ASUS 7700 Geforce2 GTS tudását szeretném bemutatni. A tesztkártya 32M DDR RAM-al
rendelkezett. Ezzel már elfogadható áron hatalmas teljesítményű géphez juthatunk.
Még akkor is, ha a gépünkben nem méregdrága processzor van. Elsősorban a játék
szerelmesei vásárolna ilyen videokártyát, ők jól tudják, hogy manapság sokkal
inkább az számít, hogy milyen videokártya van a gépben, mintsem a processzor.
Természetesen nem érdemes túl lassú processzorral felszerelt gépbe ilyen videokártyát
tenni. A jelenlegi tesztgép sem volt villámgyors, egy Celeron 600-as hajtotta
1100 MHz-en egy Abit BE6II-es alaplappal, így csak 2x-es AGP-re volt lehetőség.

Elég nehéz lenne olyan monitort találni, amit ez a kártya nem tudna tisztességesen
meghajtani. Arra gondolok, hogy a 350MHz-es RAMDAC és a maximális 2048x1536-os
felbontás minden igényt kielégít. Nézzük milyen sebességi adatokat írnak a felhasználói
kézikönyvben a videokártyáról:
1. 2x és 4x-es AGP támogatás.
2. DDR memóriával 5.3Gbit/sec-os adatsebessége képes. Ez bődületes érték a
processzorok terén, nem hiába vezető a videokártyák terén az nVIDIA. Összehasonlításképpen
egy P4-es processzor 3.2Gbit/sec-os átvitelre képes a 400MHz-es RDRAMmal.
3. Maximálisan 25 millió háromszöget képes "rajzolni" másodpercenként.
4. Textúra kidolgozásban is iszonyú gyors: 1.6Gtexel/s
A videokártya így néz ki:


Mint látható a kártya mindkét oldalán 4-4 darab, egyenként 4Mbytos DDR-es memóriamodul
található. A processzort egy nagyon csinos ventilátorral ellátott hűtőborda
hűti. Nagyon leleményes megoldásnak tartom, hogy a hűtője kör alakú és így minden
irányban áramlik a levegő. Ez a levegő valamelyest hűti a mellette található
memóriákat. A másik oldalon található memóriák hűtése sajnos nincsen megoldva.
Mértem a memóriák hőmérsékletét 3DMark 2000-es tesztek során. A processzor oldaliak
a légáram miatt csak 37 fokosak voltak, míg a másik oldalon található memóriák
hőmérséklete gyakran elérte a 42 fokos értéket. Néhány alaplap kialakítása olyan,
hogy az AGP slot felett marad egy üres slot hely a PC ház hátfalán. Ide egy
rendszerhűtő kártyát beszerelhetünk, ez sokat segíthet a hőmérséklet redukálásában.
Mielőtt még beszereltem volna a videokártyát levettem a processzorról a hűtőt
és szomorúan tapasztaltam, hogy kb. csak 1/3 része alatt van szilikonzsír. A
hiányt pótoltam, majd beüzemeltem. A Geforce2 GTS szériából létezik deluxe és
ultrás kivitel is. Az előbbi képen az alap felszereltségű kártya látható. De
TV kimenettel, 3D-s szemüveggel hozzá extra kábelekkel és emelt processzor sebességgel
kis kapható. Igazából a TV kimenetnek lehet jelentősége, de a 3D-s szemüveg
miatt nem éri meg a deluxe változatot megvenni, mert tartósan nem ajánlott viselni
és 96 vagy inkább 110kHz-es monitor szükséges hozzá, mivel a frissítési frekvenciát
felezi, így ha eddig pl. 85Hz-es frissítést használtunk, akkor úgy látjuk, mintha
csak 42.5 lenne, vagyis zavaróan vibrál a kép.
A Windowshoz szükséges driver megadásánál csak a kézikönyv második megoldása
működik. Ezek szerint a WIN9X könyvtárban található ASUSNV9X.INF nevű file-t
kell kiválasztani. Az első megoldás miszerint a CD setup elindítása után és
a driver installálása után a Windows lekezeli a kártyát nem működik. Két gépen
is kipróbáltam, mindkettőnél az volt az eredmény, hogy induláskor egyből detektálta,
hogy továbbra sincsen meghajtó programja a videokártyának. Egy szó, mint száz
az INF file megoldja a problémát.
5400 körüli fordulatszámú ventilátort helyzetek a kártyára. Ha a PC házon rajta
van a fedele, akkor a hangja nem túl zavaró, de azért hallani. A Geforce kártyákhoz
tapasztalataim szerint alapban jár egy SmartDoctor nevű program. Ennek segítségével
ellenőrizhetjük, hogy minden rendben van-e? Itt a hőmérséklet és a ventilátor
működése a kritikus:

Nyugalomban ilyen hőmérsékletet illetve fordulatszámot sikerült mérni. A ventilátor
fordulatszáma a processzor melegedésével kis mértékben nő, de 6000 fölé még
nem sikerült vinni, pedig akkor már 80 fokos volt a chip, ami meglehetősen sok.
Itt a setup gombbal egy érdekes menüt kínál fel a program.

Három dolgot kapcsolhatunk itt be, illetve ki. A dinamikus hűtés alapértelmezésben
be van kapcsolva és a túlmelegedés védelem is. Ez utóbbit fontosnak tartom,
mert egy ventilátor meghibásodás nem okozza a kártya halálát. A dinamikus hűtés
minimálisan, kb. 2%-al fogja vissza a processzort, cserébe viszont a processzor
hőmérséklete pár fokkal alacsonyabb lesz. A CPU hűtés funkció bekapcsolása nagymértékben
csökkenti az üresjárati hőmérsékletet, de ha teljesítményt akarunk a kártyától,
akkor ez a funkciót ne kapcsoljuk be, mert észrevehetően gyengébb lesz (pl.
teszt programokkal mérve). Teljes terhelésnél azonban gyakorlatilag egyik hűtési
funkció sem csökkenti a processzor hőmérsékletét, csak kicsit visszafogja a
processzort (erre figyelmeztet is a program, amikor ezzel a hűtési lehetősséggel
élni kívánunk), ezek csak közepes tereléseknél hatásosak.
A driver lemezen nagyon okosan elhelyeztek egy Tweak Utility-t, ennek segítségével
tuningolhatjuk a kártyát. Alapértelmezésben a processzor 200MHz-es, a memória
333MHz-es működik. Ezeket ezzel a programmal 220MHz illetve 364MHz-re lehet
módosítani. Ennek hatására még melegebb lesz a processzor, így sikerült elérni
ez előbb említett 80 fokos hőmérsékletet (a házon a fedél rajta volt, mert a
csendet is fontosnak tartom). A 3Dmark 2000-es tesztek során nem fagyott le
a gép, így ezen a frekvencián is stabilnak mondható a videokártya, de hihetetlenül
felmelegedett, ezért külön hűtés nélkül nem ajánlott így tuningolni.
A tesztek zömét 1100MHz-es CPU frekvencia mellett végeztem, ott, ahol 1200MHz-et
használtam, azt külön jeleztem. Nézzük a már klasszikusnak számító 3DMark 2000-es
programot:
A BE6II-es alaplap csak 1x és 2x-es AGP-vel rendelkezik, a 4x-est nem tudja.
De utánanéztem, különbség csak az 1x és 2x-es használat között van, a 2x és
4x közötti különbség annyira elhanyagolható, hogy senki ne szomorkodjon miatta,
ha az alaplapja nincs ezzel megáldva. Kezdjük a tesztet egyből azzal, hogy a
jó beállítás és némi ügyeskedés nagyon fontos! Ezt a következő ábrával szeretném
illusztrálni: (a grafikonon a különbségek érzékeltetése végett a függőleges
tengely nem nullától indul, hanem 4600 ponttól)

Nem lett volna egyszerű feliratozni a vízszintes tengelyt, ezért szóban elmagyarázom
a számokat:
1. Itt 1x-es APG volt beállítva, és a videokártya nem volt tuningolva. Így
a pontszám valamivel 5200 alatt maradt.
2. A növekedést azzal értem el, hogy 2x-es AGP-t használtam, így 5%-os teljesítmény
többletet kaptam.
3. Itt az alapbeállításokhoz képest 220MHz-el működött a processzor és 364MHz-el
a memória. Ez drasztikusan megemelte a kártya teljesítményét. Említettem, hogy
létezik ultrás kivitel is, ott eleve megemelik ezeket a frekvenciákat, de alapfelállásban
ott sem ennyire.
4. Kíváncsi voltam a gépem maximumára ezért 1200MHz-re megemelte a Celeron
600-es sebességét, ezzel az első méréshez képest 6192 pontra megemeltem a teljesítményt,
ami kb. 20%-os nyereség, ami szinte semmibe sem került.

