A Ti4600-as videokártya után végre az olcsóbb Ti4400-as változattal is megismerkedhetünk. Remélhetőleg hamarosan a Ti4200-is megérkezik...

Most az MSI TI4400-es videokártyájáról lesz szó. Ez a Ti4600 kistestvére,
bár korántsem nevezhető kicsinek. A 4400-as és a 4600-as videokártya között
"csupán" annyi a különbség, hogy a GPU és a memória valamivel alacsonyabb frekvencián
jár. Ez egyben azt is takarja, hogy a memória is nagyobb elérési idővel rendelkezik,
röviden magasabb ns érték szerepel rajta. Elvileg a GPU terén nincs különbség,
mindkettőt NV25 chippel szerelik.
Az alacsonyabb memória frekvencia egyben azt is jelenti, hogy
az áramkörök kevésbé melegszenek, így nincs szükség memória hűtőre. A bemutatott
MSI Ti4400-as videokártyát 128M 550MHz-es DDR memóriával szerelik, míg a GPU
275MHz-en dübörög:

A GPU hűtő kicsit meghökkentő, a tetejét plexi lappal burkolták
(kivéve a ventilátor felett), így az a levegő, amit a ventilátor beszív kénytelen
végighaladni a hűtőlapok között. Úgy tűnik az alkalmazott ventilátor kicsit
izmosabb, mint amit eddig a GPU hűtésénél (gyári megoldások) megszokhattunk,
mert rendesen nyomja a levegőt, emiatt a teszt gépben hangosabb volt a CPU hűtőjénél,
ami egy WBK58-as hűtő volt (nem WBK68!).
A kártya hátulján is vannak memória áramkörök, íme:

Üzem közben kicsit langyosak, így az 550MHz-es tempóhoz valóban
felesleges lett volna ezekre külön hűtőt tenni.
A doboz további tartalmát is érdekesnek találtuk (mármint a videokártyán
kívül), bár valószínűleg ez csak az első sorozatnál lesz így (bár még korai
lenne találgatásokba bocsátkozni), mert annyi CD-t adnak hozzá, hogy mini tornyot
lehet belőle építeni.

A felhasználói kézikönyvön kívül két kábel is jár a videokártyához.
Mivel TV kimenetes videokártyáról van szó, ezért nem árt, az átalakító, amivel
egyből háromfajta bemenetünk lehet (képen bal oldalon alul). A másik kábel egy
viszonylag hosszú S-Video/S-Video csatlakozókkal rendelkező vezeték. Így talán
még nem is olyan feltűnő a CD hegy, de kiterítve a kézikönyvvel együtt már döbbenetes:

Néhány játékot (Neo One Lives Forever, Aquanox, Sacrifice, valamint
további hét kisebb játék egy CD-n), DVD lejátszó programot, drivert és utility-ket
tartalmazó CD-t valamint a WinPruducer és WinCoder programokat találjuk meg.
A Ti4600-hoz hasonlóan a Ti4400-as is képes egyszerre a két kimenetén
két különböző képet megjeleníteni (ettől egyáltalán nem lassul be!). Vagyis
simán megoldható, hogy LCD monitort és egy hagyományos CRT monitort egyszerre
üzemeltethessünk. Ilyen tipikusan akkor hasznos, amikor pl. egy grafika egy
részletét az egyik monitorra kinagyítva megjelenítjük, de ne feledük, ezt az
alkalmazásnak is támogatnia kell!
|
Geforce
MSI Ti4400
|
Geforce
4 Ultra (Ti4600)
|
Geforce
4 A170
|
Geforce
3 Ti500
|
Geforce2
GTS
|
Geforce2
MX (NV11)
|
GPU
órajel
|
275
MHz
|
300
MHz
|
270
MHz
|
240
MHz
|
200
MHz
|
175MHz
|
Memória
órajel
|
550
MHz
|
650
MHz
|
400
MHz
|
500
MHz
|
333
MHz
|
166
MHz
|
Memória
sávszélesség
|
8800
MB/s
|
10400
MB/s
|
6400
MB/s
|
8000
MB/s
|
5300
MB/s
|
2700
MB/s
|
Fill
rate
|
1120
Mpixel/s
|
1200
Mpixel/s
|
1100
M Texel/s
|
960
Mpixel/s
|
800
Mpixel/s
|
700
MPixel/s
|
Megjegyzés: ha minden igaz, akkor pl. a Creative olyan Ti4400-as
Geforce 4-es kártyákat dobott a piacra, aminek a GPU-ja nem 275MHz-en, hanem
csak 250MHz-en jár.
3.6 ns-os memóriákkal szerelik, ez elvileg 555MHz-es tempót tesz
lehetővé a DDR miatt (fizikailag 277MHz), ezt elég jól kihasználják, hiszen
550MHz-en hajtják. Így hatalmas tuningra ne számítsunk:

