FŐOLDAL

KAPCSOLAT

MÉDIAAJÁNLAT


REGISZTRÁCIÓ HÍRLEVÉL
PC-ÁRUHÁZ DRIVERS SZAMITOGEP Antivirus SZAKÜZLET

· Friss (Videóvezérlők)
·  Premier: nVidia 7800GTX 512MB letesztelve!
·  Club3D X800RX 256MB - Gran Turismo
·  Teszt: Terítéken az MSI NX7800GTX
·  Egy sötét kor utolsó apródja - Geforce FX5500
·  Egy kicsi egy nagy: Ati Radeon X800 & X850XT teszt
·  Leadtek Geforce 6600 & 6600GT Extreme Version
·  Szükségállapot – X600-as Radeon kártyák
·  Sapphire X300 128MB TD - a leggyengébb láncszem?
·  Asus A9550GE/TD teszt
·  Koronázatlan királyok: GeForce 6800 GT és Ultra
·  XL méret: MSI RX800XL-VT2D256E teszt
·  MSI RX800SE-TD256 teszt
·  Egységben az erő: Asus A8N Deluxe SLI + 2x Asus EN
·  Tesztüzem: Leadtek Winfast A400 TDH - GeForce 6800
·  Tesztüzem: Club3D Radeon X800 Pro 256MB
·  MSI FX 5800
·  Radeon 9700 Pro II. rész
·  Radeon 9700 Pro
·  Ti4200
·  Matrox Parhelia
· Termékbemutatók > Videóvezérlők
· V7700
Dátum : 2001-07-22 16:43:12
Szerző : gigahertz


ASUS 7700 Geforce2 GTS tudását szeretném bemutatni. A tesztkártya 32M DDR RAM-al rendelkezett. Ezzel már elfogadható áron hatalmas teljesítményű géphez juthatunk. Még akkor is, ha a gépünkben nem méregdrága processzor van. Elsősorban a játék szerelmesei vásárolna ilyen videokártyát, ők jól tudják, hogy manapság sokkal inkább az számít, hogy milyen videokártya van a gépben, mintsem a processzor. Természetesen nem érdemes túl lassú processzorral felszerelt gépbe ilyen videokártyát tenni. A jelenlegi tesztgép sem volt villámgyors, egy Celeron 600-as hajtotta 1100 MHz-en egy Abit BE6II-es alaplappal, így csak 2x-es AGP-re volt lehetőség.

Elég nehéz lenne olyan monitort találni, amit ez a kártya nem tudna tisztességesen meghajtani. Arra gondolok, hogy a 350MHz-es RAMDAC és a maximális 2048x1536-os felbontás minden igényt kielégít. Nézzük milyen sebességi adatokat írnak a felhasználói kézikönyvben a videokártyáról:

1. 2x és 4x-es AGP támogatás.

2. DDR memóriával 5.3Gbit/sec-os adatsebessége képes. Ez bődületes érték a processzorok terén, nem hiába vezető a videokártyák terén az nVIDIA. Összehasonlításképpen egy P4-es processzor 3.2Gbit/sec-os átvitelre képes a 400MHz-es RDRAMmal.

3. Maximálisan 25 millió háromszöget képes "rajzolni" másodpercenként.

4. Textúra kidolgozásban is iszonyú gyors: 1.6Gtexel/s

A videokártya így néz ki:

Mint látható a kártya mindkét oldalán 4-4 darab, egyenként 4Mbytos DDR-es memóriamodul található. A processzort egy nagyon csinos ventilátorral ellátott hűtőborda hűti. Nagyon leleményes megoldásnak tartom, hogy a hűtője kör alakú és így minden irányban áramlik a levegő. Ez a levegő valamelyest hűti a mellette található memóriákat. A másik oldalon található memóriák hűtése sajnos nincsen megoldva. Mértem a memóriák hőmérsékletét 3DMark 2000-es tesztek során. A processzor oldaliak a légáram miatt csak 37 fokosak voltak, míg a másik oldalon található memóriák hőmérséklete gyakran elérte a 42 fokos értéket. Néhány alaplap kialakítása olyan, hogy az AGP slot felett marad egy üres slot hely a PC ház hátfalán. Ide egy rendszerhűtő kártyát beszerelhetünk, ez sokat segíthet a hőmérséklet redukálásában.

