FŐOLDAL

KAPCSOLAT

MÉDIAAJÁNLAT


REGISZTRÁCIÓ HÍRLEVÉL
PC-ÁRUHÁZ DRIVERS SZAMITOGEP Antivirus SZAKÜZLET

· Friss (Hangkártya)
·  6xSound
·  Audigy
·  MX300
·  SB LIVE 4.1
·  Forte Media 801
· Termékbemutatók > Hangkártya
· Hangorkán: Sound Blaster Audigy 4 Pro teszt
Dátum : 2005-04-21 19:40:12
Szerző : Daywalker


A Creative Labs Sound Blaster Audigy sorozata különösen jóra sikeredett. Most itt a legújabb darab, az Audigy 4.

Vajon hová tűnt az Audigy 3? Egyszerűen nincs és kész. Van helyette viszont 4 Pro. Ezt vesszük mi most górcső alá.

Elgondolkodtató, hogy az Audigy 2 ZS után még mit tudott kitalálni a Creative Labs. Végülis a 2 is bőven elég volt az átlag usernek. Aki jobbat, szebbet, többet és főleg drágábbat akart, annak ott volt a Platinum Edition.

A kérdés tehát adott: Valóban szükségünk van az Audigy 4-re?

Lássuk!

A Creative Labs-nek egyre nehezebb a hangkártyapiacon megtermelni a hasznot. Ez meg is látszik; mostanság nem nagyon mozgolódnak ezen a téren. Az Audigy 2 ZS-t elég nagy szünet követte.
Köszönhető mindez annak, hogy ma már minden alaplapon található integrált hangkártya. Persze ezek közel se olyan jó minőségűek, mint a SB, de ez sok felhasználót nem érdekel, főleg ha nem kell kidobni egy csomó pénzt az ablakon egy plusz perifériáért.
A felhasználóknak a mai "integrált" világban nincs alkalma meghallgatni a különbséget az integrált, és egy SB kártya közötti különbséget. A legrosszabb eset, ha a user nem is hallja a különbséget.
Bizony, nem mindenkinek van jó füle. Főleg, ha nem tudja mit kell hallani. Tény, hogy akad egy-két jobb integrált megoldás (HD Audio, SoundStorm, Envy), de ezek nagyon messze állnak a tökéletestől. Nem szabad megfeledkezni az MSI féle integrált Creative Sound Blaster Live! hangkártyáról. Ez az integrált hangkeltők csúcsa.

Lépjünk tovább a hangminőségen. Az integrált megoldások több processzoridőt igényelnek, mint nem integrált társaik. Pláne igaz ez akkor, ha egy alkalmazás kihasználja az EAX által nyújtott lehetőségeket is. Persze nem halunk bele abba a pár frame különbségbe, de van olyan helyzet, amikor ez igenis számít. Ha már EAX, akkor ne feledkezzünk el arról, hogy a Sound Blaster Audigy 4 már tudja az EAX 4-et is (igaz, driverfirssítéssel a 2 ZS is tudta ha minden igaz).

Bemutató:

Az Audigy 2 ZS és Audigy 4 között sok különbséget nem találunk. Azaz találunk, ha nekiállunk keresgélni. Elsősorban megváltozott a jel/zaj viszony. Az Audigy 2 ZS 108dB-es értéke az Audigy 4-nél 113dB-re változott. Persze nem egy nagy ugrás, de ez már akkoris valami.
Az Audigy 4 a Cirrus Logic CS4398 D/A konverterét (DAC) használja négyes kiépítésben, ami a 8 csatornához (7.1) szükséges. Ez a DAC ugyanaz, amit a profi cuccokon is használnak.
Harmonikus torzítása felülmúlja az előd -100dB-es THD értékét. Ez itt -107dB.

Ezek alapján elmondható, hogy az Audigy 4 nyugodtan használható félprofi zenéléshez. Igaz, ezt mondtuk elődjére is, de a fejlődés nem áll meg soha.

