Ez a Ti500-as videokártya igazi rekorder lehet, hiszen 1024x768-as felbontásban a legtöbb játékkal minimum 100 FPS-re képes. Ám az sem elhanyagolható, hogy S-video ki- és bemenettel is rendelkezik...

A dobozon található felirat szerint egy 50 dollár értékű játékot
és egy 60 dolláros 3D-s szemüveget extraként mellékelnek a kártyához!
Az MSI Ti500 Pro kártyája igazán jól sikerült. Szinte mindennel
felszerelték, amivel csak lehetett és a kártya sebessége sem elhanyagolható!
Szinte majdnem biztos, a leggyorsabb Geforce 3-as kártyák közé tartozik, lásd
később a tesztet. Most nézzük meg mi lapul a dobozban:

1.
|
MSI Ti500
Pro videokártya
|
2.
|
Kiegészítő
panel a 3D-s szemüveghez
|
3.
|
VGA-VGA
kábel
|
4.
|
S-video
- S-video kábel
|
5.
|
S-video
- RCA átalakító
|
6.
|
4 pólusú
tápkábel
|
7.
|
3D-s szemüveg
|
8.
|
5db CD
|
A kisebb panelen egy VGA bemenet és egy VGA kimenetet, valamint
2db 3.5-ös Jack aljzatot találunk. Ezzel oldották meg, hogy 2db 3D-s szemüveget
csatlakoztathassunk (1db-ot találunk a dobozban) a videokártyához. Ehhez kell
a mellékelt VGA-VGA kábel. Vagyis a videokártya VGA kimenetét átkötjük a panelra
és erre csatlakoztatjuk a monitort. Ennek a pici panelnak külön tápfeszültségre
van szüksége, ezért mellékelték 4 pólusú tápkábelt.
Ez 3D-s szemüveg nem olyan jó, mint amit az ASUS kártyákhoz mellékelnek,
mert nincs két oldalt "fény takaró" lapja, így a beszűrődő fények
kicsit zavaróak lehetnek. De a szemüveg hosszas használata itt sem javasolt,
mert gyakorlatilag felezi a monitor frissítési frekvenciáját, így pl. egy 100Hz-es
képfrissítésű monitor képe is erősen vibrál, ha ezzel a szemüveggel nézzük.
De úgy 140-160Hz-es képfrissítés mellett már egész kellemes.

A videokártyán a VGA kimeneten kívül S-video és RCA video kimenetet
is találunk és egy S-video bemenettel is ellátták! Több csatlakozó el sem férne,
de esetleg egy digitális video kimenet még jól jönne...
Ami rossz: a ventilátorhoz menő vezeték nagyon feszes, szinte
gitározni lehet rajta. De ez nem csak ennél a teszt videokártyánál van így,
hanem a többi MSI Ti500-on is nagyon feszes, ráadásul egy része a ventilátor
lapátjai felett kb. 1mm-el haladnak... Sokkal jobb lett volna, ha 180 fokkal
elfordítva szerelik fel a ventilátort. Persze ekkor nagyon lógna a vezeték,
ami megint nem célszerű...
Jellemző
|
Geforce3
|
MIS
Ti500
|
Grafikus
chip sebessége
|
200
MHz
|
240
MHz
|
Memória
frekvencia
|
460
MHz
|
500
MHz
|
Másodpercenkénti
műveletek száma
|
800
billió
|
960
billió
|
Fill
Rate
|
3.2
billió AA Samples/Sec
|
3.84
billió AA Samples/Sec.
|
Memória
sávszélesség
|
7360
MB/s
|
8000
MB/s
|
3.8ns memóriákkal szerelik, a DDR miatt ez 526MHz-es frekvenciát
tenne lehetővé, de gyárilag "csak" 500MHz-en hajtják. Nem véletlenül helyeztek
masszív hűtőbordákat a modulokra, mert ezek jócskán melegszenek. A 2db memória
hűtőbordát ragasztással (levehetetlen) rögzítették. A GPU 240MHz-en dübörög,
ezt egy jókora ventilátorral felvértezett hűtőborda hűti.
Az már most leszögezhetjük, hogy nem árt, ha nagyon jó a PC ház
szellőzése, mert jócskán meleg lesz a videokártya. Ezért a teszt során "hurrikán"
házba szereltem. Ez azt jelenti, hogy 2db 8cm-es ventilátor nyomta be a zárt
házba a levegőt és 2db szívta ki a felmelegedet levegőt.