Mielőtt még beszereltem volna a videokártyát levettem a processzorról a hűtőt és szomorúan tapasztaltam, hogy kb. csak 1/3 része alatt van szilikonzsír. A hiányt pótoltam, majd beüzemeltem. A Geforce2 GTS szériából létezik deluxe és ultrás kivitel is. Az előbbi képen az alap felszereltségű kártya látható. De TV kimenettel, 3D-s szemüveggel hozzá extra kábelekkel és emelt processzor sebességgel kis kapható. Igazából a TV kimenetnek lehet jelentősége, de a 3D-s szemüveg miatt nem éri meg a deluxe változatot megvenni, mert tartósan nem ajánlott viselni és 96 vagy inkább 110kHz-es monitor szükséges hozzá, mivel a frissítési frekvenciát felezi, így ha eddig pl. 85Hz-es frissítést használtunk, akkor úgy látjuk, mintha csak 42.5 lenne, vagyis zavaróan vibrál a kép.

A Windowshoz szükséges driver megadásánál csak a kézikönyv második megoldása működik. Ezek szerint a WIN9X könyvtárban található ASUSNV9X.INF nevű file-t kell kiválasztani. Az első megoldás miszerint a CD setup elindítása után és a driver installálása után a Windows lekezeli a kártyát nem működik. Két gépen is kipróbáltam, mindkettőnél az volt az eredmény, hogy induláskor egyből detektálta, hogy továbbra sincsen meghajtó programja a videokártyának. Egy szó, mint száz az INF file megoldja a problémát.

5400 körüli fordulatszámú ventilátort helyzetek a kártyára. Ha a PC házon rajta van a fedele, akkor a hangja nem túl zavaró, de azért hallani. A Geforce kártyákhoz tapasztalataim szerint alapban jár egy SmartDoctor nevű program. Ennek segítségével ellenőrizhetjük, hogy minden rendben van-e? Itt a hőmérséklet és a ventilátor működése a kritikus:

Nyugalomban ilyen hőmérsékletet illetve fordulatszámot sikerült mérni. A ventilátor fordulatszáma a processzor melegedésével kis mértékben nő, de 6000 fölé még nem sikerült vinni, pedig akkor már 80 fokos volt a chip, ami meglehetősen sok. Itt a setup gombbal egy érdekes menüt kínál fel a program.

Három dolgot kapcsolhatunk itt be, illetve ki. A dinamikus hűtés alapértelmezésben be van kapcsolva és a túlmelegedés védelem is. Ez utóbbit fontosnak tartom, mert egy ventilátor meghibásodás nem okozza a kártya halálát. A dinamikus hűtés minimálisan, kb. 2%-al fogja vissza a processzort, cserébe viszont a processzor hőmérséklete pár fokkal alacsonyabb lesz. A CPU hűtés funkció bekapcsolása nagymértékben csökkenti az üresjárati hőmérsékletet, de ha teljesítményt akarunk a kártyától, akkor ez a funkciót ne kapcsoljuk be, mert észrevehetően gyengébb lesz (pl. teszt programokkal mérve). Teljes terhelésnél azonban gyakorlatilag egyik hűtési funkció sem csökkenti a processzor hőmérsékletét, csak kicsit visszafogja a processzort (erre figyelmeztet is a program, amikor ezzel a hűtési lehetősséggel élni kívánunk), ezek csak közepes tereléseknél hatásosak.

A driver lemezen nagyon okosan elhelyeztek egy Tweak Utility-t, ennek segítségével tuningolhatjuk a kártyát. Alapértelmezésben a processzor 200MHz-es, a memória 333MHz-es működik. Ezeket ezzel a programmal 220MHz illetve 364MHz-re lehet módosítani. Ennek hatására még melegebb lesz a processzor, így sikerült elérni ez előbb említett 80 fokos hőmérsékletet (a házon a fedél rajta volt, mert a csendet is fontosnak tartom). A 3Dmark 2000-es tesztek során nem fagyott le a gép, így ezen a frekvencián is stabilnak mondható a videokártya, de hihetetlenül felmelegedett, ezért külön hűtés nélkül nem ajánlott így tuningolni.

