a sorok számát a frissítési frekvenciával, akkor közelítőleg a videosávszlességet kapjuk. A RAMDAC frekvenciájának a fele lehet maximum a videosávszélesség.

Nézzünk egy példát: valaki 1024x768-es felbontással használja a monitorát és 85Hz-es képfrissítési frekvenciát használ. Ekkor 768*85 azaz kb. 65MHz-es videosávszélességet használunk.

Felbontás
Színmélység
Képfrissítési frekvencia

Felbontás

Színmélység
Képfrissítési frekvencia

640x480
8/16/32 bit
60Hz - 240Hz

1600x900
32 bit
60Hz - 120Hz
800x600
8/16/32 bit
60Hz - 240Hz

1600x1200
8/16 bit
60Hz - 120Hz
1024x768
8/16 bit
60Hz - 240Hz

1600x1200
32 bit
60Hz - 100Hz
1024x768
32 bit
60Hz - 200Hz

1920x1080
8/16 bit
60Hz - 100Hz
1152x864
8/16 bit
60Hz - 200Hz

1920x1080
32 bit
60Hz - 85Hz
1152x864
32 bit
60Hz - 170Hz

1920x1200
8/16 bit
60Hz - 100Hz
1280x960
8/16 bit
60Hz - 170Hz

1920x1200
32 bit
60Hz - 85Hz
1280x960
32 bit
60Hz - 150Hz

1920x1440
8/16 bit
60Hz - 85Hz
1280x1024
8/16 bit
60Hz - 170Hz

1920x1440
32 bit
60Hz - 75Hz
1280x1024
32 bit
60Hz - 150Hz

2048x1536
8/16 bit
60Hz - 75Hz
1600x900
8/16 bit
60Hz - 150Hz

2048x1536
32 bit
60Hz

Az általunk használt tesztgép közepesen erős:

Alaplap

Abit KG7 (DDR)

Processzor

AMD XP 1900+ (1600MHz)

Memória

256M DDR (266MHz, leggyorsabb beállítás)

Winchester

Maxtor 40G 7200 RPM (ATA100)

Igazából a KG7-es alaplap már viszonylag olcsónak számít, a minap láttam bruttó 20eFt körül. Az AMD XP processzor már megjárja, de normális videokártyára mind a mai napig nem sikerült anyagi fedezetet találni, ami egy ASUS 6800 32M DDR-es videokártya. Igaz most erre nem lesz szükség, hiszen a Geforce 4-es "csodák" kerülnek a helyére.

Felbontás

MX 420

MX 440

MX 460

640x480

175 FPS

185 FPS

207 FPS

800x600

133 FPS

142FPS

205 FPS

1024x768

85 FPS

91 FPS

170 FPS

1280x1024

51 FPS

80 FPS

122 FPS

1600x1200

32 FPS

48 FPS

59 FPS

Az MX-es sorozatnál a Ti4200/4400/4600 jóval több FPS-t produkál az adott tesztgéppel:

Felbontás

Ti4200

Ti4400

Ti4600

640x480

201 FPS

220 FPS

261 FPS

800x600

192 FPS

199 FPS

215 FPS

1024x768

190 FPS

197 FPS

204 FPS

1280x1024

159 FPS

162 FPS

168 FPS

1600x1200

129 FPS

135 FPS

141 FPS

A sokak által kedvelt 3DMark2000 és 2001 is "lefutott" a kártyákon. Igazából az MX-es sorozaton van nagy élmény lefuttatni a 3DMark2001-et, egy kicsit szaggat a teszt végefelé...

Nem is olyan rég, nagy szónak számított, ha valaki a 3DMark2000-el elérte a 1000 pontot, most meg már az a menő, ha a3DMark2001-el érjük el ugyanezt. Az itt bemutatott eredmények a default benchmark futásának eredményei. Ami azt jelenti, hogy 1024x768-as felbontásban 3DMark2000esetén 16 bites, 3DMark2001 esetén 32 bites színmélységgel.

3DMark2000 default benchmarkja, a következő eredményt hozza (1024x768/16bit):

Jellemző

MX420

MX440

MX460

Ti4400

Ti4200

Ti4600

3DMark Result

6298

9198

10117

12617

12002

13092

CPU Speed

586

673

677

719

720

722

Helicopter Low Detail

117.7 fps

167.4 fps

188.1fps

236.7 fps

230.0 fps

245.3 fps

Helicopter Medium Detail

88.9 fps

127.6 fps

142.8 fps

180.1fps

179.2 fps

186.6 fps

Helicpoter High Detail

44.3 fps

67.6 fps

77.7 fps

126.2 fps

120.1 fps

133.0 fps

Adventure Low Detail

122.7 fps

203.0 fps

230.7 fps

296.1 fps

293.2 fps

310.0 fps

Adventure Medium Detail

92.5 fps

124.2 fps

126.8 fps

133.1 fps

129.9 fps

135.5 fps

Adventure High Detail

58.6 fps

76.7 fps

77.0 fps

79.1 fps

78.0 fps

80.6 fps

Fill Rate (Single Texturing)

430.8 MTexels/s

532.4 MTexels/s

592.6 MTexels/s

1072.9 MTexels/s

1002.2 MTexels/s

1174.8 MTexels/s

Fill Rate (Multi Texturing)

