Vajon mekkora a különbség a Geforce 2 MX és az új Geforce 4 MX-es videokártya között... ég és föld...
Sokan úgy gondolják, hogy az új Geforce 4 MX 4xx sorozat kicsit gyengébbre
sikerült a vártnál. Nyílván azt is figyelembe kell vennünk, hogy ehhez milyen
ár párosul. Nemsokára készítünk egy MX420/440/460 összehasonlító teszted, de
jelenleg MX460-as (2002-05-09) hivatalos úton nem került be az országba, így
erre még várnunk kell egy kicsit.
Anno nagyon sok Geforce 2 MX talált gazdára, így arra gondoltam érdemes egy
olyan tesztet összehozni, amiből kiderül mekkora árkülönbség van a Geforce 2
MX400 és az Geforce 4 MX440 között. Utóbbi helyett 420-at is választhattam volna...
de most nem tettem.
A teszthez szükséges kártyákat a Noer-Sys
Computer biztosította! Köszönjük! És mivel látom, hogy a cikkekből sokan
hiányolják az bemutatott darabok árait, megéri ide
kattintani és megnézni egy referenciát.
Nézzük a Leadtek Geforce 2 MX 400-as "csodáját", először a doboz és tartalma:

A kártya egy kicsit közelebbről:

6ns-os memóriával szerelik (MIRA), ez 333MHz-et tesz lehetővé elvileg a DDR
miatt (fizikailag csak 166MHz). Ezt teljes mértékben ki is használta a gyártó,
ugyanis a kártyán 333MHz-es sebességet diktálnak a 64M video memóriának.
A GPU 200MHz-en jár, ami végülis nem olyan rossz...
Ugorjunk két generációt (Geforce2/4) és nézzük meg mit találunk a szintén Leadtek
Geforce 4 MX440-es dobozában:

A videokártyát hatalmas hűtőborda díszíti:

Ezt inkább úgy fogjuk fel, mint dísz... csak minimálisan bordázták, de legalább
szép.
Ezen a videokártyán is 64M memória van, de ezt 4ns-os memóriával szerelik,
ami 500MHz-et tenne lehetővé (DDR), de csak 400MHz-en hajtják. A GPU a Geforce
2 MX400-al szemben nem 200MHz-en, hanem 270MHz-en jár.
A bemutatott kártyák TV kimenetesek.
A két kártya hazai megjelenése között durván egy év telt el, de mint az már
korábbi tesztekből kiderült ez NV17-es chippel szerelt MX440-es csak egy jobb
Geforce 2 teljesítményt nyújt... de szerencsére megfizethető áron kínálják,
ami sokak számára legalább olyan fontos!
Nem árt tudnunk, hogy vannak az MX400-as kártyánál kicsivel gyengébb Geforce
2 MX-es videokártyák, pl. az Geforce2 MX DH Pro memóriája GPU-ja csak 175MHz-en
jár, míg az SD memóriák 166MHz-en (MX200 stb jelzésre érdemes odafigyelni).
A Geforce 2 MX400-as kártyánál az alábbi képen látható hőmérsékletek/feszültségek
és ventilátor fordulatszám számít normálisak:

