Ez az MX-es videokártya meglehetősen jól teljesít, de itt sem mindegy milyen gép van alatta...
Pár nappal ezelőtt még azt írtam, hogy jelenleg azért nem tudunk
Geforce 4 MX420/440/460-as összehasonlító teszttel szolgálni, mert MX460-as
kártyát még nem hoztak be az országba. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk,
hogy az első ilyen MX460-as kártya egyből a tesztgépünkbe kerülhetett, így a
eredmények közzétételét sem halogatom.
Mindez a Noer-Sys
Computer és a Kelly-Tech
kft összefogása eredményeképpen jöhetett létre. Igaz utóbbi cég a Leadtek videokártyákat
preferálja... Az bemutatott kártya ára még kérdéses, ugyanis jelenleg a gyár
csak minta példányokat küldött. De amint kiderül az ára, az nyílván pl. a Noer-Sys
árlistájában is megjelenik.
Még annyit, hogy ebben a cikkben a MX420-as teljesítménye nem
szerepel, mert annak a tesztjére csak a jövő héten kerül sor, de azért nem kell
aggódni lesznek referencia kártyák a cikkben.

A videokártyához két kábelt (S-Video/RCA és S-Vildeo/S-Video)
kábelt, egy csomó CD-t és egy útmutatót mellékeltek. Utóbbi elejére rá is ragasztottak
egy lapot, hogy ez csak minta (Sample). A kábelekből az is kiderül, hogy TV
kimenettel is rendelkezik a videokártya.
Az MSI MX460-as videokártyája első ránézésre olyan, mint az MX440-es:

Nyílván magasabb GPU frekvencia és nagyobb memória sávszélesség
az alapvető különbség. 3.3ns-os memóriák vannak a panelon, ami kb. 600MHz-es
tempót (DDR) tenne lehetővé, de a gyártó "csak" 550MHz-es hajtja őket. A GPU
300MHz-en dübörög. Ezek a frekvenciák jóval magasabbak, amit egy Geforce 3 TI
500 használ, de tekintettel arra, hogy az NV17-es GPU "butább" egy ilyen Geforce
3-as GPU-nál, mégis kb. Ti500-as teljesítményt nyújt!
|
MX420
|
MX440
|
MX460
|
GPU órajel
|
250MHz
|
270MHz
|
300MHz
|
Memória frekvencia
|
333MHz
|
400Mhz
|
550MHz
|
Memória
|
64Mbyte
|
64Mbyte
|
64Mbyte
|
Fill rate
|
500MPixel/s
|
540MPixel/s
|
600MPixel/s
|
Memória sávszélesség
|
5.4GB/s
|
6.4GB/s
|
8.8GB/s
|
Háromszög/másodperc
|
31
millió
|
34
millió
|
38
millió
|
A frekvenciák tekintetében elég jó helyen áll az MX460-as, persze
van ennél erősebb...
Videokártya
típusa
|
GPU
órajel
|
Memória
órajel
|
Geforce
4 (Ti4600)
|
300
MHz
|
650
MHz
|
Geforce
3 Ti500
|
240
MHz
|
500
MHz
|
Geforce2
GTS
|
200
MHz
|
333
MHz
|
Geforce2
MX (NV11)
|
175MHz
|
166
MHz
|
Geforce2
Pro
|
220
MHz
|
400
MHz
|
Geforce2
Titanium
|
250
MHz
|
400
MHz
|
Geforce3
|
200
MHz
|
460
MHz
|
Geforce3
Ti200
|
175
MHz
|
400
MHz
|
A képernyő frissítési frekvenciái az MX420/440/460-as videokártyáknál
felbontásonként az alábbi tartományban lehetnek:
Felbontás
|
Színmélység
|
Képfrissítési
frekvencia
|
640x480
|
8/16/32
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
800x600
|
8/16/32
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
1024x768
|
8/16
bit
|
60Hz
- 240Hz
|
1024x768
|
32
bit
|
60Hz
- 200Hz
|
1152x864
|
8/16
bit
|
60Hz
- 200Hz
|
1152x864
|
32
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
1280x960
|
8/16
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
1280x960
|
32
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
1280x1024
|
8/16
bit
|
60Hz
- 170Hz
|
1280x1024
|
32
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
1600x900
|
8/16
bit
|
60Hz
- 150Hz
|
1600x900
|
32
bit
|
60Hz
- 120Hz
|
1600x1200
|
8/16
bit
|
60Hz
- 120Hz
|
1600x1200
|
32
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1920x1080
|
8/16
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1920x1080
|
32
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1920x1200
|
8/16
bit
|
60Hz
- 100Hz
|
1920x1200
|
32
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1920x1440
|
8/16
bit
|
60Hz
- 85Hz
|
1920x1440
|
32
bit
|
60Hz
- 75Hz
|
2048x1536
|
8/16
bit
|
60Hz
- 75Hz
|
2048x1536
|
32
bit
|
60Hz
|
Hogy tovább fokozzuk az izgalmakat Intel és AMD processzoros gépben
is teszteltem a videokártyát. Nézzük a két konfigurációt:
Intel konfig:
Alaplap
|
MSI SiS645DX
|
Processzor
|
Pentium 4 1.6GHz
Northwood
|
Memória
|
256M 333MHz DDR
|
Winchester
|
2xSeagate 40G RAID0
|
AMD konfig:
Alaplap
|
Abit KG7 (DDR)
|
Processzor
|
AMD XP 1900+
|
Memória
|
256M DDR (266MHz)
|
Winchester
|
Maxtor 40G 7200
RPM
|
Érdekesség: az AMD XP 1900+ és az adott 1.6GHz-es P4 fizikailag
azonos frekvencián jár!!! Gondolom azt nem kell ragoznom, hogy majdnem lehetetlen
lenne olyan alkalmazást találni, ahol leírt Intel konfiguráció legyőzné az előbbi
AMD konfigot, pedig jóval gyorsabb DDR memória van az adott P4-es alaplapban,
ami azt jelenti, hogy a Sisoft Sandra 2001 mérései szerint memória átviteli
sebességben ez az Intel alaplap kb. 40%-al gyorsabb.
