Az ASUS is előrukkolt az MX440-es Geforce 4-es videokártyával. Amint megérkezett, azonnal röpke tesztnek vetettük alá...

Az ASUS 8170-es videokártyája annyira új, hogy az ASUS honlapján
jelenleg sokáig kell kotorászni, hogy egyáltalán találjunk erről valami információt.
Ez egy MX440-es videokártya, mely Geforce 4 kategóriába tartozik. Ám nem NV25-ös
chip lapul a kártyán, hanem NV17-es. Az MX jelzés butítást takar, de az ára
is ennek megfelelően alacsony. Kb. 60-70%-át nyújtja egy Ti4600-nak, már harmad-negyed
áron találjuk meg a boltok polcain.
1.
|
ASUS V8170 MX440
|
2.
|
S-Video és RCA elosztó
|
3.
|
Telepítő CD
|
4.
|
DVD lejátszó program
|
5.
|
Játékok és információs
füzet
|
A kártyát a Ramiris nagykereskedés
biztosította, köszönjük! A kártyára 3 év garanciát biztosítanak!

Elsőszámú érdekesség, hogy a hűtőbordán nincs ventilátor. Ugyan
vannak olyan MX440-es kártyák, melyeket ventilátorral is felvérteztek, ám ennél
ezt hanyagolták. Ennek hatására viszonylag meleg lesz a hűtőborda (méréseim
alapján kb. 45 fok), de legalább nem csap zajt és nincs minek elromolnia. A
hűtőbordát két műanyag pöcök rögzíti. A memória egyáltalán nem melegszik.
A VGA kimeneten kívül TV kimenettel is ellátták!

A kártya hátulján is találunk memória modulokat. 5ns-os memóriával
szerelik, ez azt jelenti, hogy fizikailag 200MHz-es tempót bír, de a DDR miatt
ez 400MHz-nek megfelelő sebességet biztosít. Azonban vannak olyan MX440-es kártyák
is, melyeket gyorsabb memóriával szerelnek, de azokat is csak 400MHz-en járatják!
Ez az esetleges tuning szempontjából lehet érdekes.

A fennti képen az alapértelmezett MHz-eket láthatjuk. A GPU 270MHz-el
jár, míg a memória az említett 400MHz-en.
|
Geforce
4 (Ti4600)
|
Geforce
4 MX440
|
Geforce
3 Ti500
|
Geforce2
GTS
|
Geforce2
MX (NV11)
|
GPU
órajel
|
300
MHz
|
270
MHz
|
240
MHz
|
200
MHz
|
175MHz
|
Memória
órajel
|
650
MHz
|
400
MHz
|
500
MHz
|
333
MHz
|
166
MHz
|
Memória
sávszélesség
|
10400
MB/s
|
6400
MB/s
|
8000
MB/s
|
5300
MB/s
|
2700
MB/s
|
Fill
rate
|
1200
Mpixel/s
|
1100
Texel/s
|
960
Mpixel/s
|
800
Mpixel/s
|
700
MPixel/s
|
Annak ellenére, hogy a Ti4600-nál jóval alacsonyabb frekvencián
jár és a GPU is fejletlenebb, mégis meglepően gyors a kártya. Egyedül a memória
sebességével van meglőve a dolog. De aki elég bátor, az némi memória tuninggal
lendíthet a kártya sebességén feltéve, hogy nem 5ns-os memóriával szerelték
azt is.
A teszt gép ismét kicsit erős volt, íme a lényeges elemek:
Alaplap
|
Abit KR7 (DDR)
|
Processzor
|
AMD XP 1900+
|
Memória
|
256M DDR (266MHz)
|
Winchester
|
Maxtor 40G (ATA100)
|
A GPU teljesítményét kb. 10%-al meg minden gond nélkül meg lehet
növelni és a memória is majdnem elbír még 20%-ot.

Ekkor még nincs szükség különösebb hűtésre, a 3DMark2000/2001-es
eredményekből megtudhatjuk, hogy mire képes a legújabb detonator driverrel Windows
Me operációs rendszer alatt (dx 8.1).

Bal oldalon az alapfrekvencián mért eredményt láthatjuk, míg jobb
oldalon az említett 299/472MHz-en elért pontszámot láthatjuk. Így 10000 környéki
pontszám már elég jónak számít. Bár talán már a 3DMark2000-es tesztek nem tükrözik
olyan jól a kártya teljesítményét, mert egy Ti500-as is nagyon hasonló pontszámot
produkál és azért egy Ti500-as pl. a játékok során jóval nagyobb teljesítményt
nyújt, ám az ára is ennek megfelelő.
Az alacsonyabb órajel és az a tény, hogy NV25 helyett NV17 van
a kártyán, azt eredményezte, hogy a 3DMark2000-es mérések szerint a Ti4600-es
Geforce 4 kb. 40%-al nyújt nagyobb teljesítményt. (Nyílván nincs olyan MX440-es,
amin NV25 van!)