Ezért említettem, hogy a jó beállítás nagyon fontos. A kártya egy tuningolt
800-as PIII-as processzornál 1060MHz körül majdnem 7500 pontot produkál. Tehát
az is fontos, hogy milyen processzor van a gépben.
Ha a kártya 32 bites képességeit is kihasználom, akkor mindez:

Látszik, hogy a 32 bit ront a sebességen (de javít a minőségen). Az 1,2,3,4-es
számozásokra ugyanaz vonatkozik, ami az előbb. Vagyis 1-nél 1x-es AGP, 2-nél
2x-as AGP, 3-nál overclock, 4-nél 1200MHz-en ment a proci 1100MHz helyett.
Talán már a 800x600-as felbontás ilyen videokártyával nem nagyon használatos,
de azért nézzük meg 800x600-ban, mint tud a kártya 16, illetve 32 bit esetén:

Ezeket is a maximális teljesítmény reményében mértem, vagyis 2x-es APG és 220/364MHz-es
processzor illetve memória sebesség esetén. A celeron2-es 1100MHz-en járt.
Amikor OSD menüvel rendelkező monitor került a birokomba, akkor észrevettem,
hogy pl. a Voodoo 3-as kártya 60Hz-el frissíti játék közben a képernyőt. Mivel
maximalista vagyok, így a PowerStrip programmal "rávettem", hogy 100Hz-el frissítse
a monitort. Most megvizsgáltam, hogy miként alakul ez a Geforce2 GTS-nél. 85Hz-et
jelzett a monitorom. Gondoltam akkor minek a 96kHz-es monitor, ha nem tudom
kihasználni. Egy ilyen beállítási lehetőség:

Ha itt, pl. az 1152x864-es felbontásnál 100Hz-et állítok be, akkor játék közben
is 100Hz-el frissíti a képernyőt. (Nem keverendő össze az FPS-el). Amikor egy
adott frissítési frekvenciát beállítunk, akkor egyből meg is teszteli a kártya,
hogy vajon látjuk-e, ha nem akkor visszatér az eredeti beállításhoz. Nekem a
fenti beállításokkal működött a Belinea monitorom, többet nem bírt vagy a program
nem ajánlott fel nagyobb értéket. Tehát mindenkinek javasom, hogy saját ízlésének
megfelelően válasza ki a "legnagyobb" értékeket.
Érdemes a 256 színű és 16 bites színmélységű eseteket is kitölteni, mert azok
is alapban eléggé alacsony értékre vannak állítva.
A másik beállítási lehetőség talán nem annyira meglepő, de azért bemutatom:

Vagyis ha felbontást váltunk a Windowsban, akkor ezekkel a frissítési frekvenciákra
számíthatunk. Ezeket szintén én állítottam be a monitorom képességei szerint.
Kicsit sajnálom, hogy 1024x768-ban illetve 1152x864-ben nem lehet nagyobb frissítést
kiválasztani, mert a monitor leírása illetve drivere szerint lehetne, de az
innen nem elérhető. Tudom minek 100Hz-nél több, ezért nem érdemes forszírozni
a dolgot!
Kanyarodjunk vissza a kártyában lapuló erő kihasználásához. A gyárilag mellékelt
Tweak Utility erre képes:

Vagyis 200MHz-ről 220MHz-re illetve a memóriát 333MHz-ről 364MHz-re lehet tuningolni.