Száraz technikai adatok után jöjjenek a még szárazabb adatok. Akit ez nem érdekel, annak jump...aki meg tudja miről van szó, az angolul is megérti:)
Audigy 4 Pro Processor

  • Advanced hardware accelerated digital effects processing
  • 32-bit digital processing, which maintains a theoretical 192 dB of dynamic range
  • Patented 8-point interpolation that reduces distortion to inaudible levels
  • 64-voice hardware Wavetable synthesizer
  • Professional quality digital mixing and equalization

    High Definition Audio Quality for Playback and Recording

  • Playback of 64 audio channels, each at an arbitrary sample rate
  • 24-bit Analog-to-Digital conversion of analog inputs at 96 kHz sample rate
  • 24-bit Digital-to-Analog conversion of digital sources at 96 kHz to analog 7.1 speaker output
  • 24-bit Digital-to-Analog conversion of stereo digital sources at 192 kHz to stereo output
  • 16-bit to 24-bit recording sampling rates: 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 and 96 kHz.
  • Supports Sony/Philips Digital Interface (SPDIF) format of up to 24-bit/96 kHz quality. Selectable sampling rate of 44.1, 48 or 96 kHz
  • Low latency multitrack recording with ASIO 2.0 support at 16-bit, 48 kHz and 24-bit, 96 kHz resolution.

    Lássuk végre mit kapunk a pénzünkért!

    A szokásosnak mondható Creative csomagolásban megtalálunk amire szükségünk lehet.



    És még annál is többet. Kapunk egy külső dobozt, távirányítót, tápkábel átalakítót.




    Mint látható, a bal felső sarokban egy kisfloppy drive-hoz hasonló tápcsatlakozót találunk. A kérdés, hogy minek? Bevallom, én teljesen elfeledkeztem erről a csatlakozóról, ezért nem dugtam rá semmit. Érdekes, de teljesen jól működött. Telepítés után azért rácsatlakozattam a kábelt és a külső dobozt is, így elkezdődhetett a teszt. A telepítés nem volt teljesen zökkenőmentes. Érdekes módon minden program telepítése közbe hibát írt ki, mégis minden feltelepült. Érdekes anomália. A lényeg, hogy minden tökéletesen működött. Ami még felkeltette az érdeklődésemet, az a lematricázott DSP volt. Nos, nem távolítottam el a matricát (pedig nagy kedvem lett volna leleplezni a turpisságot), ezért nem tudom, mi leledzik alatta valójában. Nem lepődnék meg, ha egy átmatricázott Audigy 2 ZS lenne. A számozás is erre hajaz, hisz csak két nulla az eltérés (Audigy 4 Pro: CA10200 ICT vs. Audigy 2 ZS: CA102 ICT).


    Csak egy pillantás a távirányítóra




    Nézzük inkább a kártya hátlapját. Igen "érdekes". Három analóg kimenet (mely balról jobbra: front 2x, rear 2x, center + subwoofer) mellett középen találjuk a külső doboz csatlakozóját, jobbján a firewire csatlakozóval, annak is a nagyobbik verziójával.



    A külső doboz 100%-osan megegyezik az Audigy 2 Platinum eX-ével. Mondjuk ez nem baj.
    Balról jobbra találhatók:
  • Firewire csatlakozó
  • Optikai S/PDiF ki- és bemenet
  • 1x vonalbemenet
  • 1x vonalbemenet/mikrofonbemenet
  • 1x fejhallgatókimenet
  • 2x hangerőszabályzó: ebből az első a bemenetek hangerejét, míg a második a kimenet hangerejét szabályozza (benyomva a kimenetet elnémítja).
  • 1x CMSS (Creative Multi-Speaker Surround): ezt megnyomva bármilyen kétcsatornás hangforrást 5.1-ként szimulál.
  • Infravevő



    Igazából a hátoldal remek meglepetéseket tartogat számunkra és zenész olvasóinknak (és a profibb felhasználást kedvelőknek).
    Bizony...sztereó RCA bemenet mellett DIN szabványú MIDI ki- és bemenet is megtalálható.
    A Creative gondolt azokra is, akiknek nincs optikai S/PDiF-en csatlakoztatható eszközük, de van koax kábelen kapcsolódó eszközük. Koax ki- és bemenet mellett megtalálható ennek mono jack társa is.
    Az AD_Link 1 jelzésű csatlakozón keresztül kell a mellékelt kábellel a hangkártyához csatlakoztatni, míg az AD_Link 2-t a kártya FireWire csatlakozójára kell kötni, és akkor használhatóvál válik az AD_Link 2 melletti FireWire csatlakozó is.