A Ti4600-as GPU-ja 300MHz-en jár, így aki akarja a 275MHz-es butított
sebességet rövid úton korrigálhatja. A tesztalany 310MHz-es GPU frekvenciáig
volt hajlandó működni. A Ti4600 Ultrás kártya memóriája 650MHz-el tép, de ezen
általában 3 vagy 2.8ns-os memóriák vannak. Szerintem a 3.6ns-os memóriával szerelt
kártyánál a képen is látható 621MHz-es eredmény így is jónak számít.
A teszt gép a kártyának megfelelően elég izmos volt, bár az alaplap
lassacskán kívánni valót hagy maga után, mert az új csodák rendre lenyomják,
de azért nem olyan vészes a különbség. Csak a lényeges elemek:
Alaplap
|
Abit KG7 (DDR)
|
Processzor
|
AMD XP 1900+ (1600MHz)
|
Memória
|
256M DDR (266MHz,
leggyorsabb beállítás)
|
Winchester
|
Maxtor 40G 7200
RPM (ATA100)
|
Első körben a 3DMark2000-es tesztprogram default benchmark futtatásának
eredményét láthatjuk (1024x768/16bit)

A bal oldalon az alapfrekvencián mért sebességet, majd a jobb
oldalon a 310/621MHz produkcióját láthatjuk. Az a kb. 200 pontos növekedés elenyésző,
így a tuning itt nem hozott hatalmas gyorsulást. A 3DMak2000 már túl gyenge
tesztprogram egy ilyen kártyának, de a 3DMark2001 (default beállításokkal)még
mindig szaggat néhol ezen is:

Itt is igaz, hogy a bal oldalon látható pontszám a 275/550MHz-re
vonatkozik, míg a másik a felturbózott sebességet illusztrálja. Megállapíthatjuk,
hogy a "mini" tuning alig növelte a sebességet.
Szerencsére a Ti4600-as kártyát ugyanabban a tesztgépben izzítottam
be, így lehetőség nyílik a két kártya összehasonlítására. De mivel nincs mindenkinek
ilyen erős kártyára, de nyílván jó lenne tudni, hogy az eddig használthoz képest,
ezek mennyivel több FPS-t jelentenének, így további öt másik videokártyát is
feltüntettem az alábbi összehasonlító táblázatokban (ezek sem piskóták), ami
a 3DMark2000 és 2001 részleteredményeit takarja:
3DMark2000:
Jellemző
|
MSI
Ti4400
|
Leadtek
WinFast A270 DDR T (Ti4600)
|
Leadtek
WinFast A170 DDR T
|
Leadtek
Gf2
Ultra
|
Radeon
7500
|
Radeon
8500
|
Leadtek
Gf3
Ti200
|
3DMark Result
|
12617
|
13092
|
9198
|
10682
|
8417
|
11781
|
9463
|
CPU Speed
|
719
|
722
|
673
|
649
|
648
|
718
|
681
|
Helicopter Low Detail
|
236.7
fps
|
245.3
fps
|
167.4
fps
|
216.9
fps
|
169.3
fps
|
233.3
fps
|
193.1
fps
|
Helicopter Medium
Detail
|
180.1fps
|
186.6
fps
|
127.6
fps
|
155.4fps
|
118.4
fps
|
171.9
fps
|
143.4
fps
|
Helicpoter High
Detail
|
126.2
fps
|
133.0
fps
|
67.6
fps
|
72.6
fps
|
56.6
fps
|
97.7
fps
|
73.9
fps
|
Adventure Low Detail
|
296.1
fps
|
310.0
fps
|
203.0
fps
|
241.4
fps
|
175.1
fps
|
270.8
fps
|
182.6
fps
|
Adventure Medium
Detail
|
133.1
fps
|
135.5
fps
|
124.2
fps
|
126.8
fps
|
113.2
fps
|
130.1
fps
|
120.9
fps
|
Adventure High Detail
|
79.1
fps
|
80.6
fps
|
76.7
fps
|
77.0
fps
|
68.8
fps
|
78.0
fps
|
74.4
fps
|
Fill Rate (Single
Texturing)
|
1072.9
MTexels/s
|
1174.8
MTexels/s
|
532.4
MTexels/s
|
892.0
fps
|
391.3
fps
|
912.1
MTexels/s
|
615.6
MTexels/s
|
Fill Rate (Multi
Texturing)
|
2126.1
MTexels/s
|
2326.9
MTexels/s
|
1054.1
MTexels/s
|
1801.5
MTexels/s
|
838.7
MTexels/s
|
1920.0
MTexels/s
|
1207.2
MTexels/s
|
High Poligon Count
(1 Light)
|
35988
kTriangles/s
|
36869
kTriangles/s
|
17075
kTriangles/s
|
20961
kTriangles/s
|
17014
kTriangles/s
|
27848
kTriangles/s
|
19439
kTriangles/s
|
High Poligon Count
(4 Lights)
|
19613
kTriangles/s
|
21318kTriangles/s
|
13237
kTriangles/s
|
14513
kTriangles/s
|
10318
kTriangles/s
|
19328
kTriangles/s
|
9698
kTriangles/s
|
High Poligon Count
(8 Lights)
|
10711
kTriangles/s
|
11739
kTriangles/s
|
7539
kTriangles/s
|
7884
kTriangles/s
|
6897
kTriangles/s
|
12945
kTriangles/s
|
5082
kTriangles/s
|
8MB Texture Rendering
Speed
|
873.0
fps
|
961.1
fps
|
442.0fps
|
676.6
fps
|
477.4
fps
|
736.7fps
|
501.1fps
|
16MB Texture Rendering
Speed
|
556.8
fps
|
592.7
fps
|
423.3
fps
|
537.8
fps
|
443.9
fps
|
586.6
fps
|
466.7
fps
|
32MB Texture Rendering
Speed
|
201.5
fps
|
317.5
fps
|
298.3
fps
|
294.3
fps
|
272.7
fps
|
309.7
fps
|
312.9
fps
|
64MB Texture Rendering
Speed
|
157.0
fps
|
164.8
fps
|
155.5
fps
|
153.0
fps
|
141.0
fps
|
157.8
ps
|
153.0
fps
|
Bump Mapping (Emboss,
3 pass)
|
516.2
fps
|
567.5
fps
|
271.9
fps
|
306.4
fps
|
257.8
fps
|
368.5
fps
|
297.7
fps
|
Bump Mapping (Emboss,
2 pass)
|
704.4
fps
|
785.2
fps
|
326.6
fps
|
325.3
fps
|
321.1
fps
|
444.6
fps
|
413.7
fps
|
Bump Mapping (Emboss,
1 pass)
|
1139.6
fps
|
1284.9