Ezzel csak rontani lehet a dolgon, mivel a proci egyáltalán nem tuningolható
vele, a memória meg lassabb lesz (eredetileg 333MHz-es). De ez a 2.74-es verziójú
PowerStrip, lehet, hogy a nagyobb testvére képes erre? Így tényleg jó lenne
egy olyan overclock program, ahol magasabb frekvenciák is kiválaszthatók. E-mail
Most nézzük a játék tapasztalataimat:
Már említettem, hogy a kártya overclockja során nem jött ki az a hiba, amit
a játékok során tapasztaltam. Nevezetesen néha itt-ott villog, megtörik a kép.
(Alap frekvencián semmi gond!) Jó hűtéssel ezt sikerült kiküszöbölni, így a
következő játékokkal néztem meg a kártya képességeit: Need for Speed V, Unreal
Tournament (a Gold kiadásával is megnéztem) és természetesen a Quake III-sem
maradt el.

Főként alacsonyabb felbontások esetén számít a tuning. A teszt során trilineáris
szűrést, maximális texturát és 32 bitet is kihasználtam. Így már 1280x1024-nél
magasabb felbontás esetén a játék menete már erősen képregényesedik forduláskor.
Természetesen 16 biten is megtesztelhettem volna a kártyát, de ha már lehetőség
van a 32 bitre, akkor miért ne ez legyen? (Tettem ezt azért is mivel a Voodoo-t
sokan szidták, hogy a 16 bit kevés a Geforce az igazi! Egy teljesen jogos, ezzel
én is egyetértek.)
Korábban, amikor egy Geforce 256-os kártyát teszteltem, akkor észrevettem,
hogy a padló és a víz a játék során úgy néz ki, mint ha nagyobb négyzetekből
lenne összerakva. Csak akkor lehet észrevenni ezt, ha erre figyelünk. Utána
az ASUS 6800-as kártyánál ezt a jelenséget nem tapasztaltam, de a Geforce2 GTS
ez újra produkálta. A dolgot nem értem igazán, miért nem lehet a határokat jobban
elmosni. Ezzel együttvéve is jobb a kártyának a képminősége, mint egy TNT2 vagy
Voodoo 5500-asé.
Az Unreal Tournament az aktuális illetve átlag FPS kijelzésére képes. A Gold
kiadás (ami szerintem sokkal jobban kidolgozott) Már a legmagasabb és a legalacsonyabb
értéket is jelzi. Az átlag képszám másodpercenként az idővel szép lassan romlik,
majd csak kis mértékben ingadozik. Ez így alakult a normál kiadásnál:

A Gold kiadás már erősebb gépet igényel, ott átlag 5 képpel kevesebbet mért
a program másodpercenként. Mindezt 32 bites színmélység esetén. Lehetőségünk
nyílik a játék közben OSD menüt elindítani (Ctrl+Alt+O), ahol a látványt tovább
fokozhatjuk, ha 3D-s szemüveggel rendelkezünk. Ilyen speciális szemüveg nélkül
azonban csak elmosódik a kép. Egyébkényt nagyon érdekes ez a 3D-s szemüveg,
amit a videokártyához kell csatlakoztatni. Korábbi tapasztalataim szerint alig
használható. Ha ezzel nézzük a monitort, akkor vibráló képet kapunk.
Végül pár szó a Need for Speed 5 Porsche képminőségéről. Itt teljesen más véleményt
kell mondanom, mint a Quake III-nál tapasztaltam. Itt szenzációsan alakultak
a színek. Csodálatos látvány tárul a játékos szeme elé. Nekem különösen a kék
és zöld színek alakulása tetszik. Ez főleg az IV-es kiadásnál látszik, ahol
zöldből kékbe vált a pálya. Mégegyszer: nagyon jó a képkidolgozás, de ha a többi
videokártya képével összehasonlítom, akkor az ATI Radeon "szemre" is szebb grafikára
képes! Itt nem tudok FPS eredményekről beszámolni, csak a szubjektív véleményemet
tudom elírni. Így azt mondhatom, hogy 1280x1024-es felbontásig gyakorlatilag
zökkenőmentes a játék. Ennél nagyobb felbontásra szerintem itt nincs szükség.
De e felett már érezni, hogy az a 200km/h nem tűnik annak, hanem lassabbnak
és nagy kanyarokban kimarad pár kocka.
(Mindenki saját felelősségére tuningolja az alkatrészeit!)
Kapcsolódó hírek/cikkek:
Eagle GTS Pro