651.0 MTexels/s

1054.1 MTexels/s

1174.4 MTexels/s

2126.1 MTexels/s

2023.0 MTexels/s

2326.9 MTexels/s

High Poligon Count (1 Light)

12408 kTriangles/s

17075 kTriangles/s

18434 kTriangles/s

35988 kTriangles/s

34999 kTriangles/s

36869 kTriangles/s

High Poligon Count (4 Lights)

10350 v

13237 kTriangles/s

15068 kTriangles/s

19613 kTriangles/s

19613 kTriangles/s

21318 kTriangles/s

High Poligon Count (8 Lights)

7082 kTriangles/s

7539 kTriangles/s

8472 kTriangles/s

10711 kTriangles/s

1003.1 kTriangles/s

11739 kTriangles/s

8MB Texture Rendering Speed

252.7 fps

442.0fps

522.6

873.0 fps

811.3 fps

961.1 fps

16MB Texture Rendering Speed

245.3 fps

423.3 fps

476.3

556.8 fps

521.2 fps

592.7 fps

32MB Texture Rendering Speed

209.4fps

298.3 fps

298.5 fps

201.5 fps

189.3 fps

317.5 fps

64MB Texture Rendering Speed

133.5 fps

155.5 fps

155.0 fps

157.0 fps

148.4 fps

164.8 fps

Bump Mapping (Emboss, 3 pass)

150.2 fps

271.9 fps

337.5 fps

516.2 fps

501.0 fps

567.5 fps

Bump Mapping (Emboss, 2 pass)

174.0 fps

326.6 fps

406.3 fps

704.4 fps

689.7 fps

785.2 fps

Bump Mapping (Emboss, 1 pass)

244.9 fps

438.0 fps

515.9 fps

1139.6 fps

1098.3 fps

1284.9 fps

Sajnos a 3DMark2000 pontszámai erős videokártyák esetén nem tükrözik a valóságot, valamint már mindeni a 32bites színmélységre hajt.

Míg 3DMark2001 alatt (1024x768/32bit):

Jellemző

MX420

MX440

MX460

Ti4400

Ti4200

Ti4600

3DMark Score

3784

5624

6109

9108

9051

9894

Game 1 (Low)

62.9 fps

98.5 fps

111.8 fps

121.5 fps

120.9 fps

144.8 fps

Game 1 (High)

30.8 fps

45.4 fps

48.2 fps

50.8ps

48.8 fps

51.7 fps

Game 2 (Low)

59.4 fps

89.4 fps

98.8 fps

170.5 fps

170.0fps

181.2 fps

Game 2 (High)

31.5 fps

45.2 fps

49.6 fps

97.9 fps

95.6 fps

103.6 fps

Game 3 (Low)

61.0 fps

93.4 fps

103.1 fps

121.9 fps

117.5 fps

131.6 fps

Game 3 (High)

35.3 fps

50.0 fps

50.8 fps

54.7 fps

51.1 fps

61.6 fps

Game 4

------

--------

----

45.1 fps

44.8 fps

49.0 fps

Fill Rate (Single Texturing)

253.9 MTexels/s

423.6 MTexels/s

542.6 MTexels/s

951.5 MTexels/s

911.2 MTexels/s

1056.7 MTexels/s

Fill Rate (Multi Texturing)

463.4 MTexels/s

549.8 MTexel/s

611.0 MTexels/s

2121.1 MTexel/s

1967.2 MTexels/s

2322.6 MTexel/s

High Poligon Count (1 Light)

22.4 MTriangles/s

28.1 MTriangles/s

30.8 MTriangles/s

46.0 MTriangles/s

45.0 MTriangles/s

48.8 MTriangles/s

High Poligon Count (4 Lights)

5.8 MTriangles/s

6.5 MTriangles/s

7.3 MTriangles/s

11.5 MTriangles/s

11.0 MTriangles/s

12.5 MTriangles/s

Bump Mapping

------

--------

----

135.8 fps

130.2 fps

150.2 fps

DOT3 (Bumps M)

30.7 fps

62.7 fps

75.6 fps

135.6 fps

131.4 fps

149.2 fps

Vertex Shader

33.5 fps

41.4 fps

43.2 fps

93.6 fps

92.8 fps

98.5 fps

Pixel Shader

-------

--------

----

112.1 fps

110.3 fps

123.2 fps

Advanced Pixel Shader

-------

--------

----

87.4 fps

86.7 fps

95.5 fps

Point Sprites

6.6 MSprites/s

9.3 MSprites/s

10.2 MSprites/s

28.4 MSprites/s

27.8 MSprites/s

30.0 MSprites/s

Nos a 10000 pontot is sem érte el a Ti4600-as videokártya, de ha egy picit erősebb CPU lett volna alatta, vagy jobb alaplap, akkor feltehetőleg nem lenne gond elérni a 10000 pontot (mindenféle tuning nélkül).

Az MX-es videokártyák közül az MX460-as már viszonylag sebesnek minősül, ezen elvileg akadás nélkül futnak a játékok. A Ti sorozatból a Ti4200 lehet a nyerő, hiszen "csak" 40eFt körül van a nettó ára a nagykerben és némi tuning vagy BIOS frissítés után a Ti4600 nyomdokaiba léphet....

 

 

 



Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required '../forum/centercomments.php' (include_path='.:/usr/share/php/') in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95