Először arra számítottam, hogy a két gépben kb. hasonlóan teljesít
a videokártya, ám nem így történt. Az AMD processzoros gépben észrevehetően
jobban muzsikált még akkor is, amikor az 1.6GHz-es Pentium 4-es processzor 2GHz-en
működött.
Következzen most 4db kép a 3DMark2000/2001 méréseiből, itt az
elért pontszámokat láthatjuk (minden kép bal alsó sarkára ráírtam, hogy Intel
vagy az AMD teszt konfiggal készült):

Engem egy kicsit megdöbbentett, hogy 10000 pont fölött teljesített
az MX460-as AMD konfigurációval... Ebből azt is látszik, hogy a CPU is nagyon
sokat számít, nem elég egy jó GPU. Igazán jó lenne, ha olyan videokártyák kerülnének
a piacra, aminek a teljesítményét a CPU alig vagy csak kicsit befolyásolja.
Persze ez elvileg sem kivitelezető, hiszen az nyílván senki nem várhatja el,
hogy egy Celeron 300MHz-es processzorral ugyanazt produkálja a gép, mint egy
Pentium 4 2.2GHz-es CPU-val.
A másik jó kérdés, hogy vajon mennyire jól tuningolható ez a videokártya?
Nos a válsz: a GPU-ban 8-10%-os tartalék van még, a memóriában
pedig kb. 20%, az azt jelenti, hogy a 300MHz-es GPU 320-330MHz között járatható,
míg a memória a teszt során a 650MHz-et is simán vitte. Íme a default beállítás:

Még szerencse, hogy ide a képernyő tulajdonságait tartalmazó ablakba
beköltözik az overclock rész, mert az NVmax4-es és az új PowerStip sem birkózott
meg a videokártyával. Ez azt jelenti, hogy pl. a GPU-t 1000MHz-esnek detektálta,
ami kissé érdekes lenne...
De a videokártya tuning nem hozott olyan nagy változást. Az AMD/Intel
CPU választás sokkal többet számít.
A PCMark2002-es mérései szerint a két gép így teljesít:


Bal oldalon az Intel processzorral szerelt gép pontszámait láthatjuk,
a másik eredményt az AMD CPU-val ellátott tesztgép produkálta. Ebből is az látszik,
amit már a cikk elején is írtam, hogy a sokkal gyorsabb az említett Intel gép
memória sebessége. Az AMD tesztgép esetén bár a memória alacsonyabb pontszámot
kapott, de a CPU jobban szerepelt és úgy néz ki ez fontosabb...