A tesztek zömét 1100MHz-es CPU frekvencia mellett végeztem, ott, ahol 1200MHz-et használtam, azt külön jeleztem. Nézzük a már klasszikusnak számító 3DMark 2000-es programot:

A BE6II-es alaplap csak 1x és 2x-es AGP-vel rendelkezik, a 4x-est nem tudja. De utánanéztem, különbség csak az 1x és 2x-es használat között van, a 2x és 4x közötti különbség annyira elhanyagolható, hogy senki ne szomorkodjon miatta, ha az alaplapja nincs ezzel megáldva. Kezdjük a tesztet egyből azzal, hogy a jó beállítás és némi ügyeskedés nagyon fontos! Ezt a következő ábrával szeretném illusztrálni: (a grafikonon a különbségek érzékeltetése végett a függőleges tengely nem nullától indul, hanem 4600 ponttól)

Nem lett volna egyszerű feliratozni a vízszintes tengelyt, ezért szóban elmagyarázom a számokat:

1. Itt 1x-es APG volt beállítva, és a videokártya nem volt tuningolva. Így a pontszám valamivel 5200 alatt maradt.

2. A növekedést azzal értem el, hogy 2x-es AGP-t használtam, így 5%-os teljesítmény többletet kaptam.

3. Itt az alapbeállításokhoz képest 220MHz-el működött a processzor és 364MHz-el a memória. Ez drasztikusan megemelte a kártya teljesítményét. Említettem, hogy létezik ultrás kivitel is, ott eleve megemelik ezeket a frekvenciákat, de alapfelállásban ott sem ennyire.

4. Kíváncsi voltam a gépem maximumára ezért 1200MHz-re megemelte a Celeron 600-es sebességét, ezzel az első méréshez képest 6192 pontra megemeltem a teljesítményt, ami kb. 20%-os nyereség, ami szinte semmibe sem került.

Ezért említettem, hogy a jó beállítás nagyon fontos. A kártya egy tuningolt 800-as PIII-as processzornál 1060MHz körül majdnem 7500 pontot produkál. Tehát az is fontos, hogy milyen processzor van a gépben.

Ha a kártya 32 bites képességeit is kihasználom, akkor mindez:

Látszik, hogy a 32 bit ront a sebességen (de javít a minőségen). Az 1,2,3,4-es számozásokra ugyanaz vonatkozik, ami az előbb. Vagyis 1-nél 1x-es AGP, 2-nél 2x-as AGP, 3-nál overclock, 4-nél 1200MHz-en ment a proci 1100MHz helyett.

Talán már a 800x600-as felbontás ilyen videokártyával nem nagyon használatos, de azért nézzük meg 800x600-ban, mint tud a kártya 16, illetve 32 bit esetén:

Ezeket is a maximális teljesítmény reményében mértem, vagyis 2x-es APG és 220/364MHz-es processzor illetve memória sebesség esetén. A celeron2-es 1100MHz-en járt.

Amikor OSD menüvel rendelkező monitor került a birokomba, akkor észrevettem, hogy pl. a Voodoo 3-as kártya 60Hz-el frissíti játék közben a képernyőt. Mivel maximalista vagyok, így a PowerStrip programmal "rávettem", hogy 100Hz-el frissítse a monitort. Most megvizsgáltam, hogy miként alakul ez a Geforce2 GTS-nél. 85Hz-et jelzett a monitorom. Gondoltam akkor minek a 96kHz-es monitor, ha nem tudom kihasználni. Egy ilyen beállítási lehetőség:

Ha itt, pl. az 1152x864-es felbontásnál 100Hz-et állítok be, akkor játék közben is 100Hz-el frissíti a képernyőt. (Nem keverendő össze az FPS-el). Amikor egy adott frissítési frekvenciát beállítunk, akkor egyből meg is teszteli a kártya, hogy vajon látjuk-e, ha nem akkor visszatér az eredeti beállításhoz. Nekem a fenti beállításokkal működött a Belinea monitorom, többet nem bírt vagy a program nem ajánlott fel nagyobb értéket. Tehát mindenkinek javasom, hogy saját ízlésének megfelelően válasza ki a "legnagyobb" értékeket.

Érdemes a 256 színű és 16 bites színmélységű eseteket is kitölteni, mert azok is alapban eléggé alacsony értékre vannak állítva.

A másik beállítási lehetőség talán nem annyira meglepő, de azért bemutatom:

Vagyis ha felbontást váltunk a Windowsban, akkor ezekkel a frissítési frekvenciákra számíthatunk. Ezeket szintén én állítottam be a monitorom képességei szerint. Kicsit sajnálom, hogy 1024x768-ban illetve 1152x864-ben nem lehet nagyobb frissítést kiválasztani, mert a monitor leírása illetve drivere szerint lehetne, de az innen nem elérhető. Tudom minek 100Hz-nél több, ezért nem érdemes forszírozni a dolgot!

Kanyarodjunk vissza a kártyában lapuló erő kihasználásához. A gyárilag mellékelt Tweak Utility erre képes:

Vagyis 200MHz-ről 220MHz-re illetve a memóriát 333MHz-ről 364MHz-re lehet tuningolni.