    A szoftverek:
    Mint említettem a meghajtóprogramok telepítése nem volt zökkenőmentes, azonban minden működött. Egyébiránt a telepítés kb. 10 percet vett igénybe, ami nem kevés. Kissé sok...ahogy az általa elfoglalt lemezterület se csekély.
    De mit is kapunk ezért? Nézzük!

    Creative Audio Console, Creative Diagnostics, Creative EAX Console, Creative Speaker Settings, Creative Surround Mixer, Creative THX Setup Console, Creative WaveStudio, SoundFont Bank Manager.

    Kukkantsunk is bele ezek tudásába!

    Creative Diagnostics: egyszerű diagnosztika program. Mint látható, minden flottul működik.




    Creative Mixer: a creative saját hangerőszabályzó programja, minden különösebb extra nélkül.




    Creative EQ: equalizer (hangszínszabályzó program). Személy szerint kicsit többet vártam volna tőle, hisz több állítási lehetőséggel sokkal precízebben lehetne a hangzást beállítani.




    Creative Speaker Settings: a hangszórókkal kapcsolatos beállítások itt találhatók, mint pl. a rendszerünk kiépítése, mélyládánk vágási frekvenciája és a mélyhangkiemelés.




    Creative EAX Console: a már említett CMSS beállítások innen érhetők el szoftveresen





    Creative THX Setup Console: lényegében a Creative Speaker Settings továbbfejlesztett, fullextrás változata. Itt aztán szinte mindent beállíthatunk.









    Főleg ez utóbbi beállítóablak érdekes. Megadhatjuk hangszóróink elhelyezkedését (távolság, szög), majd a szoftver ehhez igazítja a hangzásképet. Egyszerűen profi!

    A teszt:
    A tesztkonfiguráció a szokásos volt, bár ez itt kevésbé lényeges (Intel Black Canyon 925XECV2, P4 3.46GHz Extreme Edition, 2x256MB Samsung DDR2...).

    Így teszteltünk mi:
    Méréseinket a RightMark Audio Analyzer programmal és saját fülünkkel (füleinkkel:) végeztük.

    Szubjektív (hallás alapján) tesztünkben összehasonlítottuk az Intel HD Audio Dolby Digital Live hangzásával. Természetesen itt sok múlik a dekóderen, mely egy Creative DDTS-100 volt optikai kábelen csatlakoztatva.
    Zenehallgatáshoz a már jól bejáratott Videoton 3 utas 2x40W RMS fadobozos hangfalakat használtam, szigorúan sztereóban egy Videoton erősítővel. Zenészámokat hallgattunk végig először a Creative kártyán, majd utána azonnal a HD Audio-n ugyanazzal a hangerőbeállítással. Az equalizer és mindenféle effekt mindkét esetben ki volt kapcsolva. A különbség hallgató volt. Igaz, ehhez elég sokszor fülelni kellett, de a hang lényegesen nagyobb dinamikával szólalt meg a Creative kártyáján. Más minőségbeli eltérést nem tapasztaltam. Igaz, ha a HD Audio analóg kimenetét használtam volna a DD Live helyett, akkor most azt mondanám, hogy Audigy 4-et mindenkinek! Így viszont csak meghajlok előtte. Játékokban az Audigy 4 megmutatta mit is tud valójában. Az effektek tényleg ott voltak a szeren, hát ha még az ki is használja az EAX4-et.