Most nézzük meg a 3DMark részleteredményeket. Az MX460-as oszlopban
először az AMD tesztgépben mért eredményeket láthatjuk, majd a következő két
oszlopban az Intel gépben elért számokat. Utóbbinál a videokártya 320/650MHz
(GPU/memória) tuningolt eredménye szerepel:
3DMark2000 default benchmarkja, a következő eredményt hozza (1024x768/16bit):
Jellemző
|
Ti4400
|
Ti4600
|
MX440
|
MX460
AMD
|
MX460
Intel tuning
|
MX460
Intel
|
Gf2
Ultra
|
Gf3
Ti200
|
3DMark
Result
|
12617
|
13092
|
9198
|
10117
|
7573
|
7036
|
10682
|
9463
|
CPU
Speed
|
719
|
722
|
673
|
677
|
448
|
418
|
649
|
681
|
Helicopter
Low Detail
|
236.7
fps
|
245.3
fps
|
167.4
fps
|
188.1fps
|
148.4
fps
|
136.5
fps
|
216.9
fps
|
193.1
fps
|
Helicopter
Medium Detail
|
180.1fps
|
186.6
fps
|
127.6
fps
|
142.8
fps
|
103.4
fps
|
94.3
fps
|
155.4fps
|
143.4
fps
|
Helicpoter
High Detail
|
126.2
fps
|
133.0
fps
|
67.6
fps
|
77.7
fps
|
43.2
fps
|
38.7
fps
|
72.6
fps
|
73.9
fps
|
Adventure
Low Detail
|
296.1
fps
|
310.0
fps
|
203.0
fps
|
230.7
fps
|
186.0
fps
|
175.0
fps
|
241.4
fps
|
182.6
fps
|
Adventure
Medium Detail
|
133.1
fps
|
135.5
fps
|
124.2
fps
|
126.8
fps
|
95.1
fps
|
89.9
fps
|
126.8
fps
|
120.9
fps
|
Adventure
High Detail
|
79.1
fps
|
80.6
fps
|
76.7
fps
|
77.0
fps
|
54.9
fps
|
52.0
fps
|
77.0
fps
|
74.4
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
1072.9
MTexels/s
|
1174.8
MTexels/s
|
532.4
MTexels/s
|
592.6
fps
|
626.9
fps
|
591.8
fps
|
892.0
fps
|
615.6
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
2126.1
MTexels/s
|
2326.9
MTexels/s
|
1054.1
MTexels/s
|
1174.4
MTexels/s
|
1240.3
MTexels/s
|
1171.0
MTexels/s
|
1801.5
MTexels/s
|
1207.2
MTexels/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
35988
kTriangles/s
|
36869
kTriangles/s
|
17075
kTriangles/s
|
18434
kTriangles/s
|
4738
kTriangles/s
|
4172
kTriangles/s
|
20961
kTriangles/s
|
19439
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
19613
kTriangles/s
|
21318
kTriangles/s
|
13237
kTriangles/s
|
15068
kTriangles/s
|
4725
kTriangles/s
|
4160
kTriangles/s
|
14513
kTriangles/s
|
9698
kTriangles/s
|
High
Poligon Count (8 Lights)
|
10711
kTriangles/s
|
11739
kTriangles/s
|
7539
kTriangles/s
|
8472
kTriangles/s
|
4699
kTriangles/s
|
4156
kTriangles/s
|
7884
kTriangles/s
|
5082
kTriangles/s
|
8MB
Texture Rendering Speed
|
873.0
fps
|
961.1
fps
|
442.0fps
|
522.6
|
564.8
fps
|
516.4
fps
|
676.6
fps
|
501.1fps
|
16MB
Texture Rendering Speed
|
556.8
fps
|
592.7
fps
|
423.3
fps
|
476.3
|
470.2
fps
|
441.1
fps
|
537.8
fps
|
466.7
fps
|
32MB
Texture Rendering Speed
|
201.5
fps
|
317.5
fps
|
298.3
fps
|
298.5
fps
|
274.5
fps
|
262.2
fps
|
294.3
fps
|
312.9
fps
|
64MB
Texture Rendering Speed
|
157.0
fps
|
164.8
fps
|
155.5
fps
|
155.0
fps
|
140.9
fps
|
134.2
fps
|
153.0
fps
|
153.0
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 3 pass)
|
516.2
fps
|
567.5
fps
|
271.9
fps
|
337.5
fps
|
378.7
fps
|
334.9
fps
|
306.4
fps
|
297.7
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 2 pass)
|
704.4
fps
|
785.2
fps
|
326.6
fps
|
406.3
fps
|
462.4
fps
|
403.3
fps
|
325.3
fps
|
413.7
fps
|
Bump
Mapping (Emboss, 1 pass)
|
1139.6
fps
|
1284.9
fps
|
438.0
fps
|
515.9
fps
|
557.8
fps
|
512.3
fps
|
711.9
fps
|
688.4
fps
|
Míg 3DMark2001 alatt (1024x768/32bit):
Jellemző