Ezzel csak rontani lehet a dolgon, mivel a proci egyáltalán nem tuningolható vele, a memória meg lassabb lesz (eredetileg 333MHz-es). De ez a 2.74-es verziójú PowerStrip, lehet, hogy a nagyobb testvére képes erre? Így tényleg jó lenne egy olyan overclock program, ahol magasabb frekvenciák is kiválaszthatók. E-mail

Most nézzük a játék tapasztalataimat:

Már említettem, hogy a kártya overclockja során nem jött ki az a hiba, amit a játékok során tapasztaltam. Nevezetesen néha itt-ott villog, megtörik a kép. (Alap frekvencián semmi gond!) Jó hűtéssel ezt sikerült kiküszöbölni, így a következő játékokkal néztem meg a kártya képességeit: Need for Speed V, Unreal Tournament (a Gold kiadásával is megnéztem) és természetesen a Quake III-sem maradt el.

Főként alacsonyabb felbontások esetén számít a tuning. A teszt során trilineáris szűrést, maximális texturát és 32 bitet is kihasználtam. Így már 1280x1024-nél magasabb felbontás esetén a játék menete már erősen képregényesedik forduláskor. Természetesen 16 biten is megtesztelhettem volna a kártyát, de ha már lehetőség van a 32 bitre, akkor miért ne ez legyen? (Tettem ezt azért is mivel a Voodoo-t sokan szidták, hogy a 16 bit kevés a Geforce az igazi! Egy teljesen jogos, ezzel én is egyetértek.)

Korábban, amikor egy Geforce 256-os kártyát teszteltem, akkor észrevettem, hogy a padló és a víz a játék során úgy néz ki, mint ha nagyobb négyzetekből lenne összerakva. Csak akkor lehet észrevenni ezt, ha erre figyelünk. Utána az ASUS 6800-as kártyánál ezt a jelenséget nem tapasztaltam, de a Geforce2 GTS ez újra produkálta. A dolgot nem értem igazán, miért nem lehet a határokat jobban elmosni. Ezzel együttvéve is jobb a kártyának a képminősége, mint egy TNT2 vagy Voodoo 5500-asé.

Az Unreal Tournament az aktuális illetve átlag FPS kijelzésére képes. A Gold kiadás (ami szerintem sokkal jobban kidolgozott) Már a legmagasabb és a legalacsonyabb értéket is jelzi. Az átlag képszám másodpercenként az idővel szép lassan romlik, majd csak kis mértékben ingadozik. Ez így alakult a normál kiadásnál:

A Gold kiadás már erősebb gépet igényel, ott átlag 5 képpel kevesebbet mért a program másodpercenként. Mindezt 32 bites színmélység esetén. Lehetőségünk nyílik a játék közben OSD menüt elindítani (Ctrl+Alt+O), ahol a látványt tovább fokozhatjuk, ha 3D-s szemüveggel rendelkezünk. Ilyen speciális szemüveg nélkül azonban csak elmosódik a kép. Egyébkényt nagyon érdekes ez a 3D-s szemüveg, amit a videokártyához kell csatlakoztatni. Korábbi tapasztalataim szerint alig használható. Ha ezzel nézzük a monitort, akkor vibráló képet kapunk.

Végül pár szó a Need for Speed 5 Porsche képminőségéről. Itt teljesen más véleményt kell mondanom, mint a Quake III-nál tapasztaltam. Itt szenzációsan alakultak a színek. Csodálatos látvány tárul a játékos szeme elé. Nekem különösen a kék és zöld színek alakulása tetszik. Ez főleg az IV-es kiadásnál látszik, ahol zöldből kékbe vált a pálya. Mégegyszer: nagyon jó a képkidolgozás, de ha a többi videokártya képével összehasonlítom, akkor az ATI Radeon "szemre" is szebb grafikára képes! Itt nem tudok FPS eredményekről beszámolni, csak a szubjektív véleményemet tudom elírni. Így azt mondhatom, hogy 1280x1024-es felbontásig gyakorlatilag zökkenőmentes a játék. Ennél nagyobb felbontásra szerintem itt nincs szükség. De e felett már érezni, hogy az a 200km/h nem tűnik annak, hanem lassabbnak és nagy kanyarokban kimarad pár kocka. 

(Mindenki saját felelősségére tuningolja az alkatrészeit!)


Kapcsolódó hírek/cikkek:
Eagle GTS Pro


Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Warning: require(../forum/centercomments.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95

Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required '../forum/centercomments.php' (include_path='.:/usr/share/php/') in /var/www/www.szamitogep.hu/show/read.php on line 95