    RMAA:

    Audigy 4 Pro

    Intel HD Audio analog out



    Fogalmak magyarázata:
    Frequency response: Átviteli függvény - azt mutatja meg, hogy valamely frekvencián mekkora a decibelben (dB) mérhető eltérés a sugározandó és ténylegesen leadott hang között.
    Noise level: Zajszint - azt adja meg, hogy mi a decibelben mérhető arányuk a nem jelként értelmezett hangoknak. A kisebb érték a jobb.
    Dynamic range: Dinamika tartomány - az a tartomány, amit hangszer által kiadni képes leghalkabban és leghangosabban lejátszható hang határol. A nagyobb érték a jobb.
    THD (Total Harmonic Disortion): Harmonikus torzítás - olyan harmonikusok jelenléte az eszköz kimeneti jelében, melyek nem voltak jelen a bejövő jelben. A kisebb érték a jobb.
    Intermodulation: Intermodulációs torzítás - ha egy rendszerbe több komponensű jel kerül, akkor megjelennek olyan nemkívánatos komponensek, amelyek a két komponens modulációjából, összekeveredéséből származnak. A kisebb érték a jobb.
    Stereo Crosstalk: Sztereó áthallás - ez azt jellemzi, hogy egy egyszerre több hangsávot kezelő rendszerben az egyik csatorna hangjának átszűrődése mekkora zajt kelt (decibelben mérve) a másik csatornában. A kisebb érték a jobb.

    Értékelés - záróbeszéd Az eredményekből egyértelműen kitűnik, hogy az Audigy 4 kiütéssel győzedelmeskedik az integrált HD Audio felett. Igaz, ez csak az analóg kimenet, a Dolby Digital mérföldekkel jobb hangot produkál, viszont ehhez plusz dekóder kell. Ha nem lett volna lehetőségem összehasonlítani a kártyát a Dolby Digital Live-al, csak egy integrált hangkártya analóg kimenetével, akkor most azt üvöltözném, hogy Audigy 4-et mindenkinek. Így azonban csak meghajlok előtte és elismerem tudását. Aki nem túl vájtfülű, az úgyse hallja meg a különbséget. A hallottak alapján tényleg nem rossz kártya, de kérdés, hogy megéri-e az árát.
    Ez elgondolkodtató kérdés. A kártya ajánlott bruttó végfelhasználói ára 52000Ft, ami nem olcsó. Igaz, sok embernek felesleges lenne a Pro verzió, hisz nem tudnák kihasználni a kiegészítő doboz előnyeit. Azt kell mondjam, hogy akinek van egy Audigy 2 (ZS) kártyája, annak nem éri meg cserélni. Aki most szeretne hangkártyát venni komoly játékra és számítógépes DVD-hez, vagy félprofi célra, esetleg komolyabb zenéléshez, az ennél jobbat jelen pillanatban nem talál (profi felhasználáshoz javaslom a felsőbb árkategóriát).

    ///Egy pár kérdést felvet az új kártya. Az egyik, hogy mikor kapunk PCI-Express változatot? Remélem hamarosan, hisz az "új" szabvány lassan de biztosan elkezdett terjedni. A másik kérdés, hogy a kártya vajon miért nem támogatja a Dolby Digital Live szolgáltatást? Tény, hogy ezért a szolgáltatásáért kevesebben vennék meg, hisz integrált formában több helyen találkozhatunk vele, ami költségkímélőbb megoldás, nem is beszélve arról, hogy egy dekóder beszerzése további terhet ró a felhasználó pénztárcájára, azonban akinek van dekóderrel ellátott erősítője, annak ez nem okozna gondot. Véleményem szerint a Dolby Digital Live szolgáltatást lehet még tovább fejleszteni.///

    A Creative Sound Blaster Audigy 4 Pro kártyát a Ramiris Rt-tól kaptunk kipróbálásra. Köszönjük.

    Szponzor : Ramiris Rubin Rt.


  • · Hozzászólások
    vogymuk - 2005-09-21 10:16:34 válasz erre
    Bocsi ezt a másik topicba akartam...:))
    vogymuk - 2005-09-21 10:04:45 válasz erre
    EAX4-et melyik driverrel tudja a ZS2?
     
     
    © szamitogep.hu