|
Ti4400
|
Ti4600
|
MX440
|
MX460
AMD
|
MX460
Intel tuning
|
MX460
Intel
|
Gf2
Ultra
|
Gf3
Ti200
|
3DMark
Score
|
9108
|
9894
|
5624
|
6109
|
5068
|
4688
|
5205
|
6457
|
Game
1 (Low)
|
121.5
fps
|
144.8
fps
|
98.5
fps
|
111.8
fps
|
108.7
fps
|
100.8
fps
|
94.3
fps
|
99.7
fps
|
Game
1 (High)
|
50.8ps
|
51.7
fps
|
45.4
fps
|
48.2
fps
|
36.8
fps
|
35.1
fps
|
38.6
fps
|
46
fps
|
Game
2 (Low)
|
170.5
fps
|
181.2
fps
|
89.4
fps
|
98.8
fps
|
74.8
fps
|
68.4
fps
|
89.3
fps
|
85.2
fps
|
Game
2 (High)
|
97.9
fps
|
103.6
fps
|
45.2
fps
|
49.6
fps
|
33.6
fps
|
30.7
fps
|
38.8
fps
|
49.5
fps
|
Game
3 (Low)
|
121.9
fps
|
131.6
fps
|
93.4
fps
|
103.1
fps
|
93.5
fps
|
85.9
fps
|
95.8
fps
|
106.8
fps
|
Game
3 (High)
|
54.7
fps
|
61.6
fps
|
50.0
fps
|
50.8
fps
|
44.6
fps
|
41.0
fps
|
48.2
fps
|
53.6
fps
|
Game
4
|
45.1
fps
|
49.0
fps
|
--------
|
----
|
----
|
----
|
---
|
28.1
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
951.5
MTexels/s
|
1056.7
MTexels/s
|
423.6
MTexels/s
|
542.6
MTexels/s
|
615.4
MTexels/s
|
555.9
MTexels/s
|
412.7
MTexels/s
|
560.5
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
2121.1
MTexel/s
|
2322.6MTexel/s
|
549.8
MTexel/s
|
611.0
MTexels/s
|
646.0
MTexels/s
|
611.0
MTexels/s
|
780.2
MTexels/s
|
1150.9
MTexel/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
46.0
MTriangles/s
|
48.8
MTriangles/s
|
28.1
MTriangles/s
|
30.8
MTriangles/s
|
29.9
MTriangles/s
|
27.7
MTriangles/s
|
21.7
MTriangles/s
|
13.7
MTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
11.5
MTriangles/s
|
12.5
MTriangles/s
|
6.5
MTriangles/s
|
7.3
MTriangles/s
|
7.7
MTriangles/s
|
7.3
MTriangles/s
|
4.1
MTriangles/s
|
2.7
MTriangles/s
|
Bump
Mapping
|
135.8
fps
|
150.2
fps
|
--------
|
----
|
----
|
----
|
---
|
99.8
fps
|
DOT3
(Bumps M)
|
135.6
fps
|
149.2
fps
|
62.7
fps
|
75.6
fps
|
62.6
fps
|
55.2
fps
|
62.4
fps
|
90.8
fps
|
Vertex
Shader
|
93.6
fps
|
98.5
fps
|
41.4
fps
|
43.2
fps
|
9.9
fps
|
8.9
fps
|
30.7
fps
|
38.6
fps
|
Pixel
Shader
|
112.1
fps
|
123.2
fps
|
--------
|
----
|
----
|
----
|
---
|
66.1
fps
|
Advanced
Pixel Shader
|
87.4
fps
|
95.5
fps
|
--------
|
----
|
----
|
----
|
--------
|
--------
|
Point
Sprites
|
28.4
MSprites/s
|
30.0
MSprites/s
|
9.3
MSprites/s
|
10.2
MSprites/s
|
12.1
MSprites/s
|
10.4
MSprites/s
|
10.7
MSprites/s
|
13.0
MSprites/s
|
Végül egy táblázat a Quake III timedemo eredményeiről, különböző
felbontásokban, 32 bites színmélység esetén, minden a maximumon:
Felbontás
|
MX
460
+
Intel
CPU
GPU=300MHz
Memória=550MHz
|
MX
460
+
Intel
CPU
GPU=320MHz
Memória=650MHz
|
MX
460
+
AMD
CPU
GPU=300MHz
Memória=550MHz
|
MX
460
+
AMD
CPU
GPU=320MHz
Memória=650MHz
|
TI500
+
AMD
CPU
GPU=240MHz
Memória=500MHz
|
640x480
|
193
fps
|
200
fps
|
207
fps
|
223
fps
|
209
fps
|
800x600
|
164
fps
|
176fps
|
205
fps
|
215
fps
|
190
fps
|
1024x768
|
123
fps
|
134
fps
|
170
fps
|
182
fps
|
183
fps
|
1280x1024
|
85
fps
|
94
fps
|
122
fps
|
134
fps
|
157
fps
|
Az utolsó oszlopban ugyanabban a tesztgépben egy Geforce 3 TI500-as
eredményit is feltüntettem. Mindenki döntse el, hogy milyen mértékűnek ítéli
meg a legerősebb Geforce 3-hoz képest a kártya sebességét. A választásánál nyílván
az is szerepet fog játszani, hogy várhatóan egy Ti500-as videokártyának a felébe
fog kerülni ez az MX460-as.