fps
|
438.0
fps
|
711.9
fps
|
675.8
fps
|
821.5
fps
|
688.4
fps
|
3DMark2001 részletei:
Jellemző
|
MSI
Ti4400
|
Leadtek
WinFast A270 DDR T
(Ti4600)
|
Leadtek
WinFast A170 DDR T
|
Leadtek
Gf2
Ultra
|
Radeon
7500
|
Radeon
8500
|
Leadtek
Gf3
Ti200
|
3DMark Score
|
9108
|
9894
|
5624
|
5205
|
4780
|
8107
|
6457
|
Game 1 (Low)
|
121.5
fps
|
144.8
fps
|
98.5
fps
|
94.3
fps
|
68.4
fps
|
128.7
fps
|
99.7
fps
|
Game 1 (High)
|
50.8ps
|
51.7
fps
|
45.4
fps
|
38.6
fps
|
36.8
fps
|
51.2
fps
|
46
fps
|
Game 2 (Low)
|
170.5
fps
|
181.2
fps
|
89.4
fps
|
89.3
fps
|
78.2
fps
|
137.6
fps
|
85.2
fps
|
Game 2 (High)
|
97.9
fps
|
103.6
fps
|
45.2
fps
|
38.8
fps
|
40.7
fps
|
74.8
fps
|
49.5
fps
|
Game 3 (Low)
|
121.9
fps
|
131.6
fps
|
93.4
fps
|
95.8
fps
|
89.6
fps
|
125.0
fps
|
106.8
fps
|
Game 3 (High)
|
54.7
fps
|
61.6
fps
|
50.0
fps
|
48.2
fps
|
43.4
fps
|
59.6
fps
|
53.6
fps
|
Game 4
|
45.1
fps
|
49.0
fps
|
--------
|
---
|
----
|
24.3
fps
|
28.1
fps
|
Fill Rate (Single
Texturing)
|
951.5
MTexels/s
|
1056.7
MTexels/s
|
423.6
MTexels/s
|
412.7
MTexels/s
|
395.0
MTexels/s
|
691.1
MTexels/s
|
560.5
MTexels/s
|
Fill Rate (Multi
Texturing)
|
2121.1
MTexel/s
|
2322.6MTexel/s
|
549.8
MTexel/s
|
780.2
MTexels/s
|
1110.4
MTexels/s
|
1998.2
MTexel/s
|
1150.9
MTexel/s
|
High Poligon Count
(1 Light)
|
46.0
MTriangles/s
|
48.8
MTriangles/s
|
28.1
MTriangles/s
|
21.7
MTriangles/s
|
12.2
MTriangles/s
|
35.2
MTriangles/s
|
13.7
MTriangles/s
|
High Poligon Count
(4 Lights)
|
11.5
MTriangles/s
|
12.5
MTriangles/s
|
6.5
MTriangles/s
|
4.1
MTriangles/s
|
2.8
MTriangles/s
|
9.9
MTriangles/s
|
2.7
MTriangles/s
|
Bump Mapping
|
135.8
fps
|
150.2
fps
|
--------
|
---
|
99.4
fps
|
101.0
fps
|
99.8
fps
|
DOT3 (Bumps M)
|
135.6
fps
|
149.2
fps
|
62.7
fps
|
62.4
fps
|
58.7
fps
|
87.4
fps
|
90.8
fps
|
Vertex Shader
|
93.6
fps
|
98.5
fps
|
41.4
fps
|
30.7
fps
|
43.0
fps
|
58.3
fps
|
38.6
fps
|
Pixel Shader
|
112.1
fps
|
123.2
fps
|
--------
|
---
|
----
|
76.5
fps
|
66.1
fps
|
Advanced Pixel Shader
|
87.4
fps
|
95.5
fps
|
--------
|
--------
|
--------
|
75.9
fps
|
--------
|
Point Sprites
|
28.4
MSprites/s
|
30.0
MSprites/s
|
9.3
MSprites/s
|
10.7
MSprites/s
|
0.4
MSprites/s
|
28.0
MSprites/s
|
13.0
MSprites/s
|
Az eredmények láttán elmondhatjuk, hogy a Ti4600-hoz képest alig
marad le. Azt azért nem merném kijelenteni, hogy most ez olyan nagyon jó lenne
ár/teljesítmény szempontjából, mert még meglehetősen drága és a konkurens termékekhez
képest az ártöbblet nagyobb százalékú, mint a tudásbeli fölény. De az biztos,
hogy jobb ár/teljesítmény mutatóval rendelkezik a Ti4600-hoz képest.
Végezetül egy röpke 32 bites Quake III FPS teszt következzen (semmi
AA):

Ebből is látható, hogy bár a 4400-as alacsonyabb frekvencián jár,
mint a 4600-as, de ez nem ártott meg olyan nagyon a kártyának. Itt a tesztek
során a számszerű eredmények ugyan azt bizonyítják, hogy lassabb, de ez az alkalmazások
során egészen biztosan nem lehet észrevenni. Úgy általában azt lehet mondani,
hogy a legrosszabb esetben sincs 10%-os sebességkülönbség.
A kártya a Noer-Sys Computeren keresztül jutott el hozzánk és
a Kelly-Tech nagykerből származott.
Szponzor : Kelly-Tech