A Leadtek MX440-ről ezt a monitorozó részt egy az egyben lespórolták, nincs
a chip tetejére nyúló hőmérséklet érzékelő, illetve a ventilátor fordulatszámát
sem mérik....
A video memória egyik videokártyán sem melegszik, ami nagyon pozitív. De az
NV17-es chip tapintásra is melegebb, ez valószínűleg a bonyolultabb felépítésnek
és a magasabb frekvenciának tudható be.
A kártyákat közepesen izmos hardverrel teszteltem, csak a fontos dolgok:
Processzor
|
AMD XP 1900+
|
Alaplap
|
Abit KG7 (DDR)
|
Memória
|
256M DDR (266MHz)
|
Megjegyzés: Annak ellenére, hogy a KG7 már kb. egy éves konstrukció, annyira
jól sikerült, hogy még mindig simán felveszi a versenyt a mai újdonságokkal
(A KT333-at leszámítva). Ugyan már 2100+-os CPU-t is lehet kapni, de most maradtam
az 1900+-nál...
Egy rövid összehasonlító táblázat:
Jellemző |
Geforce2
GTS
|
Geforce2
MX (NV11)
|
Geforce2
MX MX400 DDR
|
Geforce2
Pro
|
GPU órajel
|
200
MHz
|
175MHz
|
200MHz
|
220
MHz
|
Memória órajel
|
333
MHz
|
166
MHz
|
333
MHz
|
400
MHz
|
Memória sávszélesség
|
5300
MB/s
|
2700
MB/s
|
3000
MB/s
|
6370
MB/s
|
Fill rate
|
800
Mtexel/s
|
700
Mtexell/s
|
800
Mtexel/s
|
880
Mtexel/s
|
Jellemző
|
Geforce
4
MX420
|
Geforce
4
MX440
|
Geforce
2
MX460
|
Geforce2
Titanium
|
Geforce2
Titanium
|
Grafikus chip
sebessége
|
250MHz
|
270MHz
|
300MHz
|
250
MHz
|
250
MHz
|
Memória frekvencia
|
333MHz
|
400Mhz
|
550MHz
|
400
MHz
|
400
MHz
|
Fill Rate
|
500Mtexell/s
|
540Mtexel/s
|
600Mtexel/s
|
1000
Mtexel/s
|
1000
Mtexel/s
|
Memória sávszélesség
|
5400MB/s
|
6400MB/s
|
8800MB/s
|
6400
MB/s
|
6400
MB/s
|
Nézzük mindenféle túlhajtás nélkül mire számíthatunk a 3DMark2000 Default benchmarkja
szerint (1024x768/16 bit):

A bal oldalon az MX440 a jobb oldalon az MX400 pontszámát láthatjuk. Ez azért
jelentős különbség! Pedig a két kártya között minimális az árkülönbség...

A 3DMark2001SE mérések szerint is (default benchmark, 1024x768/32bit) jelentős
az erőkülönbség....
A 2805 pontot még egy Geforce 256 DDR-es videokártya is simán eléri. Többször
is lefuttattam az adott konfigurációval a tesztet, de akkor is viszonylag alacsony
pontszámokat jelzett a 3DMark2001. (Friss operációs rendszer (Windows Me) és
27.5-ös detonátort + Dx8.1-et telepítettem. Ugyan már 29-es detonátor is van....
)
Azt várnánk, hogy az MX400 alig tuningolható, míg az MX440-ben még van tartalék.
Nézzük csak mire képes az MX400:

A GPU az eredeti 200MHz helyett 234MHz-et bírt még el, ami nyílván nem jár
iszonyatos sebesség növekedéssel, mindez a memóriára is igaz… kész csoda, hogy
a 6ns-os memóriák (DDR) elbírták a 374MHz-et...
AZ MX440 sem visel el nagy GPU tuningot, a teszt alkalmával 270MHz-ről 300MHz-re
sikerült húzni, a memóriáját 400MHz-ről 505MHz-re. Akkor most nézzük a 3DMark2000/2001
részelteit:
3DMark2000 default benchmarkja, a következő eredményt hozza (1024x768/16bit),
íme a részleteredmények:
Jellemző
|
Leadtek
Geforce 2 MX400 alapon
|
Leadtek
Geforce 2 MX400 tuningolva
|
Leadtek
WinFast A170 DDR T
alapon
|
Leadtek
WinFast A170 DDR T
tuningolva
|
ASUS
V8170
MX440
|
Leadtek
WinFast A270 DDR T
(Ti4600)
|
Leadtek
Gf2 Ultra
|
Leadtek
Gf3 Ti200
|
3DMark
Result
|
5735
|
6386
|
9198
|
10105
|
9100
|
13092
|
10682
|
9463
|
CPU Speed
|
585
|
607
|
673
|
682
|
649
|
722
|
649
|
681
|
Helicopter Low Detail
|
101.1
fps
|
115.3
fps
|
167.4
fps
|
188.0
fps
|
166.2
fps
|
245.3
fps
|
216.9
fps
|
193.1
fps
|
Helicopter Medium
Detail
|
76.1
fps
|
86.5
fps
|
127.6
fps
|
143.0
fps
|
127.6
fps
|
186.6
fps
|
155.4fps
|
143.4
fps
|
Helicpoter High
Detail
|
36.8
fps
|
41.3
fps
|
67.6
fps
|
77.5
fps
|
68.8
fps
|
133.0
fps
|
72.6
fps
|
73.9
fps
|
Adventure Low Detail
|
106.3
fps
|
120.0
fps
|
203.0
fps
|
228.8
fps
|
203.3
fps
|
310.0
fps
|
241.4
fps
|
182.6
fps
|
Adventure Medium
Detail
|
91.9
fps
|
100.2
fps
|
124.2
fps
|
127.3
fps
|
120.0
fps
|
135.5
fps
|
126.8
fps
|
120.9
fps
|
Adventure High Detail
|
65.7
fps
|
68.8
fps
|
76.7
fps
|
77.4
fps
|
72.4
fps
|
80.6
fps
|
77.0
fps
|
74.4
fps
|
Fill Rate (Single
Texturing)
|
352.8
MTexels/s
|
403.8
MTexels/s
|
532.4
MTexels/s
|
595.3
MTexels/s
|
532.7
MTexels/s
|
1174.8
MTexels/s
|
892.0
MTexels/s
|
615.6
MTexels/s
|
Fill Rate (Multi
Texturing)
|
685.6
MTexels/s
|
782.8
MTexels/s
|
1054.1
MTexels/s
|
1179.6
MTexels/s
|
1055.3
MTexels/s
|
2326.9
MTexels/s
|
1801.5
MTexels/s
|
1207.2
MTexels/s
|
High Poligon Count
(1 Light)
|
11741
kTriangles/s
|
12708
kTriangles/s
|
17075
kTriangles/s
|
18506
kTriangles/s
|
18348
kTriangles/s
|
36869
kTriangles/s
|
20961
kTriangles/s
|
19439
kTriangles/s
|
High Poligon Count
(4 Lights)
|
8618
kTriangles/s
|
9915
kTriangles/s
|
13237
kTriangles/s
|
15163
kTriangles/s
|
13257
kTriangles/s
|
21318
kTriangles/s
|
14513
kTriangles/s
|
9698
kTriangles/s
|
High Poligon Count
(8 Lights)
|
5250
kTriangles/s
|
6098
kTriangles/s
|
7539
kTriangles/s
|
8509
kTriangles/s
|
7544
kTriangles/s
|
11739
kTriangles/s
|
7884
kTriangles/s
|
5082
kTriangles/s
|
8MB Texture Rendering
Speed
|
237.2
fps
|
266.9
fps
|
442.0
fps
|
514.1
fps
|
443.6
fps
|
961.1
fps
|
676.6
fps
|
501.1fps
|
16MB Texture Rendering
Speed
|
232.4
fps
|
261.1
fps
|
423.3
fps
|
469.9
fps
|
423.8
fps
|
592.7
fps
|
537.8
fps
|
466.7
fps
|
32MB Texture Rendering
Speed
|
207.0
fps
|
227.2
fps
|
298.3
fps
|
298.5
fps
|
297.2
fps
|
317.5
fps
|
294.3
fps
|
312.9
fps
|
64MB Texture Rendering
Speed
|
152.0
fps
|
154.6
fps
|
155.5
fps
|
155.3
fps
|
157.1
fps
|
164.8
fps
|
153.0
fps
|
153.0
fps
|
Bump Mapping (Emboss,
3 pass)
|
136.5
fps
|
152.5
fps
|
271.9
fps
|
330.8
fps
|
273.3
fps
|
567.5
fps
|
306.4
fps
|
297.7
fps
|
Bump Mapping (Emboss,
2 pass)
|
164.3
fps
|
183.7
fps
|
326.6
fps
|
400.4
fps
|
328.3
fps
|
785.2
fps
|
325.3
fps
|
413.7
fps
|
Bump Mapping (Emboss,
1 pass)
|
239.8
fps
|
269.7
fps
|
438.0