Nyílván a 3DMark2001se alacsonyabb pontszámot hozott. Itt is a
bal oldali képen a gyári frekvencián mért eredményt láthatjuk, míg a jobb oldalin
a turbósított kártya produkcióját.
|
GPU
frekvencia
|
Memória
frekvencia
|
3DMark2000
pontszám
|
3DMark2001
pontszám
|
frekvencia/teljesítmény
növekedés
|
10.7%
|
18%
|
8.2%
|
8%
|
Ebben a táblázatban a túlhúzás eredményét láthatjuk. Talán azt
várná az ember, hogy legalább 10%-ot segít ez a beavatkozás, de nem! És ez a
8%-os növekedés nem sokat számít, nem nagyon éri meg ezzel vergődni, ez a kártya
úgy jó, ahogy gyártották és így biztosan nem lesznek hűtési gondok.
Mivel korábban már egy Leadtek MX440-as A170-es jelzésű videokártya
is dübörgött ebben a teszt gépben, így alkalom nyílik az összehasonlításra,
sőt egy "igazi" Geforce 4-es (Ti4600) kártyával is összehasonlíthatjuk!
3DMark2000 részletek:
Jellemző
|
Leadtek
WinFast A170 DDR T
MX440
|
Leadtek
WinFast A270 DDR T
(Ti4600)
|
ASUS
V8170
MX440
|
Leadtek
Gf3
Ti200
|
3DMark Result
|
9198
|
13092
|
9100
|
9463
|
CPU Speed
|
673
|
722
|
649
|
681
|
Helicopter Low Detail
|
167.4
fps
|
245.3
fps
|
166.2
fps
|
193.1
fps
|
Helicopter Medium
Detail
|
127.6
fps
|
186.6
fps
|
127.6
fps
|
143.4
fps
|
Helicpoter High
Detail
|
67.6
fps
|
133.0
fps
|
68.8
fps
|
73.9
fps
|
Adventure Low Detail
|
203.0
fps
|
310.0
fps
|
203.3
fps
|
182.6
fps
|
Adventure Medium
Detail
|
124.2
fps
|
135.5
fps
|
120.0
fps
|
120.9
fps
|
Adventure High Detail
|
76.7
fps
|
80.6
fps
|
72.4
fps
|
74.4
fps
|
Fill Rate (Single
Texturing)
|
532.4
MTexels/s
|
1174.8
MTexels/s
|
532.7
MTexels/s
|
615.6
MTexels/s
|
Fill Rate (Multi
Texturing)
|
1054.1
MTexels/s
|
2326.9
MTexels/s
|
1055.3
MTexels/s
|
1207.2
MTexels/s
|
High Poligon Count
(1 Light)
|
17075
kTriangles/s
|
36869
kTriangles/s
|
18348
kTriangles/s
|
19439
kTriangles/s
|
High Poligon Count
(4 Lights)
|
13237
kTriangles/s
|
21318kTriangles/s
|
13257
kTriangles/s
|
9698
kTriangles/s
|
High Poligon Count
(8 Lights)
|
7539
kTriangles/s
|
11739
kTriangles/s
|
7544
kTriangles/s
|
5082
kTriangles/s
|
8MB Texture Rendering
Speed
|
442.0fps
|
961.1
fps
|
443.6
fps
|
501.1fps
|
16MB Texture Rendering
Speed
|
423.3
fps
|
592.7
fps
|
423.8
fps
|
466.7
fps
|
32MB Texture Rendering
Speed
|
298.3
fps
|
317.5
fps
|
297.2
fps
|
312.9
fps
|
64MB Texture Rendering
Speed
|
155.5
fps
|
164.8
fps
|
157.1
fps
|
153.0
fps
|
Bump Mapping (Emboss,
3 pass)
|
271.9
fps
|
567.5
fps
|
273.3
fps
|
297.7
fps
|
Bump Mapping (Emboss,
2 pass)
|
326.6
fps
|
785.2
fps
|
328.3
fps
|
413.7
fps
|
Bump Mapping (Emboss,
1 pass)
|
438.0
fps
|
1284.9
fps
|
439.2
fps
|
688.4
fps
|
Igazából arra még nem sikerült rájönnöm, hogy miért függ a "CPU
speed" a videokártyától, hiszen ez alapvetően a CPU sebességre hajt rá. Nagy
valószínűség szerint azért meg a VGA kártyának így is van némi szerepe a megjelenítés