A jó szellőzés már egészen normális üzemi hőmérsékletet biztosít,
lásd a fennit képet. Itt lehetőség van egy futófény szerű monitorozó részt elindítani,
ezt pl. a képernyő bal felső sarkába elhelyezhetjük. Itt a hűtő hőmérsékletét,
a ventilátor fordulatszámát és a feszültségeket ellenőrizhetjük. Megfelelő beállítással
figyelmeztetést kaphatunk, ha pl. leáll a GPU hűtőventilátora.
Egyébként nem kell levenni a hűtőbordát, ha szemügyre szeretnénk
venni a hűtőborda hőmérséklet érzékelő termisztorát, ha élből nézzük a kártyát,
akkor a hűtőborda egyik sarka alatt találjuk. Sajnos ez nem ér hozzá a bordához,
így nem reális a jelzett 33 fokos hőmérséklet!
Ha már rátértünk a szoftverekre, nézzük a telepítés során milyen
kép fogad minket:

Itt az VGA driver részt nem érdemes feltelepíteni, ha lehetőségünk
nyílik az legújabb detonátor driver letöltésére. Ha egy frissen telepített operációs
rendszernél először a CD-n található drivert használjuk, akkor kicsivel alacsonyabb
lesz a kártya teljesítmény, mintha egyből a legfrissebbet használnánk.
Az S-video bementet beizzításához szükséges a capture driver,
de ha nem szeretnénk digitalizálni stb. akkor nem fontos telepíteni. A 3D-s
szemüveg használatához a harmadik pontban feltüntetett meghajtóprogramot kell
installálni. Mivel a Geforce 3-as chipek nagyon jól kihasználják a DirectX 8
lehetőséget, de ez fordítva is elmondható, ezért alacsonyabb verzióval nem érdemes
kísérletezni. A teszt során egyből a 8.1-es került telepítésre.
Az MSI 3D Turbo 2001 telepítése ajánlott, nézzünk meg egy részletet:

Szerintem nagyon szimpatikus, hogy a frissítési frekvenciát és
a felbontást egy ablakból állíthatjuk. Ráadásul az "advanced" résznél lehetőség
nyílik különböző felbontásokhoz hozzárendelni a frissítési frekvenciákat:

Ez a default beállítás. Az üres mezők a csatoló alapértelmezésére
utalnak. Érdemes pár percet eljátszani és minden felbontáshoz hozzárendelni
a monitorunk tudásának megfelelő képfrissítési frekvenciát.

Gyárilag 240/500MHz (GPU/Memória) jár a videokártya. Hosszas kísérletezés
után is csak ennyi extrát sikerült kicsikarni a kártyából. Ez a memória részéről
10%-os jelent, míg a GPU-nál alig 5%-os túlhúzást. Ez nem sok és összességében
csak pár százalék gyorsulást eredményez. Igazából ezt a kártyát nem éri meg
tuningolni, mert annyira gyors már így is, hogy nincs jelentősége. Pl. játékok
során olyan magas FPS értékeket produkál, hogy az elképesztő, bőven sok. Talán
még várhattak volna a Geforce 4 bejelentésével...
Direct3D és OpenGL alatt is kipróbáltam mit tud, félelmetes...
Nézzük meg egy képet 1024x768/32bit-en (minden további a maximumon) futtatott
Quake III timedemo-ból:

Nem tévedés, 184.9FPS!!! 16 és 32 biten néhány felbontásnál az
FPS eredmény:
Felbontás
|
16
bit-en
|
32
bit-en
|
640x480
|
189.1
FPS
|
188.0
FPS
|
800x600
|
187.9
FPS
|
187.9
FPS
|
1024x768
|
182.0
FPS
|
184.9
FPS
|
1280x1024
|
160.1
FPS
|
153.9
FPS
|
1600x1200-as felbontásban is szerettem volna kipróbálni, de ez
nem jött össze...
Az Unreal Tournament normál és Gold kiadásával is teszteltem.
Nézzük az utóbbi eredményét szintén 1024x768/32 biten:

És ezt nagy pályán sok ellenféllel, nagy csata közben produkálta.
Akadásnak nyoma sem volt! Azért érdekes, hogy sokaknak a szeme se rebben, amikor
100 esetleg 200 FPS-re is képes a kártya, holott kb. 3 éve még az 50-60 is nagyon
jónak számított... hiába fejlődünk. És most a "mezei" Unreal 1024x768/32bites
produkciója:

Az átlag úgy negyed óra után már masszívan 166 FPS körül volt,
ami szintén igen jónak mondható.
Na de joggal kérdezheti valaki, hogy milyen gép szükséges ilyen
FPS eredmények eléréséhez, mert egyáltalán nem mindegy milyen alaplapot+CPU-t
társítunk egy ilyen videokártya mellé. Pl. egy 66MHz-es FSB-vel rendelkező celeron
mellé teljesen fölösleges. A teszt során ezt az összeállítást használtam (a
tesz szempontjából lényeges elemek):
Videokártya
|
MSI Ti500
Pro
|
Processzor
|
AMD XP
1900+ (1600MHz)
|
Alaplap
|
Abit KG7
(DDR, AMD 760)
|
Memória
|
256M (266MHz,
DDR)
|
Winchester
|
Maxtor
7200 RPM ATA100
|
Három dologra hívnám fel a figyelmet. Egyrészt az XP 1900+ nagyon
erős CPU, annak ellenére, hogy csak 1600MHz-en jár, így gyengébb CPU-val nyílván
alacsonyabb eredményeket mérnénk. Az AMD 760-as chip iszonyúan jól sikerült,
azóta számos új chipet dobtak piacra. Igaz, hogy ezek között van gyorsabb is,
de nem olyan markáns a különbség! És végül, de nem utolsó sorban minden frissen
lett telepítve és a legújabb drivereket használtam, az operációs rendszer Windows
Me volt.

Itt a kártya pár beállítását ellenőrizhetjük. Pl. AGP 4x-es stb.
De ezek a pipák nem azt jelentik, hogy kikapcsolható az adott dolog és bekapcsolható,
a pipa csak azt jelzi, mi az aktuális beállítás, tehát itt nem tudjuk ezeket
megváltoztatni.
Ha megmutatom a 3Dmark2000 és 2001-es eredményeket, akkor biztosan
mindenkinek leesik az álla, mert a tesz konfiguráció végülis nem olyan drága,
igaz a videokártya kissé húzós, de a magas pontszámok önmagukért beszélnek,
íme a két default benchmark eredmény:

És a 3DMark 2001:

Összehasonlításul a Leadtek szintén Ti500-as kártyája ugyanebben
a teszt gépben a 3DMark 2000-el 10760 pontot ért el, míg a 3DMark 2001-el 7506
pontot. Ez azt jelenti, hogy ár ugyanaz a chip van a Leadtek kártyák is, de
ez az MSI kártya 4-5%-el többet tud! Ez engem mindig megdöbbent, hogy gyakorlatilag
ugyanabból az alkatrészekből egy csomó gyártó felépíti a "kis" videokártyáját
és ilyen különbségek adódnak. Ez is alátámasztja, hogy az MSI Ti500 Pro kártyáját
nagyon jól összehozták.
Az előbb mutattam, hogy egy picit (551/254MHz, Memória/GPU) tuningolható
a kártya, az így mért eredményeket csak a rekord kedvéért mutatom mag. A 3DMark
2000 default benchmark eredménye:

És a 3DMark 2001 produkciója:

És akkor nézzük meg a részleteket, már csak azért is érdemes,
mert ebből kideríthető, hogy a gyártó ígéretei mennyire igazak, valamint ha
valaki alacsonyabb vagy magasabb pontszámot mér, akkor annak mi lehet az oka
(pl. gyengébb/erősebb CPU):
A 3DMark 2000 részletei alap és tuningolt esetben, összehasonlítva
egy Leadtek Ti500-as kártyával:
Jellemző
|
MSI
Ti500
|
MSI
Ti500 tunigolva
|
Leadtek
Ti 500
|
3DMark
Result
|
11395
|
11744
|
10760
|
CPU Speed
|
711
|
712
|
683
|
Helicopter
Low Detail
|
236.1
fps
|
241.1
fps
|
227.4
fps
|
Helicopter
Medium Detail
|
174.1
fps
|
178.6
fps
|
165.8
fps
|
Helicpoter
High Detail
|
97.4
fps
|
102.1
fps
|
89.0
fps
|
Adventure
Low Detail
|
233.1
fps
|
245.6
fps
|
211.3
fps
|
Adventure
Medium Detail
|
130.4
fps
|
132.3
fps
|
126.1
fps
|
Adventure
High Detail
|
78.5
fps
|
78.9
fps
|
77.1
fps
|
Fill Rate
(Single Texturing)
|
831.3
MTexels/s
|
887.7
MTexels/s
|
826.8
MTexels/s
|
Fill Rate
(Multi Texturing)
|
1643.0
MTexels/s
|
1744.0
MTexels/s
|
1643.9
MTexels/s
|
High Poligon
Count (1 Light)
|
24225
kTriangles/s
|
24925
kTriangles/s
|
23441
kTriangles/s
|
High Poligon
Count (4 Lights)
|
13256
kTriangles/s
|
14058
kTriangles/s
|
13228
kTriangles/s
|
High Poligon
Count (8 Lights)
|
6962
kTriangles/s
|
7381
kTriangles/s
|
6955
kTriangles/s
|
8MB Texture
Rendering Speed
|
659.2
fps
|
708.0
fps
|
676.3
fps
|
16MB Texture
Rendering Speed
|
558.4
fps
|
574.4
fps
|
642.6
fps
|
32MB Texture
Rendering Speed
|
316.2
fps
|
314.0
fps
|
301.0
fps
|
64MB Texture
Rendering Speed
|
164.8
fps
|
161.1
fps
|
155.0
fps
|
Bump Mapping
(Emboss, 3 pass)
|
394.5
fps
|
425.3
fps
|
390.1
fps
|
Bump Mapping
(Emboss, 2 pass)
|
545.5
fps
|
588.3
fps
|
543.9
fps
|
Bump Mapping
(Emboss, 1 pass)
|
898.1
fps
|
971.1
fps
|
893.9
fps
|
A 3DMark 2000-es teszt során, már az elején a helikopteres rész
FPS eredményeiből következtetni lehet a kártya gyorsaságára. Nos itt, még a
nagy felbontású részen is (pláne tuningolva) gyakorlatilag végig a plafonon
volt az FPS mutató! A 64M-s renderelési eredmény is gigantikusnak mondható.
És akkor a 3DMark2001 default benchmark eredménye (ez egy kicsit
már megköhögtette a kártyát):
Jellemző
|
MSI
Ti 500
|
MSI
Ti 500 tuningolva
|
3DMark
Score
|
7827
|
8116
|
Game 1
(Low)
|
124.4
fps
|
129.1
fps
|
Game 1
(High)
|
49.0
fps
|
49.3
fps
|
Game 2
(Low)
|
113.4
fps
|
120.7
fps
|
Game 2
(High)
|
62.7
fps
|
65.6
fps
|
Game 3
(Low)
|
125.4
fps
|
128.6
fps
|
Game 3
(High)
|
60.2
fps
|
61.4
fps
|
Game 4
(Nature)
|
37.9
fps
|
40.3
fps
|
Fill Rate
(Single Texturing)
|
746.4
MTexels/s
|
809.1
MTexels/s
|
Fill Rate
(Multi Texturing)
|
1560.0
MTexels/s
|
1679.8
MTexels/s
|
High Poligon
Count (1 Light)
|
18.8
MTriangles/s
|
19.9
MTriangles/s
|
High Poligon
Count (4 Lights)
|
3.7
MTriangles/s
|
4.0
MTriangles/s
|
Bump Mapping
|
123.4
fps
|
129.8
fps
|
DOT3 (Bumps
M)
|
119.1
fps
|
131.5
fps
|
Vertex
Shader
|
47.5
fps
|
49.4
fps
|
Pixel
Shader
|
88.1
fps
|
94.2
fps
|
Point
Sprites
|
17.7
MSprites/s
|
18.8
MSprites/s
|

Számos szoftver mellékelnek a kártyához ezek közül talán a WinProducer
video editáló program és a DVD lejátszó program a legértékesebb. Valós időben
digitalizálhatjuk és egyben MPEG1-2es formátumban tömörítve tárolhatjuk az adatokat,
ami már megdöbbentő számítási sebességet igényel. Sőt ezután egyből azt is megoldhatjuk,
hogy az anyag video CD formátumban legyen és ha ezt kiírjuk egy CD-re, akkor
ezt a legtöbb asztali DVD lejátszóval le is játszhatjuk. Ezt kódolást a WinCoder
program teszi lehetővé, amit szintén mellékelnek.
A kártya tesztjét a Microstar Hollandia kft tette lehetőve a www.tigra.hu
cégen keresztül, köszönjük!
Szponzor : Tigra Computer