A Ti500-as a leggyorsabb Geforce 3-as videokártyák közé tartozik, az ára is ennek megfelelő...

A Leadtek Winfast Titanium 500-as Geforce 3-as videokártyája igazi
nagyágyú. 64M 4 illetve 3.8ns-os (változik) DDR memóriával szerelik, ez akár
500MHz feletti memória sebességet is lehetővé tesz. A GPU sem lustálkodik, már
gyárilag is 240MHz-en jár. A Ti 500 kistestvére a Ti 200-as. Ez egy kicsit alacsonyabb
frekvencián (GPU: 175MHz, memória: 400MHz) üzemel. Nézzük, mit találunk a Ti
500-as dobozában:

Egy RCA/RCA, S-Video/S-Video és egy S-Video/RCA kábelt mellékelnek,
valamint két játékot Gunlock és Dronez, illetve driver CD-t és telepítési útmutatót
mellékelnek a kártyához.
Nézzük a Ti 500 sebesség adatait a Winfast másik két Geforce 3-as
videokártyájához képest:
Jellemző
|
Geforce3
|
Geforce3
Ti500
|
Geforce3
Ti200
|
Grafikus
chip sebessége
|
200
MHz
|
240
MHz
|
175
MHz
|
Memória
frekvencia
|
460
MHz
|
500
MHz
|
400
MHz
|
Fill
Rate
|
800
Mpixel/s
|
960
Mpixel/s
|
700
Mpixel/s
|
Memória
sávszélesség
|
7360
MB/s
|
8000
MB/s
|
6400
MB/s
|
Noha a Ti 200 papíron "butább" mint a Ti 500, de ugyanazokkal
az alkatrészekkel szerelik, így egy pillanat alatt Ti 500-as teljesítményt nyújthat
egy Ti 200-as. Sajnos a Ti 500-as már alig tuningolható, mert már így is nagyon
magas frekvencián üzemel és az alkatrészeket majdnem a tudásuk határán üzemeltetik.

TV kimenettel és a digitális síkképernyők meghajtásához szükséges
digitális kimenettel is rendelkezik. A hatalmas hűtőbordán viszonylag kicsi
és csendes hűtőventilátor lapul. Így a memóriákat és a GPU-t együttesen hűtik,
ezeknek a tetejét a borda felhelyezése előtt jól bekenték hővezető pasztával.
A támogatott felbontások és a hozzájuk tartozó maximális frissítési
frekvencia:
Felbontás
|
256
szín
|
65k
szín
|
16M
szín
|
640x480
|
240
Hz
|
240
Hz
|
240
Hz
|
800x600
|
240
Hz
|
240
Hz
|
240
Hz
|
1024x768
|
240
Hz
|
240
Hz
|
240
Hz
|
1152x864
|
200
Hz
|
200
Hz
|
170
Hz
|
1280x960
|
170
Hz
|
170
Hz
|
150
Hz
|
1280x1024
|
170
Hz
|
170
Hz
|
170
Hz
|
1600x900
|
150
Hz
|
150
Hz
|
120
Hz
|
1600x1200
|
120
Hz
|
120
Hz
|
100
Hz
|
1920x1080
|
100
Hz
|
100
Hz
|
85
Hz
|
1920x1200
|
100
Hz
|
100
Hz
|
85
Hz
|
1920x1440
|
85
Hz
|
85
Hz
|
75
Hz
|
2048x1536
|
75
Hz
|
75
Hz
|
75
Hz
|
Ezek a frissítési értékek bőven elegendőek, de nem túl sok. Hiszen
egy 140kHz-es eltérítő elektronikával rendelkező pl. Iiyama 22 colos (HA202DT)
monitornak az 1600x1200-as felbontás a 120Hz egyáltalán nem sok! De ez már egy
igen drága (3-4db Geforce 3 ára) monitor, az esetek túlnyomó szükségében nincs
szükség ennél magasabb frissítési frekvenciára.
Nézzük a teszt konfiguráció lényeges elemeit:
Videokártya
|
Winfast
Ti 500 Geforce 3 64M DDR
|
Processzor
|
AMD XP
1900+ (1600MHz-es órajel!)
|
Alaplap
|
Abit KG7
(DDR)
|
Memória
|
256Mbyte
DDR, 266MHz (turbó mód)
|
Winchester
|
Maxtor
40G 7200 RPM ATA 100
|

A kártya driverének telepítése során lehetőség nyílik pár kiegészítő
programot is feltenni, ezeket a fennti képen láthatjuk.
Egy Ti 200-as kártya 7846 pontot ért el a 3DMark2000 1024x768/16biten
futtatott mérése alapján. A Ti 500 az ezt az értéket hozta:

A GPU sebessége alig húzható, a 10-20MHz tartalék nem sok, hisz
már így is 240MHz-en jár. A memória túlhúzása is problémás, 10%-nál nem nagyon
van benne több tartalék. Ez azt eredményezi, hogy ezzel a konfigurációval nem
lehet elérni a 12000 pontot, úgy 11800-ra van esély.
A 3DMark2001 kifejezetten a Geforce 3-as videokártyákhoz lett
optimalizálva. A telepítő CD-n található driverrel erre volt képes a kártya:

De detonator XP-vel többet tud 7500 pont körül muzsikál. Tapasztalataim
szerint csak igen ritkán okoz ilyen sebességbeli különbséget a driver csere.
A 3DMark2000-es eredmények gyakorlatilag nem függtek a driver verziójától...
A Ti 500-as 3DMark2000 részletei, összehasonlítva a Ti 200-as
kártyával:
Jellemző
|
Ti
200
|
Ti
500
|
3DMark
Result
|
9463
|
10760
|
CPU Speed
|
681
|
683
|
Helicopter
Low Detail
|
193.1
fps
|
227.4
fps
|
Helicopter
Medium Detail
|
143.4
fps
|
165.8
fps
|
Helicpoter
High Detail
|
73.9
fps
|
89.0
fps
|
Adventure
Low Detail
|
182.6
fps
|
211.3
fps
|
Adventure
Medium Detail
|
120.9
fps
|
126.1
fps
|
Adventure
High Detail
|
74.4
fps
|
77.1
fps
|
Fill Rate
(Single Texturing)
|
615.6
MTexels/s
|
826.8
MTexels/s
|
Fill Rate
(Multi Texturing)
|
1207.2
MTexels/s
|
1643.9
MTexels/s
|
High Poligon
Count (1 Light)
|
19439
kTriangles/s
|
23441
kTriangles/s
|
High Poligon
Count (4 Lights)
|
9698
kTriangles/s
|
13228
kTriangles/s
|
High Poligon
Count (8 Lights)
|
5082
kTriangles/s
|
6955
kTriangles/s
|
8MB Texture
Rendering Speed
|
501.1fps
|
676.3
fps
|
16MB Texture
Rendering Speed
|
466.7
fps
|
642.6
fps
|
32MB Texture
Rendering Speed
|
312.9
fps
|
301.0
fps
|
64MB Texture
Rendering Speed
|
153.0
fps
|
155.0
fps
|
Bump Mapping
(Emboss, 3 pass)
|
297.7
fps
|
390.1
fps
|
Bump Mapping
(Emboss, 2 pass)
|
413.7
fps
|
543.9
fps
|
Bump Mapping
(Emboss, 1 pass)
|
688.4
fps
|
893.9
fps
|
Ez a 3DMark 2001-es eredmény részletei:
Jellemző
|
Ti
200
|
Ti
500
|
Ti
500+friss driver
|
3DMark
Score
|
6457
|
6472
|
7506
|
Game
1 (Low)
|
99.7
fps
|
95.1
fps
|
123.1
fps
|
Game
1 (High)
|
46
fps
|
45.4
fps
|
48.1
fps
|
Game
2 (Low)
|
85.2
fps
|
86.6
fps
|
115
fps
|
Game
2 (High)
|
49.5
fps
|
47.9
fps
|
61
fps
|
Game
3 (Low)
|
106.8
fps
|
116.2
fps
|
120.5
fps
|
Game
3 (High)
|
53.6
fps
|
57.9
fps
|
60.0
fps
|
Game
4
|
28.1
fps
|
23.5
fps
|
37.1
fps
|
Fill
Rate (Single Texturing)
|
560.5
MTexels/s
|
645.2
MTexels/s
|
760.0
MTexels/s
|
Fill
Rate (Multi Texturing)
|
1150.9
MTexel/s
|
1552.1
MTexels/s
|
1550.5
MTexels/s
|
High
Poligon Count (1 Light)
|
13.7
MTriangles/s
|
18.8
MTriangles/s
|
19
MTriangles/s
|
High
Poligon Count (4 Lights)
|
2.7
MTriangles/s
|
3.8
MTriangles/s
|
3.7
MTriangles/s
|
Bump
Mapping
|
99.8
fps
|
122.5
fps
|
122.0
fps
|
DOT3
(Bumps M)
|
90.8
fps
|
116.6
fps
|
120.0
fps
|
Vertex
Shader
|
38.6
fps
|
35.5
fps
|
45.2
fps
|
Pixel
Shader
|
66.1
fps
|
87.8
fps
|
88.8
fps
|
Point
Sprites
|
13.0
MSprites/s
|
17.7
MSprites/s
|
17.8
MSprites/s
|
Látható, hogy a megfelelő meghajtóprogram nagyon sokat számíthat!
Így ezek után már a nagyobb sebességet biztosító driver használtam, ezt eredményezte
a Quake Timedemo FPS mérése:

Végezetül még annyit, hogy bár a kártya nagyon gyors a hűtésére
érdemes odafigyelni ugyanis a kártya meglehetősen sok hőt termel. Egy zárt házban,
ahol nincs megoldva a kellő szellőzés, bizony könnyedén túlmelegedhet és ettől
"kiakad". természetesen ez általában nem okozza a kártya tönkremenetelét (remélhetőleg).
Az elégtelen hűtésre akkor gyanakodhatunk, ha a kártya használatakor 60 fok
környékére felkúszik a chip hőmérséklete. A telepítő CD-n találunk egy hőmérséklet/feszültség
monitorozó szoftvert, érdemes feltenni!
Szponzor : Tigra Computer