miatt. Itt a 700 körüli pontszám már igen jónak számít.
Várható volt, hogy a két MX440-es kártya között alig lesz némi
teljesítmény különbség. Az eltérés olyan kicsit, hogy ez akár még a mérés pontatlanságénak/hibájának
is betudható.
A háromszögek számítási sebességében nagyon jó teljesítményt nyújt
a kártya, ezen a téren bőven veri a Geforce 3-as kártyákat, nem véletlenül kapott
Geforce 4 jelzést.
3DMark2001 részletek:
Jellemző
|
Leadtek
WinFast A170 DDR T
MX440
|
Leadtek
WinFast A270 DDR T
(Ti4600)
|
ASUS
V8170
MX440
|
Leadtek
Gf3
Ti200
|
3DMark Score
|
5624
|
9894
|
5252
|
6457
|
Game 1 (Low)
|
98.5
fps
|
144.8
fps
|
89.2
fps
|
99.7
fps
|
Game 1 (High)
|
45.4
fps
|
51.7
fps
|
37.5
fps
|
46
fps
|
Game 2 (Low)
|
89.4
fps
|
181.2
fps
|
84.9
fps
|
85.2
fps
|
Game 2 (High)
|
45.2
fps
|
103.6
fps
|
44.5
fps
|
49.5
fps
|
Game 3 (Low)
|
93.4
fps
|
131.6
fps
|
89.6
fps
|
106.8
fps
|
Game 3 (High)
|
50.0
fps
|
61.6
fps
|
48.8
fps
|
53.6
fps
|
Game 4
|
--------
|
49.0
fps
|
--------
|
28.1
fps
|
Fill Rate (Single
Texturing)
|
423.6
MTexels/s
|
1056.7
MTexels/s
|
430.7
MTexels/s
|
560.5
MTexels/s
|
Fill Rate (Multi
Texturing)
|
549.8
MTexel/s
|
2322.6MTexel/s
|
550.9
MTexel/s
|
1150.9
MTexel/s
|
High Poligon Count
(1 Light)
|
28.1
MTriangles/s
|
48.8
MTriangles/s
|
27.1MTriangles/s
|
13.7
MTriangles/s
|
High Poligon Count
(4 Lights)
|
6.5
MTriangles/s
|
12.5
MTriangles/s
|
6.5
MTriangles/s
|
2.7
MTriangles/s
|
Bump Mapping
|
--------
|
150.2
fps
|
--------
|
99.8
fps
|
DOT3 (Bumps M)
|
62.7
fps
|
149.2
fps
|
63.5
fps
|
90.8
fps
|
Vertex Shader
|
41.4
fps
|
98.5
fps
|
42.9
fps
|
38.6
fps
|
Pixel Shader
|
--------
|
123.2
fps
|
--------
|
66.1
fps
|
Advanced Pixel Shader
|
--------
|
95.5
fps
|
--------
|
--------
|
Point Sprites
|
9.3
MSprites/s
|
30.0
MSprites/s
|
9.3
MSprites/s
|
13.0
MSprites/s
|
Itt is érdemes megfigyelni, hogy pl. a Ti200 maximum 13.7 millió
háromszöggel birkózik meg másodpercenként, míg az MX440-es majdnem a duplájára
képes. Egészen biztosan a memória lassúsága fogja vissza a videokártyát, mert
a GPU-ban ott lenne az erő!
A "Fill Rate" érték a 400MHz-es memória miatt viszonylag alacsony,
de a memória és minimális GPU túlhajtással ez az érték ugrik meg legjobban.
A már bemutatott 299/472MHz esetén Fill Rate (Single Texturing)=515MTexels/s!

Volt időm a TV kimenet minőségét is megvizsgálni, pontosabban
a kép minőségét. De ezzel kapcsolatban nem tudok nagy újdonságról beszámolni.
Általában egészen addig, míg nem kerül a kártyára egy külön chip semmi jóra
nem számíthatunk. Pl. egy Leadtek A270 (Ti4600)-on már külön van, a Radeon 8500-on
is, ezeknek észrevehetően jobb a képe, és a teljes képernyős módot sem sikerült
elérni, kb. 1cm széles fekete kerettel jelent meg a kép.
Szponzor : Ramiris Rubin Rt.