fps
|
508.1
fps
|
439.2
fps
|
1284.9
fps
|
711.9
fps
|
688.4
fps
|
Míg 3DMark2001 alatt (1024x768/32bit):
Jellemző
|
Leadtek
Geforce 2 MX400 alapon
|
Leadtek
Geforce 2 MX400 tuningolva
|
Leadtek
WinFast A170 DDR T MX440
alapon
|
Leadtek
WinFast A170 DDR T MX440
tuningolva
|
ASUS
V8170
MX440
|
Leadtek
WinFast A270 DDR T
(Ti4600)
|
Leadtek
Gf2 Ultra
|
Leadtek
Gf3 Ti200
|
3DMark
Score
|
2805
|
3167
|
5624
|
6053
|
5252
|
9894
|
5205
|
6457
|
Game
1 (Low)
|
44.1
fps
|
50.3
fps
|
98.5
fps
|
111.2
fps
|
89.2
fps
|
144.8
fps
|
94.3
fps
|
99.7
fps
|
Game
1 (High)
|
24.7
fps
|
28.0
fps
|
45.4
fps
|
46.9
fps
|
37.5
fps
|
51.7
fps
|
38.6
fps
|
46
fps
|
Game
2 (Low)
|
47.1
fps
|
53.2
fps
|
89.4
fps
|
96.8
fps
|
84.9
fps
|
181.2
fps
|
89.3
fps
|
85.2
fps
|
Game
2 (High)
|
23.2
fps
|
25.9
fps
|
45.2
fps
|
48.3
fps
|
44.5
fps
|
103.6
fps
|
38.8
fps
|
49.5
fps
|
Game
3 (Low)
|
43.5
fps
|
48.2
fps
|
93.4
fps
|
101.9
fps
|
89.6
fps
|
131.6
fps
|
95.8
fps
|
106.8
fps
|
Game
3 (High)
|
25.1
fps
|
28.2
fps
|
50.0
fps
|
52.6
fps
|
48.8
fps
|
61.6
fps
|
48.2
fps
|
53.6
fps
|
Game
4
|
------
|
------
|
--------
|
--------
|
--------
|
49.0
fps
|
---
|
28.1
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
192.3
MTexel/s
|
214.1
MTexel/s
|
423.6
MTexels/s
|
529.5
MTexels/s
|
430.7
MTexels/s
|
1056.7
MTexels/s
|
412.7
MTexels/s
|
560.5
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
357.4
MTexel/s
|
405.7
MTexel/s
|
549.8
MTexel/s
|
613.9
MTexel/s
|
550.9
MTexel/s
|
2322.6
MTexel/s
|
780.2
MTexels/s
|
1150.9
MTexel/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
19.6
MTriangles/s
|
22.-1
MTriangles/s
|
28.1
MTriangles/s
|
30.8
MTriangles/s
|
27.1
MTriangles/s
|
48.8
MTriangles/s
|
21.7
MTriangles/s
|
13.7
MTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
4.6
MTriangles/s
|
5.4
MTriangles/s
|
6.5
MTriangles/s
|
7.3
MTriangles/s
|
6.5
MTriangles/s
|
12.5
MTriangles/s
|
4.1
MTriangles/s
|
2.7
MTriangles/s
|
Bump
Mapping
|
-----
|
------
|
--------
|
--------
|
--------
|
150.2
fps
|
---
|
99.8
fps
|
DOT3
(Bumps M)
|
25.2
fps
|
28.3
fps
|
62.7
fps
|
76.3
fps
|
63.5
fps
|
149.2
fps
|
62.4
fps
|
90.8
fps
|
Vertex
Shader
|
30.0
fps
|
32.8
fps
|
41.4
fps
|
43.3
fps
|
42.9
fps
|
98.5
fps
|
30.7
fps
|
38.6
fps
|
Pixel
Shader
|
------
|
-----
|
--------
|
--------
|
--------
|
123.2
fps
|
---
|
66.1
fps
|
Advanced
Pixel Shader
|
------
|
-----
|
--------
|
--------
|
--------
|
95.5
fps
|
--------
|
--------
|
Point
Sprites
|
5.3
MSprites/s
|
5.9
MSprites/s
|
9.3
MSprites/s
|
11.6
MSprites/s
|
9.3
MSprites/s
|
30.0
MSprites/s
|
10.7
MSprites/s
|
13.0
MSprites/s
|
Az adatok láttán látszik, hogy az MX400-as az MX440-es kártyának a nyomába
sem ér. Az Ti4600 eredményeit is feltüntettem, mert így legalább látszik, hogy
"hol tart már a világ"...
Végül következzen egy kis Quake III teszt, különböző felbontásokban, 32 bites
színmélységgel, a többi maximumon:

Igazából ez a teszt arra volt jó, hogy megnézzük milyen hatalmas lépcső van
az MX400 és MX440 között. Ugyan a bemutatott MX400-as DDR memóriás, de ne feledjük,
hogy az SDR és DDR között jelen esetben nincs nagy különbség (fontos: jelen
esetben!), ugyanis hiába jár dupla frekvencián a memória, a sávszélességét mégis
"sikerült" visszabutítani a gyártónak, így ha egy SD-vel szerelt Geforce 2 MX
van a gépben, vagy egy DDR-es az alig okoz észrevehető gyorsulást.